Ombouw FC-18 met FrSky

Discussie in 'Model elektronica' gestart door AHoogendijk, 17 jun 2014.

1. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ok, ik heb niet alle types bekeken.
    Maar dat is nog ver van 4.8 volt af.
    Je hebt nog geen fail safe ingesteld?
    Is het bij die heli een oudere accu? Grootte zegt soms minder als leeftijd.
    Zit er misschien een ander soort servos op, die meer energie verbruiken?

Het is een beetje lastig op afstand te bekijken ja.

Ik heb op de shuttle allemaal 6 volt servos (25 jaar oud)
    En er zit een lipo met gloei/ bec combinatie op dus dan zit ik met voltages goed

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. ked

ked

Lid geworden:
    25 dec 2009
    Ik heb zelf twee FC 18 met Assan 2.4 GHz modules.
    Daar zitten condensators bij de ontvangers, om pieken ( of dalen) op te vangen.
    Is dat ook bij RF.Sky ?

3. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee, de accu is niet oud, en word iedere drie~4 maanden op volle capaciteit gecontroleerd (is het eerste wat ik doe als ik thuis kom van zee, daarna geef ik mijn vrouw een zoen en dan zet ik mijn koffers neer :D).

Servo's zijn gewone analoog servo's (S9202) en ik heb een gemiddeld stroomverbruik van minder dan 1A.... (herlaad minder dan 250 mAh per kwartier vliegen). Ontsteking word uit aparte accu gevoed, en de ontvanger zit op dezelfde plek waar de oude PCM ontvanger geen problemen had....

EDIT: @ ked: ik zou het niet weten... ik zie ze in elk geval niet zitten....

Groet, Bert

4. ked

ked

Lid geworden:
    25 dec 2009
    Ik bedoel eigenlijk gewoon zo een ding

5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Kan het plaatje niet zien (niet gaan vernieuwen, ligt aan mijn internet verbinding, straks zie ik hem wel.... hoop ik...).

Maar wat het ook is, bij FrSky zit het er niet bij (want daar zit niks bij :D)

Groet, Bert

6. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ik zie het plaatje ook niet

7. ked

ked

Lid geworden:
    25 dec 2009
    O.k
    Dan hier een nieuwe poging voor het plaatje

En dit staat er dan bij :
    Voltage Protector
    Voltage Protector prevents a receiver's voltage from dropping below the proper operating level in lower voltage applications.
    Installation is as simple as plugging it into an open channel slot on the receiver unit.

8. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ja die doet het

9. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    @Brutus,

Dat eneloop pakketje zou wel een je oorzaak van je crash kunnen zijn. Die eneloopjes hebben als eigenschap dat ze een bijzonder lage zelfontlading hebben, de keerzijde is dat als het om te leveren amperes gaat ze dit niet zo goed kunnen. We weten allemaal dat digitale servo's veel amperes kunnen gebruiken met name als ze zwaar belast worden. Deze combinatie zou er voor kunnen zorgen dat als er veel amperes worden afgenomen, dat daardoor de spanning (volts) in elkaar flikkert en je ontvanger weer gaat booten met alle gevolgen van dien. Ik vlieg geen heli maar vliegtuigen, ik ben weer helemaal terug bij de normale Nihm cellen die gewoon een hoge zelfontlading hebben maar wel zonder problemen 15 ampere kunnen leveren. Tot nu toe zeer tevreden over, gaan gewoon op de langzaamlader de avond voor ik ga vliegen. En dat deed ik met mijn Eneloopjes ook, dus eigenlijk is er niet veel veranderd qua omgang, alleen qua mogelijkheid van te leveren amperes kan het nu veel meer aan.

10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    @ Blaauwen:

De crash was NIET met het Eneloop pakket (waar ook nog een rits digitale servo's aan hangt), maar juist met een gewoon 3800 mAh NiMH, van hetzelfde type als waar voor de komst van de LiPo electrische auto's en vliegtuigen mee aangedreven werden. Daar hangen alleen analoge servo's achter, en het is ons nog nooit gelukt om met heftig roeren en vingers op de servo's om ze te belasten, meer dan een halve volt spanningsdip te maken. Het is ZEEER zeldzaam, dat aan het eind van de dag het eerste LEDje van de voltspy uit is.... En na een dagje lessen meer dan 1000 mAh terugladen is ook uitermate zeldzaam.
    Daarom heb ik moeite te geloven dat het van de accu komt, maar ALS het zo is, dan ben ik met mijn Cobra door het oog van de naald gekropen, want die heeft dezelfde accu/servo/ontvangercombinatie....

De gebruikte schakelaar is in alle gevallen de Futaba safety switch

Vandaar dat ik het niet snap, maar er wel uiterst onrustig van wordt.

Groet, Bert

11. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dat is meer dan 90% verkooppraat. Als je accu de stroom niet zou kunnen leveren en inzakt bij piekstromen dan zal zo'n klein condensatortje die dip echt niet opvangen. Helpt hij wel een beetje dan moet je de naar oorzaak van de problemen gaan zoeken. Dat zal bijvoorbeeld een slechte accu of te dunne draden van de accu naar de ontvanger of en rotte schakelaar kunnen zijn.
    Een andere oorzaak kan een BEC zijn die niet voldoende stroom kan leveren. Je kan dan de symptomen enigszins bestrijden met zo'n condensator maar beter is het om de oorzaak weg te nemen. Die condensator is een lapmiddel die ook nog eens voor een veel te hoge prijs wordt verkocht. Een echte dip kan en zal zo'n condensator echt niet opvangen.

12. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Brutus,

Met zo'n stevige accu zouden spannings dips het probleem niet moeten zijn, maar laat ik eens wat olie op het vuur gooien:

Is het een zender probleem of een ontvanger probleem ?

Volhout

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik weet het niet.... ik was er niet bij.

Het kan ook een zender probleem zijn, de zender ligt in de pult, en héééél mischien heeft die pult het rangecheck knopje geraakt (je moet een gat in de pult maken omdat de module uitsteekt).
    Maar dat is van mijn kant een vermoeden, men zei dat de zendermodule piepte, maar wist niet meer WAT voor piepje: Het range check piepje is anders dan het algemene waarschuwingspiepje van de telemetrie (low voltage of slecht signaal) maar als ik niet weet welk piepje er ging, is dat slecht beoordelen vanaf een schip...

Dus dan weet je nog niks....

Groet, Bert

14. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Hallo allemaal,

Ik ben heel benieuwd wat uiteindelijk het probleem is, maar als jullie het niet erg vinden, ga ik verder met mijn bouwverslag;)

Ik was gebleven bij de schakelaar, met alle draadjes gesoldeerd, en de printplaat weer terug, ziet het er zo uit:

Nu een plaatsje maken voor de module en het bind knopje.
    Ik heb er ooit een rij schakelaars op gezet, voor de hobby :cool:

Nu ga ik wat ruimte maken boven de schakelaars, omdat dit de mooiste plaats is volgens mij.
    Even het kleine printplaatje verbouwen om het in de hoek te zetten.

En dan past het precies in het hoekje

En zo ziet het er aan de buitenkant uit

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Je hebt gelijk, en mijn excuses voor het kapen van je draadje. Ging eigenlijk een beetje per ongeluk. Je mag het gerust weg (laten) halen, of als je wilt, vraag ik dat zelf wel een aan de heren moderators.

Groet, Bert

16. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Nee Bert,

Lekker laten staan, kan ieder zn voordeel meedoen.

En zoals ik typte, ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk is

Arie

17. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Laat ik me er ook eens tegenaan bemoeien:

Je zender is een V1 en stamt uit 1991, dus die heeft z'n geld inmiddels wel opgebracht. Voor z'n leeftijd ziet-ie er nog goed uit. Voor de betrouwbare werking moet je nog wel een keer de aan-uit schakelaar nasolderen. Er zit zichtbaar betrekkelijk weinig soldeer op de pootjes, waardoor het gevaar bestaat dat deze een keer loskraakt uit de print als je de laadplug gebruikt. Ook de printpennen voor het hf-module moeten een keer nagesoldeerd worden, maar misschien is dit al een keer gebeurd?

Het was een terechte keuze om de voedingsdraden naar het hf-deel te gebruiken. Andere oplossingen, zoals de trainer-aansluitingen, leveren een onvoldoende 'harde voeding'.
    Het signaal wordt echter via een open collector aangeboden aan het hf-deel. Zekerheidshalve zou je tussen signaal en plus een weerstandje van 47 kΩ kunnen opnemen. Voor de werking van het 35 MHz module maakt dit geen verschil. Misschien heeft het 2,4 GHz module zelf ook al een pull-up weerstand, dus dan maakt dat daar ook geen verschil, maar als dat niet zo is krijg je een beduidend betere signaal input. Oftewel: baat het niet, dan schaadt het niet.

Tja, en dat probleem van Brutus... Een plotselinge uitval is als regel wel gerelateerd aan het voedingscircuit van de ontvanger, maar ik geloof er geen hout van, dat dit aan de accu zal liggen. Hooguit aan de stekers ervan. Eneloop cellen kunnen inderdaad geen erg hoge stromen leveren, maar om de ontvanger te laten resetten moet de spanning onder de 3 Volt duiken en dat is onaannemelijk met dergelijk dikke jongens. Daarbij duurt zo'n reset trouwens minder dan 1 sec.

18. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    SorryArie voor het nogmaals kapen:

Ik geloof ook niet zo in die accu's, althans niet bij de lesheli's met hun 3800 mAh. Wij laden altijd via de laadaansluiting op de schakelaar, dus die stekkers worden niet onnodig losgehaald.
    Met de kleine heli met eneloop en drie x S3152 en een S9254 verbeeld ik mij dat ik een paar keer een hele kleine aarzeling meende te bespeuren tijdens het vliegen: je stuurt en er gebeurt heel even niets... maar meer ook niet, geen storing van de ontsteking, niks.

Gezien het piepen, begin ik er meer en meer van te vermoeden dat de opening in de pult niet groot genoeg was, en de pultbodem op een of andere wijze de rangecheck geactiveerd heeft. Het is maar een vermoeden, en wat ik begrepen heb heeft die instructeur de pult al verder uit gezaagd, maar zeker weten doe ik dus niks. Als ik weer thuis ben, zal ik eens kijken of dat knopje ver genoeg uitsteekt om dit probleem te kunnen veroorzaken.

Maar het is wel mogelijk een punt voor anderen die deze module plaatsen: controleer of er bij jou niet zoiets kan gebeuren....

Groet, Bert

19. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Jan,

bedankt voor je adviezen.

Ik heb nog niet naar de aan uit/schakelaar gekeken, is ook nooit wat mee gebeurd, maar ik kijk het nog na.

Die 47 k had ik nog niet eerder gezien, als ik die aan de goede kant van de schakelaar doe, dan heeft de 35Mhz er nooit last van.

Arie

20. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    We gaan weer verder,

De draden naar de schakelaars heb ik een beetje omgelegd, zodat de module hier prima op past

De antenne steekt over naar de andere kant

En daar zit het gaatje waardoor de antenne naar buiten gaat

En dan ziet het er aan de buitenkant zo uit:

Deel Deze Pagina