Ogar, monster in de lucht...of...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter À, 28 apr 2020.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.928
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Plus 1:friends:
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.490
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vertel? Ogar in aanbouw, En dat heb je ons nog niet verteld????
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.490
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het probleem daarmee is, heel cru gezegd, en dit bedoel ik NIET als een sneer want ik weet van je gezondheidsproblemen, dat de kans dat die 100 stuks gebouwd worden practisch gezien gewoon nihil is. En daar moeten we mee leven, helaas. Want het lijkt me prachtig, 100 van die joekels van Ogars...
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.928
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ Brutus: Ik heb het over mooi vinden :)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.490
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Had toch gekund?
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.928
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heb nog 2 zwevers die nog moeten ingevlogen worden en ben sinds vorig jaar terug aan het zeilen
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.490
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Druk druk druk dus...
     
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Amersfoort
    Een beetje exclusieve club is toch niet verkeerd. Ogar gaat niet met Jan en alleman aan de haal. Ze is geen charter, kom zeg.
     
  9. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.130
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.490
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er was uiterst kort gras, en minstens 70 meter baanlengte voor nodig, MAAARRRR.... de pruttelende brandstof-Ogar hééft een grondstart gemaakt... OEF!
     
    MaartenCornelissen, nico v kooten en Justus vinden dit leuk.
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.771
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Is een "bungee assisted start" geen optie voor de Ogar?
     
    brutus vindt dit leuk.
  12. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat is de standaard start methode van Brutus, betrouwbaar en werkt gegarandeerd. Maar Ogar op eigen kracht het luchtruim laten kiezen, is toch wel het mooiste.
    Elektrisch geen probleem, nu dus ook gelukt met brandstof. Mooi!
     
    brutus vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.490
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is de standaardmethode, omdat het gras op Roden niet heel erg kort is.
    Zonder bungee gaat dat zo:


    Met Bungee:


    Die grondstart van vandaag was de allereerste keer dat dat lukte. Stadskanaal heeft megakort gras.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2024
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.177
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is toch wel een heerlijk eigenwijs model.
     
    brutus vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.490
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jij en Peter hebben een behoorlijke kluit meer vermogen...
    Peter in ieder geval in de buurt van 3 keer zoveel.
    Ik heb in practische zin ongeveer 400W ter beschikking. Mischien 450 op een goede dag.
    Op Roden komt dan de boel NÉT in beweging, omdat ondanks een grondspeling van ongeveer 5 cm, de romp over de volle lengte het gras raakt, wat enorm veel weerstand geeft.
    Op stadskanaal raakten eigenlijk alleen wiel en staartschaats het gras.
    Rob M. heeft even tipgelopen, en het was opvallend dat de Ogar al bij "sukkeldraf snelheid" met de rolroeren rechtop gehouden kon worden.
    Het veld van Stadskanaal helt heel lichtjes, en ik moest "tegen de bult op" starten. Duurde best lang voor hij loskwam. Wilde eigenlijk al afbreken, maar Rob zei dat ie de vleugels al op zag komen. Doorgezet, en met niet al te veel baanlengte over kwam ze toch los. Direct maar een haartje gas teruggenomen i.v.m. temperatuur, en met 7000 toeren rustig weggeklommen.
     
    MaartenCornelissen, Jonkje en Justus vinden dit leuk.
  16. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Amersfoort
    Klopt, mijn elektromotor levert net wat meer vermogen aan de propeller: 500 watt. Samen met de welvingskleppen voldoende voor een probleemloze start.
     
    brutus vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.490
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D EN bijna 2 kilo minder...
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.771
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.490
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag was het (voor mijn vliegstijl) werkelijk perfect Ogar weer, met in de middag een hele lichte wind (héél lichtjes turbulent, je zag de vleugels zo nu en dan even wat "wapperen") en na zessen zelfs ogenschijnlijk windstil en geen spoor van beweging meer, waardoor de Ogar als op rails liep.
    Het torretje begint nu, met ongeveer 17 draaiuren eindelijk gewoon goed te lopen. Vanwege de duwopstelling is koeling op de grond minimaal en afstellen altijd een beetje een uitdaging geweest: het komt er eigenlijk op neer dat ik iedere vlucht zo goed mogelijk moet observeren en aan de hand daarvan op de grond lichte wijzigingen in de brandstofcurve aanbreng. Dat begint langzaamaan vruchten af te werpen, want niet alleen geen afslaande motoren in de landing (wat ie tot nog toe regelmatig deed), ik heb twee keer de kist met lopende motor opgepakt en gedacht "waarom ook niet?" en gelijk weer aan de bungee gehangen. Ik kreeg hem zelfs een paar keer met de hand aan, wat voor dit ding vrij zeldzaam is, want primen is erg lastig. De motor lijkt ondanks de nogal hoge looptemperatuur mechanisch in perfecte conditie, compressie als een beest.

    Low passes zijn met de nu steeds betrouwbaarder lopende en oppakkende motor ook een veel ontspannener bezigheid, en het vliegbeeld met die dikke kop en hoge vleugels, op een meter boven de baan, flink gang er in van het aanduiken, licht gillende prop (vanwege de duwopstelling), gewoon prachtig.

    Ik heb me prima vermaakt met die dikke ouwe poolse dame...
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.177
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Leuk om te horen.
     

Deel Deze Pagina