Oefenprogramma voor de gevorderde vlieger?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jan brilman, 9 jun 2023.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Of is het juist andersom? :weetnie:


    Kisten 'boven je stand, boven je macht' vliegen: interessant onderwerp.

    Als je ooit begonnen bent met een simpele trainer (in mijn geval (eigen keuze!) Super 60, geen rolroeren), dan komt er een moment dat je klaar bent voor een volgende stap.

    Bv. een Calmato laagdekker.

    Maar ga je die stap zelf zetten, of doe je dat onder begeleiding van een ouwe rot? (wij hebben ook jonge rotten op de club).

    Ik denk dat het heel goed is om olv. een instructeur vertrouwd te raken met die volgende stap, met bv. die Calmato.

    (Ik heb zelf van alles gehad (niet/zelden gevlogen), totdat recent het kwartje viel en ik bij mezelf dacht: het is nu tijd om eerst eens goed te leren vliegen, en me dan pas te wagen aan modellen waar ik toen nog niet aan toe was.

    Zoals bv. de Upstart.

    Gebouwd terwijl ik nog met de Super 60 bezig was.

    (Overigens: op zeker moment beheerste ik dat ding wel in zekere mate, maar . . . )

    Nee, was toch geen goed idee.

    Niet goed gecoacht, niet goed geluisterd, eigenwijs, zeg het maar.

    Upstart?

    http://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8124

    Fijn ding. :)


    jan.
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Daar had een stap tussen gemogen, hoogdekker met rolroeren en pas daarna een laagdekker.

    De overstap van een kistje zonder rolroeren naar een kistje met rolroeren onder begeleiding is ongeveer zo'n 15 minuten inclusief het invliegen.
    Tenminste als het goed is wijzigt de knuppelbezetting op de zender een klein beetje.
    Waar eerst het richting roer zat komen de rolroeren.
    Mocht dat niet het geval zijn, dan duurt de begeleidingstijd wat langer, omdat je dan een nieuwe primaire stuurfunctie moet aanleren op de andere hand.

    Ik zou dat doen onder begeleiding van een oude rot die ook bekend is met slecht lopende of bijna afgeslagen brandstofmotortjes tijdens de start., die generatie kan een tikkeltje beter anticiperen op onverwachte gebeurtenissen.

    Bij elke qua moeilijkheidsgraad volgende stap totdat de laagdekker meer dan vertrouwd in de vingers zit.
    Reken op zo'n meerdere jaren aan ervaring opdoen waarbij minstens zo'n 2 uur in de week actief een kistje in de lucht zit.

    En dan heb je nog het neuswiel en het staartwiel.
    Het op de grond rond crossen, dat is bij een staartwiel ook net een tikkeltje anders als bij een neuswiel, allemaal leer momenten.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De tweede kist zou ik inderdaad nog even laten doen maar dan zoals beschreven na even wat hulp lekker zelf vliegen.
    Ben je dan onzeker bij de volgende stap lekker met de calmato blijven vliegen.
    Blijf je onzeker met de volgende stap is de calmato te plafond.
    Als je de calmato op een zakdoek kan landen dan wordt het vanzelf saai en wil je meer dan stap je over.
    Even als voorbeeld.
    Ik heb nog nooit met een jet gevlogen.
    Als ik dat nu zou willen.
    Dan zou ik eerst de hobby weer op moeten pakken.
    Ik zou dan met bijvoorbeeld een calmato even een paar weken vliegen.
    Dan zou ik een elektro fan model pakken.
    Daarna pas een jet.
    Ik zou me dan door een ervaren jet vlieger laten adviseren en coachen.
    Maar geen denken aan dat ik hem mijn zender gaf.
    Ik vlieg hem liever zelf in de prak dan dat een ander dat doet.
    Als ik het nog niet durf, dan ben ik er nog niet aan toe.
    Als je niet fluitend een simpele calmato kan vliegen zonder lekker om je heen te kijken en hem in een cirkel van 5 meter te landen blijf er dan lekker mee vliegen tot dat wel lukt.
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.764
    Locatie:
    Ede
    Op de 5 meter . Succes op de hei op een zomerse dag dat zowel de windsterkte als richting varieert binnen de minuten .
    Ik maak liever de landing netjes af dan dat ik hem op de zakdoek kwak . Liever de landing netjes en schaal dan slordig op de plek .
    Ik heb vele wedstrijd vliegers zien vliegen . Ja ze kunnen hun kunstje goed . Maar om zich heen kijken en rekening houden met anderen ,nee . Rekening houden met circuit vliegen nee .goed landen nee.
    Met uitzondering van de f3a vliegers die beheersen wel al deze stappen .

    Ik verdiep me liver in de flight envelope van het origineel en vlieg het model ook op die manier . Dat is voor mij de kick .

    En ook hier pak ik regelmatig de calmato om lekker mijn ding te doen . Oefenen van een rollende cirkel en dat soort fratsen . Slepen van zwevers tot 3 meter . Hij is wat zwaarder dan een standaard calmato . Heeft speling op de centrale rolroer aansturing . Is van neuswiel naar staartwiel omgebouwd .
    Snaprol gaat het beste met hoogte en rudder alleen .
    Ik heb er mijn schik mee en hoef geen perfecte landing er mee .
    De grijns aan het eind van de dag die is vele malen belangrijker en het ontspannen vliegen .

    De kunst hiervoor die staat op elke bodem van je benzine kan .
     
    Mugen MRX-3, Berto en Theo P vinden dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Klopt, eens, even vergeten.

    Rare redenering.

    Als die ander net zo weinig vaardig als jij zelf: wachten tot er iemand is die wel in staat is om.

    Dieter Schlüter had niemand om z'n heli voor 'm in te vliegen, die had geen keus . . .


    jan.
     
    Jonkje, serge pot en AHoogendijk vinden dit leuk.
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Nee als er niemand is die het wel kan doe je het zelf.
    Toen wij begonnen met slepen was er nog geen internet.
    Wij hebben dus het wiel net als velen anderen zelf uit moeten vinden.

    Ja schaalvliegen is mooi.
    Ik zeg niet dat je een model neer moet kwakken.
    Je
    Je moet een calmato want over zo'n soort model hebben we het hier wel neer kunnen zetten waar jij wil.
    Het gaat hier in het draadje over oefenen.
    Nee een zwever van 8 meter land je niet op een zakdoek.
    Maar als je een calmato niet op de plek kan landen waar jij wil, dan land je zeg maar en zwever van 4 meter zonder motor 3 weilanden verder.
    De basis moet goed zijn.
    Daar hamer ik altijd op.
    Mijn broer had lang geleden een tiger die leek op een calmato daar heb ik wat starts mee gemaakt.
    Gewoon lekker ontspannen rondjes tuffen.
    Daar had ik soms net zo veel lol mee dan de grotere kisten.

    Toch hielt ik zoveel mogelijk wat er om me heen gebeurde in de gaten.
    Ik heb zoveel kisten tegen elkaar zien vliegen en of landen.
    Dat is mij gelukkig bespaart gebleven juist doordat ik wilde weten wat er om me heel gebeurde.
    Als je met een calmato vliegt moet je toch ook gewoon ergens heen kunnen lopen zonder dat iemand je begeleid.
    Bij ons mocht je terecht niet op het veld blijven staan.
    Dus als je ging slepen liepen we tijdens de sleep altijd naar de kant van het veld.
    Of als je een start kar gebruikte ging je die zelf halen tijdens het vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2023
    sensor97 vindt dit leuk.
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat is iets wat ik ook altijd zelf zeg over mijn eigen kisten.
    Maar velen denken daar bij een maiden toch anders over, en daar is niks mis mee.
     
    MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoezo niet? hoe groter de kist zoveel te makkelijker het vliegt.
    De aanvliegroute/lijn of het nu een groot of klein kistje is, blijft hetzelfde.
    Een grote zwevert is eigenlijk ook nog makkelijker die zijn voorzien van ankers om snelheid en lift er uit te halen.
    Het is alleen zo dat als het niet goed in lijn met het doel aan komt vliegen, tja dan had je maar eerder beter op moeten letten.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuke discussie..
    Wanneer moet iemand bijles, wanneer valt het onder veilig, wanneer is iemand aan het prutsen?

    Ik weet toevallig dat ik zelf volgens de redenen in dit draadje als "prutser" weg gezet moet worden :D
    Ik oefen mn aanvlucht graag.
    en bij sommige toestellen moet deze gewoon 100% zijn, anders zit je weer te hoog, moet je wat gas geven (ga je weer te hard)
    Als excuus gooi ik erin dat het veld op een bult ligt, en de wind nog wel eens rare dingen doet.
    dus op het laatst van de aanvlucht duikt het toestel nog wel eens, en de opvolgende actie bepaald of je de aanvlucht nog goed krijgt.
    ons veld is ook niet zo extreem groot.

    Nu wisselt het natuurlijk wel per toestel.
    met lessen zit je met trainers. ik vlieg ook de 2e kist na het examen nog wel eens in.
    rustige toestellen, die poot je vrij mooi op de grond.
    ik heb een kist van 11 kilo, die moet in de eerste meter gras de grond raken, anders gaat ie dwars door het gras aan de andere kant van het veld de oude maas in.
    ben ondertussen begonnen de motor uit te zetten halverwege de landing, helpt erg.
    Heb er ook 1 die gewoon weinig snelheid verliest, dus die komt vlot binnen.
    moet je in het begin wel ff goed zitten, anders kun je hem niet netjes tegen de grond vliegen.

    Denk dat het voornaamste probleem waar de meesten tegenaan hikken, is dat je ook tijdens de vlucht gewoon ziet dat het ding niet onder controle is.
    dit komt in de landing helemaal naar voren, daar komt dat ene ding erbij wat schade maakt (moeder aarde)
    wij hebben ook een paar van die zelfbenoemde gevorderde vliegers, vliegen met schuimpjes, en 50% van de keren heeft de kist schade na de landing..
    die gasten zijn lastig.. vaak wat ouder.. vaak een tik eigenwijs (of mokerslag eigenwijs :D)

    Dat een grote kist beter vliegt, ben ik trouwens meteen eens.
    alleen dat het landen daarmee makkelijker wordt, ben ik niet eens..
    het veld groeit niet..
    maar dan moet je misschien geen grotere kisten nemen dan je zelf op het veld kunt parkeren..
     
    Bertus en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat Bertus wel weet waar ie over praat, heeft naast veel motorkisten ook veel met grote kisten gesleept en gezweefd.
    Een 6 meter zwever zet je makkelijk aan de grond, ook met turbulentie maar niet op 5 meter, het ding rolt een eind door, ook al heb je een rem op het wiel zitten.
    Er zit gewicht achter dat door wil.
    In de lucht is een grote kist veel rustiger en ik heb regelmatig leerlingen met een 2 meter F3A kist laten vliegen, dat vliegt eigenlijk makkelijker dan een trainertje.
    En sociale controle en mensen aan durven spreken is ook wel belangrijk.
    Als je ziet dat iemand aan het knoeien is kan je hem aanspreken, moet ik even helpen of zo..
    Zo gaat het niveau van de club omhoog en daar word iedereen beter van.

    GJ
     
    Bertus vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D zo was het absolúút niet bedoeld, maar dat weet jij ook wel. En in alle eerlijkheid, het was ook niet zo dat je zo vaak crashte.

    Nou... de eerlijkheid gebied te zeggen dat (en dat bedoel ik niet lullig) jouw "vliegbeeld" nogal ongecontroleerd en ongecoördineerd was.
    En zoals je weet, heb ik je dáár wat in gestuurd en tips aan de hand gedaan, en toen bleek het inderdaad met jouw vliegvaardigheid reuze mee te vallen.

    Als een toestel ten gevolge van een vliegincident die middag niet meer verder kan vliegen.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met alle respect: onzin en ERG kort door de bocht.

    Analoog aan de echte luchtvaart: met een PPL mag je bij mijn weten je eigengebouwde vliegtuig wel invliegen, maar de NVAV dringt er toch sterk op aan om er GOED over na te denken of je dat niet liever aan iemand anders over zou laten.
    Is in de modelbouw niet anders. "veilig zelfstandig kunnen vliegen" en "je eigen kist in durven vliegen" hebben gewoon niks met elkaar te maken.
     
    serge pot en Berto vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, óók onzin, want:
    JUIST dat!
     
    Mugen MRX-3, serge pot en Berto vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @jan brilman
    Calmato hoogdekker vs laagdekker... kan niet echt traumatische veel vliegverschil ontdekken.
    Anders dan de gewichtigheid van mijn aanpassingsvariabelen... de vele lagen folie.
    Tig% van de ARF's is structureel onzinnig bedacht, of slecht gebouwd. Hoewel licht gebouwd voordelen geeft... Krak zei een 3D midair... een G-figuurtje te veel...
    Daarom loop ik het maar na... en ook nu weer een Kyosho-project van 15 jaar oud...
    Alles schots en scheef... zeik, maar toen werd het nog betaalbaar over de muur geworpen.
    Die bouwdoos mag nu graag 350, euromeuk kosten. Vintage!

    Laagdekkert versus hoogdekkert...
    Grond handling van de laagdekker is beter bij enige vlotte bries. De laagdekker dondert niet om.
    De hoogdekker wilde bij mij wel haken, en gretig omver geblazen worden, als schouder al een stuk minder. Met geluk geen prop in twee, iets te vaak!
    De geprezen hoogdekker Robbe Progo, nostalgische leut, is daarin nog een stuk oncomfortabeler, wat een grondhok... dondert pardoes om...

    Calmato qua vliegen? Merk ik ook niet echt veel. De hoogdekker had ik ooit al omgebouwd to schouderdekker. Zeer gewillig kistje. En daarmee ontstellend goed.
    Mocht die ooit herricht worden... de romp heeft aan gegeven door te willen, zet ik er een vol symmetrisch op. Nog iets minder V stelling. Een echt 'schaap in wolfskleren'! Yes! :yes:

    Nee Jan, die calmato is perfect voor jou! Mooi vliegbeeld, en goed vormcontrast in de lucht.
    Altijd rust brengen in de landing met een goed gedegen circuit op de windrichting.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2023
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nou nou, de meeste crashes ontstaan tijdens het transport.
    Het is dan geen vliegincident, maar als er die dag ook niet meer mee gevlogen kan worden zie ik het als een crash.
    Laats zat nog zo'n horizontale plank achter op het vliegtuig vlak bij het kielvlak, haaks omgeklapt tegen de voorstoel aan.
    Ja ik heb een grotere auto nodig, dat is wel duidelijk of iets meer souplesse met spulletjes in de auto laden.o_O

    Of bijles iemand tot een veiligere modelvlieger maakt of een minder prutser, ligt aan de cognitieve eigenschappen van de persoon.
    Ja een moeilijk alles omvattend woord.

    Door de jaren heen, naarmate iemand ouder wordt neemt de cognitie af.

    Soms lees je in draadjes hier op het forum dat mensen de trimknopjes bij Jeti vervloeken en of er een hulpmiddeltje bij nodig hebben om ze te kunnen bedienen.
    Het zelfde geld voor de schuifknopjes die van boven op de zender naar de onderkant verdwijnen, dat is niet alleen bij Jeti het geval.
    Die mensen hebben voorheen een ander type zender gebruikt waarbij de knopjes op een andere plek zaten.
    Door het ouder worden, het op leeftijd raken verminderd ook het cognitieve vermogen om nieuwe dingen aan te leren.
    Tot op zekere hoogte is daar wel op te trainen, hoeft niet op het veld met een kistje in de lucht.

    Beter is het om dat met een servo/ontvanger combinatie en zender in de hand op het droge te oefenen.
    Mocht het aanleervermogen dusdanig droevig gesteld zijn, met elke dag een beetje oefenen is het er na 90 dagen wel ingesleten, zo niet gaat het hem ook niet meer worden.

    Iemand vliegt pas veilig als de persoon op commando (gelijk aan het brevet vliegen) de figuurtjes draait.
    En het blijft veilig zolang de persoon een modelvliegtuig ook met enige regelmaat de lucht in stuurt, zo dat het niet tussen de oren gaat verwateren.

    En prutsen dat doen wel allemaal wel eens.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2023
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het draadje begon over Jan wat zijn volgende stap zou zijn.
    Ik lees dan keer op keer dingen die ik niet begrijp.
    En wil graag verduidelijken waarom ik sommige dingen zeg.
    In een ander draadje laat Jan een schuimpje invliegen.
    Het is geen kist van 3000 euro.
    Als je met zulke kisten al moeite heb, en een calmato niet netjes zonder dat je 4 keer aan moet komen vliegen kan landen, zou ik als ik instructeur was geen brevet geven en veel met die persoon gaan oefenen.
    Ik ben op de club wel eens de discussie aan gegaan maar ze zijn vaak voor geen rede vatbaar.
    Wat we toen deden als zo'n persoon ging vliegen is een halve meter achter het hek gaan staan anders wordt je nog geraakt.

    En als het fout dreigde te gaan hard GAS roepen.
    Soms luisterden ze dan.
    Dan vroegen ze, waarom moest ik gas geven?
    Dan zeiden we, nu is hij tenminste goed kapot en kunnen wij veilig vliegen.

    Ik heb diverse keren moeten rennen voor mijn leven.
    Ik heb een slagaderlijke bloeding gezien.
    Een vinger er af, een oog er uit.
    Een vliegtuig 50 cm naast iemand in de pits zien storten.
    Allemaal vanwege eigenwijzigheid.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    invliegen van toestellen..

    Vaak (iig, wat ik merk) is het bij mensen die an sich best kunnen vliegen, maar van zichzelf weten dat de stress die zo'n maiden meeneemt, teveel is
    het gebeurt natuurlijk wel eens dat zo'n nieuwe kist echt raar doet..
    als je een persoon hebt die met minimale uitslagen graag flink roert, dan is een kist die a la helicopter echt aan de stick hangt een erg stevige uitdaging
    Die eerste grof afstelling, de eerste gekste trimsessie.

    tweede vlucht doen ze wel gewoon zelf.
    soms een paar hints, als het een compleet ander type is dan ze normaal vliegen..

    Maar ik denk dat dit onder het kopje "lol in de hobby" valt.
    vliegen kan je ding zijn, het invliegen is soms wel eens even erg spannend (en dat is niet iedereen zijn ding)
    wij hebben een reeks "geriatrisch uitgedaagde" mensen in de club, die de snelheid in de vingers gewoon niet meer hebben.
    met de kisten waar ze mee vliegen is dat geen probleem. landen ook niet. alleen die maiden..

    Qua instructie
    er zijn meerdere gedachten.
    er moet een bepaald basisniveau zijn om een examen te halen.
    net als het rijbewijs. alleen is dat 1 momentopname, na 100 jaar niet vliegen mag die 120 jarige persoon gewoon zn spullen pakken en gaan vliegen.
    Maar als er brevet gevlogen wordt, hoor je wel aan de kist te kunnen zien dat de controle er is...

    examenprogramma, ook zo'n leuke.
    zet je er teveel in, haalt een redelijk deel van de mensen niet makkelijk zijn brevet. en wat ze moeten leren, sluit niet aan op wat ze werkelijk gaan doen (misschien alleen rondjes tuffen)
    maak je het te simpel, is iedere verse brevethouder onveilig
    De controle is belangrijk, en vanuit de controle zou iemand zonder al te veel problemen moeten kunnen landen.. vind ik
    is het zo'n persoon die 50% van de keren met schade op de grond komt, moet ie nog ff verder lessen..
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ons veld is altijd open voor elektrovliegers. Dus er is veel spreiding mogelijk.
    Een zeker 'seniorenschuim' e.a. blijft bij mij uit beeld.
    Echte mishaps, als die er zijn, krijg ik zo amper mee. Zitten wat stuntelaars bij, maar zijn happy zo.
    EHBO toestanden zijn gelukkig vrij zeldzaam.
    Een ouder lid had ik een paar jaar terug niet veel feducie in, heeft zich goed ontwikkeld,
    en maakt landingen in reeksen als dozijnen van eieren in supermarktschappen.
    Heeft schik er in, en heeft zich het schompes gevlogen om het er in te trainen.
    Het is hobby...

    Het vaste clubje voor de zondagen vliegt gedegen. Door de weeks kom ik er niet aan toe.
    Met een schuin oog houd je toch eigen of die van anderen in de gaten...
    Zal wel per regio verschillen. Odoornerveen is zeer relaxed...
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Veel edf-jets die misschien wel 250 k/h halen, zijn tegenwoordig ook van schuim . . .

    Overigens: een 'rot' van onze club heeft nalv. dit draadje aangeboden er bij gelegenheid even naast te komen staan, voor hints en tips.

    Dat is prettig. :)


    jan.
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jazeker, misschien, want de meesten halen dat echt niet.
    Een snel model wat gemiddeld op een club rondvliegt gaat 180-200, echt niet harder.
    Als het kleiner is lijk het sneller en mensen denken altijd dat iets hard gaat maar dat valt tegen als je echt gaat meten, dus niet met een ingebouwde GPS of zo maar echt meten met een radargun of lichtsluis.
    Binnenkort heb ik weer iets betaalbaars snel en ook op een leraar leerling systeem.
    Daar mag je best eens mee vliegen als we elkaar ergens treffen (Kampen of zo).
    Verwachting is dat het 250 gaat bij een spanwijdte van rond de 140cm.

    GJ
     

Deel Deze Pagina