Onderhoud en schoonmaken van straalmotor, Schade JG100

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Gerald Rutten, 27 jun 2006.

1. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi allemaal, onlangs wat schade aan mijn F16 gehad en ook de motor. Na afgebroken start kist doorgeschoten, neuspoot afgebroken en nog zo'n 40 meter op de neus door gerold met draaiende turbine. (Had snel kill-switch getrokken maar dan draaid'tie nog effe na.... :cry: ) Gevolg, epoxy neus aan diggelen waarvan een groot deel door de motor gezogen alsmede een hoop stof en kleine steentjes. Kist is inmiddels weer gerepareerd, hier eea over de motor. Meerdere hadden me gewezen op het installeren van een FOD screen, moest nog gebeuren, had deze er nu op gezeten was er waarschijnlijk geen schade......

Na uitlezen van Orbit data kon ik zien dat deze mij vlugger af was, ECU had hem al dicht getrokken vanwege hoge uitlaat temperatuur. Een blik in de inlaat van het model deed al het ergste vermoeden, tenminste de compressor naar de galemieze....grrrr!!!

Eenmaal de motor uit elkaar leek de schade mee te vallen, veel stof in de motor maar turbine wiel niet aangelopen. Hoopjes glasvezel in de motor en diffuser en was bang dat beide lagers besschadigd waren......zou niet goedkoop worden, nieuwe compressor én lagers...... Die compressor gelijk maar besteld en verder gegaan met inspectie en schoonmaken.

Beschadigde compressor, alle bladen krom:

Lagertunnel, diffuser en compressor inlaat veel stof:

Zó zagen de meeste voorkanten van de diffuser radiale schoepen er uit:
    De kromme delen met een tangetje rechtgebogen, gladslijpen met dremeltje en vijlen

Turbine en NGV gelukkig niet besschadigd:

Het hele zaakje goed schoongemaakt met wasbenzine. Ook de lagers goed gereinigd en met een loep bekeken. Schade lijkt mee te vallen en helemaal droog op het vingertje maken ze al draaiend helemaal niet zoveel herrie, heb het erger gehoord bij een goedlopende motor. Deze gaan we dus gewoon weer installeren en testen, kijken hoe eea zich gedraagd. Ook voor de zekerheid de brandstof inspuitring getest op de wel bekende manier, kijken met gas of alle vlammetjes even lang zijn zodat er geen obstructies zijn in één van de nozzletjes:

De compressor was gelukkig op voorraad en zó in huis. Rest om deze nog op maat te draaien en te balanceren. De achterring maak ik namelijk iets kleiner zodat ik er een speciale afdicht ring tegen kan zetten, euveltje van slechte smeering bij de originele JG100's. Toch altijd wel leuk om te zien dat deze compressor voor autoturbo gebruik (draaien ook zo'n slordige 90.000 toeren) gereed gebalanceerd is maar dat ik er nog altijd wat extra af moet halen....

Zo, alles weer gereed en kan weer in elkaar gezet worden, eerst nog even een dure les afhandelen, het FOD korfje. Ger, je had het over 2 tot 5 euro voor zo'n zeefje, heb er eentje voor één eurie gevonden......maakt het zaakje nóg zuurder gezien ik hiermee die dure compressor had kunnen redden...........snif :cry:

Hier schoongemaakte onderdelen en de nieuwe compressor geinstalleerd:

Binnenstad Tilburg, "alles voor une euro", twee zeefjes:

Enige reden dat ik het afhield omdat ik niet echt wist hoe deze te monteren. De meeste turbines hebben tegenwoordig allemaal een startmotortje voorop waaraan dit zeefje makkelijk bevestigd kan worden. Uiteindelijk een simpele manier gevonden, gewoon met dunne ijzerdraadjes aan de epoxy kap, doeltrefend:

De brandstof toevoer leidingen gaan gewoon door uitgeruimde gaatjes, motor is nu FOD-Proof zullen we maar zeggen. Vind het niet moeder mooist maar kan wel een duit schelen.... Binnenkort zaakje even aftesten om te zien of uilaat temperatuur niet schrikbarend oploopt (zal wel een paar graadjes bijkomen denk ik) en of "slam-acceleratie" nog goed werkt, geen flame-outs dus.

Laat nog wel weten, groetjes,
    Gerald

2. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Gerald.

Dat zit toch helemaal perfect zo.

Ik vind het nog niet eens zo lelijk staan hoor.

In ieder geval een probleem opgelost , toch?

Draai je de achterkant van de compressor helemaal vlak dan? zodat je bijna geen ruimte hebt tussen achterkant compressor , en diffusor?

Dan kan er natuurlijk geen lucht ontsnappen door het voorste lager.

in ieder geval succes.

mvg,

Martin.

3. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    hoi gerald
    het ziet er weer goed uit
    maar vertel eens wat meer over het afdraaien van die compressor daar wil ik wel meer over weten
    groetje limme

4. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Da's waar! Tnx Martin.

Niks dramatisch hoor Limme, profiel laat ik in orde zoals aangeleverd. Het gaat hier simpel om passingen. Het gat heb ik geruimd van 1/4" naar 7mm, achterop deze compressor zit een step van 24mm bij 2mm dik, deze heb ik in diameter verkleind en er is een nieuwe stalen stepje op gezet (gelijk distance holder naar lager) die precies pas in de lagertunnel schuifd voor een betere afdichting. Verder heb ik de voorzijde lichtjes conisch gedraaid zodat er niet een hele grote spinner nut op hoefd, nu zit er een standaard diameter KJ66-like spinner nut op. Scheeld in balanceren en misschien ook in lucht doorgang....

Afdraaien van profiel zoals ze dat bij de eerdere MW54's deden ben ik geen voorstander van. Het profiel is reeds door de turbo boys goed berekend en geen reden tot aanpassing. Gewoon erin stoppen en desnoods compressor kuip maar op maat maken. Scheelt je ook een hoop werk mocht je wegens schade (bv fod :lol: ) er weer een nieuwe in moeten stoppen. Nu kan hij uit de doos direct in je motor. De standaard JG100 compressor scheen vroeger ook zo opnieuw geprofileerd te zijn maar da's niet waar, heb er niets aan hoeven doen, hij draaid als een zonnetje met hééle snelle acceleratie van bijna 3 seconden.

Groet,
    Gerald

5. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Hoi Gerald,

Het zit je niet mee dit jaar, nu maar hopen dat alles voorlopig heel blijft.

Suc6 verder en we spreken alkaar eerdaags.

6. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Jaap, k'heb ergere jaren gehad hoor...., dit valt gelukkig nog mee.....tsja, leven van modelbouwer zeg ik maar :wink:
    Later!

Grtz,
    Gerald

7. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    bedankt Gerald
    je moet er tochnog veel aan doen vind ik je kan hem niet zo uit de doos in je turbine stoppen
    groetjes Limme Riksma

8. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Je bedoelt daarmee balanceren?? Of sleutel je er nog meer aan? De standaard KJ66 compressors gaan er na her-balanceren zó in en lopen als een trein.

Groetjes,
    Gerald

9. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    nee ik bedoel het bewerken van je compressor van je jg100 ik vind het veel werk wat je er aan doet het afdraaien en boren
    groetjes Limme

10. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Gisteren de hele handel weer in de F16 gezet en effe checken of FOD kapje geen belemmeringen geeft. (Heefd al weer een poosje geduurd, 14 dagen geleden zat'ie er ook al in maar de brandstof pomp wilde niet, bleek foutje in ECU.....kwam gisteren met de post uit duitsland terug)

Drie starts gedaan, flink gas gegeven en tot de conclusie gekomen dat ik géén temperatuur verschil kon zien..... :thumbsup:
    Tijd dus om ook die andere motoren maar eens te voorzien van zo'n muilenkorfje.

Morgen eindelijk weer vliegen, is weer poos geleden en heb er zin in.

Hieronder fotootje vanuit de luchtinlaat bekeken:

Groet,

11. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Afgelopen weekend gevlogen en het kapje heefd gelijk grote dienst bewezen! Twee vluchten gedaan bij de fly-in van BLC te Tilburg (Hulten...) en bij de laatste landing moet het neuspootje een pol of gaatje gepakt hebben, het verbindingsasje brak af en kist gleed een meter of 20 op zijn neus door. Behalve wat schade aan het deurtje gelukkig verder helemaal geen schade maar wél een heleboel gras naar binnen gezogen:

.....lijkt wel een hele vogelnest daar :lol: Ben nu superblij met het FOD-kapje van één euro, anders had in ieder geval de hele motor weer helemaal uit elkaar gemoeten voor inspectie. Nu kwestie van strobalen weg halen en klaar! (wel effe lager conditie in de gaten houden in geval van ingezogen stof)

Verder tijdens vliegen geen enkele belemmering gehad van het kapje, na de vlucht waren de gemiddelde en max. temperatuur ongeveer gelijk als anders. Testje geslaagd en iets voor iedereen om aan te raden.....

Groet,
    Gerald

12. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    het je zit niet mee met die f16 van je gelukkig is die nu wel heel gebleven.
    ik ga nu ook maar een FOD kapje monteren het lijkt wel nuttig zo aan de foto's te zien
    groetjes Limme

13. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    zit een beetje vloek op of zo lijkt het wel.....vlieg er echter graag mee, liever dan met de F15.....van de andere kant, waar veel gevlogen word vallen vaker klappen.....

Was die neuspoot al een poosje zat, ga er nu een schaal versie van maken, zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28304&start=420

Groet,
    Gerald

14. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hoi Gerald.

Heb je toch maar weer geluk gehad , voor het zelfde geld was er weer een compressor wiel beschadigd geweest.

Wat een gaasje van 1 euro wel niet kan doen,toch?

Groetjes,

Martin.

Deel Deze Pagina