ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door atarie, 9 aug 2013.

1. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Geen reactie maar een oproep:

Naar aanleiding van de opmerking dat die oude vaan zeilboten bewaard moesten blijven heb ik het Maritiem Museum in Rotterdam gepolst. Zij zijn geinteresseerd, maar dat hangt af van wat er beschikbaar is.

De vraag is nu wie zijn oude vaan boot wil schenken en daarmee eeuwige roem wil vergaren.

Ik heb in kleine kring deze vraag reeds gesteld maar het antwoord was helaas negatief, "we hebben geen vaan boot meer"

Dus, wie heeft er zelf nog wat of weet ergens nog een museum stuk te liggen?

Ik plaats deze oproep om de twee ombouw draadjes , ombouw 45 jaar ode vaanzeiler en de ombouw van de marblehead.

Groet Joost vs

Bert V vindt dit leuk.
  2. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    gezien het bovenstaande wil ik ook graag dat het vaan gebeuren van mijn schip in tact blijf dus bruikaar zowel visueel als varend,warom dat blijkt uit bovenstaande de vaan zeiler lijkt hier wel bijna uitgestorven.laten we dus zuinig zijn op wat er nog is.
    het streven om haar ook rc te laten varen is dan ook met zo min mogelijk aanpassingen dit te realiseren.vgr tonsr.

Laatst bewerkt: 9 jan 2016
    Bert V vindt dit leuk.
  3. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Voorlopig blijf ik nog wel even vaan zeilen, daarbij, mijn oudste vaanboot is maar net 20 jaar oud, dus veel te jong en modern.

4. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    M'n oude vaanbesturingen zijn inmiddels in goede handen beland en heb geen moment spijt gehad van die ombouw die ik eigenlijk pakweg 40 jaar geleden had willen doen, maar ja , toen was die uitrusting wat grofstoffelijker en zwaarder dan nu.

Joost, bedankt voor je contacten met het museum : weet ik alvast waar ik tzt met m'n Jubilee misschien terecht kan...
    Ard

5. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    mischien kunnen ze er is en tentoonstelling van maken wat model schepen betreft,ik kom er met enig regelmaat maar dat was er nog nooit,en ik denk dat we met elkaar een aardig tentoonstelingkje kunnen vullen.vgr tonr

Bert V vindt dit leuk.
  6. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    halo,kan je mij de info over gosport nog een keer sturen ,dacht dat ik het had opgeslagen,maar kan het niet meer vinden,gaat over de datum wanneer er wordt gevaren betreffend de kampioen schappen.bvb dank tonsr

7. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ben weer bezich geweest met de yellow boomerang en wel met de besturing ,heb er lang over nagedacht hoe dat te gaan doen onderdeks ging dat niet goed komen dus moest het aan dek komen nu heb ik de stuur servo in het dek verzonken en met de originele bevestigings punten vast geschroefd dit tegen over de halve maan van het vaan systheem.
    de servo staat nu zo laag tegenover het vaan gebeuren dat dit dus bruikbaar blijf.de servo wordt gekoppeld aan de halve maan met twee stangen en dan zien hoeveel graden uitslag deze maakt op het roer.over de servo komt een klein dekje welk vast wordt geschroefd dit om de servo in de vaar richting droog te houden tegen mogelijk overkomend water. .ik zal er weer foto,s van maken ter verduidelijkking.

8. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Ton,
    het volgende over de stuurservo:

Verbinding met roer

Zowel de arm van de servoe als de arm op het roer ("halve maan" ) hebben een vast draaipunt. Daarom zou ik niet met twee armen (links en rechts neem ik aan) werken want dan gaan het zaakje mogenlijk wringen, mede door de vorm van de arm op de roeras. Het is feitelijk ook niet nodig. Een (1) arm is genoeg. Als je echt twee armen wil, laat er dan 1 los en test met een active servo of die arm zowel in de middenstand als in de uiterste standen nog past.

uitslag
    de servo moet het roer zo'n 30-35 graden naar elke kant kunnen draaien. Normaal is de max hoek van de servo zo'n 60 graden.De reductie is te bereiken in armlengte (servo minder dan roer), maar mogenlijk ook via de instelling op je zender.

Locatie lijkt mij prima.een beetje boven het dek uitsteken is geen probleem. Het waterkeringsdekje lijkt me ook prima. Hangt van de waterdichtheid van de servo af. De HITEC winch zou waterdicht moeten zijn. Ik zet die ook met de schijf net boven dek.

Mogenlijk dat anderen nog iets kunnen zeggen over de waterdichtheid van servo's ? Iemand wel eens een probleem daarmee gehad met de Hitec winch ?

9. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Ton,
    Ik schaar mij helemaal achter het commentaar van Joost over die roer-servo verbinding: 1 arm is voldoende.Je plan om het servo met die halve maan te verbinden had ik met passer en driehoek uitgewerkt voor diverse hoeken en het blijkt dat die 2 stangen korter willen worden al bij geringe roerhoek ,dus boven op het beetje roerkracht ontstaan er in zo'n opstelling extra krachten.Dus nogmaaals :1 arm maken,scheelt ook weer werk.

Het roer is vergelijkbaar met roer in mijn boot dat ook met 1 stang aan het servo verbonden is en geen problemen daarmee.
    Ard

10. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Ton

Snap niet goed waarom je risico wil nemen met een servo aan dek voor het roer.
    In de A is onderdeks toch plaats genoeg?
    Kan zijn dat je er vanaf het dek niet bij kan en geen gat wil zagen?

Wim

11. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    wim ik had de servo graag onder deks willen bouwen maar het punt is dat ik door het vaste dek en de kleine toegang niet ver genoeg naar achter kon komen ,en dan het punt om om het een en ander vast te maken,dus heb ik er van af gezien en het zo gemaakt ,zie foto,s ,die komen nog,en door ontkoppelen van de stuur servo kan het vaan mechanisme nog werken,daar om laat ik ook alles hier voor boven deks aan wezich.vgr tonsr

12. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ik ga zondag is kijken in hoogvliet bij de modelbouw vereniging daar,en met name het vaar water dat schijnt een kanaal te zijn van 9 meter breed en rond de 90 a 100 meter lang te zijn,mischien wel geschikt om te varen met vaan ?dus is zien wat er mogelijk is.vgr tonsr

13. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Ton, je kan het opGoogle maps goed zien, park de Heerlijkheid.
    Die 9 bij 70 to t 80 m is wat smal, maar om het een keer te proberen prima. Zoek je nog een maatje? (Die heb je wel nodig bij vaanzeilen)

14. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    lijkt me wel wat,we gaan eerst eens kijken hoe en wat en dat laat ik je weten joostvgr tonsr

15. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Wim, wat is het bezwaar tegen een roer servo net onder het dek met de arm bovendeks ? Over welk risico heb je het ? wat is de ervaring hiermee ?

16. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Mogelijk overdrijf ik altijd wat in de ogen van sommigen, maar ik wil heel graag problemen voorkomen.
    Heb te vaak gezien dat mensen niet konden varen door " storing" vaak het gevolg van natte of geoxideerde electronica.

Voorkomen, bijvoorbeeld door de servo en alle electronica onderdeks te houden.
    Als je dan de ontvanger in een waterdicht potje doet, is risico van een natte ontvanger uitgesloten. Als je boot niet al te veel lekt, is binnendringend water in servo en lier een minimaal risico.
    Overigens zijn de meeste betere servo's spatwater dicht. Een RMG lier heeft ingesealde electronica. Je kan de servo aan de buitenkant ook "inpakken" met opgeverfde vloeibare sealing. Naam schiet me even niet te binnen.

Bij wedstrijdzeilen is het uitvallen in een of meer heats schadelijker dan een boot hebben die iets te zwaar is, die met oudere zeilen vaart, of waar de schipper een foutje maakt.

Bij tourzeilen is storing nog vervelender, omdat er vaak geen hulpschepen zijn en je boot in het riet raakt of naar het eind van de plas vaart.

Repareren aan de waterkant is in ieder geval niet fijn.

17. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Op een amerikaanse site zag ik de term Plastidip. Bedoel je dat?
    Zijn er ook problemen bekend met de Hitec 785 winch? Die zou waterdicht moeten. Mijn gedachte is ook dat als je tegen de onderkant van het dek je servos zet er geen lek water van binnen bij kan. Zit immers te hoog?
    Dat lijkt me zeker zo voor de ruimeA klasser van Ton.

18. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    bij mij zitten de servo,s in een bak welke geschroefd op 2 fundatie latten onder in het schip staan,de twee winschen staan in die bak ook de externe accu voor de winschen ligt daar in .
    de ontvanger en zijn accupac liggen in een appart plastik doosje wat water dicht is.
    de bak onderin is 5 ctm hoog zelf en dan zoon 2 ctm op de fundatie balken
    dus van uit het vlak zou er zoon 7 ctm water in het schip moeten komen om de winschen te berijken.
    ik zeg niet dat het niet kan,daarvoor zit de ontvanger en de accu appart in en doosje wel hoger en heb ik besloten om de stuurservo zo als omschreven in te bouwen
    zou ik de controle op bijde winschen verliezen dan heb ik toch nog mijn roer bediening.vgr tonsr

19. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Hoi Ton,
    Ook ik heb de roerservo goeddeels in het dek verzonken.Reden was de forse scheg die , samen met de zgn hennegatskoker tot het dek doorloopt.Dat heb ik zo gelaten en dus de servo dwars voor de scheg in het dek ingebouwd met een kapje erover dat nauw past over een op het dek aangebracht randje (door scheepsbouwers 'coaming' genoemd;)

20. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    halo ard ,ik heb ook een huisje gemaakt wat over de servo heen valt en welke ik aan het dek schroef ,moet even zien wat ik er tussen leg denk aan een stukje pakking om het echt af te sluiten zodat er geen water bij kan komen .het geheel zit zo dat ik ook de vaan besturing nog kan gebruiken ,dat wilde ik toch graag.vgr tonsr

Deel Deze Pagina