Omkeren van de draairichting van de stoommachine van een stoomsloep

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Johnscheepers, 21 mei 2023.

1. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Door de laatste opmerkingen ga ik de volgende modifications in de schets aanbrengen : https://www.modelbouwforum.nl/threa...stoommachine-van-een-stoomsloep.285588/page-5

1 - aanbrengen van de boringen voor de vul- en aftap opening op een diepte van 28mm, aan de kant van deel 2. De afdicht schroeven, kolomschroef met zaagsnede M3, onder de kop deel 3 afvlakken. Lagere kop de totaal diameter mag niet boven 34mm uitkomen, i.v.m de ruimte in het hulpframe.

2 - dwars as niet afvlakken en geen stelschroef, borging, gebruiken.

Overigens, voor mij is er geen gevaar voor "uitlubberen" van de boring, daar de as bij borging stilstaat. De kegelwielen op de dwars as draaien tegengesteld, dus als de as gaat draaien komt dit door het vastzitten van een kegelwiel en dit geeft wel kans op " uitlubberen ".

3 - nog openstaande, afdichting van de boring van de dwars as.

Commentaren of aanvullingen maken een uitvoering beter.
    Groet. Henk.

Potter vindt dit leuk.
  2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik had eigenlijk in gedachten die pluggen 180 graden verzet, maar één aan de voorkant (machinezijde), en de ander aan de achterkant (schroefzijde) te plaatsen, zodat de koppen van die pluggen de ring opsluiten.
    Als je dat niet mooi vind, kun je ook de ring wat breder maken (i.v.m. dat er wat vlees overblijft) en de pluggaten op de zelfde cirkel zetten als de asgaten, met overeenkomende gaten ter grootte van de koppen van de pluggen in die ring, zodat de pluggen door de ring steken en hem op die manier op zijn plek houden.
    De borgring voor de as ligt dan "los" om de plugkopjes, die de ring in positie houden.
    Sterker nog, die pluggen, dat kunnen ook gewoon M 3 x 3 of M 3 x 4 (of 5) madeschroefjes zijn, en hoeven niet buiten die ring uit te steken. Plugjes moeten tóch afgedicht worden, dus als je die met Loctite 270 monteert, zitten ze veilig op hun plek, steken niet uit, en dichten goed af.
    De gaten in de ring kunnen dan kleiner blijven en de ring smaller. Positionering van de vier gaten in het huis (2 x 4 mm asgaten en twee keer M3 getapte gaten) wordt dan ook makkelijker omdat ze op één vlak liggen.

Uhm... nee... dat is uitgaande van dat de borgschroeven vast blijven zitten, maar wat geen garantie is onder stotende belasting. Het vastzitten van een tandwiel op de as is in een oliebad dan juist weer uitermate onwaarschijnlijk, maar ALS dat zou gebeuren, dan vormt het materiaal van het huis een redelijk acceptabel lager, zeker als het in een oliebad draait.

Uitermate simpel: Assembleren in goed ontvette toestand. Een drup geschikte loctite op de kopse kanten van die as en het buitenoppervlak rondom, en even de as een mm of twee a drie heen en weer schuiven zodat de loctite óók IN de boring komt, tussen as en huis, en dan direct die ring op zijn plek schuiven, pluggen (los, zonder borging/afdichting) plaatsen om de ring te fixeren en daarna de loctite uit laten harden. 577 is super, maar als je dat niet hebt vormt 270 over het algemeen ook een vrij goede afdichting. Ik zet er de brandstofnippels van mijn benzinemotoren mee vast, en die zijn extreem gevoelig voor luchtbelletjes.

De loctite zou als het goed is probleemloos die ring op zijn plek moeten houden tijdens het olieverversen, er komt dan toch verder geen kracht op.

Al denk ik dat een flinke lik vaseline ook wel werkt.

Laatst bewerkt: 20 aug 2023
    Potter vindt dit leuk.
  3. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    ik snap het niet meer ?????

Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Voor alle varianten geldt: Als je het op tekening ziet, snap je het onmiddelijk, want het is soms best lastig om een simpel mechanisch principe in woorden te vatten. Dat is niet jouw fout of die van Henk, ik ben degene die het blijkbaar niet duidelijk omschrijft.
    Punt is: zoals het nu is, heb jij de dwarsas aan een uiteinde afgevlakt, en een hele lange diepe boring met schroefdraad gemaakt om die as vast te zetten.
    Dat kan, maar het is simpeler (en in mijn ogen ook technisch beter) om die as gewoon rond te laten en op te sluiten door middel van een huls om het huis.
    Een huls over de volle lengte zou verspilling van materiaal zijn (en hogere eisen stellen aan de maatzuiverheid van zowel huis als huls), dus die maken we niet breder dan nodig is en dan noemen we het een ring.
    Dat levert echter het probleem op dat die ring zou kunnen verschuiven, dus die moet op zijn plek gehouden worden.
    Daarvoor gebruiken we de aftap en vullpluggen, die nu dus een dubbele functie hebben: Gaten afdichten en die huls/ring op zijn plek houden.

Nogmaals, als je het eenmaal ziet, ga je het onmiddelijk snappen, en als je het eenmaal gemaakt hebt, ga je onmiddelijk blij zijn bij de eerste keer dat dat ding uit elkaar moet voor welke reden dan ook. Want het werkt gewoon makkelijker dan de constructie die je nu hebt.

Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Don't panic,
    Alles komt goed.
    Alle aanpassingen zal ik in de tekening verwerken.
    @brutus heeft diverse adviezen gegeven, die het ontwerp ten goede komen.
    Maar voordat ik de aanpassingen in de tekening verwerkt, heb ik aan jouw ook een paar vragen, mogelijkheid tot inspraak.
    Vragen:
    1 - Heb jij de soorten Loctite 270 en 577 voor het afdichten van de dwars as en borgen van de stelschroeven(madeschroef)?
    2 - Zo ja, wil je deze gaan gebruiken?
    3 - Zo niet, wil je deze aanschaffen?
    Indien je deze wilt aanschaffen zijn de richtprijzen, Loctite 270, 10ml, richtprijs € 17,-- en Loctite 577, 50ml, richtprijs € 30,--
    Persoonlijk vind ik dit stevige prijzen voor de enkele druppels die je nodig hebt.
    4 - Wil je een ring rond het huis, zoals @brutus aangeeft?
    Bedenk, dat de maximale toegestane diameter van het huis, in verband met de ruimte in het hulpframe, niet meer mag zijn dan het vliegwiel.
    5 - De as doorvoeren van de dwars as afdekken met een opgesoldeerd plaatje?
    Mocht je over een aantal jaren het geheel wilt demonteren, dan is het los solderen van één plaatje voldoende, daar je vanaf de binnenkant de as met een tang eruit kunt drukken.

Ondertussen heb ik de tekening klaar voor het hulpchassis en het steun/taatslager op deel 4. Dit lager vangt de verstelkracht op, die benodigd is om deel 2 tegen deel 3 te drukken.
    Laat van je horen of ik deze kan opsturen.
    Succes. Henk.

Potter vindt dit leuk.
  6. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    1---ik heb loctite 603!
    2--gebruik ik als deze goed is
    3---anders koop ik de 270 wel
    4--- laat ik aan jou over ,ik snap het pas als ik het maak
    5--- dat lijkt me makkelijk

als je een tekening heb wil ik die graag ontvangen !
    IS de eerste dagen nog een mooie temperatuur dus zijn we morgen (even) naar Scheveningen

Potter vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Als je 5 toepast, heb je geen Loctite nodig.

8. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    PXL_20230820_101615152.jpg PXL_20230820_101615152.jpg PXL_20230820_101627520.jpg PXL_20230820_101627520.jpg
    dat is nog makkelijker,moet, ook over wat we nu aan het maken zijn , de bestaande wateropslag aanpassen, want die gaat daar natuurlijk niet meer passen

Potter vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Dat komt ook goed.
    Het schip is bijna 20cm breed en 90cm lang, de mogelijkheid om lange wing tanks te maken, die als banken gaan dienst doen.

Potter vindt dit leuk.
  10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tenzij er soldeer in de naad tussen as en huis kruipt... Dan moet je zien dat je tegelijkertijd met de ene hand het huis voldoende heet stookt om dat soldeer te smelten terwijl je met de andere hand die as er met een tang uitdrukt?
    Ik begrijp die voorkeur voor soldeer niet zo goed... Yup, loctite is best prijzig met 10 euro voor 10 ml 270, of 30 euro voor 50 ml 577.... Maar het blijft jááááren goed en is voor vele doeleinden bruikbaar, ook buiten de hobby...
    Daarnaast is dit een prototype, en ook al zal het allemaal zo'n vaart niet lopen, het is niet ongebruikelijk dat prototypes na eerste assemblage en draaiuren nog enkele keren uit elkaar moeten om de kinderziektes er uit te halen (vraag me maar niet hoe ik dat weet :rolleyes:).
    En dan is solderen opeens helemaal niet meer zo'n "simpele" oplossing. Een druppel uit een flesje daarentegen...

Potter vindt dit leuk.
  11. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    De as is van RVS, en daar hecht soldeer slecht op.
    Zo als je zegt, het is een prototype en als het tot de werkelijke uitvoering komt, dan zijn de kosten voor Loctite verantwoord.

Laatst bewerkt: 20 aug 2023
    Potter vindt dit leuk.
  12. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    ben gewoon thuis vandaag .... Welke olie wil je er nu in doen ,ik moet nog wel de as op lengte maken zodat hij past aan de schroef as

13. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Geen Scheveningen?
    Ik ben net terug van een rondje buiten lopen, ik moet revalideren en conditie opbouwen.
    Olie, nu gewone goedkope naaimachine olie. Het huis is door een plaatje solderen dicht.
    Over de schroefas, het beste lijkt mij om de oude koppeling te hergebruiken.
    Deze is kort en past mooi op de uitgaande as, de schroefas moet je toch inkorten.

Potter vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Heb je al deel 1 aangepast, zoals ik gevraagd heb?

Eerst de aanpassing van deel 3.
    Op de tekening 1, rev. 3 staan in het geel de aanpassingen aangegeven.
    Aan de rechter kant van deel 3 zijn over 180° 2 schroefdraden M3 aangebracht voor de olie vul- en aftapplug.
    Als vul- aftapplug worden kolomschroeven met zaagsnede M3 x 4mm gebruikt.
    Voor de pakkingring onder de kop is een vlak van ø8mm met een diepte van 1mm gemaakt.

Opmerking over het solderen van het afdichtplaatje over de as gaten van de dwars as.
    Hiervoor dient gewoon elektro harskernsoldeer gebruikt te worden, eerst de delen vertinnen en dan evt. met een kleine vlam solderen.
    Elektro soldeer heeft een lage smelttemperatuur en is dus eenvoudig los te solderen.
    Vergeet niet de vulringen, shims achter de kegelwielen.

De volgende stap is het maken van het hulpframe voor de keerkoppeling.
    Het hulpframe bestaat uit 2 messing strippen 15 x 2 mm van zodanige lengte, dat deze niet uitsteekt achter het steun/taatslager, kleur groen.
    De strippen worden ieder met 2 schroeven bevestigd OP het machine frame, lengte tot aan de machine voet.

Hulp frame verkleind.jpg

Het steun/taatslager is getekend op tekening 2.
    Dit steun/taats lager is voor het opvangen van de verstelkracht, die nodig is om deel 2 te verschuiven.
    Hierdoor wordt voorkomen, dat de ingaande as of de krukas uit deel 1 worden getrokken.
    Daarom wil ik de stelschroef op de ingaande as zover mogelijk verwijderd van het as eind hebben.
    Op de tekening staat eveneens een impressie hoe de rem op deel 3 gaat werken.

Als laatste een deel van tekening 3 met een impressie van de verschuif inrichting van deel 2 tegen deel 3.

Tekening 3, deel 1.jpg

Zo voorlopig heb je weer een halfuurtje te knutselen.
    Indien vragen of onduidelijkheden laat van je horen.
    Henk.

Bijgevoegde bestanden:

Potter vindt dit leuk.
  15. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014

Potter vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Ja met een frees 8mm.
    Taatslager, het teflon lager vormt door de grote kraag tegen deel 4 ook de functie van taatslager, opnemen van axiale, schuif, krachten.
    Had beter kunnen schrijven druklager.

Over de olie, volgens mijn grove berekening, zou de vulling 2,5 cc moeten zijn.
    Het onderste kegelwiel staat dan met de tanden in de olie.
    Meer olie is niet verstandig, daar er langs de ingaande as geen olie mag komen op het rubber van deel 2.

Potter vindt dit leuk.
  17. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    toch even over je hulp frame,dat word nooit echt stabiel, volgens mijn bescheiden mening,ik heb een heel plaatje gemaakt zoals je al gezien heb op de foto
    dat word vast gemaakt op de boot ,en aan het frame van de stoommachine zelf, dat is toch veel stijver denk ik dan DE hele omkeerkoppeling draait daar mooi boven en het hoekprofiel ,met de teflon bus ,maakt het nog stijver

Laatst bewerkt: 21 aug 2023
    Potter vindt dit leuk.
  18. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014

19. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Het is de bedoeling, dat het geheel van machine en keerkoppeling als één geheel uit het schip genomen kan worden.
    Indien de strippen 15 x 2mm niet stijf genoeg zijn, dan kunnen deze altijd nog op een spant bevestigd worden.
    Mijn idee destijds was om een grote ruimte naar de bodem te hebben.
    Wat ik niet voorzien had, was het probleem met de watertanks.
    Indien er wing tanks geplaatst worden, dan heb je ruimte nodig onder de keerkoppeling om de tanks aan de onderkant te koppelen.
    Dit moet ik nog verder uitwerken, daar hier ook de zuig aansluiting voor de voedingspomp moet komen.

Potter vindt dit leuk.
  20. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Over de kraag. Ik heb de hoogte van de bevestiging moeren vergeten.
    De kraag met een dikte van 6mm is misschien een oplossing.

Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina