ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door atarie, 9 aug 2013.

1. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Goed zo!Ik denk dat je boot wel van een beetje wind houdt,dus zorg voor droge voeten,
    Ard

2. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Joost
    Is inderdaad Plastidip.

3. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Ton,
    Als pakking is tochtstrip, diverse profielen, mogenlijk een idee?

4. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ik gebruik papieren pakking joost wat ze ook bij brommers gebruiken dat is ook mooi dun.vgr tonsr

5. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
  6. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Ton
    Ik snap je oplossing.

Grootste risico lijkt me water in je servo via de as.
    Op de website van RMG heb ik advies gelezen hoe dit te vermijden, weliswaar voor een lier, maar toch. RMG is een fan van de lier onderdeks, maar de trommel bovendeks.
    Als je RMG winches googeld vindt je de site makkelijk

7. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Als ik Ton was zou ik, met de boot in rc uitvoering, die halve maan eraf halen en vervangen door een helmstokje even groot als dat armpje van de servo, aan elkaar koppelen met 1 stangetje en het geheel overkappen met een bescheiden water/weerdicht roefje.
    Ard

8. Bert V

Bert V verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Het is wel die halve maan die typerend is voor de Vaan-look en daardoor het behoud van originaliteit uitstraalt en na-streeft :thumbsup:.

9. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    mensen ,bedankt voor de reactie,de kop van de servo is ingespoten met vocht werend middel,ard ,ik wil het aanzicht graag houden met die halve maan,moe even zien hoe ik weg kom met de uitslag van het roer.
    idd bert ik wil erg graag de uitstraling bewaren de orginaliteit van het schip,het meganiek van het vaan gebeuren zou ik zelfs mee kunnen laten draaien.vgr tonsr

10. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Ton,
    ik dacht je even te helpen met de servo-roer opstelling en heb bijgevoegde plaatjes gemaakt.
    De eerste laat een "kort" servo armpje zien en de 'halve maan zoals die op de roeras zit. Bij de neutrale stand van de servo staat de servo arm evenwijdig aan de verbindingslijn roer as- einde halve maan. Dus niet loodrecht de hartlijn van het schip. Op die manier krijg je een redlijke symmetrische uitwijking naam SB en BB.
    Daarnaast heb ik een tweede plaatje gemaakt conform Ard 's en mijn eerdere opmerking. De servo arm heeft nu dezelfde lengte als de halve maan arm en er zijn twee verbindingsarmen. Je ziet dat bij een uitslag van 35 graden van de servo het bovenste armpje te kort is. Wat niet te zien is dat als je 1 servo arm gebruikt, loodrecht op de hartlijn van het schip, bij grotere hoeken de uitslag naar SB duidelijk anders wordt dan naar BB. Niet doen dus. Het eerste plaatje is beter.
    Persoonlijk ben ik een voorstander van een nieuw armpje op de roeras, loodrecht op de hartlijn bij 0 stand. Ook zou ik de vaan er bij RC zeilen afhalen. Mocht je de vaan erop laten dat moet je immers het vaanblad en contragewicht toch thuislaten. Tenzij je natuurlijk de vaan loskoppelt van het roer. Maar dan moet de vaan helemaal vrij rond kunnen draaien.

Maar ik respecteer jouw overwegingen.

Hopenlijk helpt dit je voorzover je het zelf nog niet bedacht hebt.
    We lezen het wel!
    foto 1.jpg foto 2.jpg

11. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Ton, ik bedenk me net dat je op servo net zo'n halvemaan kan zetten. Als je dan de afstanden van het verbindingsarmpje tot het draaipunt gelijk houd als bij de roer as zou je met 2 armen kunnen werken. Maar voordeel geeft dat niet omdat het geleverde roermoment hetzelfde blijft als met 1 arm.
    Joost vs

Laatst bewerkt: 17 jan 2016
  12. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Klein puntje ter overweging.
    Hoe meer spul op het dek, hoe eerder daar schoten aan blijven hangen.
    Bij een lier die niet ophoudt met trekken als het niet meegeeft (RMG houdt in mijn ervaring wel op) kan je de lier kapot trekken.
    Ook de gevreesde waterplanten zijn per definitie in de buurt als je boot niet meer goed zeilbaar is doordat de schoten vasthaken.

Wedstrijdzeilers hebben om die reden dus zo weinig mogelijk aan dek waar wat achter kan haken.
    Mede daarom varen ze ook graag zonder zijstagen. Dat ziet echter meer op andere boten die bij contact graag achter de stagen blijven hangen.

13. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    joost bedankt voor de tekening en de uitleg ,ik moet me daar even over buigen om het goed op te nemen,vgr ton
    wim,ik ben echt een plezier zeiler en geen wedstrijd zeiler, dat trek mij totaal niet,respect voor de gene die het wel doen en alles er aan doen om hun schip lichter en sneller te maken.en daar ik al mijn tuig voor het vaan zeilen aan dek houd zal de tijd leren,maar je waarschuwing hier voor wordt wel gewaardeerd.vgr tonsr

14. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    we zijn vandaag twee vaar locatie,s wezen bekijken en wel de camera weg 2761 zevenhuizen, dat is naast de willem Alexander roeibaan mooi ruim water mooie lage steiger en altijd berijkbaar want het licht naast het gesloten gedeelte van de roeivereniging.we zijn zeker van plan om daar is te gaan varen,en nogmaals de lage steiger is zeer aantrekkelijk voor zeker grotere zeilschepen.
    ook zijn we wezen kijken in hoogvliet bij de modelbouw vereniging,leuk vaarwater zeker ook met de steigers welke een soort haven zijn ook laag het kanaal is zoon 70 meter lang 9 meter breed mooi geschikt voor motorschepen voor zeilen is er geen ruimte.de plas er achter is ook leuk maar voor grotere zeil schepen ook niet fijn door liging onder een dijk,denk weinig windt.vgr tonsr

Laatst bewerkt: 17 jan 2016
  15. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Zevenhuizen lijkt me lastig voor vaanzeilen, rc prima.
    Kan je in hoogvliet er wel omheen en bij het water komen?

16. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    GetAttachment.jpg in hoogvliet kan je bij het water komen,echter niet zo geschikt om te zeilen joost het kanaaltje waar ze over praten is te kort om te zeilen met vaan,zevenhuizen echter rc varen schiterend zie foto van de steiger op de voorgrond,op de achtergrond de start toren. en het water,moet nog is goed de andere kant bekijken hoe dat zit met de mogelijkheid voor vaan zeilen.het adres hier dus is camera weg zie in bovenstaand bericht vgr tonsr

Laatst bewerkt: 18 jan 2016
  17. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Ton,
    leuk dat je die plek (Zevenhuizen) gevonden hebt. Ard en ik hebben daar een keer gezeild. prima locatie voor RC.
    MAAR bedenk wel dat je alleen buiten het roeiseizoen daar welkom bent en dan nog moet je uitkijken voor roeiers! De ander kant ( tegen de weg aan) kan ook, maar je hebt laarzen nodig om je schip in het water te zetten.
    Was Hoogvliet wel geschikt om een keer vaanzeilen ?
    Je kan ook in Kralingen terecht, (http://kralingschezeilclub.nl/kzc/). Daar zeilen ze met MicroMagic en K klasse. De laatste is iets groter dan jouw A, maar zou leuk zeilen zijn, zie ook http://www.k-klasse.nl/wedstrijden.html, even naar beneden scrollen voor Rotterdam.
    Kralingen zeil je natuurlijk al met de ander VV's
    Madestein hebben we ook nog (http://www.hmbc.nl/nedframe.html)
    Verder heb je de Rottemeren nog en Hillegersberg (zeil vereniging Aegir).
    Gelegenheid genoeg.

18. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Ook op andere plekken in het waterbergingsgebied , die in verbinding staan met de roeibaan, zijn er zulke vlotten maar de andere kant van die plassen zijn wat moeilijker te bereiken als er iets hapert..Bovendien is de roeibaan diep en redelijk vrij van waterplanten.
    Ard

19. aurectar

aurectar

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Het kan best leuk zijn aan de waterkant.

20. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ja ard ,we hebben er wat rond gereden wat erg veel water heb je daar zeg we zijn bij nesselanden begonnen en zo bij de roei baan uit gekomen.
    wij varen op de plas nabij het strandbad ook mooi varen alleen jammer dat die steiger wat hoog is,je moet op de knieen om je schip in het water te zetten
    maar je kan er wel mooie stukken varen,en gaat er wat fout met de besturing dan kan je schip niet weg loopt of op het strand waar je makkelijk bij komt of tegn het steiger waar je haar ook kan pakken.vgr de vrijevaarder,,tonsr.

Deel Deze Pagina