Ombouwverslag: Carbon Fighter 2wd naar 4wd

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door npostma, 9 jul 2013.

1. npostma

npostma

Lid geworden:
    21 mei 2013
    Dat dacht ik al, daar red ik het niet mee. Wanddikte moet exact 2mm zijn. Anders heb ik speling tussen de lager/as. Nu schuift het allemaal strak over elkaar heen, zonder te klemmen.

2. npostma

npostma

Lid geworden:
    21 mei 2013
    Update: nu ik de as op maat gezaagd heb blijkt het helaas toch niet 100% correct. Intern is hij toch iets schuin gaan lopen. Waardoor aan het eind het gat, niet exact in het midden zit. Dan loopt het wiel dus niet mooi rond.

3. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Wat ik al zei, die messing pijpen zijn handig en makkelijk in elkaar te persen.

Je kunt kijken of je iemend met een draaibank kunt strikken en ander kan je misschien contact zoeken met RichardE op dit forum die in Almelo woont en een draaibank heeft.
    Ik zou het ook wel kunnen...

4. npostma

npostma

Lid geworden:
    21 mei 2013
    Ja inderdaad, dat gaat hem waarschijnlijk worden. Even kijken of ik iemand kan vinden die een paar buisjes kan maken van 10x2mm met een lengte van 40mm. Tegen een leuke vergoeding natuurlijk :) Ik heb gisteren 6 pogingen gedaan, maar het kleinste foutje resulteerde in een slecht eindresultaat. Met een boorkolom is het haast niet te doen. Als je het centrum gevonden hebt, moet de boor ook exact recht door de as naar beneden gaan. Mijn gereedschap is daar gewoon niet voor geschikt, voor dit precisie werk. Ik ben ook al druk opzoek geweest naar standaard buizen met een wanddikte van 2mm. het enige dat ik kan vinden is van alu.

MCD heeft inderdaad die 2 voorassen compleet, die ik zou kunnen gebruiken. echter zijn die net zo duur als de hele kit. dat is ook weer jammer als het op te lossen is met 2 buisjes.

5. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    ik heb een suk 10mm staal liggen. 6mm gat zit er zo in.

6. npostma

npostma

Lid geworden:
    21 mei 2013
    PB gestuurd :)

7. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003

Helaas geen staal, het staal wat ik had was 9.5mm, geen 10. Maar ik heb er even 2 in aluminium gemaakt en 2 in messing. Die alu is van een 10mm staaf tot 8 uitgeboord (moest toch even een andere boorkop proberen) en die messing is van zo'n stuk buis. Alle 40mm +/- 0.2mm

8. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Ziet er strak uit Roelof!

9. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Mooi gedaan Roelof :yes: En ja hoor, ik had het ook met alle plezier even gedaan. Dit is een relatief eenvoudig klusje, heb dezelfde HBM300 draaibank als Roelof, maar zo te zien is het al geregeld, dat noem ik nog eens collegialiteit en support !! :thumbsup:

10. npostma

npostma

Lid geworden:
    21 mei 2013
    Ik ben hier zeer dankbaar voor _0_ strak werk.

11. npostma

npostma

Lid geworden:
    21 mei 2013
    Bedankt Roelof! het is allemaal gelukt :)

Gaatjes in de as gemaakt:

Buisjes gepoleist, zodat ze makkelijk in de lagers gaan

Voorboren

Naboren

Even passen :)

En anderhalf uur later:

12. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Steekt dat allemaal niet te ver uit?

13. npostma

npostma

Lid geworden:
    21 mei 2013
    Klopt die as is 1 cm te lang, dit was ook de bedoeling. Valt nog netjes in de velg. Er zit een schroefdraad op het eind. dus ik wil daar nog een dopje op maken. Inkorten kan altijd nog. wie weet of ik dat nodig heb of kan gebruiken.

Hij steekt dus niet uit, zie hier:

Buitendraad is M6, daar valt wel wat mee te doen.

[EDIT]

Zojuist alles weer in elkaar gezet. Omdat ik nog in afwachting ben van de reparatie van mij ontvanger, heb ik er nog niet mee kunnen rijden. Wel even laten lopen, en de wielen draaien soepel en in balans!

Laatst bewerkt: 18 jul 2013
  14. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Oei, door het dwarsgeboorde gat (van 4mm?) voor de pennen, hou je nu wel erg weinig "vlees" over :? (bij de rood omcirkelde plekken, vooral de onderste).

Door de messing 8-10mm bus (en de alu meenemer) geeft het rondom wel wat stevigheid, maar de aandrijfkrachten gaan via de as. Ben benieuwd hoe lang dit heel blijft.

Verder netjes gedaan, het geheel ziet er wel aardig uit zo. :thumbsup:

15. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Hoewel de aandrijving op de voorkant minder te verduren heeft komen er de nodige krachten op. Eigenlijk ben je dan blij dat het geen supergehard staal is want dat breekt sneller dan nog enigzins zacht staal (flex dempt krachtpieken)

Maar het lijkt me wel gepast om het verschil van de 2wd en 4wd te beschrijven. Ik heb de CF3 in de Modelbouw Aktueel beschreven en was eigenlijk ontevreden over de 2wd, er viel gewoon niet goed gecontroleerd mee te rijden en verwacht dat de 4wd een volledig controleerbare auto geeft.

16. npostma

npostma

Lid geworden:
    21 mei 2013
    Klopt. Echter is het een drama product. Zaterdag kreeg ik onverwachts de nieuwe zender + ontvanger terug van garantie, ik blij. Na 20 minuten gereden te hebben: gas servo doorgebrand.

Na het nodige soldeerwerk afgelopen zondag, wilde ik vanmiddag een 2e test doen. Na 20 minuten heerlijk gereden te hebben gebeurd slaat de cardanas uit het wielasje (achter)

Wat ook weer de nodige schade heeft veroorzaakt. Aan zowel het staal van de wielas als het plastic er om heen.

Ik heb in totaal 6 x 20min en 2 x 1 uur. Kunnen rijden. en niet 1x naar huis gegaan omdat ik dat wilde, maar omdat er wat kapot ging. Ook 2 demper vorken beginnen al krom te staan waarvan 1 aanzienlijk krom is, en vervangen moet worden. (spanning staat minimaal ingesteld, aandraaien kan niet, dan gaan de vorken krom staan).

Wat ik tot nu toe ook al vervangen/gerepareerd heb zonder dat ik de aanleiding was:
    2 velgen (waren gebarsten)
    1 differentieel (intern een ring vergeten, waardoor de tandwielen elkaar opvraten)
    1 zender / ontvanger (geen bereik buiten 1 meter)
    1 gas servo (doorgebrand)
    1 uitlaatpakking (lekkage tussen uitlaad en motor)

Wat ik nog moet vervangen is de onderkant van de wielophanging voor, het plastic waar de demper aan vast zit is gebarsten, maar houd nog.

en nu dus weer een as die eruit gesprongen is, geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren, want je krijgt hem niet terug zonder hem los te halen.

Mensen moeten nu niet denken dat ik een hekel heb aan het klussen, maar ik had wel verwacht dat de verhouding tussen het sleutelen en het rijden anders zou zijn. (50/50 was ik al heel erg blij mee geweest) Ik kan zo dus geen middagje rijden. Ik oefen trouwens op een geasfalteerde parkeerplaats, en een weiland. dus erg veel hobbels kom ik niet tegen.

[toevoeging]
    Tot nu toe is altijd alles netjes aangemerkt als een garantie geval. Ik krijg het gevoel dat er een te krachtige motor op zit voor het materiaal waarvan de rest gemaakt is. staal te zacht, plastic te week (flexibel). Marketing technisch leuk, maar als je vervolgens alles 2x naar je klant moet sturen i.v.m. de garantie is het commercieel gezien niet echt een succes. Het is puur een gevoel, ik heb geen ervaring met andere autos. Wellicht kan iemand hier mij vertellen wat zijn ervaringen zijn met deze auto. Roelof, hoe lang heb jij met deze auto gereden?

Laatst bewerkt: 22 jul 2013
  17. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik heb bij elkaar 2 tanken, dus zeg maar een uur met de 2wd versie gereden. Het enige wat bij mij aan de hand was is dat de schroeven van de stuurblokken los kwamen.

Hij is nu in handen van de buurjongens en tot zover ik weet geen problemen en ze zijn er al fanatiek mee bezig geweest.

18. npostma

npostma

Lid geworden:
    21 mei 2013
    Haha dat probleem heb ik nog niet gehad. Heel vreemd, ik heb nou niet echt het idee dat ik het onderste uit de kan haal, gewoon aan het oefenen tussen pionnetjes ^o)

Gelukkig is dit een kwestie van even herstellen, maar het houd wel in, dat het weer kan gebeuren. En z'n losdraaiende as levert ook de nodige schade op.

[Toevoeging]

Haha eindelijk, anderhalf uur gereden, tank leeg. Gestopt vanwege de warmte, maar de auto loopt nog :-D

Ik heb camber van de achterbanden iets in gezet, minder speling op de as. ging lekker. Kwam er wel achter dat de kap voor de versnelling een beetje gesmolten is, hij is iets uitgelubbert. Misschien niet met deze temperaturen rijden. Wat een warmte.

Na een half uurtje zoeken naar de goede afstelling (carb en sporing) bleef de auto heerlijk stabiel in een rechte lijn lopen met het gas vol open! 4wd is een super toevoeging. Nogmaals bedankt.

Laatst bewerkt: 22 jul 2013
  19. sjoerdie

sjoerdie

Lid geworden:
    30 aug 2012
    ik zie dat het al een wat ouder draadje is maar toch

ik weet dat het mosterd na de maaltijd is, maar je had ook wielasjes van de achterkant kunnen bestellen, en dan normale dogbones erin kunnen doen.

was je asje iets steviger geweest.

hoe is het hier trouwens mee intussen?

20. npostma

npostma

Lid geworden:
    21 mei 2013
    Een beetje laat gezien, Vandaag voor een lange tijd weer gereden, druk geweest met een verbouwing :) Nu weer tijd. Hij rijd als een trein! Ik ben er erg tevreden mee. Halverwege dit jaar komt er ook een "officieel" 4wd set uit voor de CF3. Maar dit is niet nodig, werk super en houd goed!

Deel Deze Pagina