Ombouw + afstellen draaibank metalworker 300

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Cheeta, 13 aug 2009.

1. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    zo hele waslijst opgehaald vandaag.

wel helaas de verkeerde 4 klauw meegekregen. dus morgen terug *moest ik zoiezo al deze week dus dan maar gelijk morge*.

lijstje van gehaalde onderdelen:
    -4 klauw plaat (morgen nog even omruilen)
    -snelwisselsysteem
    -meedraaiend center
    -digitaal uitlees systeem met extern display. *wat een gedoe om dat in te bouwen zeg :p*
    -kartelklem
    -beitel wisselplaatjes 6st (3x alu/mess 3x universeel)

2. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Was zeker duurder dan de draaibank zelf?
    Ben er zelf een dag mee bezig geweest (3 assen, inclusief steunen maken, voor mijn freesbank)

3. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    hmm nee dat viel mee. was redelijk betaalbaar. Net zo duur als het orginele ombouw kit.

Het zullen geen glas linialen zijn maar de precisie is erg goed. kan hem 100x op en neer halen over het hele bereik en iedere keer weer keurig 0.00mm terug. dus geen verloop kunnen constateren.

hoe het exact werkt is mij onduidelijk maar er zit iets in die strip.
    werkt dus anders dan een digitale schuifmaat met een wieltje.

*ben nog wel op zoek naar informtie over hoeveel toeren ik moet gebruiken om verschillende voorwerpen en / of materialen te draaien?

kan regelen van 50 - 1100 toeren en van 120 - 2500

4. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Voor zover ik weet zit er in een digitale schuifmaat ook een soort (magneet?)strip.

Wat snijsnelheden en voorzet betreft: http://www.metalwebnews.com/machine-tools/appa.pdf bladzijde 10 en 11 geloof ik.

5. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Voor de diameters die wij draaien en met wisselplaatjes?
    Zo hard kan je bank niet draaien :D
    De beitelwisselplaatjes is waarschijnlijk een beetje zonde van het geld, omdat je de bijbehorende snijsnelheden toch niet haalt.
    Ik heb er zelf (thuis) nooit mee gedraaid, maar ik heb van horen vertellen dat het eigenlijk nog niet eens prettig draait, maar daar weet Micropuller misschien wel meer over.
    Net zo makkelijk en vele malen goedkoper had snelstaal geweest.
    Misschien nog wat te ruilen ;)

6. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    dat zou kunnen maar een digitale schuifmaat tript hem niet als je hem van de strip afhaalt?? en ik ken maar weinig digitale schuifmaten die over 500mm weer terugkomen op 0.00mm laat staan bij meer dan 10x.

deze hele strip ziet er ook anders uit. zal eens een foto maken als ik klaar ben met de ombouw.

7. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    ik moet toch zeggen dat ik liever met mijn beitel met wisselplaatjes aan de slag ga (is er maar 1 maar wel de meest gebruikte).

dan dat ik de HSS beitels gebruik. het verschil vind ik toch wel merkbaar bij metaal. Met aluminium en messing is er inderdaad zover ik heb kunnen constateren weinig verschil behalve dat mijn wisselplaat beitel een wat prettigere punt heeft en ik hem daardoor universeel kan gebruiken. met zowel de kopse kant als de zijkant.

*toolbit heeft weer wel gelijk soortige hoek in de beitel zitten.

8. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Ik gebruik beide. Groot voordeel van wisselplaatjes: altijd de goede hoek en geen gepruts met hoogte opnieuw instellen na het slijpen.
    Bij taai aluminium werkt een toolbit soms beter, maar ik gebruik eigenlijk alleen maar automatenkwaliteit.

Ben wel benieuwd naar die aflezing trouwens.

9. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    morgen volgen de fotos ben bijna klaar. nog wat stickertjes plakken voor welke welke is. en wat afwerken.

wil eigenlijk ook nog toeren uitlezing maar mogelijk dat ik die zelf ga maken. *nog een display* :roll:

10. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    Fotos van de installatie. (toerenteller wordt nog eigenbouw fietsteller is niet stabiel genoeg maar ag voor 6 euro en kan het hergebruiken in de nieuwe teller).

11. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    hoe kan ik het beste mijn boorkop / houder afstellen?

als ik nu centerboor 3,15 neem kom ik op 3,25 uit.

of moet ik dit gewoon inrekenen in mijn boordiameters?

ik heb een inbus in de voet hiermee heb ik hem al een stuk netter gekregen.

en een kleine schroef aan de achterzijde.

12. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    op je tegencenter zit een bout die het ding loodrecht zijwaarts op de baan beweegt. Als je een lange as pakt, en deze steeds een klein stukje afdraait, en voor en achter meet, kun je m afstellen. Hiervoor heb je wel een meetklok+statief nodig. Ook een hamertje van kunststof is erg handig. Met de hand corrigeren ga je snel te ver over de maat. Als je de as afgedraaid hebt over de lengte, meet je vooraan en achteraan, en stel je m bij, net zolang tot de staaf voor en achter gelijk is. Dan staat je boorkop voortaan in het midden, en draai je dus ook niks conisch af als je iets tussen de centers in afdraait.

ik draai al langer met wisselplaatjes, zowel traag als snel, maakt niks uit. Ik vind het veel makkelijker, want als dat ding bot wordt, draai je het plaatje om, kwestie van paar seconden. Hss beitel moet je weer gaan slijpen. Duurt toch wel iets langer, en vereist skills die Ik en TS waarschijnlijk niet hebben.

Ik wil voor DRO ooit nog eens met ultrasoon gaan kloten. kijken of dat een beetje precies te krijgen is, en goed te ontvangen.

Gr. rik

Laatst bewerkt: 20 aug 2009
  13. Arno Verstegen

Arno Verstegen

Lid geworden:
    1 apr 2008
    Hallo Alwin,

leuk draaibankje dat je gekocht hebt, en meteen de benodigde accesoires erbij. :-D Kan je direct mee aan het draaien gaan.
    Een vraagje waar komt het digitale uitlees systeem vandaan????? (duur of valt het wel mee)

14. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Die hoofdschakelaar/noodschakelaar zit wel op erg ongemakkelijk plek zeg.

Ik heb nog een vracht (minimaal 200 x) 10x10 beiteltjes liggen, in alle soorten en slijphoeken mag je voor weinig overnemen en zelf uitzoeken graag en afhalen, zal 1 dezer dagen op Marktplaats worden aangeboden, ik ben aan het opruimen namelijk.

Gr Jaap

Laatst bewerkt: 20 aug 2009
  15. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    digitaal uitlees systeem koop je bij buitelaar voor 2 assen onder de 100 euro.

@rikdragonfly
    is ultrasoon niet vuil gevoelig? als er wat tussen ligt aan spanen of schilfers dan raakt het systeem al rap van slag naar mijn idee?

een laser afstands meting zou misschien nog wel betrouwbaarder zijn maar tegen hetzelfde probleem oplopen.

@jaap dankje voor het aanbod maar voorlopig kom ik met mijn 20 beitels al een heel eind.

wel loop ik nu nog tegen een probleem aan dat ondanks dat mijn digitale uitlezing op 0.03mm exact is. *tsja afwijking in de analoge meetschalen of in de digitale schuifmaat?? heb meerdere factoren.

het probleem is dat mijn steekbeitel 2.5mm breed is. (2.49). dan zou je zeggen als ik een ring wil hebben van 2.5mm breed dat ik 5mm moet verplaatsen?

toch kom ik iedere keer uit op 2.8mm

kwestie van dit gewoon als fout marge inberekenen of heeft dit een oorzaak?

inmiddels al een bak alu binnen en messing is onderweg. *voorlopig genoeg materiaal om te starten.

16. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Waarschijnlijk staat je beitel niet perfect haaks op je materiaal. Wat ik doe: op overmaat een klein stukje insteken, dan meten en vervolgens het verschil corrigeren.

En wat het uitlijnen van je tegencenter betreft ben ik het met rickdragonfly eens. Stel je maar voor wat er gebeurt als het center teveel naar je beitelsupport staat. Je zou dan bij je center veel meer materiaal afnemen dan bij je klauw (je maakt een conus) Dus als de diameter bij het tegencenter kleiner is, moet je het center van de klauw af verstellen en vice versa.

17. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    met de meetklok merk ik toch geen afwijking... en met andere beitels in hetzelfde snelwissel systeem merk ik ook geen probleem.

mogelijk het vele sleutelwerk dat tot wat optische diffuus heeft geleden.

morgen nog eens nakijken.

de 2de center zal ik ook eens gaan uitlijnen.

hier hoef ik volgens mij nog niet eens voor af te draaien? de meetklok op de zelfde plaat als de beitelhouder monteren zou al moeten volstaan naar mijn idee?

18. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Die skills heb ik ook niet, maar ik had me laten vertellen dat alu en messing er niet prettig mee te bewerken waren.
    En laten nu dat de materialen zijn die ik het meeste draai, vandaar de ik maar bij HSS en toolbit gebleven was.
    Maar met de juist plaatjes dus wel goed te doen?

19. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    er zijn speciale plaatjes voor messing en alu. en ik heb daar geen problemen mee. vaak steek ik hem nog een stuk dieper erin dan met een hss beitel. en dit zonder problemen.

krullen maakt mijn beitel met wisselplaat perfect.

20. Arno Verstegen

Arno Verstegen

Lid geworden:
    1 apr 2008
    Hallo Alwin,

100 euro voor het uitleessysteem is niet te duur.

Maar ik kan deze niet vinden op de site van buitelaar wel die van SINO, maar deze zijn wel een heel stuk duurder.
    Heb jij toevallig de juiste link naar dit product????

Deel Deze Pagina