Onze nieuwe watervogel: de IBIS, incl. bouwverslag drijvers

Discussie in 'Watervliegen' gestart door RCEFlyer, 14 apr 2009.

  1. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Johan,

    ja, daar zeg je me wat ;)

    Dat is wel een idee, ik denk dat ik dat inderdaad maar doe. Dat kan geen kwaad en is ook lekker simpel te constueren :)

    Bedankt voor de tip.

    Grtz,
    Menno
     
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hier filmpje water dichte servo maken.

    Kost wat tijd maar dan is ie wel waterdicht,
    enkele handelingen hieruit voor spat waterdicht lijkt mij ook wel voldoende.

    Plakbandje of kit rondom en die 2 o-ringetjes bij de kop kom je een eind. Beetje lagervet erlangs smeren kan ook.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Dennis,

    informatief filmpje :)

    Wat ik me afvraag, zouden die twee o-ringetjes niet voor wrijvingsweerstand zorgen ? Lijkt me toch dat de servo dat niet leuk gaat vinden ?

    Waar zou je zulke kleine o-ringetjes trouwens kunnen kopen ?

    Grtz,
    Menno
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Beetje onzin als de servo's in je vleugel of romp zitten .

    Moet al de vleugel vol water zijn voor het in het servo loopt , en de meesten zijn wel zo dicht dat er niks inloopt.

    Belangrijker is dat alle gaten waar de servo's inzitten afgedicht zijn , je hout kan nog veel schlechter tegen water . ;)

    Mvg Johan
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Bij mijn Oxalys zaten de wielen recht onder de servo's, en ik heb er regelmatig mee 'watergevlogen', zeker in de natte periodes is de afwatering van ons veld helaas niet zo denderend. Dikke moddersporen dwars over de servo's.

    'onbehandelde' servo's en nooit problemen mee gehad. Bij de meeste servo's zitten aan de bovenkant de tandwielen en zit de electronica helemaal aan de onderkant. Goed, ideaal zal het niet zijn, maar nylon tandwielen gaan echt niet kapot als er een drupje water tussenkomt. Wil je je servo's met water kapot maken, dan heb je al een veel groter probleem, zoals Johan ook al zegt..
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    Ik ben vanavond even verder gegeaan met de IBIS. De drijvers van m'n clubmaatje Hennie zitten inmiddels onder zijn Decathlon, waar we de 19e mee gaan watervliegen, maar ik maak deze IBIS toch maar af. Misschien bestel ik er nog wel eens een paar drijvers bij, of ik bouw er zelf een paar :) Lukt het niet voor de 19e, dan heb ik ruim de tijd tot april :).

    De Graupner / JR c-208 servo's liggen klaar, samen met wat hard balsa. Hiervan worden de servo-luikjes gemaakt.

    [​IMG]

    Het eerste luikje nadert de eindfase ...

    [​IMG]

    De toekomstige servo-luikjes in de vleugel gelijmd:

    [​IMG]

    Ik had geen rode of blauwe folie, maar ik kwam om in de gele ... hhmmm staat ook best :) Hier is de boel dichtgefolied ...

    [​IMG]

    ... om vervolgens de folie weer open te snijden :wink: De luikjes zijn ook gefolied en op z'n plaats geschroefd.

    [​IMG]

    Morgen nog een beetje solderen aan de servosnoertjes en dan kan ik verder met de romp. Daar moet ook nog een en ander aan gebeuren.

    Grtz,
    Menno
     
  7. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    komt in orde , zie ik ...:)
     
  8. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Mooi strak gemaakt, ook de folie ziet er netjes uit!
     
  9. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    @KnideEdge: 19e is de kist wel klaar, heb alleen geen drijvers meer. Die zitten inmiddels onder de Decathlon van clubmaatje Hennie, maar daar mag ik ook mee vliegen :banana: Voor de 19e krijg ik geen drijvers meer gebouwd, dus vliegen met deze IBIS ? Dat wordt april ;)

    @Boek: dank u, dank u, ik probeer maar een beetje te hobbyen hoor :)

    Ik ben weer even verder gegaan met de IBIS, hier volgt het verslag van de vorderingen.

    Gisteravond nog even met de soldeerbout in de weer geweest en de servo's eraan gesoldeerd. Handig hoor zo'n vleugel waar je van alles op kan zetten ... de doek heb ik eronder gedaan tegen eventuele vallende soldeerrestjes.

    [​IMG]

    De servo's gemonteerd in de vleugel:

    [​IMG]

    Ik heb me mottig gezocht, maar kon het richtingsroer niet meer vinden. Nu was er op mbf iemand zo aardig een foto op ware grootte en een scan van de tekening te sturen. Kijk hier ligt het staartvlak op de uitdraai:

    [​IMG]

    Stukje 6 mm balsa erbij en namaken dan maar :)

    [​IMG]

    Even passen :) Stukje balsa in vorm geschuurd, gelijk in profiel geschuurd, mooi roertje geworden. Ik wilde er eerst nog gaten in snijden om het geheel lichter te maken, maar dat scheelt zo weinig dat ik het maar niet heb gedaan. Ik heb inmiddels de scharniertjes geplaatst en geborgd met sateprikkers.

    [​IMG]

    Als je er dan een stukje folie over trekt is het net echt :) Ik heb geen rood en blauw dus kan de striping niet doortrekken :(

    [​IMG]

    Nou, dat is weer een stapje verder. Nu moet ik verder met het hoogteroer. Ook daarvan zijn alle scharnieren afgesneden :evil: Ik zet op een andere plaats nieuwe scharnieren, de oude plaats werk ik netjes af met een stukje balsa om het op te vullen en daarover weer een stukje folie.

    Wordt vervolgd.

    Grtz,
    Menno
     
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    ik kon even niet verder met de Skylark en er lagen wat delen van de IBIS in de weg, dus dan maar even verder met de "wannabee" watervogel :)

    Het kielvlak & stabilo lag me al een tijdje in de weg op de werkbank. Ik vraag me af of deze kist ooit gevlogen heeft, ofdat de schade al tijdens het transport / opslag is gekomen. Alle scharnieren zijn inmiddels weer (op andere plaatsen) gemonteerd en natuurlijk weer geborgd op de bekende manier (cocktailprikkers).

    Aan het stabilo is te zien dat de epoxy bijna geen hechting heeft gehad met de kist, door slechte passing ervan.

    [​IMG]


    Ook was de folie niet verwijderd onder de staartvin, niet dat het zou hebben geholpen, want ze raakten elkaar niet eens ;) Ik heb er alvast een reepje uitgesneden om het straks wel goed te doen :)

    [​IMG]


    Ik heb de IBIS waterpas geplaatst en daarna het stabilo uitgelijnd en waterpas verlijmd. Gelijk een lijmklem en een blok gewicht (glas) er op om de boel goed te fixeren.

    [​IMG]


    Ik heb 30 min. epoxy gebruikt en laat dat een nachtje overstaan, zodat het goed kan uitharden.

    [​IMG]


    Morgenochtend kan het kielvlak er op worden gelijmd, nadat ik het roerhoorntje heb gemonteerd.

    Verder in de planning:
    - stuurstangen monteren
    - servo's montere
    - motor monteren (Irvine 8,5 cc 2-takt
    - tank & slangen monteren
    - accu-vak voorbereiden
    - wielen & staartwieltje monteren
    - invliegen (gewoon op het veld)
    - drijvers bouwen (of bestellen)
    - en natuurlijk watervliegen :)



    [​IMG]


    Gelijk een vraagje over de drijvers, ik denk er aan de drijvers te bouwen van de hierboven staande tekening. Zou ik de ribben van de drijvers uit 3 mm triplex zagen of 2 mm balsa lamineren met 2 x 1 mm lite-ply ?

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Spanten van 3mm balsa is sterk genoeg met 3mm triplex spanten onder het montage punt van het onderstel.

    Laat de gaten in de spanten weg zodat je kamers maak en bij lek gaan de drijver niet volledig zal vollopen.

    Ton
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Volgens mij ligt daar nog meer in de weg menno .:D

    Ik gebruik de Gammaply voor zulke spanten en je kan ze in de midden nog uitsparen.

    Mvg Johan
     
  13. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Ton & Johan,

    ik had ook al het idee dat 3 mm hard-balsa zou moeten kunnen.

    Toen ik de tekening bekeek, bedacht ik me al dat ik geen gaten in de spanten zou zagen. Daarbij schoot het "schottenidee" mij ook door het hoofd Ton :)

    Johan, qua gewicht zou gaten in de spanten bij triplex wel iets opleveren, maar het betreft een brandstofkist en dan maakt die paar gram niet zoveel uit, geen gaten in de spanten scheelt wel een hoop extra werk :yes:

    Tja, ik heb een tijd geleden een partij modelbouwspul overgenomen, nu ligt m'n hobbyzolder (die toch echt niet klein is) zo vol dat ik m'n .... niet kan keren ;)

    Morgenochtend de tekeningen maar eens printen en bestuderen. Ik denk dat ik van de week de zaagtafel maar eens klaar zet ...

    Grtz,
    Menno
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Je moet even zo,n setje er bij halen.
    Google Image Result for http://www.sds-plus.de/Media/Shop/350_holzkassette_forstnerbohrer.jpg

    Kan je grammen gewoon wegboren.;)

    Mijn Foustar 120 is 2,5 kg zwaarder met drijvers , niet dat het de ZG-26 dat wat uit maakt maar het moet allemaal wel van water de lucht in.

    Mvg Johan
     
  15. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Johan,

    dat is een mooi setje, ik had een van die boren al eens op foto voorbij zien komen :)

    Zal eens ff kijken of ik in NL zo'n setje kan vinden, zoniet dan laat ik er wel eentje opsturen vanuit duitsland.

    2,5 Kg 8O ... oef, dat zullen wel flink grotere drijvers zijn dan die ik ga maken ? Ik hoop eigenlijk incl. bevestiging niet hoger dan 1 kg uit te komen ... Zou toch moeten kunnen ? Het zijn een paar spanten, wat balsa plankjes, folie en een alu onderstelletje. Of zit ik er nu heel erg naast ?

    Grtz,
    Menno
     
  16. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Drijvers van HC zijn ook nog onder de kilo dus zou moeten lukken.

    Ik denk dat die paar spantjes niet het verschil maken.

    Spantjes van triplex maken en eventueel dan die gaten weer met een dun plaatje balsa afdichten. Blijft hoe dan ook lichter en je behoudt je drijf capaciteit bij een plots lek.

    Ik heb hier nog 0,33 CF plaat liggen. Leuk om hem daar helemaal van te maken maar ik denk wel lastig om te doen. Naden moet je dan van binnenuit versterken met met maar hoe doe je dan het laatste stukje :D

    Opbouwen het balsa en glassen lijkt mij het beste en als je het netjes doet is het ook licht.

    Kom maar op met dat mooie weer :D
     
  17. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Johan & Dennis,

    @Johan: Gevonden: diezelfde borenset vind je ook in NL en wel bij ... jawel, de aktieopinternet.nl (nooit van gehoord ;) ).

    [​IMG]

    Ik heb al een mailtje gestuurd of ze ze op voorraad hebben :)

    Hier staan ze: Aktieopinternet 2000 koopjes In en verkoop Partijhandel

    @Dennis: Carbon ? ik ben nog van de oude stempel joh ... ik bouw nog met hout ;) Haha :D

    Ik weet nog niet of ik de drijvers wel ga glassen, ik wilde ze in elkaar lijmen met epoxy zodat eventuele naadjes goed gevuld zijn. Daarna wilde ik ze in de folie zetten. Ik heb van diverse mensen gehoord dat dat prima werkt.

    Naja, we zien wel. Straks even printen en a4-tjes aan elkaar plakken ... leuk werk ;)

    Grtz,
    Menno
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Die boren vind je bijna in elke bouwmarkt als setje .

    Los heeft de Gamma ze niet (gistern voor iemand wezen kijken)

    De praxis bij ons heeft ze wel los en dan is de qualiteit ook iets beter.

    Gaten in de spanten hoef je niet meer dicht te maken.
    Een lek komt niet voor als je watervast verlijmt . (Ik lijm met PU-lijm dat is watervast)

    Ik doe onder de folie nog een laagje G4 om het hout waterdicht te maken en de oracover folie laat hier dan ook niet meer los.

    Mvg Johan
     
  19. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    even het verslage bijwerken, er zijn weer vorderingen gemaakt :) Jaja, vooral doorgaan, het is natuurlijk zo april ;)

    Goed, vandaag weer even met de IBIS bezig geweest, na een nachtje drogen was de epoxy wel uitgehard.

    Bij de vorige eigenaar was het complete kielvlak met stabilo er dus afgekomen. Het was op diverse plaatsen goed te zien dat, ondanks het gebruik van enorme hoeveelheden epoxy, er geen verbinding tot stand was gekomen. Simpelweg omdat de zaak niet goed in elkaar paste.


    Ik heb de sleuf voor het kielvlak gerepareerd door er een latje in te lijmen, hierdoor heb ik gelijk een goede passing van de verschillende delen. Daarna twee kleine strookjes oracover erover zodat de beschadigde folie niet meer zichtbaar is.

    [​IMG]


    Op deze foto is goed te zien dat het kielvlak het stabilo niet eens raakte, zit wel 2-3 mm speling tussen :OMG:

    Inmiddels is dat pas gemaakt ...

    [​IMG]


    Ik heb het kielvlak er nu ook op gelijmd met 30 minuten epoxy. Daarna de hele boel haaks gezet en gefixeerd. Zo, dat kan een tijdje uitharden.

    [​IMG]


    Ik had nog een paar JR NES-507 servo's in een doos liggen, die zullen zeker voldoen. De twee met de grote hevels komen op het hoogte- en richtingsroer. De servo met de wat kleinere hevel gaat dienen als gas-servo.

    De gaatjes in het servo plankje heb ik al gehard met wat CA, dat laat ik even uitdampen en dan kunnen de servo's er in worden gemonteerd :)

    [​IMG]


    Inmiddels heb ik ook de tekeningen van de drijvers uitgeprint, tjonge ... dat is een stapel papier :roll: Wordt nog ff plakken ...

    De servo's zitten inmiddels op hun plek. Ook heb ik inmiddels een stuurstang gemaakt voor het gas, daarvoor heb ik een kunststof Sullivan binnenkabel op maat gemaakt, daar twee draadeindjes in gedraaid en aan beide zijden een quick-link er op.

    In de zijkant zat al een gaatje voor een schakelaartje, dat blijkt precies met de mijne te passen :), dus die zit er inmiddels ook in (nog niet te zien op de foto).

    [​IMG]


    Dan maar eens aan de gang met de stuurstangen. 1,5 mm veerstaal genomen, de uiteinden even opgeruwd met schuurpapier, daarna hulzen met 2 mm draad er op gesoldeerd.

    [​IMG]


    Toen maar eens gekeken hoe het met het tankje zat, die bleek helemaal nieuw te zijn. Nooit een druppel brandstof gezien ... Er zitten ook maar twee pijpjes aan (derde ontbreekt) en er was maar een slang aangesloten.

    Het is ook maar een heel klein tankje, 190cc om precies te zijn. Daar zal de Irvine 8,5 cc niet al te lang mee kunnen vliegen vrees ik :? Punt is dat een grotere tank er niet in zal passen.

    We zien wel ...

    [​IMG]


    De vorige eigenaar heeft ruimte gemaakt voor een motor, die vervolgens nooit is gemonteerd, denk ik zo ...

    Nu komt mijn vraag: deze kist is oorspronkelijk bedoeld voor een .40 (6,5cc) motor. Maar zoals jullie weten wil ik ermee gaan watervliegen. Nou heb ik de keuze uit een nieuwe OS MAX .40 FX en een gebruikte Irvine 8,5cc.

    Wat is nou wijsheid, de OS is wellicht wat te krap ivm watervliegen, de Irvine wellicht wat te groot ? Om de Irvine te kunnen monteren moet ik de ruimte voor de motor wat aanpassen, maar dat gaat uiteindelijk wel lukken.


    [​IMG]

    Eerstvolgende klusjes:
    - stuurstangen aansluiten
    - motor monteren (OS MAX .40FX of Irvine 8,5 cc 2-takt)
    - gas-stuurstang monteren
    - tank & slangen monteren
    - accu-vak voorbereiden
    - wielen & staartwieltje monteren
    - invliegen (gewoon op het veld)
    - drijvers bouwen (of bestellen)
    - en natuurlijk watervliegen !!!

    Dus wat te doen, de OS 6,5 of de Irvine 8,5 :confused:
    Graag hoor ik jullie mening hierover ...


    Morgen verder.

    Grtz,
    Menno
     
  20. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.360
    Locatie:
    Rutten
    Ik zou voor de 8,5 gaan wat extra power met watervliegen is wel lekker,heb je ze liggen of moet je er nog een kopen?
    Wanneer je een nieuwe aan wil schaffen zou ik voor 7,5 of liever een 9 cc OS-max gaan.
    Mijn gedachte is altijd dat je je geld maar een keer kan uitgeven dus dan gelijk maar aan iets goeds.
    De os 9cc ax is een supermotor.
     

Deel Deze Pagina