Ok, zeg het maar, wie was het? :)

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Henri Zikken, 8 aug 2011.

1. Aaalie

Aaalie Guest

Klinkt goed Ash. Vooral dat landelijk platform.
    We zijn denk ik wel allemaal huiverig m.b.t. kontakt met politiek en luchtvaart. We spelen géén voetbal, en modelbouw is een ondergeschoven kind, zonder rechten.Zoals het nu gaat, weet niemand exact de regels. Er word, weet ik uit ervaring betreffende de luchtfotografie, e.e.a. gedoogd. Mocht het (vaker) fout gaan, wat ik betwijfel, dan zullen er regels worden opgesteld. Ga je nu opteren voor mee rechten (dat is wat we willen), krijg je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid NÉÉ te horen.

Het platform, goed idee. Je bouwt dan historie op, en kan het belang en veiligheid aantonen.
    Eigenlijk is dit forum al zoiets als een platform. Toch eens brainstormen? Zo te zien is al véél kennis op dit forum.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

2. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Ja dat platform is idd wel een leuk initiatief idee, zeker als je met elkaar een soort van code of conduct afspreekt . Geeft iig aan dat je veiligheid serieus neemt....

Je zou afspraken kunnen maken om nooit en te nimmer bover publiek te vliegen, altijd een buddy at hand te hebben, werken met een standaard checklist oid... verzin er nog maar een paar....

Misschien kan je er zo voor zorgen dat je in een soort van gedoog-zone komt, lijkt me beter dan een pro forma zaak beginnen. Ik weet nu al wat de rechter gaat zeggen...de regelgeving voor mij duidelijk genoeg voor FPV. (maar das weer een ander draadje/discussie)

Op onze club hebben we veld en pits afgeschermd met een 2 meter hoog hek (daar zijn inmiddels al wat kisten ingedoken) en we hebben afgesproken dat er boven de pits (daar lopen namelijk mensen) NIET gevlogen mag worden.
    Als je dit soort veiligheidsmaatregelen op vliegclubs neemt, zou ik ze iig ook buiten het veld toepassen.

Ik heb overigens ooit een koe aangevlogen met een klein onschuldig zwevertje, de koe was wel stuk (met bloed enzo)
    Er liepen slecht 2 koeien in dat weiland van 2 voetbalvelden groot.

Laatst bewerkt: 11 aug 2011
  3. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005

4. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    @Marco: even ter info... wildvliegen is NIET illegaal

5. easystarfan

easystarfan

Lid geworden:
    20 jan 2011
    @marco899 ik deel je mening Marco.

@ashikaga Ik was even benieuwd of u zelf ook fpv vliegt?

6. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Ik denk dat het verstandig is om de daarvoor aangewezen organisatie, de KNVvL, hier de zaken te laten inventariseren en het proces van regelgeving proberen aan te sturen bij de wetgever. Tenslotte is voor de leek een FPV model gelijk aan een regulier RC model, met als enige toevoeging een camera en een draadloze videoverbinding.

Ik ben ook van mening dat het oprichten van een platform, of het initiëren van een pro forma zitting op de rechtbank, alleen maar zorgdraagt voor een hoop ongewenste extra aandacht. In de regel zal men dan juist de duimschroeven harder aan gaan draaien, wellicht kom er dan juist wel een verbod, in plaats van dat de KNVvL via inmiddels al betreden paden probeert om FPV in te passen in de regeling modelvliegen.

Zoals een aantal waarschijnlijk wel weten ben ik betrokken bij de tot stand koming van deze regeling en heb al sinds ruim een jaar contact met de KNVvL hierover. Het lijkt me daarom niet verstandig dat er allerlei eigen initiatieven worden gestart. Mijn inschatting van de opinie van de KNVvL in deze is dat men welwillend staat tegenover een regeling voor FPV en FPV niet gelijk in een verdomhoekje wil plaatsen. Hoe e.e.a. in een regeling wordt gegoten is niet iets wat in een weekend even rond is, mede doordat de techniek steeds nieuwe mogelijkheden biedt en er ook gelobby-ed wordt vanuit de hoek van de onbemande modelbouw (UAV, SAV).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

ImmersionRC - Real Virtuality

7. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Ik vlieg nog niet FPV maar ben dat op termijn ZEKER van plan.

Het platform idee is naar mijn mening een goede manier om tot een stelsel van richtlijnen te raken evenals onderlinge controle. Huiverigheid voor overheid politie en rechtspraak heb ik niet, ook nooit gehad. Waar ik ook niet bang voor ben is een algeheel verbod, zeker omdat je vanuit een platform met een overdaad aan bewijsmateriaal kan aankomen bij de wetgever zodat er een gedoogbeleid ontstaat of dat het gewoon in een regeling is opgenomen. Handhaving maak ik me ook niet al te veel zorgen over. We weten allemaal wat wel en wat niet door de beugel kan. Dus of we controleren zelf de FPV vliegers op hun gedrag (wat bij een gewone modelvliegclub ook gebeurt op het veld) of we zorgen voor een stelsel van goede regelgeving en richtlijnen in samenwerking met de luchtvaartautoriteiten. Dan zou het zelfs nog wel eens zo kunnen zijn dat er binnen bepaalde gebieden in Nederland een plafond van 2 kilometer kan worden ingesteld, al ga ik daar vooralsnog niet van uit. Goede samenwerking doet wonderen, echt ! Ik wees al op het re-enactment verhaal, en wat dat betreft is de wapenwet extra verduidelijkt voor hen die blank-firing wapens uit WOII maar ook van daarvoor en van daarna nodig hebben voor hun displays. Daar kan een Tristan niks aan veranderen. Laten we dus zorgen dat in onze hobby, inclusief FPV ook idioten geen kans krijgen om het voor de rest te verpesten.

Dat Sander in gesprek is met de KNVvL is prima, maar dan zou de KNVvL wellicht in de modelvliegorganisatie een afdeling FPV kunnen opstarten omdat het een inherent andere uitvoering is van modelvliegen. Via de KNVvL wetgeving proberen te regelen via de reguliere paden sta ik ook positief tegenover. Natuurlijk is de KNVvL bij tijd en wijle een traag en log apparaat maar zolang het in Nederland nog niet zo is dat je alleen mag modelvliegen als je lid bent van deze organisatie zullen er altijd beunen zijn die zich aan geen enkel voorschrift houden, en dat moeten we dus juist met zijn allen tegengaan.

Ash.

8. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    HEREN, even een nieuwtje :

[media=youtube]uKoX-t0QvgU[/media]

Na mijn opmerking op youtube over de luchtvaartwetgeving waren ze redelijk snel met het verwijderen.....
    Wat in mijn ogen heel duidelijk aangeeft dat de heren weten dat ze fout bezig waren, maar dat terzijde

Ash.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    OF dat ze geen zin hebben in discussies over wat wel en niet mag ... (misschien kennen ze die discussies van topics hier wel?)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Koffiekan theekan alles kan... who knows. Ze zeggen op hun site dat ze een defensievergunning hebben voor luchtopnamen maar zowiezo is boven publiek vliegen niet toegestaan. Dat weten ze donders goed. Anyway, even terug naar de discussie over
    Sander's gesprekken met de KNVvL en de eventuele oprichting van een Landelijk platform FPV etc....

Ash.

11. wep

wep

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Wil toch nog even op deze reactie reageren.

Waarmee dit gedaan wordt.....
    Je refereert nu zomaar ineens aan IEMAND die ook een okto heeft met een bepaald verhaal.
    Wat heeft dat nou met deze opname te maken?
    Op de site staat duidelijk een mikrokopter in beeld. (oktokopter van Holger) Dus niet waar die man naar refereert. (waarschijnlijk Microdrone)

Je hebt het nog steeds over deze man met zijn okto en heeft dus nog steeds niks met dit filmpje te maken.

Even terzijde: bijna geen bedrijf in NL heeft een dure Microdrone. Meeste zijn 'gewoon'MK.
    Maar ook een Microdrone zou ik niet boven mij willen hebben vliegen als ik geen kant op kan!
    Zal absoluut beter zijn dan de MK maar kan en mag gewoon niet boven menigte.

Je slaat de spijker eigenlijk op de 'omgekeerde kop'

Je kan dit (als je een leek bent) dus (HELAAS) NIET aannemen.
    Dat is nou JUIST hetgene wat ze hier heel duidelijk maken!

Ik ben het er mee eens dat deze mensen waarschijnlijk bewust geweest zijn van de risico's maar..........gingen hier dus NIET verantwoord mee om.
    Er mógen namelijk geen (of in elk geval weinig) risico's zijn mbt gevaar voor buitenstaanders.
    Dat is de namelijk de taak van élke piloot(ook modelbouw): je taak uitvoeren maar met vermijden van (zoveel mogelijk) risico's.
    Om iets werkbaar te maken of leuk te houden kan je natuurlijk niet álle risico's vermijden maar deze is echt wel duidelijk hoor.

Je laatste voorbeelden van de sleepkist en politie versterken je 'verdediging' dus ook niet omdat je voorbeelden opnoemt van hoe iets wél zou moeten wat ze hier dus niet deden.

Goed dat ze het filmpje hebben verwijderd.

Laten we maar gewoon hopen dat het een 'brainfart" was, kunnnen we weer gewoon doorgaan met andere coole shots maken!
    Er is echt genoegggggg te filmen!

Groet

Laatst bewerkt: 12 aug 2011
  12. wep

wep

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Heb je nog steeds dezelfde mening? (je laatste zin dan hè)

13. Tijn G.

Tijn G.

Lid geworden:
    21 aug 2010
    Als het veilig kan wel, ja. Je hoeft niet boven publiek te vliegen. Het zou mij niks verbazen dat er in de toekomst met zeer geavanceerde toestelletjes door bijv. politie of leger, en bij evenementen gevlogen gaat worden.

Ik had het in dit geval meer over de mogelijkheid om zo te filmen, dan over de veiligheid. Met zo'n multi-heggeschaar boven publiek vliegen vindt ik ook niet verstandig. :rolleyes:

:D

Deel Deze Pagina