Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 7 jun 2022.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Maar bij voorkeur alu...omdat het achter het zwp zit...
     
  2. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Deze kan komen te vervallen, FOD scherm mbv Hornbach gaas (rvs) is kan prima, ik heb nog genoeg dus zorg voor eea tzt.
     
  3. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Buitenste pijp kan van alu, binnenste pijp dun rvs oid. Let wel de conus zorgt ervoor dat ( vooral bij opstarten met kero, gas veel minder) de vlammetjes worden afgevangen dus geen strakke aansluiting op de turbine uitlaat, die wordt heel erg heet, 400 gr. of iets dergelijks. In de punt van de “lucht stromings conus”, zo’n 20 cm achter de uitlaat zit je nog steeds op 650 gr. Celsius….
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.442
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb nul verstand van Jets, maar ik bemoei mij er toch mee :p

    Ik vraag mij af of een standaard opstelling met een rechte uitlaatpijp wel de beste oplossing is, tenslotte zorgt die er voor dat de jet-straal er als een smalle bundel achteruit komt en dan in de atmosfeer expandeert en hopelijk nog wat impuls om kan zetten in een voorwaartse kracht. Met een slank en snel vliegend straaljagermodel is dat misschien een efficiënte oplossing, maar de RAK1 is natuurlijk alles behalve dat. Mijn gevoel zegt me dat een conisch uitlopende uitlaat een betere oplossing is, waarbij de lage uitlaat gassnelheid bij deze langzaam vliegende kist nog voldoende kracht oplevert.
    Misschien is er ergens wat meer informatie hierover te vinden, al is mij dat zo direct niet gelukt.
    Ik denk ook dat je een zekere mate van koellucht langs de uitlaatpijp moet hebben, anders zou dei wel eens erg heet kunnen worden.

    Nogmaals, 0 verstand ervan dus schiet maar lek.
     
    Énke Blériot en Rene Neefe vinden dit leuk.
  5. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Hier wat materie mbt temperaturen ed. Let wel eind jaren 90 begin jaren 2000, werd er ook al met volledig ingebouwde model turbines gevlogen in bv Hawker Hunter, Zwallow Fam. v.d. Vecht vliegen daar nog wel eens mee), F100 super Sabre etc. Ik zal ook ff m’n licht opsteken bij Jacque V. die weet er ook meer dan genoeg van en heeft ooit nog eens een eigenbouw puntlasser gemaakt om de, toen nog zelfbouw, verbrandings kamers uit rvs te maken.
     
  6. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
  7. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    FOD = Foren Object Defect screen, c.q. voorkomen van opzuigen steentjes, vuil e.d. door de turbine.
     
  8. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    @ Max, vandaar dat de commercïeel leverbare pijpen ook “Thrust pipe” worden genoemd, vooral effectief bij EDF’s maar ook bij turbine.
    En de Cone op de buitenste pijp zodat lucht die langs de turbine stroomt, maar zeker ook aangezogen wordt door de uitgaande “straal stroom” (Let wel we spreken van een lucht versnelling van inlaat naar uitlaat tot zo’n 5 Mach…) via de dubbele mantel voor “afkoeling” zorgt.
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Max..ik sluit me bij je aan..zowel dat ik er 0 verstand van heb...en dat ik gevoelsmatig een trustpipe van 90 mm dia maar een klein ding is...zeker indien 750 mm lang.

    In een slanke jet heb je niet al te veel ruimte maar de RAK is kamerbreed.

    Wat mij betreft mag daar best een pijp in van bv 110 mm of zelfs 150 mm.

    Kan me niet voorstellen dat een trustpipe het zelfde doet als een getunde pijp bij een glow motor..dus extra vermogen levert.

    De gondel is zo groot dat er rondom de pipe niets zit...dus laat maar warm worden.

    Wel een hitteschild onder de pipe daar waar de brandstof..en smoke flessen liggen.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    En een fod vanger komt er beslist op.
     
  11. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Ok, dit is de conus voor de binnen pijp tbv van een P-80 zoals verkrijgbaar bij JetCat voor 47€…
    IMG_0404.JPG
     
  12. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    En de link naar de configurator, ruimte tussem binnen en buiten pijp tussen 7 en 12 mm, buitenpijp wordt aangeraden bij thrustpipe lengte 50 cm of meer, buiten pijp lengte is niet kritisch.
    En ja, natuurlijk een FOD in het verleden gebruikte we inderdaad ook een letterlijk een theezeef bij de blokker vandaan. In m’n dubbelstaarter waarbij de inlaten boven de vleugel zaten, heb ik zelfs een opgespannen stuk raam-hor gebruikt, dit heeft van 2001 tot 2013 prima gewerkt.
    V.w.b. de Opel RAK 1, die ligt alles behalve laag bij de grond en als het idee met de lanceer rail blijft dan al helemaal niet denk ik.

    https://www.jetcat.de/en/service/konfigurator
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
  13. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Indien een “theezeef”, houd dan wel voldoende ruimte rond eea, zodat er ook luchtstroom langs de turbine en naar de dubbele wand vd thrustpipe mogelijk blijft. Dat was het voor vandaag, denk ik…
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Het komt er nog niet uit...

    Wat is het doel van een trustpipe?

    Indien er geen trustpipe is...presteert de turbine dan anders? Meer...gelijk...minder?
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Ede
    Thrustpipe wordt middels venturi werking gebruikt en verhoogt hierdoor de uitgestoten lucht .
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.019
    Locatie:
    Zwolle
    Ok...dus een must...

    Dan op zoek naar een pipe..

    Heb ze nog niet kunnen vinden waar te koop.
     
  17. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Hé Serge, Henk, ik heb er helaas zelf geen ervaring mee met een model turbine. Echter de theory is dat via een thrustpipe de uitgestoten luchtdeeltjes over een bepaalde lengte “gedwongen” worden nog sneller te gaan waardoor er meer stuwdruk gegenereerd word. Wat dit extra opleverd bij model turbines heb ik zelf helaas nooit getest. In het verleden wel eens getest met EDF aandrijving (70mm) echter daar geen groot meetbaar verschil kunnen constateren. Tevens luisterd eea nauw mbt tot eind diameter en lengte van de pijp. Een F-16 kan ook z’n uitlaat knijpen, echter doet dit in combi met de naverbrander functie waarbij dus extra brandstof en verbranding in de uitlaat word geforceerd…
    Bij JetCat kom ik alleen een configurator tegen, waarbij je dus zelf de waarde van diameter moet opgeven…? Daarna helaas geen prijs vooraf…? Ik kwam ook op een site waar eea compleet voor een specifiek model word geleverd, echter dat zoeken we niet.
    Nogmaals ik zal contact opnemen met Jacques Verburg om te kijken wat hij van de materie weet. Tot zover…
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Of neem eens contact op met Ilja van Grumania,com 1 van de jetpijp fabrikanten die weet waar hij over praat.

    Geef aan dat het om een 'oud' type P80 gaat, in wat voor een model het moet komen en laat hem dan aangeven wat de geschiktste diameter is.

    Hij zal je vast verder kunnen helpen met zijn kennis.
     
    serge pot en Rene Neefe vinden dit leuk.
  19. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Ja Berto, die site bedoelde ik met een hele serie thrustpipes (meer als 250!) per vliegtuig model gerangschikt…
     
  20. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    https://www.grumania.com/xtcommerce/media/products/0981238001453801159.pdf

    Installatie thrustpipe en lengte voorbeelden, ze leveren van 50 t/m 100 cm, per cm nauwkeurig, kosten +/- 160€…Intermediate range 40 t/m 80N of Intermediate II 80 t/m 160N. Ik zou voor de eerste gaan met m’n oude “eerste” serie turbine, herkenbaar aan de puntige uitlaat cone. De 2de is voor de latere series die ook P80 werden genoemd leveren statisch tot bijna 90N, herkenbaar aan de afgeronde cone. Welke is het Henk, die jij hebt?…
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022

Deel Deze Pagina