Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in dit deel van het forum, dus even een intro:
Mijn naam is Lex Verkuijl, en ben hoofdzakelijk met schepen bezig, daarbinnen weer 'gespecialiseerd' in duikboten en sinds kort Vintage Outboard modellen. Wat doe ik dan hier? Nou, de technische modelbouw trekt mij ook erg. En op een gegeven moment heb ik in mijn hoofd gekregen dat ik een rupsgraafmachine wil gaan bouwen. Vanwege de technisch interessante aspecten van zo'n ding, 'graaf-gerelateerd' heb ik er verder (nog) niet zoveel mee.... Maar het moet wel een low-budget project worden. En dan komt een Bruder CAT 320 ombouw in beeld. (zag net dat Bv3l ook net zo'n projectje gestart is ...) Na wat te hebben rondgesurfd op zoek naar informatie ben ik afgelopen weekend met de ombouw begonnen.
De uitgangspunten zijn naast het low-budget punt dat het wel een goed functionerende machine moet gaan worden. Ik hou bijvoorbeeld niet van losse scharnierpunten en schokkerige of slingerende bewegingen. Voor de hydrauliek nabootsing denk ik het eerste aan (zelfbouw) spindelsystemen en en die van CTI. Tot ik Magom tegenkom. En aansluitend ook veel draadjes in verschillende fora met de voor en nadelen. De nadelen denk ik omheen te kunnen werken, of anders, mee te kunnen leven. Voor de prijs van een CTI spindelsysteem heb je ook een zo'n hydraulisch Magom systeem (één, zoniet het grootste voordeel
). En een hydraulische opbouw is ook weer meer naar het origineel. De rupsaandrijving en rotatie wil ik met omgebouwde servo's gaan doen. En ik wil er een geluidsmodule in plaatsen.
Ik zal hier geregeld wat schrijven, en mochten jullie tips en/of ideeën hebben hoor ik het graag. Zeker als ik bepaalde zaken vooral NIET zou moeten doen, voor mij is het de eerste keer dat ik zo'n model (om)bouw.
Goed, het begin:
Avondje demonteren:
De Magom hydraulica:
Voelt op zich goed aan. Alleen het lakwerk op de cylinders is niet echt best, tijdens transport zijn er her en der plakjes kaal geslagen.
Eerste bouwwerk; de giek verstevigen. Alle in de weg zittende schotjes en oneffenheden weggedremeld en daarna heb ik verstevigingen uit 1,5mm aluminium gemaakt:
Waarvan er hier één ingelijmd wordt:
Tot zover de start. Ben benieuwd hoe het gaat lopen!
Ik ben nieuw in dit deel van het forum, dus even een intro:
Mijn naam is Lex Verkuijl, en ben hoofdzakelijk met schepen bezig, daarbinnen weer 'gespecialiseerd' in duikboten en sinds kort Vintage Outboard modellen. Wat doe ik dan hier? Nou, de technische modelbouw trekt mij ook erg. En op een gegeven moment heb ik in mijn hoofd gekregen dat ik een rupsgraafmachine wil gaan bouwen. Vanwege de technisch interessante aspecten van zo'n ding, 'graaf-gerelateerd' heb ik er verder (nog) niet zoveel mee.... Maar het moet wel een low-budget project worden. En dan komt een Bruder CAT 320 ombouw in beeld. (zag net dat Bv3l ook net zo'n projectje gestart is ...) Na wat te hebben rondgesurfd op zoek naar informatie ben ik afgelopen weekend met de ombouw begonnen.
De uitgangspunten zijn naast het low-budget punt dat het wel een goed functionerende machine moet gaan worden. Ik hou bijvoorbeeld niet van losse scharnierpunten en schokkerige of slingerende bewegingen. Voor de hydrauliek nabootsing denk ik het eerste aan (zelfbouw) spindelsystemen en en die van CTI. Tot ik Magom tegenkom. En aansluitend ook veel draadjes in verschillende fora met de voor en nadelen. De nadelen denk ik omheen te kunnen werken, of anders, mee te kunnen leven. Voor de prijs van een CTI spindelsysteem heb je ook een zo'n hydraulisch Magom systeem (één, zoniet het grootste voordeel

Ik zal hier geregeld wat schrijven, en mochten jullie tips en/of ideeën hebben hoor ik het graag. Zeker als ik bepaalde zaken vooral NIET zou moeten doen, voor mij is het de eerste keer dat ik zo'n model (om)bouw.
Goed, het begin:
Avondje demonteren:
De Magom hydraulica:
Voelt op zich goed aan. Alleen het lakwerk op de cylinders is niet echt best, tijdens transport zijn er her en der plakjes kaal geslagen.
Eerste bouwwerk; de giek verstevigen. Alle in de weg zittende schotjes en oneffenheden weggedremeld en daarna heb ik verstevigingen uit 1,5mm aluminium gemaakt:
Waarvan er hier één ingelijmd wordt:
Tot zover de start. Ben benieuwd hoe het gaat lopen!
Laatst bewerkt: