Ogar, monster in de lucht...of...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter À, 28 apr 2020.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    Ik heb me prima vermaakt met die dikke ouwe Poolse dame ............
    Ik zit op mijn handen en zip mijn lips .

    :rofl:
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.898
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het duurde even, maar daar issie dan toch... :D :D :D

    Jij snapt 'm...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Amersfoort
    IMG-20240914-WA0011.jpeg
    De Ogar voor de mal is weer thuis in Amersfoort, hij heeft nu 3 landen gezien in 3 jaar. Helaas is het in België ook niet gelukt. Maar Sebastiaan heeft zich nu opgeworpen als reddende "engel"... hij gaat ook zijn best doen om een werkbare mal te maken..
     
    AHoogendijk, serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.898
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien moeten we toch proberen alle nog intacte rompen op te sporen, kaal te maken en dan een hoop van Maarten's vleugels regelen... Anders sterven we uit...

    Mijn Ogar heeft gisteren nog één, en vandaag twee mooie vluchtjes gedaan, toch weer minstens 40 minuten wind onder de vleugels gehad...
    Motortje loopt nu als een zonnetje, is met wat beleid goed met de hand te starten (maar vanwege de nogal scherpe achterrand van de prop, niet echt prettig, je hebt van alleen al het primen met enige regelmaat snijwondjes aan je vingers), en is de laatste 6 vluchten ook niet meer afgeslagen in de landing waar hij voorheen nogal een handje van had. Low passes worden een genoegen.
     
    serge pot, Bertus en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.448
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Toch een stokje met een slang erom gebruiken met starten.;)
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    kv56.jpg
    Of een start condoom.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.448
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat vond ik zelf altijd lastige dingen als je de motor nog snel even af wilde stellen.
    Nu is snel afstellen niet zo veilig natuurlijk, maar ik deed dat wel regelmatig als hij bijvoorbeeld veel te arm stond.
    Snel even de vinger op de carburateur en een paar slingers rijker zetten.
    Dat scheelde soms weer een keertje starten.;)
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.898
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb ik geen last meer van met die benzine-ombouw. Is eigenlijk zelden dat ik aan de naalden moet komen.
    In Kampen op de sleepmeeting had ik wat gedoe met de BigLift, en dat vond ik raar.... De dag er op, bij de Fly-In van Roden, leek dat fors erger te worden, en toen bleek de clunk dubbelgevouwen in de tank te liggen. Mogelijk dat dat gebeurt omdat de daalvlucht van afkoppelhoogte "nogal steil" naar beneden gaat, en op zulke dagen vlieg ik de tank verder leeg dan normaal. Ik kan me zo voorstellen dat als je onderweg naar beneden dan door wat turbulentie knalt, dat dan de clunk naar voren kan vallen.

    Over het slepen in Kampen gesproken: Hoogst bereikte hoogte was 277 meter in vrijwel op de kop af 65 seconden. Dat was om 5 over twee... Ik weet niet meer wie er toen aan de lijn hing, want DAT houdt mijn Taranis dan weer niet bij.
    Wel dat ik 23 keer de motor aan gehad heb, en dus 21 sleepjes gedaan heb. De meeste tot 200 meter, stuk of 5 tot 250+
     
    MicropropSport, Binkey01, PH-SVV en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  10. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Tolbert groningen
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.898
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze vallen haast als appels uit de bomen, lijkt het wel... Heb denk ik 3 advertenties gezien in de afgelopen anderhalve week.
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Beetje late reactie, las dit nu pas;
    Als je het om draait, dus de brandstof toevoer voor laat lopen op de gasklepstand, krijg je dan geen "acceleratie pomp "effect waardoor de motor (nog) beter op pakt?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.898
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Schaam je niet, ik zag dit OOK nu pas. Sorry daarvoor.

    Dat is, héél kort door de bocht genomen, een beetje het idee.
    Het probleem zit eerder in de "filosofie" (wat mensen denken dat er gebeurt) dan wat anders.
    De algemene gedachte is, dat een motor "extra brandstof" nodig heeft om te accelereren, en dat een acceleratiepomp het mengsel verrijkt.
    Dat is niet zo: Het ding wil gewoon een zo constant mogelijke1:14 brandstof/lucht verhouding hebben (het is geen exact rond getal overigens).
    Dat betekent dat de brandstoftoevoer NIET "gelijk moet lopen met de gasstand", maar dat dat gelijk moet lopen met de toename van de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt.
    Tijdens acceleratie, veranderen de diverse parameters (toerental, carb vacuum, tankdruk etc etc) in korte tijd vrij sterk, en ze veranderen niet allemaal in hetzelfde tempo.
    En dan is het zaak om de aanstuursignalen óók in verschillend tempo te laten veranderen, zodanig dat dat elkaar allemaal weer compenseert.

    Mijn fout daar in de door jou aangehaalde post, had overigens weinig te maken met "motortjes en carburateurs" en alles met dat de Taranis iets anders met de parameters omging dan ik dacht. Ik dacht dat "looptijd=looptijd", maar had er even geen rekening mee houd met de "loopafstand" dan is het signaal met de kortste loopafstand tóch eerder klaar met bewegen...

    In het specifieke geval van de Ogar hoeft die brandstof niet echt sneller open dan de gasklep, en ik vermoed, dat dat komt door de duwprop opstelling: De tank zit vóór de motor, gasgeven resulteert OOK in een acceleratie van het vliegtuig, wat op zijn beurt weer een tikkeltje extra brandstofdruk oplevert. Tenminste, dat vermoed ik.
    Al mijn motoren reageren wat anders (ook motoren van exact hetzelfde type), en het zijn "de dingen er om heen" die die verschillen veroorzaken. En ik ben dan weer zo'n zeikerd die dat allemaal zo optimaal mogelijk weggeregeld wil hebben.
     
    nico v kooten en ISOLA2 vinden dit leuk.
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Kijk eens wat er hier uit de appelboom is gevallen,
    Gelukkig niet te hard, ik kon haar net op tijd opvangen:thumbsup:
    DSCF0125 (Groot).JPG

    DSCF0127 (Groot).JPG

    DSCF0128 (Groot).JPG

    Een maagdelijke dikke Poolse dame.
    Zo te zien nog nooit gevlogen, en erg mooi gebouwd.
    DSCF0126 (Groot).JPG

    Met de bekende dikke bovenlip.
    Passing van de kap kan wel iets beter.

    DSCF0129 (Groot).JPG

    DSCF0130 (Groot).JPG

    met een OS.25, ja, de propeller zit verkeerdom, zo was die gemonteerd.
    Zou dat vliegen met zo'n kleine motor en een 7X4 propje??
    Motortje ziet er als nieuw uit, draait ook vrij rond met goede compressie. DSCF0132 (Groot).JPG

    Tank in de neus gemonteerd (zou dat werken?)
    Bevestigd voor mij dat die nog nooit gevlogen heeft.
    DSCF0131 (Groot).JPG

    Aansturing van de verstoorders en ailerons origineel met omlegsegmenten en centrale servo's.
    Stangen in de vleugel gaan zeer zwaar, ik hoop dat ik dat gangbaar krijg, ik wil eigenlijk niet in de prachtig gebouwde vleugel snijden.
    Als het niet anders kan, komen er aileron servo's in de vleugel.
    Richting roer wil ik met pull-pull uitvoeren, hoogteroer moet ook anders, misschien servo in het kielvlak.
    Ze wordt wel elektrisch, zou 4S werken?
    DSCF0134 (Groot).JPG

    DSCF0133 (Groot).JPG

    Ze moet wel even in de wacht, eerst wat andere projecten af maken, maar dit kon ik niet voorbij laten gaan.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.898
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mits op normaal gewicht, vliegt dat gewoon met een .25 tweetakt glow, maar het lijkt me stug dat dat een 7 x 4 propje is.... zou 9 x 4~6 moeten zijn (of is ".25" de typfout en is het maar een .15? Want dán vliegt ie niet...).
    Of het van de grond los wil komen is een ander verhaal.

    Tank in de neus gaat inderdaad vermoedelijk ook niet goed uitpakken.

    Pull-pull op rudder is geprobeerd, gaat hoogstwaarschijnlijk niet goed werken.

    Mooie kist om te zien!
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.898
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... controleer goed hoe het wiel bevestigd is...
     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dank, ze ziet er idd goed uit.
    Het is echt een .25
    Waarom werkt pull-pull niet?
    Zelf geprobeerd, maar...?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.898
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dán is her geen 7 x 4 prop (of in ieder geval hóórt daar geen 7 x 4 op).
    Nou kan ik niet zien welke OS, want een FSR, FX o.i.d. is twee keer zo sterk als een FP of de oude RC...

    Je kunt de stuurkabels niet rechtsstreeks opspannen, die moeten via een soort van "z-geleiding" van het cockpit-dek naar het niveau van die staartboom geleid worden, en dat wordt een nachtmerrie om aan te leggen, en een drama om spelingvrij te krijgen.

    Ikzelf heb het niet geprobeerd, maar Maarten geloof ik wel...
     
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Motor is echt een .25,volgens mij een FP, propje zat er op, en verkeerd gemonteerd.
    Alles is nog zoals ik haar heb opgehaald.
    Bevestigd allemaal alleen maar dat ze nog nooit heeft ( kunnen vliegen) gevlogen.
    Wiel zit met twee aluminium hoekplaten aan de cockpit bodem geschroefd, die in de romp zit verlijmd.
    Rudder servo wil ik in de cockpit bodemplaat zetten, dan is het een rechte lijn naar het roer, dus zou moeten werken.
    Maar, zoals gezegd, ze gaat in de wacht, ik meld als ik verder ga!
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2025
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.898
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet willen, maar handstart, en weinig vermogen.
    Als daar geen spanten en balken zitten is dat te zwak.
    Dat kan dus niet, want daar zit het wiel...
    Dan moet de servo vóór het wiel en de kabels tussen rompwand en landingsgestel-constructie door...
     

Deel Deze Pagina