ombouwen PC voedingen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 20 jun 2003.

1. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    lol de C op men computer werkt niet goed meer :p

2. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    zon klein voedingetje is wel handig moet je op vakantie niet altijd naar de auto crossen 500meter verder op de parking
    (thuis heb ik een 30amp voeding door de papie gemaakt dus dat is wel handig :D )

3. sitting duck

sitting duck Guest

Ik sprak bij ons op de club iemand aan die veel van elektriciteit kent over omgebouwde PC voedingen.Hij rade mij dit sterk af en dit om de reden dat hij mensen kent die door zware belasting van de voedingen al 220V op de 12V kant hebben gekregen met als gevolg dat hun 12V aparatuur stuk was. Ik heb dan terug geargumenteert met het feit dat er heel veel modelbouwers pc voedingen gebruiken en dat ik op diverse fora's nog nooit zoiets was tegengekomen.Ik kan het eigenlijk moeilijk geloven wat die man zegt maar hij was er toch van overtuigt ,heeft hij gelijk of kan dit echt niet? Zit er geen 1/1 transfo in een pc voeding juist met het doel om de pc componenten te beschermen tegen die 220V?

greetzz

4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Even vertalen: "PC voedingen niet gebruiken want er zijn knoeiers die er niet mee om kunnen gaan." Kijk, zo kun je natuurlijk alles afraden.

:eek:nweer: :schrik: WAARSCHUWING!!! :schrik: :eek:nweer:
    Op bijna elk onderdeel van dit soort voedingen kan 220-240Volt netspanning staan.
    Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.

Laatst bewerkt: 24 apr 2011
  5. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Onzin! Een PC voeding is een net gescheiden voeding d.w.z. dat deze geen directe verbinding heeft met de 220 volt. Kort gezegd komt het hier op neer dat er een bruggelijkrichter is welke de 220 volt vertaald naar gelijkspanning van 300 volt. Deze spanning wordt op een trafo gezet in serie met een transistor, tegenwoordig een mosfet. Deze wordt met een oscillator aangestuurd zodat er een blokspanning ontstaat op de trafo. Aan de secundaire kant worden deze blokken met dioden weer gelijk gericht en afgevlakt met elco's. De spanning welke wordt afgegeven is afhankelijk van 2 factoren, de pulsbreedte en de frequentie. Slaat een voeding op hol, dan kan dat een heleboel schade geven aan de aangesloten apparatuur. Daarom zijn deze ook tegen overspanning beveiligd, meestal met een zener diode en een thyristor. Wordt de spanning te hoog, dan wordt de zener geleidend en stuurt de thyristor aan waardoor de voeding afgeschakeld wordt. Gaan we nu een PC voeding oppeppen, en er zit geen beveiliging meer op, dan hebben we wel een raket lanceer installatie want de elco's stijgen echt op!

Groetjes Hans.

6. J o h a n

J o h a n

Lid geworden:
    5 sep 2002
    Dus niet.

Stel een dat zijn bewering klopt. Hoeveel computer bezitters zouden dan met een "gebraden" pc zitten. Een voeding in een pc word soms zwaar belast. volgepropt met accesoires als hd's, cd, dvd branders
    usb hardware en noem maar op. Het is niet voor niets dat een computer voeding soms meer dan 350 watt geeft.

Als je je houdt aan de ombouwbeschrijving zoals hier op het forum omschreven, krijg je geen problemen.

T'is gewoon een voeding...meer niet.

Mischien dat je je goede kennis eens het adres kunt geven
    van dit forum, kunnen we leuke discussie houden.
    Mischien steekt ie er ook nog iets van op.

J.

7. sitting duck

sitting duck Guest

Ik ga hem er niet bij betrekken hij zal zijn ongelijk toch niet toegeven. Nu kan ik tenminste terug argumenteren met dingen waarvan ik zeker ben in plaats van dingen waarvan ik denk hoe ze zijn.En nu ben ik ook zeker dat ik mij over zulke dingen niet druk hoef te maken.

greetzz :wink:

8. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Dag,

Er zijn enkele laders die in combinatie met een schakelende voeding problemem opleveren. Herinner me bijv. een Robbe lader 7. Als deze aan een schakelende voeding werd aangesloten en het laadproces werd gestart, ging de voedingsspanning ontzettend varieren tot ruim 17 volt aan toe.

Gerben

9. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Het onstoorfilter in de voeding kan bij een aansluiting op een niet-geaard stopcontact een zwevende aarde geven en dus een spanning op de massa en behuizing zetten.

Ik denk dat dat gevoeld is. Dit komt heel vaak voor !

Ook als je dan 2 apparaten (denk bv, een printer en een PC) niet op een geaard stopcontact hebt zitten en beide staan aan en dan ga je de interfacekabel aansluiten moet je 2 zwevende aardes op niveau trekken. Als dan niet de massa maar een data-ader als eerste contact maakt kan dat een flinke plof geven.

Ik heb veel moederborden voor een fabrikant gerepareerd en heb dit veel gezien, dan is er echt een gat in de chip van de printerinterface geslagen.

10. AlexH

AlexH

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Ik heb nog een Codegen 350W ATX voeding over. Binnenkort DeepSpace de soldeerbout maar ff warm laten stoken zodat ie em naar mijn wensen kan aanpassen.

Bij een ATX voeding kun je ook een schakelaar tussen de (4e) groene en een zwarte draad zetten, dan kun je hem aan en uit zetten :)

11. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Maar dan is ie niet echt uit..

12. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Goed punt. Op diverse fly-ins dit jaar was 220V aanwezig (meestal netspanning, soms agregaat), en daar voelde ik inderdaad dat de kast van m'n voeding onder stroom stond.
    Effe schrikken (letterlijk), want je lader krijgt die rommel ook te zien.

Je kan het gewoon meten. Rond 60 volt wisselspanning tussen de aarde aansluiting van het stopcontact en de echte aarde (meetpen in de grond drukken)
    Eenvoudig op te lossen door een eigen aarddraadje aan het hek of een haring in de grond.

13. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Dat klopt! Alleen is het geen ontstoorfilter, maar een dempfilter om lichtnet vervuiling tegen te gaan. Bovendien zit er een kleine condensator in combinatie met een weertstand in welke er voor zorgen dat er aan de primaire kant geen statische lading wordt opgebouwd, omdat er dan een vonk ontlading kan ontstaan over de optocoupler waardoor de voeding de geest geeft. Ditzelfde is het geval als je bij een televisie de antennekabel vast hebt en je komt dan in contakt met de antenne aansluiting. Het is niet gevaarlijk omdat de weerstand een waarde heeft van enkele tietallen meg ohms. Een rot gevoel is het wel.

Groetjes Hans.

14. AlexH

AlexH

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Nee ok, maar er staat geen spanning meer op de uitgang :) Al duurt het ff voordat hij is ontladen tot 0V :)

15. tbstuntpiloot

tbstuntpiloot

Lid geworden:
    29 okt 2003
    tip voor voeding ombouwers:

gaten boren in de behuizing, plankje erop schroeven, door de gaten int plankje een moer draaien, netjes met boutje vermooien :wink: en aan de onderkant van de bout de draden solderen, prachtige contacten voor die krokodillenbekjes.

groeten,
    Monkey

16. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Niet met metalen schroeven door de behuizing gaan, je weet niet waar ze in gaan prikken (240volt?). Of kunststof schroeven of lijmen.

Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
    Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.

17. tbstuntpiloot

tbstuntpiloot

Lid geworden:
    29 okt 2003
    ron, dit heb ik nauwkeurig uitgemeten, steken nog net voelbaar uit..... en et zijn bouten, geen schroeven. (bouten met schroef-kop)

groeten!

18. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Je hebt eraan gedacht, dat is de essentie :)

Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.

19. tbstuntpiloot

tbstuntpiloot

Lid geworden:
    29 okt 2003
    5v uitgang is ook leuk om piep te snijden.... wel met een dunnere draad dan dit..... dit is 0.8 mm verenstaal.. :lol: (mijn 5v uitgang kan 20 A hebben)

20. AWe

AWe Guest

Als zijnde geheel onbekend met elektronica maar met de foto's van Niek en de reacties in dit forum, heb ik de stoute schoenen aangetrokken.

De groene draad verbonden met een zwarte en een 12V PC ventilator op de 12V molex uitgang en...niets. De ventilator beweegt heel eventjes maar verder gebeurt er niets ook de ventilator van de voeding doet niets.

Nu maar een 12V 40W lamp op de 5V uitgang van de molex-stekker en...niets. Dus geen reactie van de ventilator van de voeding.
    Ook een andere voeding doet exact hetzelfde.
    Vraag is nu wat ik verkeerd doe? Het enige dat ik kan bedenken is dat ik niet de 5V van molex-stekker moet hebben maar die van de moederbord-stekker. Voordat ik weer driftig ga strippen hoop ik dat jullie een antwoord voor mij hebben.

Deel Deze Pagina