Occre Buccaneer 1:100 (eerste bouw)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Zyara, 27 mei 2021.

1. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Nóg een beginner, net als ik ! Ik ga dit volgen. Succes !

Zyara vindt dit leuk.
  2. Zyara

Zyara

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Tweede update:

Vandaag stond op de planning de spanten erin zetten of zoiets. Eerst maar even alles schuren zodat er geen oneffenheden inzitten en lijmen maar. Natuurlijk moeten alle spanten in een hoek van 90 graden, als wiskundedocent moet dit mij wel lukken.

En zo heb ik snel (2,5 uur) alle negen spanten erin gezet :)

Daarna nog even wat stukjes ertussen frummelen, voor de stevigheid denk ik? En alvast een deel van het balkon gemaakt? Ach ja volgens mij is het resultaat wel aardig en zit het stevig vast ;)

De volgende stap die gemaakt zal worden is het maken van het dek! Nu nog even bedenken hoe ik het plankjes leggen ga aanpakken.

Lafiora, JDS73, Velasque en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Velasque

Velasque

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Het geraamte zit al strak in elkaar. Heel benieuwd hoe de rest straks gaat! :yes:

Zyara vindt dit leuk.
  4. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Niet-wiskundedocenten durven daarvoor al eens legoblokken (of duplo) gebruiken, altijd een perfect rechte hoek.
    Voor je de dekken bevestigt kan je de kiel best in een perfect rechte "bouwhelling" klemmen.
    Anders riskeer je voor altijd een "banaan".

Na het plaatsen van de dekken en enkele huidplanken (om en om een lat per kant) is het niet meer zo kritisch en kan het schip van de bouwplank om de onderste huidplanken er mooi op te krijgen.

Ook kan je best de lasersnijranden opschuren. Sommigen beweren dat dit geen invloed heeft op het lijmen, anderen zijn er heilig van overtuigd dat die koolresten een nadelige invloed hebben.
    Ten slotte moet je voor je aan het beplanken begint de voorste en achterste spanten en vulstukjes afschuinen zodat elke lat over de volle breedte de spant raakt. Ik doe dit meestal voor ik de onderdelen op de kiel lijm, omdat je dan het risico op beschadiging van de kiel minimaliseert.
    Hoe je dit best doet kan je nalezen in het draadje met tips & tricks van Pietsan.

Succes met de bouw,

Zyara, TIMBERWOLF, Velasque en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Zyara

Zyara

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Derde update:

Met het regenachtige weer van vandaag leek het mij wel een goed idee om een begin te maken aan het beplanken van mijn dek. Met volle kracht ben ik vanochtend om half 10 begonnen met het eerste stukje dek. Allereerst heb ik het midden afgemeten, wat ik als tip had meegekregen. Zo dus stap één gezet.

Nu moest ik goed gaan nadenken hoe ik het beplanken zelf wilde aanpakken. Het advies was, alle planken erop plakken, dan op maat snijden en dan streepjes erin snijden zodat het net echte planken lijken. Dit advies heb ik niet gevolgd, een klein beetje eigenwijsheid, maar heb uiteindelijk na veel nadenken toch besloten om de plankjes eerst op maat te snijden en dan op te plakken. Ik heb alle plankjes op zes centimeter gemeten en vervolgens uitgesneden. Ik heb de plankjes genummerd, zodat ik de juiste plankjes achter elkaar kan plakken. Op deze manier hoop ik niet te veel foute aansluitingen te creëren.

Op de tutorial die ik volg op YouTube zag ik dat de randen van de plakjes met potlood grijs werden gekleurd. Het leek erop dat dit een leuk effect zou hebben, dus besloot ik dit ook te gaan doen.

Nadat ik de plankjes had gekleurd en op maat had gesneden kon ik beginnen met het beplanken van het dek. Nu moest ik alleen nog bedenken op wat voor manier ik de plankjes ging leggen. Op YouTube zag ik dat hij de plankjes om en om heeft gelegd, zelf leek het mij leuker om er juist twee plankjes tussen te hebben in plaats van één. Gelukkig had iemand van te voren tegen mij gezegd dat het verstandig was halverwege het rondje alvast uit te snijden, zodat dit op het einde wat makkelijker een rondje wordt.

Nadat ik zeker wist dat alles goed vast zat, ben ik verder gegaan met alles goed op maat snijden. Dit kon niet gaan zonder nog wat plankjes te laten splijten, die ik vervolgens eruit heb moeten halen en er opnieuw in heb gezet (volgens mij is mijn foutje niet meer goed te zien :)). Pas toen ik probeerde mijn dek op de boot te plaatsen kwam ik erachter dat ik een stuk had beplankt wat juist niet beplankt moest worden, dus dit er op het laatste moment nog afgehaald.

YES, mijn dek past op mijn boot! Dus nu kan ik gaan lijmen, de tip die ik heb gekregen voor dit was: VEEL LIJM!

Uiteindelijk was ik rond zeven uur in de avond klaar met het eerste stukje dek :rolleyes:, maar ben ik wel trots op het resultaat!!

Lafiora, JDS73, Bouke van der Voet en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Velasque

Velasque

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Het ziet er meer dan keurig uit!

Wat een werkje om alles er zo netjes uit te snijden en te plakken, maar het resultaat mag er wezen!

Zyara vindt dit leuk.
  7. Michiel fritz

Michiel fritz

Lid geworden:
    20 feb 2021
    Dat is een mooi dek geworden. Vakwerk.

Zyara vindt dit leuk.
  8. Bouke van der Voet

Bouke van der Voet

Lid geworden:
    31 jan 2020
    mooi Zyara, netjes werk is het halve werk (da's nie waar, het is vooral VEEL werk :))
    Maar netjes en secuur werken zie je in het eindresultaat.

Ook ik kan je van harte de volgende thread aanraden om even te lezen voor je verder gaat:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/

De bouwplank is echt een must, voor je het weet is je romp toch scheef getrokken (en dat is dan niet meer te fixen ...)

TIMBERWOLF en Zyara vinden dit leuk.
  9. Zyara

Zyara

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Dankjewel voor de tip! Ik zal er zeker even naar kijken :)

10. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat dek heb je mooi beplankt Zyara, maar je ziet nu ook gelijk een nadeel van het beplanken terwijl het dek nog niet op het schip ligt, aan de boegkant heb je nu twee stukjes kops triplex zitten, waar misschien nog een stukje dekplank op zou kunnen komen.

Zyara vindt dit leuk.
  11. Zyara

Zyara

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Hallo Pingu, ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Bedoel je deze twee uitstulpingen?

2021-06-05-foto-05~2.jpg

Deze had ik namelijk eerst ook beplankt, maar dit moest uiteindelijk ergens ingedrukt worden. Dit heb ik toen dus uitgesneden waardoor hij nu wel past.

JDS73 vindt dit leuk.
  12. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Nee, ik bedoelde eigenlijk deze inhammetjes.
    Of komt hier nog iets opgebouwd, zodat ze weg raken??

2021-06-05-foto-06.jpg

JDS73 en Zyara vinden dit leuk.
  13. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik heb het zojuist gezien in de bouwbeschrijving, er komt nog een wandje voor, dan zie je ze niet meer :):)

Velasque en Zyara vinden dit leuk.
  14. Zyara

Zyara

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Gelukkig maar! Dan komt het vast goed :)

Pingu57 vindt dit leuk.
  15. Velasque

Velasque

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Altijd fijn als er met je meegedacht wordt. :)

Ik wacht in ieder geduldig af naar je vorderingen.:yes:

Zyara vindt dit leuk.
  16. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ja, vast en zeker, gewoon lekker door knutselen dan komt het altijd goed :D:D

Zyara vindt dit leuk.
  17. Zyara

Zyara

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Vierde update:

Er is een enige tijd verstreken, maar nu is het toch weer tijd voor een update. De afgelopen weken ben ik verder gegaan met het maken van het dek. Al redelijk snel had ik het voor elkaar dat het tweede stukje dek beplankt en was het tijd om deze erop te zetten. Met enige hulp van wat tape zat deze uiteindelijk goed vast.

De volgende stap was voor mij het maken van de drie kleine dekjes. Appeltje eitje in vergelijking met die twee andere die ik al had gemaakt, dus na een korte tijd had ik ook deze drie af.

Nu wilde ik deze drie dekjes erop zetten en klaar dacht ik. Gelukkig bedacht ik me nog op tijd dat er nog gaatjes in moeten, zodat het net lijkt of er schroeven in zitten. Met een beetje creativiteit voor het neerzetten van de boot en flink wat doorzettingsvermogen, ik ben er drie uren mee bezig geweest, is ook dit goed gekomen.

Ik weet dat je voor het neerzetten iets kunt kopen, maar voor mijn eerste boot wilde ik dit nog niet doen en twee plantenpotten werkten in dit geval redelijk :)

Nu kon ik dan eindelijk alles in elkaar zetten!!

Alleen net voordat ik dacht dat ik klaar zou zijn, kwam ik erachter dat er nogal een rare kras in mijn dek zat. Ik had nu de keus het zo laten en de kras negeren of deze latjes eruit halen en er nieuwe inzetten. Uiteraard ben ik gegaan voor de tweede optie en is het redelijk aardig gegaan vind ik zelf. :oops:

Nu dit klaar is kan ik eindelijk zeggen dat mijn dek klaar is en dit is mijn uiteindelijke resultaat :)

Herby63, Lafiora, Ronk en 7 anderen vinden dit leuk.
  18. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat zijn nette dekjes geworden Zyara, mooi hoor.:thumbsup::thumbsup:

Zyara vindt dit leuk.
  19. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Ziet er heel goed uit hoor, complimenten :worship::worship:

Zyara vindt dit leuk.
  20. Velasque

Velasque

Lid geworden:
    2 jan 2021
    Mooi zeg! Ben benieuwd hoe de romp eruit komt te zien. :)

Zyara vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina