Omkeren van de draairichting van de stoommachine van een stoomsloep

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Johnscheepers, 21 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hoeft ook niet... Dat doet de O-ring zelf... Een O-ring gebruikt de medium-druk om zichzelf aan te drukken en af te dichten. Een O-ring moet NIET op "klemming" afdichten.


    Je moet er dan ook maar één gebruiken...
    Overigens is bij de juiste afmetingen en materiaalkeuze een O-ring een zeer slijtvaste afdichting: Ze worden door o.a. Stuart en Regner gebruikt als zuigerveren in stoommachines, en geloof het of niet, maar voor dat motortje wat ik in Woutertje ga bouwen, is een O-ring als zuigerveer een door de ontwerper aangeboden optie die tamelijk goed schijnt te functioneren...
     
  2. Johnscheepers

    Johnscheepers

    Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Breda
    nog even over dit ,werkte niet
    gr John
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet??? Ik ben hooglijk verbaasd...
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Geldrop
    Loctite 577 is een schroefdraad afdichter, wat John bedoeld is om platte vlakken af te dichten met vloeibare pakking.
    Niet aan beginnen, je kunt niet zien waar die zooi heen kruipt en voor je het weet zit het in je stoompoorten of erger.
    Van dik papier, of klingerit pakkingen knippen/snijden voor de schuifkasten en schuifkast deksels, dan kun je de ook nog eens afnemen zonder plakresten van vloeibare pakking.

    Wat Brutus schrijft klopt, de machine moet bij een zo laag mogelijke druk zelf rond kunnen draaien, als er " brute" kracht van 3 bar stoom nodig is dan lekt er iets teveel of loopt het zwaar, of een combinatie van beiden.

    Ik zou ook de schuiven en het spiegel oppervlak eens nakijken, is dit mooi glad, of zijn er sporen van vreten ?
    zowiezo de schuiven eens inlappen op de spiegels en op het oog met de schuifkast deksels er af kijken wat de schuiven doen, openen ze op tijd, niet te ver of te laat ?
    Allemaal zaken die het hoge stoom verbruik kunnen verklaren, want je raakt 1 bar druk kwijt binnen 10 seconden, terwijl je een soort van waterpijp ketel hebt, een stoomproducent bij uitstek.
    Dat zie je ook aan de manometer, bij gesloten stoomkraan loopt de druk snel op.

    Ik zou die stoomkraan bediening ook anders maken, dit is veels te onbetrouwbaar, zeker als je ooit gaat varen, dan wil je niet dat de kraan slecht opent omdat die stang zo lang en en gebogen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Geldrop
    zie mijn opmerking hier boven.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet per sé... Ik gebruik het juist erg veel op "vlakke" afdichtingen zoals konische koppelingen en dergelijke. Dan dicht je ook vlak op vlak af.
    En dan doet het het in het bijzonder goed op "moeilijke" afdichtingen zoals beschadigde koppelingen in oliesystemen (waar het medium niet erg "afdichtvriendelijk" is).
    577 gedraagt zich een beetje zoals teflon pakking: Je kunt het natrekken als het nog een beetje lekt.
    Vandaar dat ik hooglijk verbaasd ben
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Geldrop
    Kijk, een praktijk voorbeeld, altijd goed.
    Daar kunnen wij ook weer iets mee.
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog nooit in een modelstoommachine heb gebruikt, maar waar ik het aan boord voor gebruikte (hydrauliek, water, heet en koud, op met name beschadigde knel en konuskoppelingen, behoorlijk hoge drukken of temperaturen, en soms terwijl de boel druipend nat was en direct weer in bedrijf moest, of dat spul nu uitgehard was of niet) verbaast het me serieus dat het niet werkte op die schuifkasten.

    Ben het wel met je eens dat dat allemaal "onbeweeglijk" spul was, en dat ik DUS niet weet of het erg naar binnen kruipt en op die manier problemen kan veroorzaken met de schuiven en zo. Maar dat het niet zou afdichten? Ik smeerde het spul in een lekkende hydrauliek koppeling (wat nou, vetvrij en schoon maken? Geen tijd voor) en de tijd die het kostte om de koppeling aan te draaien was de tijd die het kreeg om te drogen, en dan ging er gelijk weer 100 bar oliedruk op. Ging eigenlijk altijd goed.
     
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  9. Johnscheepers

    Johnscheepers

    Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Breda
    kan het zijn dat ik het niet goed (kon)aantrekken en dat het daarom toch nog ging lekken!, ik het nu met papieren pakkingen gedaan dat laten intrekken met stoom olie, ik heb daarna wel de draadeinde die er zaten eruit gehaald en vervangen door boutjes, de kopen moertjes kon ik niet zo strak aantrekken .dat kan dus de reden zijn!
    Gr John
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Droog papier is beter dan nat, of het nu stoomolie is of wat anders: "geweekt" papier zwelt iets op, en die olie moet je er dan bij het aantrekken weer uitknijpen. Dat lukt nooit helemaal want net als hydrauliek, hoge druk op één punt geeft nog vééél meer kracht op een groter oppervlak. En vroeg of laat knijpt die olie er toch uit, en dan zakt die aanlegdruk.
    Is niet gezegd dat het over een week lekt, maar pakkingen altijd droog, met een dun laagje anti-kleefmiddel (molybdeenpasta, copaslip of keramisch vet o.i.d.) aan beide zijden monteren. Dan dicht het blijvend af omdat je de droge papiervezels op elkaar drukt, en doe je jezelf een groot plezier bij de volgende keer dat het uit elkaar moet.
     
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  11. Johnscheepers

    Johnscheepers

    Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Breda
    zoals je ziet een testopstelling , ik had er eerder aan moeten denken .
    nu kan ik alles goed afstellen (het is nog het eerst gemaakte )
    ik heb een nieuwe rem moeten maken, fietsband word week en gaat (bij mij) niet, heb nu geprobeerd met schuurpapier :) ,mens moet wat .
    als dat morgen droog is gaan we het uittesten !!
    gr John
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. Johnscheepers

    Johnscheepers

    Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Breda
     
    ozy, Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als remschoen zou ik kurk gebruiken, wordt niet warm en heeft een goede wrijving.
    Stel de remdruk op de conische koppeling niet te zwaar in.
    Gewoon genoeg, net niet slippende, om de schroef te laten draaien.
    Ziet er nu mooi uit.
    Succes. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Absoluut 100% mee eens...
     
  15. Johnscheepers

    Johnscheepers

    Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Breda
    Vandaag in Dortmund!
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    John ben je bij onze stand geweest van Rading spoor, we waren te gast bij onze Duitse zustervereniging?

    gr Rene
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. Johnscheepers

    Johnscheepers

    Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Breda
    PXL_20240420_102350528.jpg
    nou ik denk het wel er was maar 1 stand die over stoom ging vond dit erg leuk
    Gr John
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. Johnscheepers

    Johnscheepers

    Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Breda
    nou ik denk het wel er was maar 1 stand die over stoom ging
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. Johnscheepers

    Johnscheepers

    Lid geworden:
    7 mrt 2014
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Breda
    Beetje fout gegaan
    Gr John
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    ozy en Potter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina