Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 7 jun 2022.

1. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De capstrips heb ik paarsgewijs aangebracht. De gewichten zijn niet alleen voor het aandrukken tijdens het drogen maar ook om de strips er keurig vlak op te krijgen...

20220710_111249.jpg

De tekening voor de tipboog (die gelamineerd gaat worden) in het werk gemaakt...plastiek buisje doet wonderen...

20220710_111330.jpg

Het opbouwen van de bovenzijde van de achterlijst (het deel tot aan het rolroer..want daar blijft het een onderstrip met 9x4 lijst)...

20220710_111237.jpg

De 0,8 mm triplex deklaag...

20220710_114209.jpg

En om het mooi af te maken...een schetsplaat erover...ben gek op schetsplaten..!!!:D
    20220710_115027.jpg

Rene Neefe vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dat onthoud ik nooit...

Zodra de 1e helft af is komt de volgende...altijd moeilijk punt...niet weer een zelfde bouwen maar de andere helft dus...:p

Ook om te onthouden hoe ik het allemaal gemaakt heb....daarom bouw ik wat strikt noodzakelijk is bij die eerste helft...en doe dan eerst de 2e helft voordat er details...of bv zaken aan de onderzijde gaan komen.

Maar wat ook helpt is van alle stappen foto's maken...die ik hier niet ga plaatsen.... komt wel bij de 2e kist.

Een rolroer aan het bouwen...

20220711_115901.jpg

20220711_120246.jpg

En ondertussen een gelamineerde tipboog aan het bakken...de latten eerst een uurtje in de regenton...en dan in de mal buigen en gelijk lijmen...en om het tempo op te schroeven een beetje bakken...anders duurt het minstens 48 uur voordat het door en door droog is...

20220711_120508.jpg

3. SvdBrug

SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    26 nov 2018
    :DZolang je er maar geen sche(r)tsvertoning van maakt Henk.
    Trouwens, weer die 9x4 van de bouwmarkt, ik ben er persoonlijk ook dol op.
    Er zitten wel eens vinger(tand)-lassen in, mijns inziens bijna of net zo sterk als het hout zelf.
    Heb jij hier ook geen problemen mee?
    Moet toch, zeker voor een vleugelhoofdligger, wel te vertrouwen zijn, niet dan?

4. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De 9x4 is uit 1 stuk..die lassen zie ik soms bij bredere latten....soms toch uit 1 stuk...ik selecteer uit de voorraden bij meerder bouwmarkten..1/3 deel is bruikbaar voor de vliegtuigbouw.

5. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Overigens is de boog geen bouwmarkt spul...ik heb dozen vol hout uit een SULS nalatenschap....abachi...vuren...naaldhout onbekend...allerhande maten.

Kan er nog 30 jaar mee vooruit...de boog is van 3 stuks 3 x 8 mm naaldhout...geen idee wat het is maar het gedraagt zich als vuren/grenen...en na enkele uren in de regenton buigt het gemakkelijk.

20220711_174428.jpg

20220711_174441.jpg

Rene Neefe, SvdBrug en bipeflyer vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De 1e vleugelhelft is nu zover af dat die van de tafel kan....wat er nu nog mist komt later zodra de 2e helft ook zo ver is...

De wortel indekking is deels nog niet aangebracht...dit vanwege de in samenstelling aan te brengen kokers/koppelbuizen en servo bekabeling/stekkers...

Wat er ook nog in gaat komen aan de wortel is een verbindingsstrip naar een strip in de pylon..zodat de helften niet uit elkaar kunnen trillen/schuiven. In ruststand zit er nl een trekkracht op de vleugelhelften omdat er struts toegepast gaan worden...

In de vleugel mist er nog van alles zoals dwarsribben van de laatste rib naar de boog...voorzieningen voor de scharnieren...servo montage platen en deksels...tailboom opnames...en natuurlijk alles wat vanaf de onderzijde aangebracht gaat worden. Maar zoals gezegd eerst de andere helft bouwen....en dan die overige zaken een beetje simultaan aanbrengen bij beide helften.

20220712_100720.jpg

Nee.. Sjaak...is niet bedoeld als schertsvertoning...maar wel veel heerlijke schetsplaten...het rolroer...

De rolroer voorlijst is een triplex strip van 1 mm dikte met lijsten van 6x4 mm grenen. De achterlijst vanaf de wortel tot het rolroer in dus een dubbele plaat ( met een staande lijst van 6x3 mm aan de voorzijde...en een liggende lijst van 9x4 mm aan de achterzijde) maar de achterlijst van het rolroer is een enkele strip met liggende lijst gebleven.

20220712_100735.jpg

Sebas...je zat wat met de juiste vormgeving van de voorkant van de diagonaal ribben...je zit er zo dicht bij dat ik er geen correctie op aan geef...

Het "geheim" wat we vooraf niet voorzien hadden is dat deze ribben niet helemaal verticaal staan. We hebben immers de voorlijst gering gekanteld ( dus een V- opening tussen achterste vleugelligger en rolroer voorlijst) en dat resulteert in die geringe kanteling van de ribben. Helemaal niet erg....maar wel de capstrips parallel aan het oppervlak aangebracht ( door weer gebruik te maken van stukjes staf materiaal welke over meerder capstrips ligt...

Op de foto is niet of nauwelijks te zien dat de dia rib gekanteld staat...zal een graad of 5 zijn...

20220712_100811.jpg

SvdBrug, max z en bipeflyer vinden dit leuk.
  7. Rene Neefe

Rene Neefe PH-SAM

Lid geworden:
    15 feb 2008
    Momenteel veel "werk"...Tour de France kijken..Max Verstappen aanmoedigen...Ja ja..druk aan het multitasken...:p

Vergeet het dames voetbal niet, ik ben zelf geen voetbal liefhebber, edoch EK, WK, heren en dames voetbal is toch vooral genieten met het hele gezin!

8. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het is hier ook "Rak around the clock"...maar in aangepast tempo..Tour en de dames houden me knap van het "werk"...

De 2e vleugelhelft is al aardig op weg...

20220714_123637.jpg

En de bokken zijn ook bijna af...

20220714_123648.jpg

Laatst bewerkt: 9 dec 2022
  9. Sebastiaan3Z9

Sebastiaan3Z9 PH-SAM

Lid geworden:
    17 jun 2014
    Mooie bokken henk, zelf met vergrootglas ouderwets ingebrand die letters. Knap werk hoor.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  10. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Op de site van GMN staat een landkaart met stipjes. Elk stipje een dealer. Helaas geen lijst met adressen, moet je contact voor opnemen.
    Hebben jullie al navraag gedaan bij GMN? Misschien is er een dealer in NL of BE.

11. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Een toeleverancier waar ik veel mee werk verkoopt GMN producten.
    Hij gaat het lager opvragen , prijs levertijd.
    Ben benieuwd.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  12. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Op "schema"

Doel was uiterlijk dit weekend de beide vleugels van de bouwtafels te hebben...nee...nog lang niet af...maar wel zover dat ze van de tafels naar de bokken konden verhuizen...

20220716_173414.jpg

En daardoor zijn er nu 2 van de 4 bouwtafels leeg...Nu eerst wat stokbrood eten en zodra we daar genoeg van binnen hebben volgt er even een uitstapje op die tafels...en dan kan er weer verder gerakt gaan worden...

20220716_173733.jpg

13. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Medio augustus starten we met het ontwerpen van de staartsectie....moet licht..lichter..lichts worden..

Bouw er van zal in oktober starten.

14. Rene Neefe

Rene Neefe PH-SAM

Lid geworden:
    15 feb 2008
    Volgens mij had je een beproefde methodiek al uitgevonden, dun wandig rvs buizen, van de tuin-markt toch? Die met die groene coating…

15. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja..zelfde als bezemstelen van de action...wel gerolde gelaste buis..dus niet getrokken

Is geen rvs..test dat altijd met een magneet op zak wat er onder die coating zit...kunststof of staal..

16. Rene Neefe

Rene Neefe PH-SAM

Lid geworden:
    15 feb 2008
    Staal of blik…

17. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Tja...karton maken ze van papier...blik niet...

Maar wanneer is het ijzer..en wanneer staal...ik heb dat op school geleerd en komt dus nu 60 jaar later van pas..maar..ik verklap het niet...:eek::p..

18. Rene Neefe

Rene Neefe PH-SAM

Lid geworden:
    15 feb 2008
  19. Rene Neefe

Rene Neefe PH-SAM

Lid geworden:
    15 feb 2008
    Image1659436623.479896.jpg ferro…

20. Rene Neefe

Rene Neefe PH-SAM

Lid geworden: