Oefenprogramma voor de gevorderde vlieger?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jan brilman, 9 jun 2023.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.521
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik hanteer maar 3 regels:

    1: Als het model aan het eind van de dag in dezelfde vorm de auto ingaat als thuis in de ochtend voor vertrek, dan is het een goede dag geweest, gevlogen of niet. Oftewel risico afweging van het type model tov de wind condities.

    2: Bij twijfel, niet doen.

    3: De bekende, you can always go around. Oftewel doorstart wanneer de final van het cirquit niet lekker gaat, geen rust in het model, snelheid, hoogte, daalsnelheid niet op orde, een stuiter bij eerste grond contact oftewel, een mislukte flare. Gas erop en nieuw cirquit.

    Nu vlieg ik persoonlijk kaliber ouwe lullen kisten zoals ik het altijd noem, meestal 1/4 tot 1/3 schaal zoals de Toni Clark Tiger Moth of een piper. Vliegt als een trainer maar met wind lekker knuppelen met je richtingsroer, smalle spoorbreedte van het landingsgestel.. Leuk leuk leuk.

    Vorige week tijdens de open dag in Emmeloord de hele dag aan de grond gestaan wachtend en hopend op een afnemende turbulente stevige wind. Vliegen was het probleem niet, risico's zaten met de Moth in de start en landing. No go.. Terwijl iemand met een easy star de hele dag lekker rond vloog.

    Frustrerend.. Yup..maar risico van dat type model naar het veld brengen. Einde middag een vlucht gedaan, nog steeds turbulent, tricky start, goede landing. Oftewel goede keuze om te wachten..
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2023
    serge pot vindt dit leuk.
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Niet als je zweeft......:rofl:
     
    Jonkje, HansH en serge pot vinden dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    Maar daar leer je wel je circuits plannen en hoe je hoogte afbouwt zonder dat om te zetten in voorwaartse energie .
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo heb ik het niet bedoeld.
    Jan die heeft voor mijn gevoel al boekenkasten vol gelezen.
    Nu is de praktijk aan de beurt.
    Zo bedoelde ik het.;)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het gaat er mij over dat je een gewoon model kan landen terwijl je zoals je auto rijd.
    Dat je capaciteit over heb zeg maar.
    Als je rijlest zit je met zweet in je handen.
    Later kan je prima kletsen.
    Als je over heb, kunnen moeilijkere situaties makkelijker worden opgevangen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Roll-rate lijkt me in beide gevallen hetzelfde, toch?

    Maar, mooie verhalen!

    Laat maar komen. :)


    jan.
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ja, maar niet de afstand die je aflegt t.o.v de grond .....
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Maar de tijd wel!

    ;)


    jan.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, roll rate is linksom/rechtsom niet gelijk.
    Dat heeft met de draairichting van motor en schroef van doen.
    Je zou het wel in de uitslagen kunnen compenseren.

    Linksom gaat dus als een vaatdoek, rechtsom in turbo-drive...
    Maar bij die linksom moet je dus meer reflex intrainen, compenseren
    met sturen.
    Niets hoeft, alles mag...
    Gr Bas
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Gin over roll rate tegenwinds of wind mee, Bas
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    het is wel handig om je stuur-reacties van je model enigszins gelijk te maken, dus roll-rate links- en rechtsom, up- en down. Inderdaad door je uitslagen aan te passen.
    Dat maakt je model veel voorspelbaarder. Ook is het handig om naar je maximale uitslagen te kijken. Ik zie erg vaak dat de maximale uitslag veel te groot is en er vervolgens heel veel expo op te stick wordt gezet.

    Een roll-rate van 1 rol per seconde met volle uitslag is voor veel vliegers al nauwelijks goed te controleren (starten en stoppen op de plek die je wilt),
    voor het hoogteroer , met volle uitslag een looping van 25-30 meter diameter is echt prima.

    Expo is nuttig, maar heeft als nadeel dat je 'niets, niets, oops te veel ' stuurt, minder expo is meer liniear gedrag van je stuur input, dus voorspelbaarder resultaat
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Ik heb recent de expo op de roeren vergroot, en dat ga ik rap terugdraaien.

    Precies het effect wat je beschrijft.

    Zompig.


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik raad aan Expo max 20%.
    Anders krijg je een heel apart sturend en zompig model.
    Roeruitslagen mechanisch goed zetten en niet met de computer gaan rommelen.
    En ook meteen je model goed afstellen, het zwaartepunt goed afstellen, in rugvlucht ietsje down moeten drukken maar niet een kwart stick of zo, dan moet je hem iets acherlijker maken.
    Als je hem iets achterlijker maakt word ie ook weer wat gevoeliger op hoogteroer, ook rekening mee houden.

    GJ
     
    jan brilman, serge pot en wvr vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In beide gevallen Nico, is het roleffect gelijkwaardig.
    Windverplaatsing maakt voor de kist niet uit, wel de beleving vanaf de grond. Maar de torque werking is evident.
    Als de wind maar hard genoeg is, kan je met gasdosering lood recht voor je snuf landen.

    Geen wind is met bepaalde kisten lastiger landen.
    Van de wind heeft mijn kist geen last. Alleen ik ga er onderdoor. Een cabriolet is niets voor mij. Zeilen ging beter… om dat je dan actief bezig was… ik was een goede klant bij Tempo… haha…

    Ik heb en had de Calmato’s op halverwege CG gezet. Twee uiterste waarden van de instructie.
    Daarbij met lege tanks. Vol iets neuslastiger.
    Op het stabilo een mini waterpas van Great Planes die bij de CG machine in de doos is meegeleverd. Een licht dingetje.
    En daarmee zit ie behoorlijk goed.
    De schouderdekker ging aan flarden, dus de laagdekker is nu de basiskist.
    Maar omdat ie pietsie zwaar is, moet ie wel netjes neergepoot worden.
    De laagdekker is ondersteboven op CG gezet.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2023
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.521
    Locatie:
    Heerenveen
    Zeker waar, tenzij je natuurlijk een electro zwever hebt. Zelf ook veel met zwevers gevlogen, meeste zonder hulpmotor. Wat ik met motorkisten ook doe, klimmen naar zo'n 100m, en vanuit diverse posities tov het veld de motor stationair en dan al zwevend het cirquit vliegen. Geeft een aardig idee van je mogelijkheden tijdens een dead stick landing.
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Indachtig regel 1. en 2. van Jonkje laat ik het vandaag even voor wat het is.

    Aan het strand lezen in het R/C Pilot's Handbook heeft vooral veel bevestigd van wat ik al vermoedde en wist, oa., zoals ook hier geadviseerd, dat het eindeloos oefenen van het circuit, uitmondend in overshoot/touchdown/landing of doorstart erg zinvol is. :)


    jan.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Daar hoef je ook geen wiskunde voor gestudeerd te hebben;).
    Als je een uur of 2 a 3 per dag train en dat 3 dagen in de week, ook met wind, moet jij eens kijken.
    Dan vlieg je aan het eind van de zomer fluitend al je kisten.

    Daarna verleer je het niet snel meer.
    Ik begon vaak om 10 uur dan was het nog rustig op het veld.
    Dan tot 12 uur oefenen.
    Dan tot een uur of 5 gewoon lekker vliegen met tussendoor nog een aantal starts en landingen.
    Ga niet met kisten wisselen in het begin.
    Gebruik een kist die goed is uitgetrimd en ook goede wielen heeft en smeer ze een beetje.
    Ze slijten namelijk best snel.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2023
    jan brilman vindt dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    'Just because something is good, doesn't mean more is better.'

    Morgen kijken hoe de aanpassing uitpakt.


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het blijft nu lang licht dus je kan lange dagen maken;)

    Ze geven alleen niet zulk goed oefen weer op.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, maar een beetje wind… komt een Calmato echt wel goed doorheen. En mis echt mijn ombouw schouderdekkertje.
    Onstuitbaar en altijd lol.
     

Deel Deze Pagina