opbouw EttI Chaser rompje voor mono 1 klasse

Discussie in 'Speedboten' gestart door arnold, 22 nov 2011.

1. ivo

ivo

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Welke B29 is het? Ik vermoed een 3600 tr/V aan 3S? Dan kan later ook 34-35mm prop met een andere lipo.
    Trouwens, als je de boot meer gewoon bent kan het nog een heel stuk harder, ook rond een 3hoek parcours.
    Het is ook best om de lipo's voor gebruik op te warmen, dan kunnen ze meer belasting aan en worden ze minder snel beschadigt.
    Als je nog nieuwe lipo's koopt voor de competitie moet je maar eens goed rondkijken, 3800 ma/h is normaal te vinden in 3S zonder aan het pack te moeten prutsen.
    Ivo

2. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Hoi Ivo,
    Het is een B29 3700 Kv,
    Ik ga hem idd varen op andere lipo's.
    Wat ik dan ga proppen weet ik nog niet, ik heb nog nooit een wedstrijd gevaren dus het gaat mij eerst zo hard genoeg.
    Heb 1x samen met Jan een paar minuten rond de boeien gevaren en ik was " kapot" na die tijd.......(was wel een geweldig gevoel)
    Dus... eerst maar zo en ik vind de opties die ik dan nog heb(zoals je zegt) super!!
    Bedankt voor je reactie.

gr. Arnold

3. ivo

ivo

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Zijn de lipo's 2S of 3S? Heb ik nog niet echt door.
    In elk geval zou ik een 3700 tr/v op 2S varen met een 36-38mm prop. Dit heeft ook het voordeel dat de acceleratie na de bochten een stuk beter is.
    De romp kan het hebben als het gewicht voldende naar links ligt. Ik heb de chaser ooit gevaren met een 3600 tr/v en een 41mm prop.
    De chaser is naar mijn gevoel een heel geschikte boot voor de competitie rond de 3hoek, minder rond het ovaal. Dit wegens de manier waarop hij door de bochten gaat.
    Ivo

4. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Ik vaar nu op 3s,
    Het plan is om uiteindelijk uit te komen met een 35mm prop met 3700 kv op 3s.
    Ik heb dit bootje gevaren op 2s met een graupner 37,5 mm.
    Snelheid lag lager en ik vond het bochtengedrag een stuk minder....
    Acc. was idd en stuk beter dan nu.
    Nu ben ik geen expert, vertel slechts mijn ervaring en misschien had ik de afstelling niet goed hoor.
    Ben het helemaal met je eens dat de acceleratie nu " niet best is" maar dat is slechts een kwestie van iets groter proppen op de duur toch?
    Had jij met dit betrekkelijk smalle bootje geen last van de grote prop(propwalk,chinewalk of hoe het ook genoemd wordt?)
    Heb je er ook beeldmateriaal van?(ben ik gek op)

Maar verklaar je nader ,hoe bedoel je dat het bochtengedrag minder geschikt is voor het ovaal?

Arnold

5. ivo

ivo

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Persoonlijk vind ik 3700 tr/v wat veel voor een 3S setup maar het kan werken. Ik vermoed echter dat de grootste prop die je gaat kunnen gebruiken rond 33-34mm gaat zijn om toch nog aan de 6min vaartijd te raken.
    De 41mm prop gaf inderdaad wel wat koppelproblemen maar dat was nog aanvaardbaar.
    Normaal heb ik altijd gevaren met een 4650 tr/v motor op 2S met een 37mm prop.
    Mijn chaser had de neiging om nogal haaks de bocht in te sturen, hetgeen handig is op een 3hoek maar niet echt op het ovaal.
    Met een mooie ovale bocht had hij het veel moeilijker.
    Nu ik eraan denk, welke versie heb je van de chaser? Want er zijn verschillende versies gemaakt.
    Video heb ik niet, ik film nooit iest als ik vaar.
    Ivo

6. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Hoi,

Ik heb de Chaser "se"

Ik wil morgen toch nog ff proberen op 2s met een grotere prop.......
    Meld wel ff hoe het ging.

gr. Arnold

7. ivo

ivo

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Dan hebben we niet dezelfde boot, ik heb de "WE" versie.
    Ivo

8. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Net ff geprobeerd op 2s met een 37,5 mm prop.
    Snelheid was iets minder maar volgens mij wel snel genoeg.
    Alleen het bochtengedrag was totaal anders.
    Was veel onrustiger,,,,,,
    Zoals het er nu uitziet hou ik het toch op 3s met straks een 33,5 mm cnc prop.

Allen een goed uiteinde en pas op met de knallers;):celebrate:

gr. Arnold

9. ivo

ivo

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Een 33.5mm prop aan 3S zal inderdaad rustiger varen dan een 37.5mm prop aan 2S. De grote prop lift meer waardoor er minder grip is in de bochten en je, zeker op een 3-hoek parcour, best even kort van het gas gaat net voor de bocht.
    De 3S versie met 33.5mm prop zal ook ongeveer 10% meer energie verbruiken dan de 2S versie met de 37.5mm prop. Voor zover de vorm van de prop gelijkaardig is natuurlijk.

Nog veel plezieer met de boot in 2012.

Ivo

10. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Ga 1 dezer weken de nieuwe lipo's en een 33,5 mm prop bestellen.
    Ben zeer benieuwd hoe dat zal gaan varen.
    Ik hoop dat ik dan nog steeds geen gas terug hoef te nemen in de bochten.
    Wedstijd water is natuurlijk minder glad maar we wachten af hoe dat gaat.
    Ik kan altijd nog spelen met het totaal gewicht........
    Daar komt nog eens bij dat ik geen stuurwonder ben;)
    Ik weet dat deze versie van de Chaser minder goed op ruwer water gaat varen, maar gelukkig werkt de kantelkamer goed........

11. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Hoi Arnold,
    Wat is het totaalgewicht op dit moment?
    En, welke LiPo's ga je bestellen?

12. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Totaal gewicht heb ik nu op een kleine 1200 gram(Motor is wat zwaarder).
    Ik wou 2 Etti lipo's bestellen met zoals gezegd een 33,5 mm cnc prop.
    Is het echt ruw water(Regelmatig dus) kan ik lekker terugproppen naar 31 mm.

Komt er idd ovaal kan ik met deze set-up naar 36 mm cnc prop.
    Hoop dat ik voor die tijd kan oefenen want zoals gezegd , kben geen stuurwonder maar dan gaat het wel serieus snel......

13. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    @Arnold,
    Ik verwacht dat er betere LiPo's zijn voor dat geld, dus wacht nog even met bestellen. Je mag tot 300gr in Nederland, dus dat betekent dat je een kwalitatief sterke (normale C-waarde, 25C, 30C, 35C) LiPo op de markt moet kunnen vinden die je zonder extreme aanpassingen op/ onder de 300gr moet kunnen krijgen. Voorbeeldje:

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3600mAh 3S 30C Lipo Pack

Volgens opgaaf: 301gr, klein beetje inkorten draden en je duikt onder 300gr. Nog geen 25USD (34USD vanuit DE-warehouse) tegen 85USD voor het ETTI-pakket!

Laatst bewerkt: 2 jan 2012
  14. ivo

ivo

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    300gr??? :shock::shock::shock: en 600gr in mono2??? :shock::shock::shock:
    Het gaat nu al zo hard...........heeel hard
    Bij Naviga zoekt men net manieren om het vermogen te beperken.

Ivo

15. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    @Ivo,
    Zoals ik het begrepen heb, is het de bedoeling met LiPo's te varen in Nederland die niet tot in extremo zijn gestript (solderen op lipjes afzonderlijke cellen). Op deze manier wordt voorkomen dat gevaren wordt met:
    - levensgevaarlijke packs
    - packs met lage C-waarde, die in de regel slechts enkele cycli meegaan en vervolgens rijp zijn voor de prullenbak.

Kortom: de extra grammetjes worden in de regel besteed aan kwalitatief betere packs (hogere C-rating), met fatsoenlijke kabel/ stekkermontage (veilige packs). Als het goed is, levert deze maatregel nauwelijks snelheidswinst op ten opzichte van de heersende Naviga-regels (280gr/ 560gr).

Laatst bewerkt: 2 jan 2012
  16. BJ

BJ

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Vraag me dan toch af waarom die 6300's met slechts 20C van Etti dan zó gewild zijn ;)

Een simpel rekensommetje:
    20C bij 6,3 A is wél 126 A... zeg maar zo'n beetje hetzelfde als 25C bij 5 A (125 A).
    30C bij een 5 A pakket is dan wel 150 A, maar daarmee zit je boven de 280 gram regel.
    Echter, deze waarden worden in de praktijk onder continu stroomverbruik gewoon niet gehaald. Vandaar dat Etti op 20C is blijven zitten, met een reden. En mogelijk zijn de pakketten van Etti wat meer 'uitgezocht' dan de andere pakketten, maar dat weet ik niet. Voor de gemiddelde stromen die bij de eco, mono en hydroklassen lopen zijn de 6300's (of 3s 4500's) goed geschikt.
    Een verhoging in C waarde betekent een verlaging in de interne weerstand en krijg je meer punch vanuit je lipo.
    Het voltage waar je op vaart is dan ook wat hoger (mindere voltage afname onder belasting).
    Over het algemeen zal gewichtstoename van een pakket (door de hogere C waarde) een aantal pakketten dus tevens al uitsluiten van wedstrijddeelname qua gewicht, omdat ze dan boven de (internationale) 140/280/560 gram regel zitten. Ditzelfde zal dus ook gaan gelden voor de 150/300/600 gram regel. Alleen, er is nu iets meer ruimte gekomen om 25 en 30C (zelfs 40C kan al!) pakketten te nemen. Door de hogere C waarde zul je dus ook weer wat snellere modellen gaan krijgen, met voor een paar klassen (en boten) alle gevolgen van dien...

Maar men wil altijd sneller wat dus ook vaak tot meer stroomverbruik leidt. Daarvoor heb je meer capaciteit aan boord nodig om in dezelfde tijd je wedstrijdronden te draaien, én mogelijk dus meer ronden te varen. want daar draait het allemaal om.

Dus wat doet Etti? Die benadert het anders; Die gaan écht uit van de praktijk (wedstrijdgericht). Zij zeggen in feite gewoon: "Hoeveel mAh kunnen we in een pakket krijgen totdat we aan die 280 gram zitten? En moeten we dan naar 25 of 30C, of kunnen we op 20C blijven?".
    Want ook Etti weet gewoon dat als zij pakketten van 30C in elkaar zetten deze ook boven die 280 gram uit gaan komen bij 5000 of 5200 cq 5400 mAh.
    Met die keuze komen ze bij 20C dus blijkbaar -tot nu toe- op 6300 mAh uit. Het gevolg is meer capaciteit aan boord, het voldoet aan de regel van max. 280 gram, dus een sterkere motor erin die iets meer trekt, maar dat mag ook omdat je 1,3 Ah meer meeneemt aan capaciteit. En dan kan het rustig een 20C pakket blijven. Want in feite heb je eenzelfde 5000 mAh pakket met 25C qua max. belastbare C. Maar wél met die 1,3 Ah extra erbij en dat is veel, namelijk 20 % meer! Vergelijk het maar 's met de oude NiMH GP 3300 met 20% meer capaciteit: Dan kom je al op GP 4300's !

Wij varen in Nederland met ESH wedstrijden in bijv. de Mono 2 nog met 1800-1900 KV motoren om de driehoek, onze Belgische vaarders heb ik al 's zien varen met 2300 KV motoren. Dat trekt meer stroom, maar met die 6300's (2x 2s in serie) mag dat ook! En dan zie je heel wat andere snelheden... weliswaar varen ze dan op een ovaal parcours.

Neemt niet weg dat de veiligheid er wel moet zijn én blijven, en we hier in Nederland bij de wedstrijden niet echt allemaal aan het strippen zijn gegaan met de lipo's, de meeste houden zich netjes aan de regels en kopen een pakket waar ze -op de stekkers na want niet iedereen heeft dezelfde aansluitingen- verder geen gekke dingen mee doen, zoals het hoort. Vandaar dat we met de 300-600 gram regel zijn gekomen. En zoveel sneller zullen wij niet varen gezien de setups die worden gebruikt.
    En het blijkt dat de 20C types steeds minder goed verkrijgbaar zijn, de lipo's worden beter en standvastiger, zodat de 25 en 30C nu al standaard is. We willen gewoon geen risicovol geklooi meer bij de lipo's, én toch de standvastiger 25 tot 30C pakketten gebruiken juist omdat 20C pakketten in hoge capaciteiten steeds minder vaak te koop staan. Veiligheid staat bij ons voorop, ook als dat betekent dat we -na overleg- met z'n allen hebben besloten dat we daarmee dan naar 300/600 gram gaan. Natuurlijk had men kunnen volharden door te zeggen; Het blijft gewoon 280 gram, en zorg maar dat je model goed en veilig is, incl. de lipopack. Evt. wordt dit gewoon gecontroleerd. Maar wie bepaalt dan weer wat onveilig is, of tot hoever de grens van 'veilig en onveilig' is?
    Uiteraard waren er voor en tegens, maar de meeste stemmen hebben geleid tot deze regel met verhoging van 20 gram/40 gram. Met als opzet dat men NIET aan de pakketten gaat klooien. We zullen zien wat het oplevert.
    Ga je echter internationaal meedoen, dan wéét je gewoon dat je aan die regels van 280 en 560 gram vastzit.
    Toch zijn er nog een aantal bij de ESH wedstrijden die niet weer elk jaar nieuwe pakketten willen cq moeten kopen en nog gewoon rustig doorvaren op de oude pakketten zolang die het nog goed doen.

Bij internationaal wedstrijdvaren op hoog niveau, dus bij de échte top, daar gelden gewoon 'andere' regels, om maar het meeste eruit te halen. Dan wordt een lipopakket wellicht maar hooguit een jaar gebruikt, en komt er om het half jaar tot jaar erop gewoon een ander, vers maar goed lipopakket in. Als deze maar in die paar heats TOP presteert. Maar alles moet dan verder ook perfect op elkaar zijn afgestemd. En zo benaderen we het wedstrijdvaren in Nederland gewoon niet, of althans, zo ver gaat de huidige generatie niet. Met als gevolg dat je geen Nederlanders bij de WK's ziet, of bij Moers, IDC wedstrijden, etc. Dat heeft een reden, of wellicht wel meer redenen.
    Meekomen in de (wereld)top betekent continu investeren, investeren, investeren, en de meeste vaarders willen of kunnen dat niet. Of we hebben niet die mentaliteit om zover te gaan, wie weet. Voor de meesten is en blijft het nog altijd een leuk tijdverdrijf in het weekend, dat wel betaalbaar moet blijven.

Het vermogen beperken zal in de praktijk gaan betekenen dat men limieten moet gaan stellen, zoals ook bijv. in de echte Formule 1 of andere wedstrijdsporten al wordt gedaan.
    Dus in ons geval bijv. de vaartijd verhogen, of max. zoveel mAh aan boord (evt. vast standaard pakket van dat merk met zoveel mAh), mogelijk slechts een paar motoren waar je nog uit mag kiezen, vaste schroefkeuze, min. gewicht, etc. Zoals bijv. de IDC doet in een eco klasse met als borstelloze motor slechts de Lehner Basic 2700 motor en carbon schroef.
    Maar je houdt altijd mensen die dit juist weer niet willen, dit soort beperkingen; Het blijft lastig!

Groeten, BJ

Laatst bewerkt: 8 jan 2012
  17. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Dus als ik het goed begrijp,

Kan ik gerust een Etti lipo(orgineel) proberen op m'n set -up.
    Motorretje trekt max 65 A en een 4500mah lipo 20c kan dit m.i makkelijk leveren.

Heb veel verschillende reviews gelezen en ik vind het toch de moeite waard om er eens 1 te proberen.
    eric zegt:
    Kortom: de extra grammetjes worden in de regel besteed aan kwalitatief betere packs (hogere C-rating), met fatsoenlijke kabel/ stekkermontage (veilige packs). Als het goed is, levert deze maatregel nauwelijks snelheidswinst op ten opzichte van de heersende Naviga-regels (280gr/ 560gr).
    - packs met lage C-waarde, die in de regel slechts enkele cycli meegaan en vervolgens rijp zijn voor de prullenbak.

Maar Eric waarop baseer jij dat de Etti lipo's niet goed zijn/niet veilig en na een paar keer gebruiken de prullenbak in kunnen?

gr. Arnold

18. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    @Arnold:
    Voor alle duidelijkheid, ik zeg niets verkeerds over ETTI LiPo's.

Als ik echter geld mag investeren in een LiPo voor wedstrijddoeleinden in Nederland, zou ik persoonlijk niet de ETTI wedstrijdpacks kiezen, maar voor een fractie van dat geld een LiPo aanschaffen met enkele grammetjes meer, een hogere C-waarde en misschien ook wel hogere capaciteit (Ah).

Kortom: it's up to you!

19. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Hey Eric,

Is duidelijk, Dan heb ik het verkeerd begrepen sorrry.

gr. Arnold

20. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Neemt niet weg dat wedstrijdpacks er stevig van langs krijgen en zelden meer als 10 wedstrijdcycli meegaan. Persoonlijk verwacht ik dat met iets robustere packs (C-waarde) in Nederland de levensduur langer zal/ kan zijn, te meer er in Nederland (nog) niet tot het uiterste wordt gevaren.

Deel Deze Pagina