Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Robbie TPC, 17 jun 2011.

1. Nitromethane

Nitromethane

Lid geworden:
    18 apr 2010

Ziet er erg gaaf uit Robbie! Leuk idee, jammer dat er geen rc duikboot in de buurt was ;)

2. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Ah ja, nu zie ik het, gaat inderdaad niet lukken voor de eend.
    Maar jij hebt het wat serieuzer aangepakt met de zwaan, prachtig om te zien :worship:

Is dit hem niet ?

Andere vogels zijn over het algemeen vrij voorzichtig met zwanen en blijven meestal op afstand, zwanen kunnen nogal agressief zijn tegen andere vogels, vooral als ze jongen hebben of wanneer het eten onder hun neus word weg gekaapt.
    Nijlganzen moeten helemaal oppassen, zwanen hebben een hekel aan die ganzen soort.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Nitromethane

Nitromethane

Lid geworden:
    18 apr 2010
    Ja, dat is hem inderdaad :D

Elke eend sloeg op de vlucht toen ik eraan kwam met de zwaan, hij maakt best wel herrie, iets met de uitlijning of zo ;)

Groet ,Mark

4. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Ik had de verkeerde link geplaatst, dit is het topic met foto's en filmpjes van de zwaan, de-rc-zwaan
    Erg origineel model :yes:

Oplossing gevonden om de rug te sluiten van de eend, stukje tape dat fungeert als scharnier.
    Gelijk de batterijhouder iets verschoven zodat de eend beter in het water komt te liggen.

De camerahouder kan gekanteld worden om bv de bodem te filmen, bij het bootje kon dat niet.

De lampjes plaats ik bij elke vaart op de houder, ookal staan ze niet aan, ze helpen met hun gewicht om de eend stabiel te houden.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    De DUCK heeft een school visjes gespot, water is wat troebel maar de vissen zijn goed te zien.

Kwam ook nog een zwaan tegen maar die was niet geïnteresseerd in de DUCK :)

6. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    hah, leuke opnames dit robbie!!!! :D

7. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank je wel Pieter :thumbsup:

Hier nog een opname zonder leven, wel helder water en de zon schijnt, volgende keer wel de camera wat kantelen zodat de reflectie onder het wateroppervlak niet voor de helft in beeld komt.

Eén van de motortjes loopt niet meer lekker, daardoor word het sturen erg lastig.

De ontvangst is ook erg slecht, na 5 meter beginnen de motoren te stotteren omdat hij buiten bereik is.
    Misschien dat ik eerdaags een nieuwe DUCK ga maken met betere besturing en een betrouwbare aandrijving, zo kan ik verder in de plassen varen en daardoor meer kans iets te spotten.

8. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    gewoon leuke brushless setup erin en gaaaaaan :p hahaha (met verder converntionele hardware, dus een normaal rudder enzo :) )

Camera iets naar beneden is ook wat leuker denk ik idd, zie je wat meer bodem onder je.

9. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Heb nog een twee kanaals zender/ontvanger liggen en een regelaar + servo, moet alleen even kijken voor een motortje, schroef en aandrijfas.
    Deze week maar even rondneuzen :yes:

10. rovman

rovman

Lid geworden:
    13 okt 2007
    Rob ik heb nog wel een paar tips voor je.
    plaats de lampen achter de camera, zal moeilijk zijn in jouw geval, en probeer je lampen diffuus te maken, opschuren of een mat plastic voorzetten.
    probeer ook de lampen onder een hoek te plaatsen, zodat de invalshoek zo groot mogelijk wordt en "backscatter" wordt voorkomen.
    Ik werk met camera's onderwater, maar ik vond die eendenflippers geweldig om te zien.
    kom je op zee niet zo vaak tegen, wel een keer een zeehond vlak voor de camera gehad, en een schildpad.
    groet Loek

11. Nitromethane

Nitromethane

Lid geworden:
    18 apr 2010
    Nu nog een kunsstof zwaan en dan ben je er bijna :yes:;)

Groet, Mark

12. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Geen zwaan wel een wilde eend, 10 euro bij Intratuin :)
    Groter dan de Carolina eend maar niet mooier qua afwerking, daarom ga ik haar opnieuw schilderen zodat ze door kan als een mannetje, een soort van geslachtsverandering :D

Dank je wel Loek, ik ga je tips meenemen in de bouw van DUCK II.
    Heb nu alles in huis maar moet nog wel even een servo zoeken, misschien dat er een micro servo in gaat.
    Het materiaal is dunner dan dat van de Carolina eend en makkelijker te buigen, dus hier werkt het scharnier zoals bij de zwaan wel.

Nu eerst de bodem van de eend afvlakken zodat alle onderdelen goed bevestigd kunnen worden :yes:

13. Roaldo

Roaldo

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!
    Veel succes met het 'slachten' van de eend.:D

14. PH-TVS

PH-TVS verslagschrijvers

Lid geworden:
    20 dec 2008
    Ik blijf dit volgen, erg leuk om te zien allemaal

wel eerst verdoven die eend hoor ;-)

Groet,
    Theo

15. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    hah :D naajs, ben benieuwd hoe deze versie het gaat doen.

16. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    De aandrijving voor DUCK II is bijna klaar, morgen nog wel even een roertje maken.
    De motorophanging is trouwens de mislukte versie die voor de Q-Boat bedoeld was, heeft ie toch nog nut :)

Voor de verlichting onderwater ga ik zwaarder geschut inzetten :-D, niet zo zeer voor meer verlichting maar voor meer gewicht. Des te meer gewicht onder de eend hangt des te beter de stabiliteit, zowel voor de besturing van de eend als de beelden die de camera opneemt.

De verlichting van DUCK I bestond uit 14 LEDs, DUCK II heeft nu 36 LEDs en misschien komen daar nog 18 bij.

17. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    So far so good denk ik, aandrijving zit erin en het roer zit op zijn plek.

Vandaag de elektronica erin proppen en de camera + lampen eronder plaatsen.

Ik zal een 7.2 accu pack moeten opsnijden zodat hij in twee delen in de eend kan liggen, 3 cellen aan de ene kant en 3 aan de andere kant om het gewicht te verdelen.

18. Nitromethane

Nitromethane

Lid geworden:
    18 apr 2010
    Ik ben erg benieuwd naar je proefvaart.
    Toen ik de zwaan kreeg was ik al voor 25% begonnen met de bouw van een rc lokeend.. maar ja, als je dan de keuze hebt tussen een zwaan of een eend...

:yes::rolleyes:

Daar komt nog bij dat ik al een tijdje rondloop met ideeen om een plastic gieter varend te maken, of een zo'n langwerpige groene balkonbloembak :D en dan van die kunsstof bloemen erin :lol:

Maar goed... Ik dwaal af.

Leuk project Robbie!

Groet, Mark

19. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    een verdrinkende duif lijkt me pas een uitdaging.

20. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Het was even zweten met het splijten van de accu pack maar het is gelukt, morgen even een krimpkousje halen en een stekker zodat de draad van de accu onder de motor/schroef as kan liggen. Alles doet het in ieder geval motor loopt goed en de schroef draait volgens plan :yes:

Bij intratuin hadden ze ook nog (kleine) krokodillen en nijlpaard koppen, zagen er leuk uit maar wel een beetje klein om een realistische rc krokodil van te maken :-D

Deel Deze Pagina