Ombouw Volvo trekker van 4x2 naar 6x2

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Helicor, 4 jun 2013.

  1. Vonk

    Vonk

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Oirschot
    Wij hebben in ons wagenpark ook trekkers en bakwagens met een gestuurde naloopas. Ksn makkelijk! Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen!
     
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.800
    Locatie:
    Drenthe
    Het is al opgelost: de stuuras loopt prima synchroon met de vooras; details komen er aan. :)
    Cor
     
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.800
    Locatie:
    Drenthe
    Zoals ik al eerder schreef, is het bepalen van de juiste wieluitslag van de servo gestuurde sleep as een lastig klusje, omdat je niets meer kunt veranderen aan de set-up in de zender/trims e.d.
    En omdat de wielinslag van het binnenwiel groter is dan van het wiel in de buitenbocht, kan je niet uitgaan van gelijke hoekverdraaiing van de servo, dus de servo arm moet niet een gelijke rechtlijnige beweging maken naar links als naar rechts.
    Bovendien is de vertanding van de servo te grof om dit goed af te kunnen stellen, waardoor je een instelbare hoekverdraaiing nodig hebt. Ook moet de werkende lengte van de servo arm nauwkeurig ingesteld worden; daarvoor is voor deze beide afstellingen een hulp plaatje gemaakt, en dat op de servo arm bevestigd: (ter vergelijking het standaard moersleuteltje)

    [​IMG]

    Dit vergde meerdere opstellingen van de servo, een ervan staat hieronder:

    [​IMG]

    Daarna de as op een plaat bevestigd, en een gradenboog op de asstomp, zodat de maximale wieluitslag naar beide kanten gemeten, en afgesteld kon worden:

    [​IMG]

    Op papier is eerst de vereiste uitslag bepaald van de maximale wielhoeken, en dat werd 14,5* voor het binnenbocht wiel, en 11* voor de buitenbocht.
    In deze set-up werden die hoeken veel te groot, 20 graden hier:

    [​IMG]

    Verschillende anders posities van de servo geprobeerd, en uiteindelijk is dat goed gelukt, binnen 1/2 graad van de theoretische wielstand; dat leek me goed genoeg ;)

    De servo zit nu zó onder de wagen, vast gemonteerd op de as:

    [​IMG]

    Nog eens, liggend op de zijkant: ( en later de bedrading fatsoeneren, ik weet het....)

    [​IMG]

    En zo ziet het er van boven dan uit:

    [​IMG]

    Cor
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.800
    Locatie:
    Drenthe
    6x2/4 ombouw.

    Oh ja, een filmpje natuurlijk, om het stuurgedrag te kunnen beoordelen



    Plezier er mee.
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,


    De besturing ziet er goed uit, mooi dat het gelukt is om een goede naloop stuuras te maken die ook goed stuurt en niet wringt.
     

Deel Deze Pagina