ombouwen PC voedingen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 20 jun 2003.

1. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Neen meneer Laurens het wordt GEEN lader alleen de voeding voor de lader, in plaats van een 12V accu, dus alleen interesant als je een lader hebt die geen 240V(is het stopcontact thuis dus) voeding heeft.

De meeste dure laders hebben alleen een 12V ingang om uit een (auto)accu te laden...

2. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Rob, een niet "gemodde" PC voeding geeft altijd minder spanning (Volts) dan een (gezonde) 12V accu...voeding 11,5 tot 12V tegen 11(leeg) tot 13,8V(vol) voor een loodaccu

Voor 3S?P LiPo kan je beter een "oud" notebook-voedinkje gebruiken van 15 of 18V en 3 tot 5A, de nieuwere types hebben allemaal 1 uitgang...

3. gertjan

gertjan

Lid geworden:
    29 sep 2002
    Als een volle loodaccu niet aan zijn eigen, werkende oplader hangt zit de ontlaadspanning in het prille begin op
    -12,9V (vol), afzakkend tot
    -11V (leeg), waarbij de gemiddelde spanning het grootste deel van de tijd rond 12V ligt.
    Wijkt dus niet zoveel af van een PC voeding.

4. Harpert

Harpert Guest

Ik wacht met spanning op de plaatjes, het schema voor het aansturen van een ATX (Ik heb meerdere ATX voedingen, en nog 1 AT)
    En welke weerstandjes in de spanningsdeler in welke waarden gewijzigd moeten worden om inderdaad 13,8 Volt er uit te krijgen..

Nu is en blijft dat 11,90 Volt met een 20 Watt lampje aan de 5Volt uitgang

Harpert

5. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Ik ben vandaag me lader wezen kopen, heb ik dit allemaal uitgelegd gekregen!!!
    Toch wel interresant.

Groeten Laurens

6. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002

Bij een oudere AT voeding zitten 2 platte stekers (P8 en P9) en vaak een losse aan/uit schakelaar of aansluitingen daarvoor, hoeft alleen de 5 V belast te worden.

Deze kunnen ah wh wattage tot 6 amp belast worden.

Bij een ATX voeding (PIII/P4) moet het 4e (vaak) groene (power on) draadje worden verbonden met een zwarte (ground) draadje.
    Steker los knippen, en deze 2 draden met een soldering en krimpkousje met elkaar verbinden.

Op div fora hebben ze het ook nog over een "power good" signaal...
    Deze zou aan de +5 geknoopt moeten worden.
    Alleen in div docu over voedingen lees je steeds dat dit een output signaal is, ter kennisgeving. Niet nodig dus.

Een 300 W ATX (p4) voeding (een 30 a 34 pleuro) kan tot ca 14 a 18 amp belast worden.
    Hier moet ook de 5 V flink belast worden (misschien 2 autolampen?) voor een stabiele 12V.

In de voeding kun je een rood (+ 5V) draadje gebruiken voor het aansluiten van de autolamp, die dan met een ty wrap oid in de voeding achter de ventilator gestopt kan worden.

Meerdere gele (+ 12V) en zwarte (ground) samengebundeld (1 draadje houd geen 4 a 5 amp en meer) en vastgesoldeerd aan externe stekers.

De 3,3 V en 5 V is ook handig met testen, motor inlopen enz...

7. ik vindt het zo en zo wel handig om een voedingtje er naast tye hebben staan voor diversen doeleinden.

tot mijn verbazing zat er een potmetertje in m'n oude compaq voeding..
    ff draaien en zag de V oplopen van 11 zoveel naar 12,5.. mooi.. klaar :lol:

8. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    @niek,

mooi omschrijving, ik denk dat veel lezers hier wat aan hebben, bedankt.

Robert

9. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    @Dirk: kun je ons nog vertellen welke weerstanden aangepast moeten worden om de hogere uitgangsspanning te krijgen?

Of iemand anders natuurlijk...

10. Rol@nd

Rol@nd

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Nu lees ik dat een Schulze isl 6-330d tijdens het ontladen zijn stroom terug naar de auto-accu stuurt.
    Kan het dan kwaad als ik via een pc-voeding mijn accu's via de schulze ontlaadt ?

11. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    vind ik een beetje een vaag verhal wat je nu zegt.

12. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Als regelelement wordt heel vaak de TL431 gebruikt. Dit Ic ziet er uit als een kleine transistor maar is dat dus niet! In de buurt van dat Ic zitten de weerstanden die de uitgangsspanning bepalen. Meestal wordt de 5V geregeld, alle andere spanningen volgen dan automatisch. Zoek dus langs de 5V lijn naar een weerstand die naar één van de buitenste pootjes van de TL431 gaat. Een tweede weerstand gaat van dat zelfde punt naar de 0V lijn (de - noemt men dat ook wel eens maar dat is eigenlijk fout). De verhouding van die twee weerstanden bepaald de uitgangsspanning.
    Als inderdaat de 5V voeding geregeld wordt is de kans heel groot dat de twee genoemde weerstanden even groot zijn van waarde. Dat komt doordat de TL431 2,5V als referentie heeft. Dat houd in dat het regelcircuit zo zal werken dat er altijd 2,5V staat tussen het regelpootje van de TL431 en de 0V lijn. Als je de weerstand die tussen deze twee punten zit iets verlaagd in waarde zal de voedingspanning hoger worden. Verhogen van deze weerstand zal de spanning doen dalen.
    Succes en WEES HEEL VOORZICHTIG. Aan de "hete" kant (de 220V kant) zit een flinke elco (elektrolitische condensator) die opgeladen wordt tot circa 300V. Je kan daar hele gemene klappen van krijgen. Dat weet ik uit meerdere ervaringen daarmee.

13. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Zou je willen.
    De 330 kan (maar) 1 ampere ontladen, en als je voorzichtig even aan het koellichaam voelt, weet je waar ie het laat...

Alleen bij de heeeele dure top modellen van schulze kun je de lader accu ietsje bij laden met het ontladen van je packs.

Geen idee wat de pc voeding doet, ik denk gezien de div beveiligingen dat ie afslaat.

14. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Nee, dan ga je het lichtnet voeden :) eigen centrale... Maar effe serieus. Ik heb 1 keer een 12V accu op de 5V uitgang van een voeding gehangen en die sloeg netjes af, net als met kortsluiting.

15. Rol@nd

Rol@nd

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Hier staat het thans: onderste blad, middelste kolom, bovenaan.

http://www.semodeler.com/seonline/pdf/WEB_7-1_Chamaleon.pdf

16. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
  17. Rol@nd

Rol@nd

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Ok, zoveel te beter.

Kan ik dus wel een omgebouwde pc-voeding gebruiken.

Bedankt voor de hulp.

Groeten

18. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    @Ernst: Kun je aangeven hoe die TL431 eruit ziet, bv het type behuizing of welke bekende tor er net zo uitziet, kan je nog iets gerichter zoeken...

19. Bert Scholten

Bert Scholten

Lid geworden:
    3 sep 2002
    ook nog benieuwd naar de info van Tadango! als alternatief voor de lampjes.

20. ERB

ERB Guest

Mijn eerste en laatste ervaringen met een omgebouwde voeding waren een harde tik bij het per ongeluk maken van kortsluiting op het 12V gedeelte. Waarschijnlijk de fuse doormidden, maar geen zin om die te vervangen, dus einde verhaal :(

Deel Deze Pagina