Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 7 jun 2022.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Oh ja...static..de kist staat meer static dan dat het vliegt...moet het er aanvaardbaar uit zien..
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Wat er uit gaat moet er ook voor een behoorlijk deel in gaan...

    En via de cockpit..dan zuigt de turbine de neus naar boven..das de verkeerde kant op....
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2022
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    En de voorkant van de turbine komt hooguit 5 cm van de gondelpunt af..of zover het maar enigzins mogelijk is..die 2 kg moet echt voorin..
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Hoe lang mag een trustpipe zijn...bv in verhouding met de turbine dia..of zo..

    Er komt een Jetcat P 80 in..dia buitenwerks. ..110 mm
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    De gondel wordt 100 cm lang..dat zou betekenen dat een trustpipe bij voorkeur iets van 70 cm lengte gaat worden....

    Berto..e.a. ...is dat aanvaardbaar?
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2022
  6. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Dag Henk, de lengte van de pijp kan echter moet wel een dubbel wandige dun plaatstalen pijp zijn (Jetcat bv maar ook andere) met een thrustconus aan de voorzijde van de pijp ivm warmte ontwikkeling. Voor de inlaat bij de neus zou ik het Hornbach gaas (Ooit een stukje door mij aan jou geleverd) in de vorm van de neus gebruiken. Eventueel kan FOD scherm komen te vervallen. Indien dit 2 cm meer diameter heeft dan de compressor inlaat is dat ruim voldoende.
    My 2 cents, gr. ReNe.
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt René !!


    Er zijn 2 oplossingen denkbaar voor de luchtinlaat
    - openingen met gaas
    - servo bediende deuren.


    De neus van de gondel is behoorlijk gekromd en om die vorm er goed in te krijgen zal ik in 1e instantie de beplating zonder gaten of onderbrekingen over het frame moeten spannen...

    18.jpg


    Uiteraard kan en zal ik aan de binnenkant van de 2 zijplaten (daar waar de inlaten moeten komen) strips/spanten/versterkingen aanbrengen zodat de vorm behouden blijft zodra er gaten in komen.

    Ik had al aangenomen dat het oppervlak van de inlaten gelijk de buitendia van de turbine moet zijn.

    Het gemakkelijkst is een aantal sleuven met gaas er achter...zo ongeveer als bij de E-motor koellucht gaten van de Hols...(maar dan uiteraard veel groter)...

    67.JPG



    Mooier (static) zijn 2 servo bediende deuren met het scharnier aan de achterzijde van de deur...die dan openen en min of meer recht naar voren gaan staan...dan ontstaat er plotsklaps een fikse inlaat.

    Dus zeg maar vanaf de "L" van OPEL in de foto hierboven..tot bijna aan de punt....een beetje vergelijkbaar met deuren van een intrekbaar LG.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2022
    jmk1 vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Ik werk bijna zonder tekeningen...een paar buitenlijnen op een vel papier...en de rest in het hoofd.

    Kijkend op de foto's hoe het er waarschijnlijk qua constructie uitgezien zou kunnen hebben...en met de zeer gedetailleerde originele tekeningen van de Hols der Teufel..zelfde periode...kom ik er wel uit.

    Nu is het aan Sebastiaan om van mijn fantasie een laser kit te maken.. net als bij de Hols kit die eerdaags in productie gaat.

    Af en toe een plaatje...daar moet hij het mee doen...
    Bv..een opvulling in de sandwich ligger daar waar de scharnierstiften later komen...

    20221016_102016.jpg



    Een stukje dubbele ligger...heeft te maken met de verbindingsplaten naar het stabilo...

    20221016_102031.jpg



    Ik maak hooguit wat kattebelletjes zodat ik geen dingen vergeet...

    20221016_102035.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
    jmk1 vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    En mocht je nu denken....het gaat niet snel goenoeg...De RAK is niet het enige project waar ik aan werk..

    Kijk maar eens in het V&C forum..naast 2 powermodellen ben ik ook aan het bouwen met 5 stuks next generation Amigo's

    Die gaat binnenkort door Stefan Graupner op de markt gebracht worden onder de naam Amigo QR.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
  11. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    “Er zijn 2 oplossingen denkbaar voor de luchtinlaat
    A- openingen met gaas
    B- servo bediende deuren.

    De neus van de gondel is behoorlijk gekromd en om die vorm er goed in te krijgen zal ik in 1e instantie de beplating zonder gaten of onderbrekingen over het frame moeten spannen...

    Het gemakkelijkst is een aantal sleuven met gaas er achter...zo ongeveer als bij de E-motor koellucht gaten van de Hols...( maar dan uiteraard groter)”

    Optie B heeft wel als nadeel dat er weer extra gewicht bijkomt, de scharnieren, hefbomen en servo’s dienen behoorlijk sterk te zijn c.q. een blokkeer meganisme ala retracts om de servo’s te onlasten.

    Optie A Wat als er een extra c.q. dubbel spant wordt opgenomen in de neus, zeg 10cm voor de “punt”. Tussen de twee spanten scheiden zodat de neus voor static erop zit en voor het vliegen eraf gehaald word en zie, Tada de inlaat van de turbine…

    My 2 cents again.

    P.S. Het gaat juist snel allemaal, petje af weer, en als je een dagje hulp nodig hebt, ik ben voorlopig tot eind van het jaar beschikbaar.
    En, zoals reeds aangeboden, wil ik de bekabeling van de turbine en andere zaken voor je doen. Gr. ReNe
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Gewicht ben ik niet bang voor...zal toch lood voorin moeten....maar...een "overzet" neus is zo gek nog niet...
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Ede
    Er komt geen lucht genoeg binnen via de cockpit ?
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    De cockpit zit ver achter de turbine inlaat..en zou de lucht daar doorheen gaan ..dan gaat dat sterk ten koste van de trekkracht
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Nog fff nagedacht..

    De Rene oplossing..daar ga ik misschien voor.

    Bv bouw de neus vlgs de foto..met 2 spanten bijna voorin waar de stofkap van de turbine net door kan.

    Dan de neus tussen de dubbele spant doorzagen..hier en daar een magneetje...klaar...maar...deuren is mooier..
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2022
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Zijn die stofkappen te koop..of zelf maken van een zeef..
    Zoek me ongans..Nix te vinden...

    Jetcat P 80.
     
  17. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.397
    Locatie:
    Hoofddorp
    JetCat.de products naar beneden scrollen dan zie de stofkap, aanklikken iets naar onder en tada daar staat ie.

    Grt John
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Dank John...heb de JetNet gevonden.

    Verder zie ik de trustpipe inlethopper...is dat wat achteraan om de turbine komt? en waar de pijp aan komt? denk het wel.

    En dan de pijp...zie ik niet....is een alu kachelpijp voldoende?? Of smelt die weg??

    Ja...klopt..ik heb er geen snars verstand van...dus hulp welkom...



    Net:
    https://www.jetcat.de/en/productdetails/produkte/jetcat/produkte/zubehoer/JetNet 2019/Fuer JetCat P80- P120- P160- P140-RXi- P160-RXi- SPT15 RX


    conus:
    https://www.jetcat.de/en/products/produkte/jetcat/kategorien/Zubehoer/Schubrohr Einlauftrichter
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle

Deel Deze Pagina