Ombouwverslag speelgoedslepertjes ".Actie", "Re.Actie" etc

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 5 jul 2012.

1. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Hallo Setsunakaede,
    Dat andere bootje waar je naar op zoek bent, heb ik toevallig deze week op de kop getikt bij de Formido. De verpakking was anders, maar het bootje dezelfde.
    Kosten: 6euro50. Het was wel de laatste.
    Het is een grappig bootje dat vaart en spuit op 3V. Het dek zit met 3 schroefjes op de romp.
    Ik ga jouw draadje volgen om inspiratie op te doen, maar voorlopig laat ik hem zo. Leuk voor mijn kleinzoons.
    Groetjes,

2. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Bertus, bedankt voor de tip.
    Helaas hadden ze bij de Formido hier in de buurt (dat wordt dan Ypenburg...) die bootjes niet, vanmiddag nog even langs gereden op weg naar mijn schoonouders. Jammer, maar geen halszaak.
    Ziet u misschien kans om een paar mooie foto's van uw bootje te schieten? Ik ben wel benieuwd hoe dat dingetje er uit ziet, waar het verschilt.

Vanavond weer een hele hoop gedaan maar echt fotogeniek is het niet.
    Het Kitchen Rudder is gesloopt. Tenminste, het mooie mechaniekje bovenop is gesloopt, de servo's trokken het bij lange na niet om de boel te bedienen tegen de veerdruk in. Dus ga ik het nu maar elektronisch oplossen, als ik tenminste een V-tail mixer opduikel die níet staat te flutteren als een yecko...

Status zoals het er nu uit ziet:

Stangetjes kruislings om de juiste travel te kunnen halen, ze kruisen op ongeveer een halve centimeter van elkaar.

Verder heb ik ook bij de andere twee rompen waar al roerdingen in zaten de stangetjes tussen servo en roer gebogen en nog wat andere kleine frutsels, maar dat komt later nog ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  3. rcboy

rcboy

Lid geworden:
    9 nov 2011
    Vertel vertel!!!!

4. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Hoi Setsunakaede,
    Bijgaand een paar foto's.

Harm,
    Iets voor in de rugzak?!?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Patience, young padawan ;) Foto's volgen binnenkort, als het beter fotografeerbaar is en ik weer eens een fatsoenlijke camera mee de garage in heb...

@Bertus: Bedankt voor de foto's! Deze is toch ook weer nét anders dan die op de site van de importeur staat, op details (kleuren). Leuk om te zien, hoe ze met praktisch één en dezelfde set matrijzen tig verschillende bootjes bakken :D

6. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Zoals vorige week beloofd, een update als er weer wat fotogenieks te melden is... Hierbij dan dus!

Raampjes en andere details van het eerste bootje ingeverfd en kleurtjes gegeven.... En wat ligt daar op het achterschip?[​IMG]

Dit bootje dus, in een klein uurtje in elkaar gerommeld :D Ongeveer 3,5cm lang, gemaakt van 5mm PS buis, 0,5mm plaat en 1,5mm plaat voor de outboard... Het blok is 3 plaatjes op elkaar.

Ik heb besloten om alle vier de bootjes nét wat anders te maken, dus één van de bootjes krijgt geen lier maar een sleephaak. Fundatietje gerommeld en opgeplakt:

Twee bootjes met voormastje, twee met liertje voorop:

Twee met een grijs dek, en toch twee met een groen dek (sorry klaas ;) ):

Van de grijze dekken was er al ééntje "goed grijs" gemaakt, dus daar konden ook de eerste details al van kleur worden voorzien:

Vier rompen in het strak zwart gespoten, later nog een mooi rood/bruin onderwaterschip spuiten. Helaas is de foto te donker uitgevallen... Die laat ik dus maar even.

En uiteraard het minibijbootje geverfd:

Dat was hem weer :)

7. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Gisteravond nog de verlichting voor het grootste deel geregeld; van 3 bootjes moet het toplicht nog en de stekkertjes, eentje heeft nu de lampjes aan:

En verder wat kleine dingetjes geschilderd (witte kopjes op boldertjes enzo) en de binnenkant van de verschansingen met 314 Beige van Revell bewerkt. Expres een beetje royaal over de rand heen, dat wordt later overgespoten.

8. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Ziet er goed uit Sunsetakeade:D!

heb inmiddels mijn rompje zwart gespoten;)

Jan

9. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Misschien een mooie vervanger/aanvulling op de kleine Pollux van Graupner, als clubbootje, voor evenementen zodat het publiek ook even kan varen?

10. RCjeffrey

RCjeffrey

Lid geworden:
    7 jun 2011
    erg leuk.
    toen je hiermee begon heb ik ook gelijk zo'n bootje opgehaald bij de action.
    alleen heb ik nu een klein probleempje.
    als ik wil varen kan ik maar ongeveer 4á5 seconde gasgeven en dan stopt het motortje. als ik mijn gas los laat en opnieuw gas geef is het weer 4á5 seconde..
    nu vaar ik op een 2cell lipo en zit er normaal maar 4,5volt aan batterijen in het batterijvakje.
    ik hoop dat iemand mij kan helpen.

mvg,
    jeffrey

11. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Het zou natuurlijk kunnen zijn dat je het motortje inderdaad wat overbelast, hoewel ik ze hier ook op 2S draaiend heb gehad zonder problemen.
    Als het inderdaad het voltage is, dan kan je dat aan de motor wat knijpen door in de draden naar de motor toe een paar diodes te plaatsen. 0,7V spanningsval per diode.

Ik denk alleen eerder dat het óf een regelaar-probleempje is, óf een LiPo die slecht of een te lage C-rating heeft waardoor de spanning in één keer compleet inklapt.

Wat voor regelaar etc. gebruik je?

12. theo_tb

theo_tb

Lid geworden:
    18 aug 2006
    ik heb exact hetzelfde gehad met de achteruit op de regelaars voor mijn smit lloyd. Daar was het de regelaar, die viel niet goed te programmeren om het zonder stop achteruit te doen. Sommige regelaars gebruiken om plaats te besparen kleinere transistors of fes voor de achteruit, omdat ze voor rijdende modellen zijn en die rijden niet lang en niet hard achteruit.

Zoals gezegd, bij mijn regelaars was het deachteruit stand, en daar viel niet veel aan te doen.

VrGr,

theo

13. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Vandaag het onderwaterschip van de bootjes gespoten:

...En de buitenkanten van de Verschansingen:

...En toen moesten we uiteraard even kijken hoe het staat. Valt niet tegen zo!

Nu alleen nog heel kleine letterstickertjes voor de namen... Het kleinst dat ik commercieel heb gevonden is 10mm, ik heb eigenlijk 5 of 6 nodig en een transparante sticker met tekst wil ik eigenlijk liever niet, maarja als het niet gaat zoals het moet dan moet 't maar zoals het gaat. ;)

14. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012
    Erg leuk!!!! alleen de raampjes nog bijverven/spuiten of zie ik dat verkeerd?

15. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Moet je nu persé gelijk krijgen dat je dat zo vraagt?

Je zou ook een link kunnen sturen met hele kleine penselen en dan voorstellen die te gebruiken voor afzetwerk.
    Dat komt minder beterweterig over.
    Bovendien zou het kunnen zijn dat de bouwer al zijn uiterste best heeft gedaan en gewoon om wat voor reden dan ook niet beter kan.

16. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Het kan vast strakker, maar vergeet niet de schaal van deze bootjes. Kijk maar eens naar de foto waar er 4 (!) op een schoenendoos liggen... ;)

Ik zou het lang niet zo netjes hebben gekregen, vrees ik. Wat ik wel zou aanpassen zijn de stootbanden, die zien er nu wel erg glad uit, terwijl de rest meer details heeft.

Goed bezig, Setsu!

17. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Het is een boekendoos, die is iets groter dan een schoenendoos, maar toch... het blijven kleine bootjes, en ik heb helaas bepaald geen vaste hand, dus die raampjes (van 4mm hoog ongeveer) ga ik moeilijk netter krijgen. Het is jammer, maar goed.

Die bandjes zijn van een ander plasti dan de boot. Ik gok PP, dus schilderen gaat waarschijnlijk niet goed lukken. Ik ga misschien nog wel even proberen om ze wat bij te werken met mes en vijltje, voor een wat meer 'gebruikte' look. Ik heb er een paar over, dus dat kan ik best even proberen :)

18. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Je zou het kunnen proberen met vierkant gesneden afplakmaskertjes, maar het blijft priegelwerk.

Banden bewerken lijkt me een prima idee, wat meer profiel erin, en het lijkt gelijk een stuk echter. Al zou je maar een paar lijnen in de looprichting van de band maken.

19. Jarvin

Jarvin

Lid geworden:
    30 jan 2012

Zo was het helemaal niet bedoeld: ik ben op vakantie dus doe alles op mobiel (klein scherm) dus het kon misschien vertekent zijn.

Het leek zo groot... maar het is dus echt heeeel klein. Ik heb wel alle foto's gezien hoor maar zo klein :). kun je niet alle randen afplakken? dan heb je ook meteen rechte lijnen. Verder vind ik het echt een gaaf bootje. Zo kun je er ook vissersbootjes of slepers van maken.:)

20. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    het zijn slepers:rolleyes:

ziet er voor de rest keurig uit Sunsetakeade!
    om de randjes van de ruitjes strak af te werken, ga ik er meestal met een
    scherp mesje over de rand van het kozijn heen, dan schraap je namelijk de
    overtollige zwarte verf eraf, en hou je een nette strakke rand over.

Jan

Deel Deze Pagina