Oefenprogramma voor de gevorderde vlieger?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jan brilman, 9 jun 2023.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die regelaar is prima, mits hij goed ingesteld staat.
    Wat betreft vliegtijd.. als jij de hele tijd halfgas rondtuft dan zal ie het misschien bijvoorbeeld 12 minuten uithouden.
    Ga je opstijgen, landen, meer gas geven, dan kan dat zomaar naar 7 minuten zakken.
    Voor jouw toepassing is elke accu prima, je trekt niet veel stroom dus is een 20C accu van Hobbyking prima.
    Ik gebruikte ook regelmatig HK accu's en trok daar 120 C uit.
    Deed ik ook makkelijk 1 seizoen mee.
    Duurdere accu's, vooral SLS, deden het slechter.
    D-power is gewoon China spul met een ander stickertje.
    Ik heb een servo, dat is een Corona, kostte mij nog geen 7 euro en bij Derkum/ Dpower kost ie 25 euro.
    Duur is niet altijd het geld waard.
    En een Unilog of Unisense..
    Ik geef de voorkeur aan unilog.
    Die is veel universeler en kleiner en totaal niet lastig in te stellen, helemaal niet met een Jeti.
    Koop een Unilog, 80A stroomsensor en brushless toerentalsensor en je weet al heel veel meer over je aandrijving.


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2023
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Die Unisense, https://www.sm-modellbau.de/UniSens-E , is een prachtig hulpstuk, kun je ook met een usb aansluiting via de computer instellen. Gebruik hem sinds kort maar is super eenvoudig in te stellen, via de site kun je de gebruiksaanwijzing downloaden waar alles wat hij kan en hoe je dit in kunt stellen zeer goed uitgelegd wordt, zelfs door mij :)
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Low voltage cut off dus.

    Dus ik moet aan de telemetrie . . . :hammer:

    Zit er niet op te wachten, maar wat moet dat moet. :)

    We gaan het zien.


    jan.
     
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    REO
    Als je verder geen behoefte aan telemetrie hebt en ook niet echt zin kan je het ook anders aanvliegen.

    Meet de vollast en evt. driekwart gas stroomopname. Gebruik het ontlaad of cycle programma van je lader (of leen even een lader die dat kan) om te zien hoeveel ampère er bij ontladen nog uitgehaald kon worden. Dan heb je een aardig idee waar je mee te maken hebt. Lipo's van 2019 zullen, anno 2023, waarschijnlijk hun oorspronkelijke/nominale waarden niet meer halen.

    Zoals al eerder in dit en veel E draadjes: meten is weten. Dat begint op de grond.

    Erik

    meende dat mijn post niet was aangekomen. Had niet door dat ik in twee verschillende draadjes keek. Lastig dezelfde vraag in twee draadjes.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2023
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    hoeft niet, wel als je je accu's iedere vlucht maximaal leeg wil vliegen. Je kan ook een timer op 6 minuten zetten, dan landen. Heb je erg veel 'niet gebruikt' kan er een minuutje bij.

    Voordeel is dat je accu's ook weer snel vol zijn en je ze niet zo zwaar belast door ze te leeg te vliegen
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Statisch meten heeft weinig zin.
    En telemetrie is geen must, ook niet met een Unilog.
    Je kan na de vlucht alles uitlezen.
    Vroeger mochten we tijdens de wedstrijdvlucht niks met telemetrie doen.
    Maar als je wilt kan je een alarm instellen dat via telemetrie werkt.
    Het is heel simpel en heel goed beschreven in de handleiding van de Unilog.
    En de manier waarop WVR het beschrijft is de ouderwetse methode, zoals we het vroeger deden, werkt ook prima als je steeds hetzelfde vliegt.
    Maar zodra je dan ipv circuitjes ineens loopings gaat vliegen dan gaat het verbruik veranderen en werkt het niet meer 100%.

    GJ
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb nog een oefening voor je Jan.
    Laat met een goede piloot alle trimmen als je op hoogte zit in de hoek zetten.
    Daarna kan jij je model goed uittrimmen.
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Dat is met een Jeti een makkie. Stuur de sticks zodanig dat het toestel recht vliegt, zet een schakelaar om en alle trims worden goed gezet.
     
    MicropropSport, serge pot en Bertus vinden dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    'Autotrim'?


    jan.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Waar is de oude tijd dat alles nog met de hand moest.;)
    Maar goed de auto trim is ook te oefenen.
     
  11. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Alleen doodeng om uit te voeren die autotrims. Gewoon normale trims naast de knuppels en geen 4 knopjes zoals bij Jeti.
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    En dat is zelfs per functie apart uit te voeren
    Je kunt dan ook de trim middels draai knop uitvoeren of de schuif aan de zijkanten van de zender .
    Wat ik ook zeer makkelijk vindt is dat je de trim per stap in procenten kunt bepalen . Ideaal voor het gas .
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    Dat is puur persoonlijk .
     
  14. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Is inderdaad zo, het is persoonlijk. Voor mij voelt het alsof je een auto bestuurd waar gas en rem omgekeerd zijn. De reden voor mij om mijn Jeti's in de doos te laten.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    In het begin vond ik ze ook raar zitten de trim knoppen. Maar het went . Welke zender ik ook pak ik moet altijd even kijken waar ze zitten .
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  16. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    :) ik vlieg er niet minder door. :)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    Gelijk heb je ;)
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Zenders (mv.!) gekocht en je doet er niets mee? :hammer:


    jan.
     
  19. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    ja inderdaad in meervoud, de software snap ik, maar ik durf er niet mee te vliegen, letterlijk vanwege de trims. Ik heb al wel een aantal avonden mee geoefend maar het went niet. Verder vind ik de koude aluminium zender vreselijk om vast te houden met neuropathie in de handen, had er daarom een DS 12 bijgekocht. Maar ja die f*cking trims.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor mij de reden hem meteen te verkopen.
    Ergonomisch vind ik het een waardeloos ding.
    Rechnisch gezien is ie geweldig.

    Maar trims moet je blind kunnen vinden en moet je ook kunnen doen.
    Dat moet je tijdens lessen ook geleerd worden, leraar zet tijdens vliegen trim in de hoek en zoek het maar uit.
    Helaas is het niveau van lessen niet meer zoals toen ik het geleerd heb.
    Dat zie je nu in alles terug, in de hele vliegcarriere.

    GJ
     
    Bertus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina