ombouwen PC voedingen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 20 jun 2003.

1. gertjan

gertjan

Lid geworden:
    29 sep 2002
    Zoek drie gelijke PC voedingen op,
    schakel de 220V ingangen paralel,
    en de 5V uitgangen in serie, en je hebt 14,8V en 20A

2. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    en dan benje 100 euro lichter :wink:
    dan kan je beter een 20 ampere 13.8v voeding gaan halen in de electronicawinkel denk ik :lol:

3. gertjan

gertjan

Lid geworden:
    29 sep 2002
    Oude voedingen kosten meestal niets.....

4. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Pas op met het in serie schakelen van computervoedingen!. Dit zijn schakelende voedingen en bij bijna allemaal zit er een condensatortje tussen de 0V van de uitgang en de 220V. Als je de uitgangen in serie schakelt krijg je een soort "kortsluiting" via die condensatortjes.
    Het resultaat is dat de voedingen raar kunnen gaan reageren en zelfs een soort op hol slaan!
    Ook het verschil in schakelfrequentie tussen de voedingen onderling (dat is er ALTIJD) kan ongewilde gevolgen hebben vooral als er grote stromen geleverd moeten worden.
    Al deze mogelijke problemen zijn te overkomen maar dat kost nogal wat moeite. Je moet de condensatortjes vervangen door lagere waardes en hogere spanningen en je moet de schakelfrequentie van de voedingen synchroniseren.
    Dat is meestal niet eenvoudig te realiseren omdat de voedingen hier niet voor gemaakt zijn. Het idee van Gerard is zo gek nog niet.

5. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Schakelende voedingen hebben altijd een zg. referentie punt. Dit bestaat meestal uit een spannings deler met een elco en een potmeter. In het algemeen is de regeling zo dat één van de spanningen wordt afgetakt en via het referentie punt aan het IC wordt teruggekoppeld. In het algemeen is het zo dat hoe lager de spanning op het referentie punt hoe hoger de uitgangsspanningen zijn. Let wel op! er zijn grenzen. Ook wat betreft de toegepaste elco's is de ruimte zeer beperkt. In het algemeen zijn deze zo krap berekend dat een hoge capaciteit en een lage werkspanning zijn toegepast ivm. de beschikbare montage ruimte.

Groetjes Hans.

6. gertjan

gertjan

Lid geworden:
    29 sep 2002
    Bij deze schiet ik mijn eigen idee af.
    :sniper: :blowup:
    In theorie mogelijk, maar te risicovol voor mens, dier & apparatuur. :pim:

7. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo
    ik gebruik een cb bakjes voeding niks problemen lekker 13.3 volt en 15 amp
    mooi kastje met aan uit schakelaartje er op en twee bananen pluggen van die dikke met draai bevestiging

lijkt mijn voor de som die ik voor de infinity heb betaalt veiliger en ook voor mijn eigen
    ik sta daar met die toestand soms aan het water en vocht heb je altijd als je het model terug op tafelzet en dan is een koursirquit heel dicht bij
    vonk zwarte elentrieker en dan met de 100 naar een hospitaal
    en dan hopen dat ge het overleeft
    nee bedank pc voeding hoort in een pc te zitten en niet aan een lader

sportieve groeten raf

8. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Kijk Raf dat is een goede oplossing, eentje die Gerard ook al gaf. Een simpele voeding die een flinke stroom kan leveren. De kosten zijn over het algemeen ook niet zo hoog.
    Conrad heeft bijvoorbeeld een voeding van 13,8/14,2V 11Amp voor €119 en een 13,8/14,2V 22Amp voor €139.

9. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    en op bv de zwarte markt in beverwijk kan je die prijzen nog eens minimaal 1/3 vanaf :wink: (tip)

10. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik mis hier een drietal berichten, van Gerard, Joost en van mij. Terecht verwijderd. Maar graag een berichtje of melding in de thread dat het gebeurd is, of zouden de moderatoren dan een dagtaak hebben aan het melden van verwijderingen ;) ?

:eek:nweer: :schrik: WAARSCHUWING!!! :schrik: :eek:nweer:
    Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
    Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.

Laatst bewerkt: 24 apr 2011
  11. dutchhelipilot

dutchhelipilot

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Ik miste al een aantal zaken. Vooral als mensen reageren op .......en je zit dan terug te zoeken waarop. Ik zou het ook wel handig vinden voor de leesbaarheid dat er melding van wordt gemaakt. Want ik heb dit draadje zitten door te lezen en had inderdaad het gevoel van iets klopt niet.
    Aan de andere kant wat is een reden om post te wissen????

Gr Remco

12. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Je hebt niets gemist, de posts waren niet inhoudelijk.

Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
    Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.

13. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Ron, klopt, ik heb vanmorgen die posts verwijderd. Ben echter vergeten jullie een pb'tje te sturen (wat ik normaal gesproken altijd doe).

14. dutchhelipilot

dutchhelipilot

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Dan weet ik niet wat er met dit draadje is want als je hem leest springt hij van de hak op de tak :? . Maargoed het is nu wat :offtopic:

Terug naar het onderwerp :eek:ntopic:

Gr Remco

15. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo
    voor die cb voeding heb ik 25€ betaald op de zwarte markt
    in de club hebben we der een stuk of 4 in gebruik en die voldoen best
    soms drie infinity op een voeding
    dan wel de ampjes in het oog houden anders slaan ze alledrie ineens af
    een collega heeft een voeding van conrad gekocht maar zijn infinity werkt daar niet goed op
    als hij 1 amp gebruikt om te laden dan slaat hij reeds af en normaal geeft die voeding 10 amp
    de lader geeft dan laad accu onderspanning aan op de display ???????
    als we er dan een volt meter bij op aansluiten dan zie je dat de spanning van de voeding nog maar 10 volt bedraagt
    dus ik denk ofwel voeding defekt of hij levert niet de 10 amp
    die er op staat

er staat op 10 volt/amp ??????????
    is dat het zelfde als 10 amp of moet je dat anders tellen

sportieve groeten raf

16. dutchhelipilot

dutchhelipilot

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Bij ons op de club staat een acculader met een grote vrachtauto accu (nee geen 24 volt hoor) altijd aan. Op de accu zitten 2 lange koperen staven waar we allemaal onze lader aan kunnen sluiten. Simpel en doeltreffend. Die accu werkt als een enorme condensator en vlakt de slechte (gelijk)spanning van de acculader goed af.

gr Remco

17. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    @Remco: en die acculader is dus gezien het onderwerp van deze draad een PC voeding? Hoe hebben jullie die dan naar 13.8V gekregen?

18. dutchhelipilot

dutchhelipilot

Lid geworden:
    15 aug 2003
    accu spanning is toch 13 en een beetje afhankelijk van de staat van de accu. Maar inderdaat het is een beetje :offtopic: maar het doel van deze draad was een goedkoop alternatief voor een dure lineare voeding toch.

Gr Remco

19. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ben er vandaag aan begonnen
    150watt voedingkje kan 4.5 amp geve ; genoeg voor mijn lader
    en met extra grote koeling dus hij kan nog meer
    1autolampje ; moet nog blijken of dit voldoende is
    voor de rest komen er nog wat shakelaartjes en een potentiometer op voor de fan speed te regelen

20. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Die zou ik zeker niet monteren als ik jou was ;)

Deel Deze Pagina