ombouwen PC voedingen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 20 jun 2003.

1. Zou je ook 2 identieke computervoedingen parallell kunnen schakelen? Het 2 dezelfde 12V 7A AT voedingen (met schakelaar) gevonden, en zou wen een 12V14A voeding wilen.

Aangezien de spanning door de 2 enorme elco's afgevlakt wordt, dacht ik dat ze misschien wel vlak genoeg was om paralell te schakelen, zonder dat de 2 voedingen mekaar opvreten. is ev. met diodes een oplossing of gaat dat gewoon?

Ik verwacht dat het niet zomaar kan, dus vraag ik het maar eens.

Niels

2. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Niels in pricipe moet het kunnen (in sommige servers zitten ook redundant (en hot swapable)powersuply's ) ..... deze staan in pricipe actief parallel, maar worden wel ontkoppeld .... bedoeling is als er één stuk gaat dat er nog steeds voldoende stroom is ..... deze voedigen zijn constructief niet veel anders dan doodnormale wegwaai delux pc voedselpaketjes....

3. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Als de ventilator een tik geeft probeert de voeding te starten.
    Er was ook nog iets met een grijze draad, zal ik nog effe opsnuffelen.
    Heb je de 12 V ook belast?

4. AWe

AWe Guest

In het tweede geval, dus met de lamp op de molex-stekker, nog niet. In het eerste geval wel (met een losse pc-ventilator).
    Dan zal ik nog even wat krokodilstekkers opzoeken om de 12V te kunnen belasten met de ventilator.

5. AWe

AWe Guest

Niek,

Het gaat over deze voeding om precies te zijn.
    Zou toch die 'power good' nodig zijn?

Ik ben eigenlijk best trots op mijn blonde stekels en dus niet zo voor de trial and error methode. Daar komt nog eens bij dat ik maar twee van deze voedingen heb, dus is er weinig marge (zeker voor een elektro-analfabeet).

6. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Dit in de product beschrijving is je probleem:

Draadje (met weerstandje o.i.d.) tussen stand-by 5V en pin ??? van de Molex-Conector (ik zoek het even op)

Alle ATX en (toekomstige) BTX voedingen worden electronisch aan- en uitgeschakeld door 5V wel of niet op de juiste pen te zetten (via het modderbord geregeld, aan door een korte puls van de aan/uit schakelaar, en door een lange puls wordt de 5V weer uit gezet (= aan/uit schakelaar lang vast houden....)) ...

7. Guest

Guest Guest

Zowel de grijze als de groene draad aan zwart moet genoeg zijn.

8. AWe

AWe Guest

Grijs is er niet. Wel een 5V stand-by (paars). Ik ga deze eens proberen.

9. Guest

Guest Guest

http://www.hardwaresecrets.com/faqpowersupply.html
    De power good is een signaal dat van de ATX voeding ZELF komt... Niet van het moederbord. Een AT(X) voeding behoort een foutdetectie te hebben, en geeft dat weer met zijn Power_Good pin. Het werkt als volgt... De voeding start op, en zogauw de voltages correct zijn, zet de PSU 5 Volt op de Power_Good.
    Dit zorgt er dan voor dat het moederbord de P.C. laat opstarten.
    Staat er geen 5 Volt op, dan blijft het moederbord de processor resetten, en kan je P.C. niet starten.

10. AWe

AWe Guest

Als ik de 5V standby (paars) via een lamp verbind met een zwarte draad krijg ik een pulserende stroom op mijn 12V uitgang. (ik heb mijn multimeter nog niet dus ik kan het voltage niet meten.

11. Guest

Guest Guest

Klopt precies met wat ik boven geschreven heb.

12. AWe

AWe Guest

idd Rob,
    Noem mij maar Thomas (eerst zien dan geloven).
    Maar nu: 5V op de power-good? De witte (power good) verbinden met een rode?

13. Guest

Guest Guest

Nee, uit de PO_GOOD komt 5 Volt en die wordt naar het moederbord gestuurd.
    Je moet wel een belasting van minimaal 5Watt aan de voeding hangen anders schakelt deze weer uit.

14. jaimy

jaimy

Lid geworden:
    22 okt 2003
    ik hou het wel bij een auto-accu(65A) met een 20A accu lader daar op..
    werkt perfect..
    ik heb me infinity2 , startmotor en startpaneel er allemaal tegelijk op staan.
    en af entoe zelfs overal 2 van...
    no problemo.
    accu. van de auto sloop(10 euro)
    lader marktplaats (30 euro)
    en ik heb niks hoefen ombouwen :wink:
    totale kosten 40 euro en een beetje brandstof voor de auto :lol:
    het weegt iets meer maar ik hoef niet te prutsen.
    plus het is veilig voor me 12V spullen :wink:

greetz jaimy

15. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    @Jaimy: wat doet jouw post dan hier? De personen die in deze draad posten zijn wel geïnteresseerd in een lichte voeding dus hou een svp on-topic...

Cnn vindt dit leuk.
  16. tbstuntpiloot

tbstuntpiloot

Lid geworden:
    29 okt 2003
    Niek, mooi gedaan die banaan stekker uitgangen.... ik zag ze laatst liggen, mijn bouten vervangen.... veel netter zo! Top idee! :thumbsup:

Groeten
    Monkey

17. Robert K

Robert K

Lid geworden:
    10 feb 2004
    Beste Rcers.

na heel wat gelezen te hebben en hulp ingeroepen te hebben van wat mensen ben ik ook een komputervoeding gaan ombouwen naar een voeding voor mijn lader.

ik heb hem wat kleiner gemaakt en een fentilator geplaatst op de koel elementen.,

nu heb ik 2 punten mijn 15 V (ik dacht 2A) uitgang
    en mijn 12 V 7A uitgang, dit word d laad uitgang.

ik heb al gemerkt dat als ik de 15V ga belasten met "gebruikers"" dat mijn 12 V dan omhoog gaat in spanning. ik wil ongeveer nog 2 volt er bij krijgen iemand een gokje hoeveel ohm mijn "gebruikers" (weerstand) moet zijn. de 12V uitgang is eigenlijk 10V, daarom moet ik hem nog omhoog gaan brengen, maar dat is latere zorg.

als ik nu mijn lader op mijn voeding aansluit gaat mijn lader mooi aan.
    sluit ik er dan een accu op aan valt het hele zooitje 9 van de 10 keer uit.
    de bedrading van mijn accu naar mijn lader word dan gloeiend heet. dus meteen los gehaald.

ik laat de voeding even rusten (kunnen de condensatoren ontladen) en dan maar weer proberen. en weer niks :cry:

Wat doe ik fout? waardoor valt het steeds uit

Groet Robo

ps, sorry mod's vond het niet nodig om een nieuw onderwerp te starten terwijl deze er al was.

18. Guest

Guest Guest

De grootste (?) fout die gemaakt wordt, is dat men telkens ATX-voedingen gebruikt.
    Deze ATX-voedingen zijn te gecompliseerd voor *normale* doeleinden.
    Al die flauwekul als *standby*, *powerlow*, *sleepmode*, enz die in deze voedingen zitten doen je de das om om ze te omzeilen.
    Sloop een oude 486 en haal daar de eenvoudige voeding uit.
    Verbindt de *verbruiker aangeloten draadjes* met elkaar en klaar is Kees.
    Al enige jaren worden hier verschillende XT-voedingen gebruikt voor allerhande doeleinden tot aller tevredenheid.
    Mijn zoon gebruikt hem voor zijn (auto)radio boombox, ik gebruik hem daar waar ik of 5 of 12 Volt nodig heb met veel Ampere en nog nooit heeft dat ding me in de steek gelaten.

19. Robert K

Robert K

Lid geworden:
    10 feb 2004
    hmm ik heb een oude komputer uit een contener gehaald niet kijkende naar wat voor komputer het is, maar hoe kan ik nu zien of ik een ATX of XT voeding heb.??

groet Robo

20. Guest

Guest Guest

Een XT (of AT) voeding heeft 2 losse *powerconnectors*, de ATX heeft 1 blok met heel veel draadjes in 2 rijen.

Deel Deze Pagina