Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 24 mrt 2010.

  1. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ik denk dat ik Loek toch gelijk moet geven...

    Mijn bureau ziet er zelden schoon uit...:p

    Mijn vermoedens over het hout wat je gebruikt waren goed...
    Voor de rest ziet het er keurig uit!!

    Heb je eiken gebruikt omdat ze dat gebruikten of omdat je het mooi vond??
    (word het ook nog gelakt?)
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Leek me wel mooi staan, is best ruig van structuur en het was op dikte zo te koop. Ik probeer een hoop zelf maar om met een handschaaf 200 van die latjes dunner te maken zag ik niet zo zitten.
    Een vandiktebank maken van een elektrische schaaf heb ik nog wel overwogen, maar toen kwam ik dit hout tegen.
    Triplex nemen en hout nerf en naden er in krassen is ook zo heel erg nep.

    Lakken wil ik eigenlijk niet, (dit slijthout was in werkelijkheid tenslotte ook kaal) maar er moet wel wat op of in (impregneren), want als dit hout water proeft dan ben ik bang dat het alle kanten op krult. Tips zijn welkom.

    Picasa Web Albums - Peter - New projects Op deze link is alleen het kleuren van belang, dit blijft uiteindelijk droog.

    @Loek, daar zou je nou best gelijk in kunnen hebben, maar Paul is een klokkenmaker en klokken kunnen slecht tegen stof, als je daar mee opgroeit kun je op den duur best je werkplek schoon houden.
    Als ik een motor reviseerde kon je van mijn werkbank ook eten zo schoon was het en zeker zand vrij.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2010
  3. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    247
    Locatie:
    oostende
    beste baggeraar,
    men heeft het op het forum,vaak over G4
    om te impregneren,meschien is dit de oplossing.
    ik moet eerlyk bekennen,zelf heb ik er geen ervaring mee.
    groetjes,ronny
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dank U ronny, ik zal eens verder vragen.
    Misschien dat wanneer je het dun opbrengt en wegschuurt het lijkt alsof het blank is.
     
  5. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Harm ik verwijs je naar mijn draadje van mijn stoom sleper!!

    Brandaris heeft daar wat informatie neer gezet over G4!!;)
     
  6. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Hallo Baggeraar

    Dat schuurhout van jouw kost wel veel kubs aan inhoud, dat zal de baas niet leuk vinden!
    Volgens mij zat dat er niet standaard in, alleen bij rots baggermolen bakken.
    Baggermolenwerk was/is in het algemeen toch meer in kleigrond
    grt
    Hawser
     
  7. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.369
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Harm,

    Toen je een posting had gedaan, ben ik toch even gaan kijken wat jij allemaal aan het bouwen bent. De basis ziet er al goed en geordend uit. Dat komt wel goed.

    groeten Paul

    ps. Mijn werkplek is zeker opgeruimd maar niet zo "steriel" als op school, daar moest je zelfs in van die doktersjassen lopen en het uurwerk met witte stoffen handschoenen in elkaar zetten...
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De beperkte informatie, die ik tot mijn beschikking heb, bestaande uit kopieen van een boek geeft enkel deze uitvoering aan.
    Vond dit wel mooi en heb geen idee hoe ik anders de "afdichting" bij de deuren zou moeten maken.
    Misschien mijn fout om niet eerst verder te onderzoeken, ik wilde nu eenmaal aan de gang.
    De vreselijke partij slijthoutjes heb ik met plezier gemaakt.
    En over de capaciteit maak ik me al helemaal geen zorgen.
    Denk zoiezo dat ik alleen in mijn eigen bak zal kunnen baggeren, ik geloof nooit dat de heren bootjes vaarders met hun vaarbakken het leuk vinden als ik er een paar kruiwagens zand in kiep als ik kom.:D

    Op bijgaande foto een emmer, speciaal voor "hardere" grond.

    [​IMG]

    Het is overigens niet de bedoeling deze emmer te gaan maken.
    Een kale (klei) emmer is al werk genoeg. Misschien daarover later meer.
    (heel veel later, denk ik)
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    28 april

    Hallo fans daar is hij weer.
    Ben even druk geweest met deuren, zijn toch wel bewerkelijk.
    En omdat alle onderdelen toch een beetje verschillen, ook al maak je ze achterelkaar, maak ik ze toch maar per stuk pas.

    [​IMG]
    121 Dit is het versterkings profiel voor aan de binnenkant van de deur.
    Ingezaagd en uitgevijld.

    [​IMG]
    122 Na warmstoken totdat je ziet dat het gaat rood kleuren, onder de ” kantbank”.

    [​IMG]
    123 Strek. . . en buig!

    [​IMG]
    124 De stuik met zilver solderen.
    Excuus voor het oneigenlijk gebruik van precisie meetgereedschap,
    maar dit klemt zo makkelijk. En tijd om warm te worden is er niet.

    [​IMG]
    125 Aan de buitenkant van de deur, de scharnier vingers uitgericht, afgetekend en geboord.
    Het verstevigingsprofiel aan de binnenkant (ivm waterweerstand).
    En alles met nageltjes vast gezet.

    [​IMG]
    126
    [​IMG]
    127 Het resultaat na een middag geklemd gelijmd.
    De korte scharnier vingers aan het schip.
    De scharnieras die er nu op de foto in zit, moet nog anders opgelost worden.
    Zit te denken aan pennen met een kop en door het einde een borgstift.
    Misschien wel een E-ring. Zal eens kijken of die er zo klein zijn.

    [​IMG]
    128 Schip ondersteboven met de deur open.
    Je kijkt nu tegen de binnenkant van de deur.

    [​IMG]
    129 Dezelfde deur nu vanuit een normaal zichtpunt.
    Opvalt is dat het verstevigingshoeklijn aan de scharnierkant een grotere afstand heeft dan aan de sluitzijde. Waarschijnlijk is dit om minder last te hebben van achterblijvend vuil bij het sluiten van de deur.
    De hijsoren moeten er nog aan, maar daar wil ik eerst de ketting voor in huis hebben.

    [​IMG]
    130 Onder het schip steekt nu de halve deur uit.
    Als nu alle korte vingers aan het schip zitten kan ik gaan denken wat er nog in de romp moet, voordat de zij en het vlak dicht gaan.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
    JVA vindt dit leuk.
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Beste Harm,

    Terwijl jij als een speer doorgaat, probeer ik te herstellen van een indigestie veroorzaakt door een menu van gebakken led-jes. Ik begin hier behoorlijk jaloers op te worden, maar ja verschil moet er zijn.

    Wat betreft de verstevigingsprofielen, was het niet mooier, en misschien ook makkelijker geweest de las in een hoek te maken?

    Groet,

    Ad
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    30 april

    Heb nu ook weer wat ervaring op gedaan met solderen.
    Conclusie: Moet alleen maar heel goed warm zijn, dan gaat de rest vanzelf.
    En goed klem zetten dat het zelfs niet het idee zou kunnen krijgen te gaan verschuiven.
    Er was een soldeer naadje in de hoeklijn stuk gegaan (was eigenlijk al slecht, maar dan probeer je tegen beter weten in toch verder te gaan).
    Dat naadje alleen warm stoken is eigenlijk met de inimini brander die ik heb net wel, net niet te doen (afhankelijk hoeveel geduld je hebt).
    Nu zit dit profiel ook nog op een warmte opslokkende plaat, maar repareren moet.
    Gereedschap en materiaal naar de keuken verhuisd.
    Deur op de gaspit en warmstoken, tot alles gaat rood kleuren, dan de gas lager tot het rood net weg is en met het kleine brandertje de lasnaad verwarmen.
    In een paar seconden klaar, zilver ertegen aan en ook weer gered.

    Na wat buig, boor, klink en soldeer werk toch nog zin gehad om vanmorgen vroeg 4 deuren in de romp te lijmen.
    Zodat al vroeg in de middag de klemmen eraf kunnen en je de nog redelijk zachte lijm kan wegschrappen.

    Ook nog wat slijtlatten pasgemaakt en dat geeft het volgende resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik begrijp nog steeds niet waarom je geen resit 2 gaat gebruiken:D
    Soldeerd veel makkelijker is oer sterk
    Het is toch geen stoomketel wat je aan het maken bent
    Waar zo.n 6 tot 10 bar op komt te staan
    mvg
    Frederik :D :D

    ps met zo.n kleine 300 graden soldeerd het al mooi voor dat branderdje van je
    Tegenover 6 a 700 graden voor zilversoldeer die je daar beslist voor nodig heb hoor
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2010
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @Frederik, je bedoelt Resist-2?
    Sn 96.5 Ag 3.5
    Dat heb ik hier zelfs staan.
    Ga het morgen meteen eens proberen.

    Welk vloeimiddel hoort daar dan bij?
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @Frederik, bedankt voor de uitleg.
    nu weet ik dat je S39 kan gebruiken.
    of de zuurvrije versie die soldeer vet wordt genoemd.
    Heb ook je mail gelezen, bedankt daarvoor, echter daar stond ook niets over vloeimiddel.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    04 mei

    Druk geweest met bouwen en dan schiet het foto verslag er al snel bij in.
    Zag zojuist dat er nog geen plaatjes waren van de

    [​IMG]
    134
    [​IMG]
    135 bodemdeurvingers in de klemmen.

    Nu weer verder met de romp.
    [​IMG]
    136 Het klemmen van de bodemplaten was op zich al weer een hele uitdaging.
    Er is aan de kant van het beun (midden van het schip) geen plaats om zonder wegglijden klemmen te plaatsen.
    Heb toen de zwaartekracht maar eens te hulp geroepen.
    2 latten 50 x 22 op elkaar geschroefd, rechts aan de kast vast gemaakt en links een zware lijmtang als gewicht opgehangen.
    Nu was het weer mogelijk mijn kleine wasknijpervriendjes te gebruiken om tussen die gemaakte balk en de te lijmen plaat te keggen.

    [​IMG]
    137 De kim kon ik wel gewoon klemmen.

    [​IMG]
    138 Na het wegschuren van de knoeirand (overmaat).

    [​IMG]
    139 Aansluiting op het achterschip.

    [​IMG]
    140 De bodem zit dicht.
    Twee knoeistukjes bij de kopse kanten van het beun komen wel als het daar tijd voor is.

    [​IMG]
    141 Mooi plaatje van alweer een partij klemmen en latten, ik hoor het jullie denken.
    Ik ben nog niet aan prachtige details toe, dus die kan ik ook niet laten zien.
    Buiten dat is dat niet zozeer mijn idee van een bouwverslag.
    Ik hoop met mijn verslag anderen te laten denken ”wow dat is een handige oplossing”.
    Mijn romp met al die dunne latten is nogal soepel, bijna slap.
    Als je die zomaar neer legt en je gooit er een plaat tegen, die in de ene richting erg stijf is, kan je als blijkt dat de romp scheef lag voor het klemmen, de romp echt niet meer recht krijgen.
    Uit de andere hoek van de kamer heb ik de bouwplaat maar weer eens naar voren gehaald.
    Aan beide kanten van de romp op halve wasknijper breedte (daar zijn ze weer) schroeven in de bouwvloer geschroefd.
    Onder het hele schip latten gelegd van 2 mm dik om de knoeirand van de zij aan de bodemkant te kunnen laten oversteken.
    Romp aan de andere zijkant aan de plaat vast getrokken en zijdelinks opgesloten.
    De zij tussen de schroeven en het schip gezet en de romp verder vlak getrokken met 3 klemmen op de vloer.

    Daarbij viel op dat de vloer te slap was en hol trok.
    De eerder gemaakte balk nu onder de vloer geklemd met in de midden een vullatje om voorspanning in de vloer te krijgen.
    De 3 rompklemmen weer vast gezet en met de rechte huidplaat gecontroleerd of de vloer recht bleef.
    Alles verder droog van klemmen voorzien.


    [​IMG]
    142 Na de koffie alles losgemaakt en netjes neergelegd om zo weer te kunnen pakken.
    Lijm op de romp, kantelen naar op de vloer, zij ernaast, romp op de vloer, zij tussen de kop en kont plaat.
    Van onderen begonnen met vast zetten en naar boven gewerkt.

    [​IMG]
    143 Met een late avond zon het resultaat na het wegschuren van de knoeiranden.

    [​IMG]
    144
    [​IMG]
    145 Lijkt ineens al een heel schip.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  16. Binnenman

    Binnenman

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Rotterdam
    @baggeraar , ziet er netjes uit allemaal ik blijf je volgen!

    heb je al een keuze gemaakt hoe je het hout gaat behandelen ?

    gr lars!
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ziet er weer goed uit Harm, en het tempo blijft hoog. En zowaar, ze begint te glimlachen geloof ik. Maar dat is niet zo vreemd bij dames die goed in de (be)kleding gestoken worden.

    Inderdaad, ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat, hoewel het wel zoeken is naar die spijker. Zal wel ergens op laag water liggen, maar die ga ik maar niet zoeken, want zelfs laag water is voor deze statische bouwer nog te diep.

    Groet,

    Ad
     
  18. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Hallo,

    Het schiet al behoorlijk op, je heb nu het idee dat er een schip staat, ipv een geraamte. Schitterend gezicht met de deuren erin.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bedankt voor de lovende woorden.
    Zojuist heb ik de andere zij pas gemaakt en na de droge klemtest gelijmd.
    Was een hele klus, ik had in de "haast" een kop stuk uit mijn voorraad hout gehaald, naar later bleek uit de verkeerde hoek, zodat ik geen lange stukken meer over had.
    Heb nu in deze zij 2 stuiken, misschien dat je je kan voorstellen dat wanneer 1 zij klemmen een feest is, dat een zij uit 3 stukken dolle pret is.:cool:
    Over een uurtje of 2 zal blijken of het gelukt is.

    @ Stephan, ik heb er nu nog de tijd voor, mijn vrije dagen zijn geteld.

    @ Ad een beetje strak in het vel is altijd een ander gezicht.:rolleyes:
    De bak zou nu al moeten kunnen drijven.
    Als het een huis was, dan is het nu tijd voor "pannenbier" :p

    @ Lars, bedoel je de eiken slijtlatten of de huid?

    Met die latten ben ik nog niet aan proberen toegekomen.
    En met de huid denk ik dat ik dat op de mij bekende ouderwetse manier doe.
    1ste laag impregneren met verdunner met een klein deel grondverf
    2de en 3de laag mengsel met wat meer grondverf, tot je merkt dat hout niet meer zuigt.
    Hier en daar wat plamuren.
    nog een grondlaag en dan maar eens lakken.
    Moet alleen nog uitvinden of die bakken kaal in de teer stonden of ook wel in de bedrijfskleur werden gezet.
    En dan de grootste uitdaging welke bedrijfskleur.
    Bij teer kleur heb ik al gelezen dat schoolbordenzwart een oplossing is.

    Ik heb ook gedacht aan G4 omdat dat overal en door iedereen tegenwoordig wordt gebruikt, maar dan komt bij mij het gezegde "wat de boer niet kent, dat eet hij niet" om de hoek.
    Dus dat gaan gebruiken . . . ik weet het niet.
     
  20. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Voor Teer werkt de werdol grondverf ook, vond ik mooier als de schoolbordenverf.

    Wat de kleuren betreft, dat was en is voor elk bedrijf weer anders, sommige zetten er inderdaad een kleurtje. Bij de maasplassen liggen er een paar die zijn op de boeing moddergroen.
    Weer andere hebben grijze kleuren.
    Verschillend dus, de een wel en de ander niet.
     

Deel Deze Pagina