Omkeren van de draairichting van de stoommachine van een stoomsloep

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Johnscheepers, 21 mei 2023.

1. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    dus van de week haal ik een nieuw stuk messing en begin opnieuw met het maken van het slingerende deel morgen niet dan naar de sauna, woensdag ook niet, maar donderdag dus ...

Potter vindt dit leuk.
  2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hoooo... Die moet je inderdaad even uitklokken ja....
    Hoe had je dat? Heb je dat onderdeel niet in één opspanning gedraaid?

Potter vindt dit leuk.
  3. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Foutje bedankt.... komt goed....
    Vraagje,wat kun je als vloeibare pakking gebruiken, moet dus ook stoom kunnen hebben!
    Gr John

Potter vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    De keerkoppeling is op twee punten gelagerd.
    Aan de ene kant in het vliegwiel, het krukas lager en aan de andere kant het teflon steun en taatslager.
    De as zit zo centrische als mogelijk geklemd in de naaf van het vliegwiel.
    De as in het huis loopt door spat gesmeerde boringen in deel 3 en 4.
    Door het wegnemen van het teflon steun lager zit de as alleen in het kleine stukje in het vliegwiel.
    Daar de as van de keerkoppeling maar met één borg schroef in het vliegwiel zit geklemd, kan deze bewegen, de as slingeren.
    Hopelijk is de boring in het vliegwiel niet beschadigd.
    Je dient nogmaals te testen met de koppeling gelagerd aan beide zijden.
    De koppeling is zo ontworpen, dat deze maar op 2 punten gelagerd is, waarbij één lager ook de drukkracht van de verstel servo opneemt.
    Dit lager dient ook om de trekkracht van de schroef bij achteruit slaan op te vangen.
    Indien je nog vragen hebt, stel ze dan.
    Groet. Henk

Laatst bewerkt: 1 apr 2024
    Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Aanvulling.
    In de delen 1 en 2 draait de as niet, daar niet spat gesmeerde.
    Deel 1 zit geficeerd op de as en deel 2 verschuift alleen maar.
    Misschien had ik meer over het principe van het ontwerp moeten vertellen.
    Groet. Henk.

Potter vindt dit leuk.
  6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hoewel niet specifiek voor stoom of hoge temperaturen bedoeld, weet ik uit ervaring dat Loctite 577 het goed doet voor dit soort toepassingen, en het kan erg goed tegen "niet schone" montage.

Potter vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Ik ben geen voorstander van vloeibare pakking.
    Zelf geef ik de voorkeur aan een soort van grafiet Klingerit pakking 0,5mm dik.
    Bij demontage geen geplak, waardoor zonder gebruik van kracht los te nemen.
    Na het debacle met Loctite 510, door bij aandraaien van het schuifhuis kwam er ook materiaal op de spiegelplaat, was het voor mij einde oefening.
    In mijn stoomschip heb ik nergens meer vloeibare pakking gebruikt.
    Indien je een pakking maakt, weet je precies de ruimte naar andere bewegende delen.

Potter vindt dit leuk.
  8. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Als aanvulling op Bert z'n verhaal over de condensor:
    In mijn stoomsloep 'Hanja' staat een simpel 2 cyl oscillerend machientje van Regner. Niet zo'n mooie installatie als jouw sloep, maar goed.
    De route van de stoom is bij mijn machientje heel simpel:
    Vanuit de ketel via de stoomkraan, het smeertoestel en de omkeer-inrichting naar de cylinders.
    Terug naar de omkeer-inrichting, van daaruit een 'rondje gastank' om die op temperatuur te houden en vervolgens naar de condensor. Dat is niets anders dan een gesloten vat met bovenin twee pijpjes en aan de zijkant eentje.
    Via het pijpje aan de zijkant komt de 'afgewerkte' stoom het vat in, vermengd met een beetje stoomolie.
    Het ene pijpje bovenop is lang, komt bijna tot de bodem van het vat. Dit dient ervoor om het gecondenseerde water, vermengd met een restje stoomolie, af te voeren.
    Het andere pijpje bovenop is kort en is in feite een simpele opening boven in het vat. Daar heb ik een siliconenslang op gezet die naar een messing leiding loopt die in de schoorsteen verdwijnt. Daar komt dus de stoom uit. Zo'n ielig pijpje wat 'ergens' bij de machine vandaan komt, vond ik niks.

Nu is dat condensortje niet zo gek groot, dus met een siliconenslang op het lange pijpje (er staat immers toch geen druk op) heb ik een tweede vaatje er achter gezet.
    Als de machine z'n eerste gastankje leeg heeft, is de condensor bijna vol.
    Met het restje stoom wat nog in de ketel zit en de machine steeds langzamer laat lopen, druk ik het condensaat vanuit de condensor naar het 2e vat. Hoe? Simpel door de siliconenslang tussen condensor en schoonsteen dicht te knijpen. De stoomdruk kan dan alleen maar naar buiten door het lange pijpje in de condensor.
    Is dat 2e vat nodig? Feitelijk niet, maar anders zit je aan de waterkant altijd te pielen waar je je condens kan dumpen. In het gras of tussen de tegels is ook zo wat. Ja, olie komt uit de grond en zo, maar...
    Het is feite een tijdelijke opslag, zodat ik het condens mee naar huis kan nemen en daar verantwoord kan afvoeren.

Het ziet er allemaal heel simpel uit (het 2e vat is een omgebouwd RVS suikervaatje van de HEMA) maar het is functioneel. (Foto heb ik ook op FB gezet omdat iemand de werking van de hele installatie wilde weten)
    4 is de condensor, 2 is het 2e RVS opslagvaatje
    01.jpg

Potter vindt dit leuk.
  9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik heb, als ik met Ravika Putri (zo heet Borkum tegenwoordig) op pad ben, altijd een vuilfles bij me waar ik de uit de condenser komende troep in kwijt kan.
    Mijn condenser is te klein, en MOET afvoeren anders issie vol voordat de voedingwatertank leeg is, en dat heeft weer tot gevolg dat er olie in het voedingwater terecht komt.
    Mijn tweede vat is een oude cacao schudder van de Blokker. die is groot genoeg om 4 ketels leeg te varen, maar ik wil niet het risico lopen dat tijdens de autorit naar huis de troep door de hele boot heen klotst. Vandaar de fles...

Potter vindt dit leuk.
  10. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    HEMA, Blokker...
    Laat ze maar niet merken dat hun spullen voor modelbouw gebruikt worden, want dan verviervoudigen ze de prijzen van die artikelen... :(

En jij succes met het werk, straks.

Potter vindt dit leuk.
  11. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Nu ik heb de lekkages on de knie met een papieren pakking die ik in de stroom olie Dompel en dicht!! Moet ik alleen nog uitvinden waarom de waterpomp niet werkt.
    De omkeerbare koppel moet ik opnieuw maken heb ik niet nauwkeurig genoeg gemaakt :oops:.laad strakjes een video van de (lekvrije) machine
    Gr John

ozy en Potter vinden dit leuk.
  12. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014

ozy en Potter vinden dit leuk.
  13. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    zit ik met het probleem dat de waterpomp niet genoeg water maakt!!
    Gr John

Potter vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Ervan uitgaande, dat de bypass afsluiter, op de bovenkant van de pomp dicht staat, heeft de pomp maar twee tekortkomingen.
    1 De afdichtingen op de plunger. Dit zijn achter elkaar twee getwijnd teflon snoeren in de groeven van de plunger.
    Het vervelende van twee achter elkaar geplaatste afdichtingen is, dat de eerste gesmeerd wordt door het water en de tweede droog loopt en overmatig slijt.
    Zelf heb ik dit opgelost met het aanbrengen van een pakkingskamer aangedrukt met een wartelmoer. Ik zal op de tekening moeten kijken wat het inhoud voor jouw pomp.
    2 De stalen kogel kleppen. Deze zijn echt een ramp. Door aanslag dichten deze niet meer af in de zitting. Vooral bij de zuigklep is dit een probleem.
    Ik heb dit opgelost door het gebruik van siliconen kogels 4mm. Niet goedkoop maar zeer betrouwbaar.

https://www.bengs-modellbau.de/Grafi-sil-Ventilkugeln/1274

Over de machine, deze draait nu mooi.

Als je straks weer achter de draaibank kruipt, zou het dan niet wijs zijn om in het vliegwiel een langere naaf te maken.
    Het uiteinde van de krukas wordt dan over een grotere lengte ondersteund, maar vooral de ingaande as van de koppeling.
    Deze wordt nu over een kleine lengte in het vliegwiel ondersteund, hetgeen de rondloop ook niet ten goede komt.
    Overigens, je hab geluk, dat de ingaande as niet uit het vliegwiel schoot.
    Succes met de voortgang. Henk

Potter vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Niet een nieuw vliegwiel maken, maar de huidige naaf verwijderen en een nieuwe met hardsoldeer monteren.
    Volgens mij moet dit geen onoverkomelijke problemen geven.
    Groet. Henk.

16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    De pomp maakt maar een héél erg kleine slag, en dat betekent mt vrij grote zekerheid dat de slag van het excenter destijds door de bouwer aangepast is om hem af te stemmen op het waterverbruik van de ketel. En DÁT betekent weer dat de pomp erg veel schadelijke ruimte heeft.
    Heb je de pomp goed geprimed? Want een pomp met teveel schadelijke ruimte kan niet goed zelf aanzuigen en zelfs al pompt hij zonder tegendruk, de opbrengst kakt onmiddelijk in elkaar bij de minste tegendruk.

Wat Henk zegt over de stalen kogels, dat is ook een mogelijke oorzaak, al heb ik zelf in de "grote" techniek nooit erg veel problemen ondervonden met kogelkleppen met stalen kogels.
    Siliconen kogels werken, Teflon of nylon kogels ook, zolang de zittingen niet scherp zijn.

De afdichtingen van de plunjer, persoonlijk zou ik denk ik de groeven uitsteken tot O-ring kamers (of als ze ruim genoeg zijn, bij www.technirub.nl een passende O-ring uitzoeken). Likje vaseline, en regelmatig vervangen.

Mijn eigen Regner voedingspompje had een pakking van onbekend materiaal die ik destijds door eigen lompheid gesloopt heb, en gerepareerd met een stukje in elkaar gedraaid teflon tape. Werkt redelijk, acceptabel, levenduur valt niet tegen maar verre van ideaal, want bij het aandraaien van de wartelmoer is de "sweet spot" waarbij goede afdichting en minimale wrijving bereikt worden, afschuwelijk smal....

Potter vindt dit leuk.
  17. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Geprimed ?

Potter vindt dit leuk.
  18. Johnscheepers

Johnscheepers

Lid geworden:
    7 mrt 2014
    kan ik het asje, van de excentriek naar de zuiger, niet iets inkorten ?
    Gr John

Potter vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Voor het antwoord gebruik ik de opmerkingen van @brutus.

Brutus schrijft :
    Het pompje heeft door de lengte van de drijfstang en de lengte van de plunjer een kleine schadelijke ruimte.
    Ga je nu de drijfstang inkorten, dan komt de plunjer minder diep in het huis, wat de schadelijke ruimte vergroot, de werking verslechtert.
    In de bijlage de tekeningen van de pomp en daarnaast ook een korte beschrijving van de pomp.

Over de kogels. Het pompje maakt een kleine slag, 2,5mm, daarbij met een relatief groot toerental.
    Vanaf het beging heb ik problemen gehad met de stalen kogels.
    Ondanks dat ik deze met een stevige tik op de zitting had gegeven.
    Ik verdenk nog steeds de kogel in de zuig.
    Telkens, als ik enkele dagen later wilde draaien, werkte het pompje niet.
    Nadat ik de zitting had aangepast voor een kuststofkogel en de grafisilicon kogels toepas heb ik geen problemen meer.

Dit had ik ook overwogen, maar besloten om niet te doen.
    Bij een O-ring kun je de aandrukkracht/ wrijving niet afstellen.
    Bij twee achter elkaar krijgt de buitenste geen smering en geeft alleen maar weerstand, dus er kan slechts één gebruikt worden.
    Daarnaast, als deze versleten is, dan moet je de gehele pomp uitbouwen, leidingen losmaken.

Ik heb daarom gekozen voor een afdichting met een pakkingkamer met wartelmoer.
    SAM_4323.1.jpg

Dit heeft twee voordelen:
    1door aandraaien van de wartelmoer kun je de dichting en wrijving instellen en bij slijtage corrigeren.
    2 Indien je de wartelmoer zover naar achter kunt schuiven, kun je nieuw teflon tape rond de plunger draaien.
    De borgmoer is tegen het lossen van de wartelmoer.
    Je ziet nog een beetje teflon snoer op de schroefdraad, dit is om de schroefdraad van de wartel op het pomphuis te dichten.
    Hierdoor gen ringafdichting, maar de wartelmoer vormt de pakkingkamer.

Primen is het ontluchten van leidingen.
    Succes Henk.

Bijgevoegde bestanden:

Potter vindt dit leuk.
  20. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    Ik heb in het verleden ook de nodige problemen gehad met afdichtingen van pompen, en 2 methodes werkten goed.
    - Een nieuw plunjerhuis met O ring kamer en aandrukker, dat werkte best aardig (langzaam lopende pomp 1:3 reductie op de krukas)
    - van een andere pomp, ergens in de plunjer een brede groef gestoken en daar een een stukje siliconenslang in gezet (6mm slang in 6mm plunjerhuis) dit werkte ook goed.
    Het in elkaar getwijnde teflon tape werkt meestal, alleen regelmatig nakijken of het niet alsnog aan het lekken is.

Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina