ombouwen PC voedingen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 20 jun 2003.

1. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    al sluit je de draden van de 12 volt kort terwijl ze gestript om je vingers gedraaid zitten, schrikken doe je wel maar voelen doe je niks.
    opletten is het met het huisje open en de handjes bij de live delen van de 220 kant, die voel je wel.

2. ERB

ERB Guest

Mwah ding is al dood. Heb de fan en de koelfinnen we nog wel uitgesloopt. :lol:

3. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Luiaard! 8)

Een fuse ( zekering) is zo te vervangen hoor, desnoods even nieuwe in solderen.

4. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    nog belangstelling voor?

Juni nummer ligt nu namelijk pas op school (gaat eerst alle leraren af :roll: )
    heb er onder natuurkunde al in gelezen... kan hem maandag wel meenemen en inscannen?

5. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Ja Joost, dat zou erg nuttig zijn!

6. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Rob,
    De behuizing van de TL431 is een zogeheten TO92 behuizing. Het lijkt op een rond zwart staafje waar aan één kan een platte kant aan zit (dus niet helemaal rond). De diameter is ongeveer 6mm en de lengte ook. De drie pootjes komen aan de onderkant uit de behuizing alle drie netjes op een rij.
    Op de platte kant staat het type nummer. Niet schrikken als er KA431 op staat, dat is hetzelfde ding maar van een andere fabrikant.
    Als men in de voeding (veel) gebruik maakt van SMD onderdelen dan kan hij ook aan de onderkant van de print als SMD onderdeel zitten. Hij ziet er dan uit als een heel klein Ictje met 8 pootjes. Om het type nummer te kunnen lezen zal je mogelijk een vergrootglas nodig hebben. (ik wel in ieder geval).
    Als er interesse voor is kan ik je via E-mail wel de volledige datasheet toesturen dan kan je precies zien wat dat ding doet en hoe je hem moet gebruiken.

7. Coen

Coen Guest

8. J. de Beer

J. de Beer

Lid geworden:
    27 aug 2002
  9. Gerard_nl

Lid geworden:
    7 sep 2002
    jeroen, wat moet je voor de voeding hebben ?

10. J. de Beer

J. de Beer

Lid geworden:
    27 aug 2002
    De voeding kost nieuw 36 €... (Prijslabel zit er nog op)
    minimum verkoopbedrag op mijn veilig is 25 €

Hij is nog nooit gebruikt.

Ik heb nog een tabel met specificaties.
    Als je die wilt weten scan ik die morgen even in.

11. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    ok, 5 bladzijden tellende stuk uit het Elektuur blad zijn ingescant en hier te vinden (1.45 MB)

12. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Voor kleine vermogens en zelfbouw lipo laders zal ik notebook voedinkjes te koop hebben.
    Liefst bij indoor of andere evenementen.
    Zie Te Koop rubriek.

13. Matthi

Matthi Guest

Ik en mn schoonvader :D hebben ons ook eens bezig gehouden met een pc-voeding.. De voeding had 12V.. Maar we hadden toch nog één probleem, toen ik mijn lader(ultramat25) aansloot, toen was er te weinig stroom, en viel mn lader gewoon uit..

-In de handleiding van mn lader staat wel: car battery: 12V, min.30Ah

Moet ik er dan voor zorgen dat er minimum 30Ah uit de voeding komt. En zou mn probleem dan moeten opgelost zijn?

Alvast bedankt..

14. Paulraaf

Paulraaf

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Het probleem is dat pc voedingen stabiliseren op de 5V uitgang. Daar moet je dus een flinke belasting (3 Ampere ofzo dacht ik) aan hangen om de 12 V uitgang omhoog te trekken.

Paul

15. Skidz

Skidz

Lid geworden:
    6 jul 2003
    Hrmz, gewoon 15 watt weerstandje aan hangen ;) 5v/3a=1,66 Ohm, 5x3=15 watt.

PC-voeding slopen, 25 eurie, weerstandje, 10 eurie... 10a/12v voeding, 45 eurie?

Ton.

16. Robin Janse

Robin Janse

Lid geworden:
    11 sep 2002
    Het probleem is dat de voedingspanning op je 12 Volt uitgang te laag wordt als je hem zwaarder gaat belasten, hierdoor gaat je lader in beveiliging omdat die denkt dat je "auto-accu" leeg is, je kan echter twee waarden instellen in je menu, je moet de laagste waarde kiezen.
    Dit moet je iedere keer weer opnieuw doen omdat als de spanning van de lader is afgeweest dan zet hij hem weer automatisch op de hogere waarde.

Als dit niet voldoende helpt, dus ook bij hogere belastingen dan moet je zorgen dat de 12 Volt uitgang op geschroeft wordt naar 13 a 13,8 Volt.
    Bij sommige voedingen zit een instel potmetertje waar je de referentie spanning kan instellen als je daar aan draaid dan meet je aan de uitgang een hogere spanning.
    Maak die spanning in ieder geval niet hoger dan 13 a 13,8 volt anders loop je kans de electronica binnen in de voeding overbelast wordt bij grotere laadstromen, dit houd wel in dat door een hogere spannig de max stroom die afgenomen kan worden minder wordt maar dit hoeft in de praktijk niet altijd een probleem te zijn en varieerd per voeding en het vermogen van die voeding.

Ik heb uit mijn PC-voeding met mijn ultra 25 lader ongeveer 10 A gehaald, hij begint dan wel wat harder te "zoemen" maar hij houd het netjes vol.
    Tot nu toe heb ik paketten van 10 cellen/2400 met 5 A geladen en dat gaat prima.
    Vergis je niet in de stroom omdat als de cellen vol raken dan loop de spanning op van het accupakket op tot flink boven de 12 volt ( 14 a 15 volt en soms nog hoger) om dan een laadstroom te houden van 5 A op een 12 voltvoeding heb je een ingangstroom nodig van 8 a 10 A.

Ik heb op de de 5 voltuitgang een 12 volt autolamp van 21 watt gezet en dat gaat prima.
    Ik heb ook bij mijn voeding de spanning verhoogt naar 13,8 volt ivm met het afslaan van mijn lader en nu werkt het prima.

Nog een tip:

Bij sommige PC-voedingen zit een geregelde ventilator die door de PC wordt gestuurd, als er geen pc aanzit dan loopt de ventilator vrij langzaam en koelt dan ook niet veel, ik heb de verbinding van de ventilator los van de print gehaald en rechtstreeks op de 12 volt gezet waardoor hij nu wel op volle snelheid draaid en dus ook perfect koelt, hierdoor kan je de voeding weer wat zwaarder belasten.

17. Gerard_nl

Lid geworden:
    7 sep 2002
    gewoon een dikke autolamp aan de 5 volt, en dan kan je de 12 volt lijn mooie stromen trekken, super gestabiliseerd

18. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    @Gerard, je hebt vast deze draad niet doorgelezen voordat je deze post plaatste, jouw veronderstelling is lang niet altijd waar...

19. Gerard_nl

Lid geworden:
    7 sep 2002
    @ rob, jawel ik heb hem al meerdere malen gelezen en mijn veronderstelling is wel waar.
    je moet de 5v lijn belasten (hoe dan ook, weerstand,lamp whatever) om de gestabiliseerde 12 volt lijn wakker te schudden.
    dat er voedingen zijn die dan op 11.5 steken (wat overigens nog prima werkt met je lader mits je niet boven het aangeboden amperage uitgaat) ipv 13.8 volt kan ik niks aan doen, ik gebruik zelf de 350 watt voedingen van target en die kunnen probleemloos een ampere of 18 leveren met een spanning van 12 volt exact.
    IEDERE voeding zal een gestabiliseerde 12 volt (plusminus een paar tiende) afgeven als je de 5 volt maar belast, anders zal je pc met randapparatuur er ooknooit op draaien.

ps ik heb nu een voeding bemachtigd uit een oude server, op het typeplaatje staat 1000 watt, ben benieuwd of die flink kan leveren aan 12 volt :lol:

20. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Oude voedingen doen meer op de 12V dan de nieuwe. Tegenwoordig wordt in de pc steeds meer 5V gebruikt ipv. 12 :(

Deel Deze Pagina