Ontwerp verslagje (SketchUp model) - KLAAR!

Discussie in 'Multicopters' gestart door edo, 24 nov 2010.

1. Blade|Slayer

Blade|Slayer

Lid geworden:
    14 okt 2007
    Edo, wat voor productie middelen heb je tot je beschikking? Aan de hand daarvan moet je keuzes maken hoe je frame er uit eindelijk uit gaat zien.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met simpele productiemiddelen geen mooi/goed frame in elkaar kan zetten.

Over je ontwerp:

In het midden gedeelte is je ontwerp erg stijf, door dat je ribben hier veel hoogte hebben. Echter de platen waarop je motor zitten zijn nu totaal niet stijf. Je wil eigenlijk dat aan de onderkant van de motor platen nog wat ribben doorlopen vanaf het frame.

Dit ontwerp is voornamelijk geschikt als je een CNC frees of goed (en enthousiast) kan figuurzagen, omdat je veel losse onderdelen hebt die goed op maat moeten worden gemaakt wil het geheel netjes in elkaar zitten.

Mocht je dus geen CNC/figuurzaag held zijn, dan zou ik toch adviseren om dmv holle buizen je constructie te maken. Dun wandig aluminium buis/koker is al voldoende, en kan je gemakkelijk aan komen. Met wat buizen kan je simpel je armen maken, en hoef je alleen nog maar na te denken over motor bevestiging en je middelpunt, waar alle buizen/koker samenkomen

2. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    ik denk dat edo niet nog eens de zoveelste frame met holle buizen wil maken...

Verder kan je met weinig middelen heel veel bereiken. Een ijzerzaag of figuurzaag, een set vijlen en een (kolom)boormachine en setje boren. GFK is hiermee perfect te bewerken.

Maar je moet je ontwerp er een beetje op afstemmen. Zijn ontwerp is nu omwille van die smalle sleuven moeilijk zonder CNC-tafel te maken.

De armen zouden indd ook best doorlopen tot onder de motoren.

Als uw heli toch klein moet zijn kan je hem misschien uit één geheel maken met ribben er op verlijmd. Een idee is misschien je ontwerpen uit te werken in 3mm depron, voor je het definitief maakt in GFK.

3. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Hey,

Alle twee super bedankt voor de reacties.
    Ik zal jullie tips (over de stevigheid etc) zeker overwegen. Momenteel heb ik dus twee ontwerpen, en ik kan niet echt kiezen:

Als je ze vergelijkt denk ik dat degene met de buizen de meeste voordelen heeft. Bijv. Ik kan de maat makkelijk veranderen (buizen korter/langer) en de onderdelen zijn beter geschikt voor een CNC omdat er geen binnenwaartse hoeken in zitten...

Verder zit ik een beetje vast omdat de Plush 6A niet in stock is net zoals de carbon buizen... Props en nog wat klein spul zijn al wel besteld. Ook kan ik niet goed de knoop doorhakken om het te laten frezen (omdat ik er dan niets meer aan kan veranderen). Ik hoop dat de Plush snel weer in stock is.

EDIT: Hoeveel mAh raden jullie aan voor de batterij. Er komen 4x 9.2g motortjes in...

Laatst bewerkt: 2 feb 2011
  4. fpvflyer

fpvflyer Guest

hallo edo,

knap gedaan hoor. mijn complimenten.
    ik vind ontwerp 1 eigenlijk het mooiste uitzien, maar ontwerp 2 zal denk ik wel het stevigste zijn.

5. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Bedankt, ik ben ook benieuwd naar jouw ontwerp!

Omdat het niet zo veel kost om het te laten CNC'en kan ik de andere versie ook wel eens maken (met of zonder elektronica)...

Voila, mn prototype is af!

Grts,

6. Blade|Slayer

Blade|Slayer

Lid geworden:
    14 okt 2007
    Ziet er netjes uit! maar toch nog een klein puntje;

De bevestiging van buis naar rest van de onderdelen ziet er nu nog wat zwak uit. Wat ribben haaks op die verbindings stukken zou al erg veel helpen. Dat zorgt ervoor dat je de plaat netjes belast! Door slim te construeren, heb je geen dikke platen nodig en blijft het geheel mooi licht!

7. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Ik denk dat je dit wel weet, maar de buizen gaan aan de twee kanten door twee schotjes?

En de schotjes gaan gemaakt worden uit 1,5mm GFK...
    Denk je dat het stevig genoeg gaat zijn?

Grts,

8. fpvflyer

fpvflyer Guest

super. heb je dit 'prototype' met een figuurzaag uitgezaagd?
    wil je alle electronica (controllerboard / ontvanger) in het midden plaatsen? waar plaats je de lipo? aan de onderkant van de benedenplaat (met klitteband)?
    krijgt ie ook nog een landingsgestel?

ben zeer beniewd naar het eindproduct. tot nu toe keurig gemaakt

9. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Gewoon met een breekmesje en een fijn zaagje.
    Ja, alle elektronica moet in het midden... Dat kan wel een beetje proppen worden :p, maar het controllerbordje is niet zo groot, ik ga deze gebruiken FreeFlight IMU - i2c 9DOF with barometer - RC Groups

De lipo komt aan de onderkant met iets zoals klittenband. Geen landinggestel denk ik.

- En nu nog een vraag van mij aan iedereen: WAAR O WAAR kan ik de nodige 'hardware' (schroefjes en spacers) vinden om van die "verdiepingen" in mijn quad te maken. Je ziet dat veel, maar ik weet niet waar ik het kan kopen...

EDIT: Om jullie nog een idee van de schaal te geven:

Laatst bewerkt: 4 feb 2011
  10. fpvflyer

fpvflyer Guest

spacers koop ik bij conrad.nl
    gewoon zoeken op: afstandsbout printplaat (vind je ze in alle maten en soorten)
    schroefjes: M3 of M4 krijg je gewoon bij elke bouwmarkt. (ga zelf gewoon allemaal m3 gebruiken)

hmmm, die freeflight controller kon ik nog niet. is dit een shield voor een arduino boardje?

Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2011
  11. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    NETJES!
    Ben benieuwd waneer het prototype af is!
    Spacers bij iedere electronica boer... Kosten geen drol, en zijn er in 5,10,15,20,25,30 mm Van licht plastic,en met m3 gat. Je hebt ze ook nog met schroefdraad als je wilt!

12. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    zeg maar HEEL netjes !

13. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Prototype ziet er goed uit, ben ook erg benieuwd naar dat freeflight EMU board van Jussi, had begrepen dat dat board een deze dagen uit komt, is er al een prijs bekend?

14. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Van de FF IMU is er één prototype run geweest (20 stuks) en nu hebben ze op papier al een nieuwe versie. Hij is kleiner geworden (even groot als een Arduino Pro Mini, ongeveer 18x33) en waarschijnlijk komen er betere/goedkopere sensors op, maar de leverbaarheide is soms het probleem.
    Ik wil de volgende versie gaan kopen (v1.2), maar dat kan maximum nog 10 weken duren, hangt er van af hoe snel de sensors leverbaar zijn (worst case scenario).
    Hopelijk gaat het veel sneller. Voor de prijs hoop ik dat het ongeveer 100€ gaat zijn incl. de kosten voor een Arduino Pro Mini.

En bedankt voor de leuke reacties en info over die spacers etc.

Laatst bewerkt: 5 feb 2011
  15. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    KLAAR!

16. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Netjes zo.

Vraag me wel af als je de elektronica er tussen wil plaatsen hoe je er daar later nog bij komt? en is het tweede plaatje onder het motor bevestigings plaatje niet een beetje overbodig?

17. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    1. Ik denk dat ik het er wel uit krijg als ik het met dubbelzijdige tape vast zet.

2. Ik zal zien, ik laat het wel maken, want het ziet er beter uit!

18. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Hey,

Weet iemand waar ik carbon buisjes vind met een diameter van 10mm?
    Ik heb zelf al wel gezocht, maar weinig goeds gevonden.

Grts,

19. KeesvR

KeesvR

Lid geworden:
    25 jul 2010
  20. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    9,9mm :rolleyes:. Ik vraag mij af of dat een probleem gaat zijn...

Deel Deze Pagina