ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door atarie, 9 aug 2013.

1. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    mannen ,ik vindt het schitterend wat er allemaal gebeurd om de achtergrond van mijn a ontwerper bouwer terug te vinden,er zit dus een verhaal achter de boomerang,en idd een schip met een puzzel,maar er komen steeds meer stukjes op zijn plaats,en ik ben zoooo benieuwd naar dat laatste stukje.
    en ik wil iedereen bedanken die zoveel moeite nemen om deze puzzel compleet te maken.vgr tonsr

2. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    Ik ben weer in de papieren gaan zoeken H 16 klopt
    H 21 staat ontwerper F.Shepherd
    H 19 Priest Highl
    Deze namen kom ik alleen tegen

DE H 35 Dolly Dot is volgens mij de laatste Vaan Boot geweest van Jan Hoogerwerf
    Volgens mij had Jan Hoogerwerf zelf een mal gemaakt van de Highlander
    Ik weet wel dat ik eens een keer langs kwam was het achterschip van een vaan boot er af gezaagd want dat moest langer worden want als hij in Engeland was geweest had hij wel een verbetering gezien
    Ik zou wel eens willen weten waar al die A klasse zijn gebleven
    Er is ook een mal naar de K klasse gegaan voor het ontwerp van de K klasse
    Ik zal eens gaan zoeken in Radio Yachting News
    Gr Tom

3. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    wat ik weet van nog een a klasse,, daar is een plantenbak van gemaakt ,ik denk dan ook dat deze a ook van jan is geweest ,ik weet er geen nummer van ,mogelijk dat hans dit nog weet,zal dat is aan hem vragen.
    en ja ik heb zo ontzettend veel plezier aan dit schip om haar weer varend te maken,het blijkt denk ik ook dat deze schepen niet zo dik gezaaid meer zijn maar dit zal ook temaken hebben met de grote en gewicht,maar toch gezien alle reactie hier zijn er nog zo veel kenners en lief hebbers van dit type schip vgr tonsr

Laatst bewerkt: 10 dec 2015
  4. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Klopt en meteen nationaal kampioen UK!
    Joost vs

5. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Kim,
    Is jouw Jubilee een klasse schip?
    En zo te zien heb jealle zeilen zelf gemaakt? Mooi, maar hoe gedaan? Met een mal?

6. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    De Jill van Daniels omgerekend:
    Gewicht 28.15 kg
    Lengte 197.5 cm
    Zeil oppervlak 10174 vierkante cm
    Waterlijn lengte 139.7 cm
    Ton, jouw boot lijkt er mogenlijk op, maar is duidelijk lichter.
    Ik weet het verder niet. Iemand nog een hint?
    Joostvs

7. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Ik gooi n balletje ginders op, misschien weten ze het daar.

8. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Tom,
    De A13 is naar de eeuwige zeilvelden, genieten samen met zijn andere maatjes van zon en briesjes. Die van Alexander Verheus is daar ook.
    Mijn M klassers zijn daar oom behalve de M66 die een midlife conversion krijgt. Ik zal daar een apart draadje aan wijden. Speciaal voor Marbleheads?

9. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    In 1981 heeft H hoogewerf met de Lollipop van Stollery gezeild H 35
    Op dat kampioenschap de namen tegen van Chris Diks Ken Butler Lewis Seager
    1982 kom ik ook de H21 tegen met ontwerper Shepherd
    Dat jaar wordt er ook de RA kampioenschap gezeild en daar kom ik de Highlander tegen op plaats 3/4/6
    bij de uitslagen van 1983 A vaan kom ik een Highlander tegen ontwerper Dick Priest
    In 1983 is er op Spaarnewoude ook het Ek Vaan gezeild voor de M klasse met 15 deelnemers Alexander Verheus en Joost Thorbecke 11 en 15 plaats

Gr Tom

10. Kim

Kim

Lid geworden:
    5 dec 2004
    Ik weet niet of het een klasse schip is ( de Jubilee). Ik weet niet aan welke specificaties de boot dan moet voldoen. Hij is 170cm lang, 31,5cm breed en weegt zo'n 17 kg. Ik heb hem destijds overgenomen van de dhr. Wijngaarden uit Axel (zeeland). Later hoorde ik dat het schip een jubilee was. De zeilen die er toen op zaten waren erg slecht. Ik heb toen wat fokzeilen van een 10R en een K-klasse gebruikt. Ik heb later ook nog zelf een grootzeil gemaakt (met het programma sailcut).

joost vS vindt dit leuk.
  11. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Hoi Kim,
    Flink gewicht zeg.
    Vanavond de Jubilee op de foto voor het eerst ;) op de weegschaal gelegd : romp met zeilen + RC-uitrusting 4.8 kg , ballast kiel 8.7 kg , maakt een totaal van 13.5 kg.

Bijgevoegde bestanden:

12. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    de werkzaamheden aan de yellow boomerang liggen even stil ,griepje te pakken.vgr tonsr

13. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Hoi Ton,
    Knap maar lekker op.Ik heb op het forum van de het engelse Model Yachting Association nog een vraag geplaatst over de YB en Levison.
    Een lezer en zeiler, Derek, bevestigde dat Levison in de jaren 50, 60 en 70 (behalve beeldhouwer) ook gerespecteerd ontwerper van A-klas boten was.Ook je YB is een ontwerp van Levison met de naam Zerlina.Volgens diezelfde Derek , die vader en zoon Hoogerwerff goed kende, was de Zerlina weer afgeleid van een ander iets korter ontwerp , ook van Levison, de Phillipa.
    Hans heeft mij bevestigd dat zijn vader , behalve de YB met die lange doorgestrookte kiel , ook nog een andere A-klasser met een bulbkiel heeft gebouwd die Lollie Pop heette.
    Zelf herinner ik mij nog dat vader H rond 1971 zijn eerste polyester Highlander bouwde maar daar niet tevreden over en waarschijnlijke ombouwde voor de huisvesting van geraniums.
    Hiermee wil ik mijn bijdrage aan de geschiedenis van de YB afsluiten.
    Ard

14. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    DE bouw tekening van de Jubile -Belgiesche Nat klasse Loa 168 cm
    Zijn te koop NVM Modelbouw tekeningen.nl

gr Tom

15. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ben weer wat opgeknapt,vrijdag wat spullen gehaald om de zeilen na te kijken ,somige haakjes moeten vervangen worden,los of stuk,ook de zeil winsche,n opgehaald de hitec-hs-785hb serie en gelijk een speciale accu laten maken hier voor zo ook de aansuitingen met de schakelaars.dus nu alleen nog een roer servo,dat ben i vergeten.vgr tonsr

16. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Ton,
    haakjes , in verschillende vormen , kan je ook bij de visbenodigheden winkel krijgen. Zie foto

Denk jij of Hans aan de maximale toelaatbare spanningen van de servo's ? Voor de Hitec 785 is een lion pack van 2 cellen te hoog. Daar moet dus nog een regelaar tussen.
    vgr joost vs

Bijgevoegde bestanden:

17. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    joost de haakjes zijn corset haakjes of bh haakjes,deze heb ik uit een fornituren zaak.deaccu die gemakt is, is 6volt gemaakt van 5 cellen gelijk met de goede aansluitingen er op.de zeil winsche,n zijn mij aangeraden door hans vgr tonsr

18. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Tonsr, prima, 6V is ok voor de Hitec 785. Zelf gebruik ik 2×lion en dat geeft max 8.4 V. Die breng ik dus naar 6 Volt terug met een regelaar.
    Die haakje uit de viswinkel zijn handig voor losneembare lijntjes. Als je winch erop zit wil je wel de schoot lijnen bevestigen en weer makkelijk los kunnen halen.
    Waneer zeilen?
    Vgr joost vs

19. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    sorry joost,ik dacht dat je die andere bedoelde maar idd de haakjes die je aan gaf de wartels deze gebruik ik ook
    vandaag de eerste laag blanke lak gespoten,zo ook het roer in de gele kleur gezet,oja voor de blanke lak haar naam in mooie schuine letter op haar flanken gezet.
    de kiel moet ik nog aan verder deze heeft even stil gelegen omdat ik ook no met een bok voor haar bezich ben geweest,zal er foto,s van maken.vgr tonsr

20. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Ton, dat gaat snel!. Ik bgreep dat je buiten de verf erop spuit. Gaat dat goed nu het niet zo warm is. Of mag je hem binnen laten drogen ?

Deel Deze Pagina