opbouw EttI Chaser rompje voor mono 1 klasse

Discussie in 'Speedboten' gestart door arnold, 22 nov 2011.

1. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    We zullen zien,
    Eigenwijs als ik ben ga ik een pack bestellen en testen;)
    Zal mijn ondervindingen hier posten.......

gr. Arnold

2. ivo

ivo

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    @BJ, het is niet de bedoeling om enige kritiek te leveren op de Nederlandse aanpak. In praktijk denk ik dat het weinig verschil maakt of de regel nu 280gr of 300gr zegt. Zoals je zegt zijn er voor de 280gr regel specifieke paketten te verkrijgen bij een aantal leveranciers. Voor de 300gr regel is dit niet het geval. Het resultaat is dat de paketten die specifiek voor de 280gr regel zijn gemaakt nog altijd het beste presteren op wedstrijdniveau. Dus vraag ik me af als je in een wedstrijd 2e bent maar even snel of sneller dan de eerste maar bv. niet genoeg vaarduur hebt wat je dan doet? Ofwel ben je daarmee tevreden ofwel koop je ook de 6300mAh paketten, niet?
    De 300gr maakt het inderdaad gemakkelijker voor de vaarders die de toppaketten niet willen gebruiken en dat is misschien geen slecht idee.
    Ivo

3. BJ

BJ

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Uiteraard zijn Turnigy pakketten goedkoper dan de Etti pakketten en voldoen zeker ook heel goed, en zeker goed genoeg voor wedstrijden in Nederland. Deze pakketten zijn, gezien de prijs en prestatie, niet voor niets zo populair. Waar niet eigenlijk!
    Met die 300 gramregel kun je inmiddels een leuk 3s pakket nemen, met nog wat meer capaciteit dan de 3300 mAh.

Lipopacks kunnen best wel wat hebben qua cycli. Zo vaar ik in een wedstrijdklasse al zeker 2 jaar met Rhino 4900's (die zijn 'maar' 20C !) en die zijn maar heel iets minder geworden, in de wedstrijd kan ik dat nog niet eens echt merken. En dat zijn pakketten die toch al zeker 25 cycli die ze achter de rug hebben. Maar deze worden dan ook goed behandeld, normaal geladen etc. Uiteraard krijgen ze niet continu heel erg veel stroom te verwerken, ondanks dat je er wedstrijden mee vaart.
    Je kunt ook een pakket krijgen die gewoon wat minder blijkt te zijn, ook bij lipo's is het pakket zo goed als de slechtste cel die erin zit... En dat is wat minder goed te testen als met de NiMh cellen. De meesten maken het lipopakket al zeker niet zelf, wat bij de NiMH periode wel het geval was als het om wedstrijdpacks ging.

De Etti lipo die ik heb voor de eco heb ik zuiver op de capaciteit gekocht, om de tijd maar te halen juist mét die hoge snelheid en dus de wat hogere werkstroom. Dat is bij de laatste wedstrijd vorig jaar goed gelukt. Met een ander pakket had ik de vaartijd gewoon niet kunnen halen. In dat geval heb je gelijk, Ivo. Maar zelfs die Etti pakketten dien je nog wat 'lichter' te maken anders kom je gewoon niet aan die max. 280 gram....

@Arnold: Ik zie trouwens bij HK dat de 3s 3600's in 30C bij de 'Duitse' winkel ver in de min staat, dus dat zal zeker nog even gaan duren voordat dit bestelbaar wordt. Tenzij je 'm rechtstreeks besteld, natuurlijk. Maar ook dat kan wel 's langer duren dan je denkt :( .

Groeten, BJ

Laatst bewerkt: 3 jan 2012
  4. ivo

ivo

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Arnold, de motor trekt max. zoveel stroom als de batterij kan leveren. Als de prop bv. te groot is of als er wat bladeren of een vissnoer in de prop hangt kan dat veel meer zijn. In extreme gevallen ook 200-300A totdat er iets in rook opgaat.
    Het belangrijkste met de lipo's is om ervoor te zorgen dat er nooit een cel onder 3.3v komt. Dus bij het minste teken van snelheidsverlies de boot aan de kant. Maar dat vergt dicipline en in een wedstrijd is dat moeilijk als je bv. op 15sec van het einde bent. Of natuurlijk een liposaver gebruiken.
    Ook, zeker nu, is het best om niet met koude lipo's te varen. Een koude lipo, bv. 5°c, met 30C is bv. nog maar met 15-20C belastbaar. Zo ga je dus veel sneller aan de limiten komen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van merk en type van de lipo.
    Zo heb je plezier aan je lipo's en gaan ze ook een tijdje mee.
    Ivo

5. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    @BJ,

Ik wou komende maand eerst een 3s Etti lipo bestellen van 4500 Mah,
    met deze lipo kan ik m'n bootje ruim 6 min varen met een 33,5 mm prop.
    (In geval van nood kan ik ook nog met m'n 3300Mah met een 31 mm prop varen)

Deze set-up schijnt heel gangbaar te zijn voor de chaser.
    Ben zeer benieuwd hoe dat straks gaat varen.

@ Ivo,
    Uiteraard kun je de boel gaan overbelasten door te groot gaan proppen
    Dat is de reden dat ik met een kleinere prop ben begonnen en nu voorzichtig opbouwen,,,

Allen voor zover hartelijk dank voor de info.

gr. Arnold

6. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Hoi,

Was prachtig vaarweer en toch ff het bootje in het water gehad.
    Ik had er een 35 mm graupner prop ondergedaan en in de boot een " dikke 3s 5000 Mah 40c lipo.
    Tijdens het varen bleek dat het zwaartepunt te ver naar achteren lag en de ashoek op hogere snelheid toch wel anders moet.....
    Maar toch bootje ging prima(als er geen troep aan het roer hing).
    Na ruim 5 minuten varen met de zware lipo het bootje aan de kant gehaald en alles was lekker koel!(wel met deze buiten temps. dan)
    De set-up lijkt me zo wel ok.
    Ander bijkomend voordeel , het vloedkanaal werkt perfect!!
    De lipo moest met deze prop en veel in deellast gevaren 3350 Mah bijladen.
    Dat moet dus straks gaan lukken met een 33,5 mm alu prop;)
    M'n vaste cameraman(Timo) wou gelukkig ff mee en er is dus ook een kort filmpje gemaakt waarvan hier de link:
    [URL=" Chaser - YouTube[/URL]

graag jullie mening.....

gr. Arnold

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Arnold,

Hij gaat lekker!

Kun je ook het gas erop houden bij de bochten?

Groeten, Jan.

8. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Hoi Jan,

Dan kan normaal wel maar vandaag kon je daar een half rondje varen en je had gelijk een " sliert" van een halve meter troep aan je roer hangen.....
    Daar ging ie dus niet beter(of sneller) van varen.:(
    Maar ik denk dat de snelheid zo iets te hoog ligt niet?
    Ik wou de timing van de regelaar een stapje lager zetten en dan eens kijken wat het bootje doet met een 33,5 mm cnc prop.
    Maar dan wel het zwaartepunt ff op de juiste plaats.......

9. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Snelheid zit er goed in en ik zie dat je aan het oefenen bent voor ovaalparcours! Super. Is dit het ETTI-pack?

(En kijk in het vervolg uit voor 'shit in the water' :))

10. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Dit is een Turnigy 5000Mah 30 C pakket.
    Ik wou wel ff kijken wat er met een grotere prop gebeurt.
    Ik had idd. deze ruim 5 min. niet kunnen varen met de 3300 lipo.

De Etti lipo en prop komen eind van de maand.
    Ik zag btw net dat de ashoek ook niet 100% stond, deze stond een mm of 2 te ver naar beneden en dat icm. zwaartepunt te ver naar achteren mag ik niet ontevreden zijn over het vaarbeeld....

Je gaat je idd. (kapot) ergeren aan die shit(;))in het water, verder is dit een mooi watertje om op te oefenen.

gr. Arnold

11. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Vandaag de lipo en de props binnengekregen.
    Omdat de winter in (tenminste bijna) is gevallen wou ik toch nog ff de set up testen in een half bevroren vijver(moet je eigenlijk niet doen)..........

Met de 33,5 mm Etti cnc prop vaart de boot sneller en stabieler dan met een 35 mm graupnerprop.
    Wel had ik deze keer de ashoek goed afgesteld en het zwaartepunt op de juiste plek!

Bijna 3 min. gevaren om te kijken en ervaren hoe het bootje zich gedraagt.
    Ik was zeer tevreden!
    Zie hieronder de link naar een kort beeldverslag.
    [URL=" chaser 35,5 mm prop test - YouTube[/URL]

gr. Arnold

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Prachtige video-bewerking en ze vaart goed, alleen wel erg dicht aan de kant (niet bang voor beschadiging prop?). LiPo's wel voorverwarmen met deze koude...

13. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Eric ,
    lipo was warm toen ik ging varen en ik wou met deze temps ook niet te lang varen, gewoon ff kijken wat het bootje deed met deze prop en lipo.

Was(al je' us piet' moet geloven) voorlopig de laatste kans om ff te varen dus vandaar op dit kleine open stukje met alle risico's van dien.;)

14. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    'Us Piet' ... ha! Ik moest eventjes nadenken, Power Piet Paulusma natuurlijk. Ik mag die man wel. 't Wordt inderdaad bouw-weer zoals 't er nu uitziet.

15. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Dat gaat lekker vlot en ook goed de bocht om. En nog bijna een eend "gespiest" in het begin, pas maar op dat de partij voor de dieren het niet ziet... ;)

Inderdaad wel dicht bij de kant soms, en pas op met dat ijs, dat kan vlijmscherp zijn bij een botsing. Verder zo laten, lijkt me, vaart super!

16. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Thanxx

Je hebt helemaal gelijk hoor, ik raad niemand aan om onder deze omstandigheden te gaan varen......
    Moest het gewoon ff proberen na de laatste keer varen, ashoek deze keer goed en ook het zwaartepunt, dat i.c.m. met de nieuwe prop en lipo lijkt een goede set up zo.
    Mrrrr moet nog wel de 6 min. test doen ;)

Die " eenden" zijn het bootje zo langzamerhand gewend, kan ze al bijna gebruiken al boeien:yes:

gr. Arnold

17. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Arnold,

Dat vaart fantastisch zeg!
    Dat wordt straks rondjes varen met een grijns van oor tot oor...

@ Eric, die 'eenden' waren 'merkels'...(meerkoeten).

Groeten, Jan.

18. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Jan, thanxx

Nu moet ik alleen nog leren varen dan:D
    Maar dat maakt me niet uit , heb gewoon zin om eindelijk mee te doen al is het maar met een paar ronden per heat.
    Kan me nog herinneren dat we de laatste keer samen een paar ronden hebben gevaren.
    De meeste boeien heb ik toen gemist maar het gevoel was geweldig!!!
    Kan ik iedereen aanraden....

gr. Arnold

19. easy rider

easy rider

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Vaart echt héél mooi Arnold, mijn complimenten.

20. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Thanxx;)

Deel Deze Pagina