Onlaad tray voor ni-cd ombouwen voor ni-mh ..

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door FASTER->you, 4 mrt 2006.

1. Intressante stof !!

maar nu begint het pas echt te jeuken !!!

ik wil het nu helemaal zelf maken ... eerst ontladen op zo`n 20 amp. via lampen en dan over naar ontladen tot ongeveer 1,0 a 0,9 volt om ze gelijk te krijgen ... via een weertand en een referentie zener diode >>>

mijn vraag >> kan dit ?? -->

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Heel kort door de bocht gezegd, NEE DAT KAN NIET.
    Als er ongelijkheid in de cellen zit zal dat altijd zo blijven, wat je er ook aan denkt te doen!
    Alleen door de cellen echt te testen en de eigenschappen ervan te meten kan je cellen bij elkaar zoeken die zo veel als maar mogelijk is aan elkaar gelijk zijn. Dat is dus matchen zoals ik al eerder besproken heb. Zelf is dat vrijwel niet te doen of je moet een stuk of 100 cellen willen kopen en de nodige apparatuur hebben of er over kunnen beschikken. Uit die 100 cellen kan je dan 2, heel misschien 3 pakketten van 7 cellen samenstellen. Het is zelfs mogelijk dat je niet eens 1 pakket zal kunnen samenstellen.
    Als je alle cellen tot dezelfde spanning ontlaad begin je met allemaal op hetzelfde punt, dat klopt helemaal. Als je daarna de cellen als accu gaat laden (in serie dus) zal door alle cellen dezelfde laadstroom lopen en zullen ze (in theorie) allemaal even ver geladen worden. Helaas gaat dat dus niet helemaal op als je geen gematchte cellen hebt.
    De laadefficiëntie van een cel met een lagere laadefficiëntie zal niet beter worden. De inwendige weerstand van een cel die wat hoger is dan de rest zal niet lager worden. Een cel met een iets lagere capaciteit zal niet meer capacteit krijgen. Een cel met een lagere ontlaadefficiëntie zal ook geen grotere ontlaadefficiëntie krijgen. En zo zijn er nog wel meer parameters die je niet kunt veranderen en die dus ook niet zullen veranderen.

3. en zoals eerder besproken ben ik daar prima van op de hoogte en gaat het mij er dus niet om de cellen te matchen maar gaat het mij er om om de cellen allemaal te ontladen tot een zelfde voltage ...

dus kan dat met dit schema ??

4. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Ja dat kan dus! :wink:

Sorry ik moet mijn woorden terug nemen, het gaat NIET met het laatste schema wat je getekend hebt. Net als Per zie ik hier ook een knalfeest in. :oops:
    Zoals je eerste schema was zal het wel werken.

5. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Voor wat ik van dit schema begrijp :? , wordt het een "knalfeest" :eek:nweer:

Bij wat ik denk dat je voor ogen heb, zet ik ook vraagtekens bij!!! Je wilt met ongv. 20Amp "snel-ontladen" [na gebruik duurt dit slechts enkele minuten], en daarna met de ontlaad-tray langzaam-ontladen naar evenveel spanning per cell [hier moet je vele uren voor rekenen, bij het eerste schema wat je hier toonde]

Als je de andere 2 schema's bekijkt, dan zie je ook dat er een "kring" is gecreëerd per cell [cell+ > diode > weerstand > cell-] deze vindt ik in je laatste opzet niet eens meer terug :?:

Wanneer je een beetje google'd kun je beide opzetten/schema's gedetaileerd terugvinden, en zo via een wisselschakeling aan elkaar plakken als je dat nog steeds wenst.

6. Ik heb me rot gegoogle`d maar nog niet echt iets gevonden ... ik heb vanmiddag wat meer tijd en zal er nog eens voor gaan zitten ... ik wil inderdaad eerst snel ontladen en darna over naar een schakeling die lijkt op een tray maar dan tot 0.9 volt per cell en niet tot 0,5 ... als iemand een hint of een tip heeft ben ik een en al oor !!! de tips van roelof begrijp ik nog steed niet helemaal over die twee schotkeys en een silicium diode ....

Ps. kan iemand ook een beetje uitleg geven waarom dit een knal feest word ?? er is toch nergens een sluiting ???

7. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Gewoon doen als ik, een paar diodes 1n5408 nemen en dan daarmee weerstanden berekenen dat je per cel op een paar A ontlaad (0.22 ohm), desnoods doe je 2 of 3 van deze diode/weerstand combo's per cel naast elkaar voor een nog grotere ontlaadstroom.

De cel met de hoogste spanning (en waarschijnlijk ook de hoogste lading) zal dan in het begin sneller ontladen en dichterbij de cel treken die een iets lagere spanning heeft.

Wat ik bedoelde met de andere diodes is dat NiMha volgens de gegevens niet lager dan 0.9v mogen komen, Schotky diodes hebben een spanning van 0.3 tot 0.4 volt, door 2 in serie te zetten kom je dichterbij die 0.9v.

8. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Kijk nog eens heel goed naar je "schema" dan zal je zien dat er (helaas voor jou) geen hout van klopt. Er zitten 2 stevige kortsluitingen in (rode lijnen in de tekening hieronder) en het ontladen via de diodes en weerstanden zal ook nooit werken omdat ze nergens kontakt mee maken.
    Verder zet je drie auto lampen in serie (2x12V=36V) en dan zet je daar weer drie van in serie (3x36V=108V). Als je dat op 7,2V nominaal aansluit zal er vrijwel geen stroom lopen. Ook de aansluitingen van de lampen kloppen niet want de eerste en de laatste cel doen niet eens mee.
    Het relais zal NOOIT aantrekken omdat daar niet voldoende spanning voor aanwezig is en misschien zijn er wel nog meer punten waarop dit schema niet klopt maar die ik zo één twee drie niet zie.
    Wat jij wilt kan wel maar daar komt toch echt meer elektronica bij kijken. Je moet een schakeling maken die de spanning steeds meet en op het juiste moment het relais zal doen afvallen. Daarna moet over gegaan worden op per cel langzaam ontladen dat dan ook weer stopt bij ongeveer 0,9V voor elke cel. Dat betekend dus meetschakelingen voor elke cel en ik heb zo het idee dat het dan te ingewikkeld voor je gaat worden.
    Wat Roelof dan beschrijft is veel makkelijker, het is minder nauwkeurig en je ontlaat misschien iets te ver. Als je bang bent dat je cellen daardoor beschadigd raken moet je gewoon helemaal niet ontladen en je accu gewoon op een goede manier behandelen. Als je toch wilt ontladen dan zal je toch echt voor lief moeten nemen dat je cellen daar onnodig van te lijden zullen hebben.

P.S. Nu ik beter kijk zie ik dat er zelfs nog een hele grote sluiting in zit die de eerste 5 cellen helemaal kortsluit. Echt dat wordt een knalfeest! :oops:

9. onderaan staan toch 6 diodes met 6 weerstanden ... die via het relais naar de minnen gaan .....de bedoeling is ongeveer dit -->
    1 kring met een weertsand en een zener meet de spanning van het hele pakket ... is dat hoger als 6,5 volt dan gelleid de zener en dus word ook het relais aangestuurd die de lampen verbind om een hoge ontlaadtroom te hebben ... komt de spanning nu onder de 6,5 volt dan gaat het relais om en zijn de lampen niet in verbindinding maar gaan de cellen per stuk ontladen worden over de 6 diode en 6 weertanden die dan allemaal via het relais naar de 6 min polen worden geleid ....

je bedoelt --> voor iedere cell 1 diode met 1 weertsand en evetueel meerdere van die setjes maken voor een hogere ontlaadstroom ??

die vraag heb ik volgens mij al eerder in dit topic gestald .. toen werd er gezegd dat dit niet zou werken ???

waar het mij om gaat is niet hoelang het gaat duren maar om op 0,9 of 1,0 volt te komen en niet lager ... dus 2 diodes in serie is wel een optie ??? ik snap dat het langzaam zal gaan !!!! om dat de drempel hoog is .....

Ps. zou een moderator zo vriendelijk willen zijn de lange link te verwijderen of te verandere zodat de breedte weer hersteld word ??? alvast bedankt !!!

10. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Jawel gaan diodes in serie werken maar niet 2 standaard silicium diodes, die hebben een drempel van +/- 0.6v en 2 in serie gaar niet werken voor 1 cel.

Zoals ik al zei hebben schottky's een lagere spanning van rond de 0.3 tot 0.4 volt en Germanium diodes zitten op 0.2v alleen heb ik daarvan geen hoog vermogen versies gezien.

Met die info kan je wel op zoek gaan naar combinaties voor de juiste spanning.

Ik blijf er bij dat per cel ontladen beter is omdat de cellen langzaam naar elkaar toe trekken.

11. dat de lampen paralel moeten weet ik wel maar heb ik inderdaad niet ingetekend ... die accu is inderdaad fout getekend ... zo doet cell nummer 6 niet mee :oops: :oops:

maar verder kom ik zo al aardig op weg !!!

een lampen ontlader met relais en een meet schakeling over het hele pakket met een weertand en een zener die het relais bedient dus hoger als of lager dan een bepaalde spanning is relais aan of uit en dus ontladen over de lampen ja of nee ...

dit zal wel een beetje knipperen omdat de spanning oploopt als de belasting weg is ...

verder als ik 1 1n4004 en een sb560 schotkey diode in serie zet met een weerstand over iedere cell kom ik op 0,8 a 0,9 volt per cel :lol:

die schakeling per cell hoeft helemaal niet aan of uit gezet te worden maar al die tijd gewoon werken ook als er nog over de lampen word ontlad ............... ik ga nog een x teken met een goede accu enz. :!:

12. :roll: OK, nog 1 x`tje dan -->

hoe het werkt --> (hoop ik !!)

- de stroom kringen van iedere cell ontladen tot 1,0 volt
    - destroomkring over het hele pakket met zener en weerstand geleid tot 7,0 volt en niet lager >>>
    zolang het geleid staat ook het relais aan en worden zo ook de lampen verbonden

dus

er word snel ontladen over de lampen en per cell totdat de spanning over het hele pakket zakt onder de 7,0 volt ... dan gaat het alleen nog per cell .. uiteraard zal er een aantal geflikkerd worden door de lampen omdat de spanning oploopt als de last van de lampen en het relais vervalt ...... maar uiteindelijk zal er alleen nog per cell worden ontladen ...

:roll: werkt het zo een beetje ??? :oops: :roll: :?:

13. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    De diodes en de weerstanden zitten nu goed en er is geen kortsluiting meer. Helaas zal de schakeling met het relais nog steeds niet werken. Ik ben bang dat je het zo echt niet aan de gang zal krijgen. Als je het toch zo wilt proberen zal je de zenerdiode en het relais heel goed bij elkaar moeten zoeken. De weerstand moet je waarschijnlijk helemaal vergeten, heel misschien moet er een kleine weerstand in.
    Je moet als volgt te werk gaan:
    Je neemt een relais met een spoelspannning van 5V. Sluit die aan op een regelbare voeding die op 5V staat. Het relais trekt aan waarna je de voedingsspanning langzaam naar beneden draait. Je zult zien dat het relais aangetrokken blijft ook al komt de spanning duidelijk onder de 5V. Blijf de voedingsspanning omlaag draaien tot het relais afvalt. Je moet niet raar kijken als het relais pas afvalt bij 3V of zelfs nog minder!
    Stel dat het relais dus bij 3V afvalt. Jij wilt dat het afvalt als de accuspanning tot 7V is gedaalt. Dat zou betekenen dat je een zenerdiode in serie met het relais moet opnemen van 7-3=4V. Zenerdiodes heb je niet in elke waarde maar 4,1V bestaat wel dus moet je die nemen. Dan is een ander probleempje en dat is de vraag of de accuspanning wel hoog genoeg is/wordt om het relais aan te laten trekken. De maximale spanning die over het relais kan komen is de accuspanning - de spanning van de zenderdiode. Het is niet ondenkbaar dat dit te weinig blijkt te zijn om het relais aan te laten trekken. Je kan dan met een drukknopje of zo iets de zenerdiode even overbruggen, dan komt de volle accuspanning even op het relais te staan en dan trekt het zeker aan.
    Meet ook hoeveel stroom het relais nodig heeft om aan te trekken (bij 5V dus) en weest er zeker van dat de zenderdiode die stroom door kan laten zonder kapot te gaan!
    Al met al toch ingewikkelder dan je denkt en het blijft onzeker of het wel zal werken. Om meer zekerheid en nauwkeurigheid te krijgen zal je echt meer elektronica nodig hebben. Welke elektronica is nie tzo moeilijk. Hier op het forum is al diverse keren over LiPo safe's gesproken. Met een kleine aanpassing zijn de schakelingen die daarvoorgebruikt worden ook hier voor te gebruiken. Ik zit nu op m'n werk en kan daar niet even snel iets voor je zoeken maar als ik vanavond even tijd heb zal ik eens kijken voor je.

14. Ik was dit draadje al tegen gekomen ;)

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...&start=0&sid=7f0a5bd3a802a7507f357f0124049cae

en ben daar al een beetje mee an de gang gegaan ... het zoeken is nog ff naar de juiste componeneten .. ik kan het wel op internet bestellen maar hoop eigenlijk dat ik voor zondag iets inelkaar krijg anders kan ik volgende week zondag pas m`n accu`s gaan testen maar dan rij ik er ook gelijk een wedstrijd mee ...

15. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Voor wie eens wat anders wil proberen dan “autolampen” [vrij prijzig] heb ik misschien nog een leuk alternatief!!! Wanneer je gewone klein formaat halogeen lampjes koopt [voor huis tuin en keuken gebruik] bespaar je mogelijk ruimte, en waarschijnlijk ook veel geld!!!

12Volt, 50Watt [bv ECO halogen, iets van 90 eurocentjes bij de bouwmarkt] trekt ongeveer 3.2Amp bij 7.2Volt, en geeft heel veel licht en warmte af!!! Zet je er nu 2 in serie dan trekt het nog steeds ongeveer 2.3Amp, de lichtafgifte en warmte is nu aanzienlijk teruggebracht [kennelijk nu slecht rendement] Na gelang je de accu’s wil belasten, zet je er nog meer “setjes van 2 in serie”, parallel erbij!!! Ter vergelijking 1 enkele 12Volt, 35Watt halogen trekt ongeveer 2.2Amp, en geeft weer heel veel licht en warmte af, wat we niet willen!!! [misschien zijn er nog grotere Wattages dan 50Watt, waarmee je hetzelfde kan doen???]

1 Nadeel, de pootjes zijn nagenoeg niet goed te solderen [elke tip is welkom] maar met een beetje fantasie en “kroonsteentjes”, kan je een heel eind weg komen!!!

16. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Je hebt het zelf al gevonden :wink: hoef ik niet meer te zoeken.
    Dat idee van Halogeen lampjes is geen gek idee, goedkoop en effectief. En de pootjes solderen? tja dat zal heel moeilijk blijven. Van wat voor metaal die pootjes gemaakt zijn weet ik niet maar er houdt geen soldeer op, zelfs niet met de hulp van het beroemde S39.

17. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Het leek mij een soort "[zilver] staal legering" oid, het is "keihard" en om ze in te korten, heb ik een slijpschijfje moeten gebruiken!!! Losse stekervoetjes heb ik nog niet kunnen vinden, jammer genoeg!!!

18. ik heb ook al een weerstand van 50 watt liggen van 1,5 ohm .... bij 7,2 volt al 5 ampere ....

Ik ga morgen ff naar de BACO in ijmuiden om wat spullen op te pikken want ik was nu voor de 1n5408 diode (20 stuks) en 2 drukknop schakelaartjes al 10,- euri kwijt :( bij baco kost het zelfde aper 3 euri .!!!!! en de andere componenten hebben ze hier in alkmaar niet eens ..... bij 2 elektro hoeren geweest ..... dus morgen weer verder bouwen !!!

de auto lampen gaan trouwens inderdaad niet zo goed ... ik heb kenteken verlichting gekocht bij halfords ... 2 x 12v 18w voor 1,95 dat geeft 1 ampere ongeveer op 7,5 volt ....

http://www.schumacher.clara.net/discharger.htm

19. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    je kan de pootjes vermoedelijk wel verbuigen neem dan een klein kroonsteentje! deze zal er dan oppassen. kan je gewoon daarop weer draden zetten en deze naar je accu

kroonsteentje kan deze amperage makkelijk aan,, zijn geschikt tot 16A!

20. Helaas heb ik bij baco ook niet alles kunnen vinden maar dat wat ze hebben is wel echt BELACHELIJK GOEDKOOP :) ik heb nu een relais en een redelijke dummy load ... lampen, 1 spoel en de weerstand 1,5 ohm geven samen bij 7,2 volt ongeveer 14 ampere .....

Ik snapte er nix van dat al die amerikanen zo weinig lampen nodig hebben ... maar die auto`s hebben vaak een 6 volt sysyteem ... dus die 5 watters trekken heel wat meer ampjes bij 7,2 als die 12 volt 5 watters van ons :(

de tl 431 heb ik nog niet (kan ik alleen bij elektronika online vinden maar dan moet ik het geld eerst overmaken) en de 3 watt weerstanden .... dus deze week nog geen accu`s testen ... :(

Deel Deze Pagina