Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 7 jun 2022.

1. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het begint te dagen..

Niet gehinderd door enige kennis nam ik aan dat de trustpipe een buis was die strak om de buitendiameter van de turbine zat..met als doel de eventuele vlammen ... en natuurlijk de gassen beheerst af te voeren.

Nee dus...bij het woord venturi viel het kwartje...expansie van de met de uitlaatgassen meegezogen secundaire lucht.

Vraagstukken:
    1. Is een trustpipe nodig.
    2. Heb ik zonder trustpipe voldoende stuwkracht.
    3. Waar moet de turbine komen ivm het zwp.
    4. Kan de turbine zonder een vorm van pijp in de gondel.

Waarom ik zo moeilijk doe?? Ik zal het je uitleggen...en dan gaan we naar oplossingen zoeken.

De rompgondel is ongeveer 100 cm lengte..

7.jpg

En er komt smoke op...veel smoke...en hoe mooi zou het zijn wanneer die smoke uit de 16 raket openingen komt....hier dus...

20.jpg

De vraagstukken

1. Is een trustpipe nodig?

Nee..met wat ik nu weet geeft die extra stuwkracht dmv de venturi werking en expansie van de meegezogen secundaire lucht...hoeveel die toename is...zijn we nog niet achter.

2. Heb ik zonder trustpipe voldoende stuwkracht.

Dat weet ik niet...de kist gaat iets van 60 á 70 km/h vliegen...heeft het karakter van een trage schaalzwever...en gaat 22 á 25 kg wegen...met een span van 5,5 meter. De P80 levert 9 kg stuwkracht ( zonder pijp) is dat voldoende voor een stijgsnelheid van 1 m/sec.

Mogelijk valt dat te berekenen maar gevoelsmatig zeg ik..ja...ruim voldoende.

3. Waar moet de turbine komen ivm het zwp.

Die moet absoluut zo ver mogelijk voor in de gondel...Met klimbim is dat iets van 2 kg en zou ik de turbine bv in het zwp zetten...dus achterin de gondel...dan zal het lood wat er in zal komen om het zwp op 35% te krijgen...uit 2 kg "overbodig" lood bestaan. Dan zou ik wel eens griezelig dicht bij de max 25 kg startgewicht kunnen komen...derhalve dus maximaal voorin. ( net als de boordaccu's...de 2 hoogteroer servo's...powerbox.). De 2 tanks komen uiteraard wel in het zwp.

4. Kan de turbine zonder een vorm van pijp in de gondel.

Nee. er zullen ongetwijfeld vlammen kunnen zijn bij het opstarten o.i.d. en de hete uitlaatgassen ergens in de gondel zomaar vrijuit laten stromen....( ongeveer ter hoogte van halverwege de cockpit) dan zou de boel affikken...er moet dus een vorm van bescherming...geleiding van de vlammen en uitlaatgassen zijn.

Het plan:

- De turbine maximaal voorin
    - Servo bediende deuren tbv de instroom
    - Een buis ruim passend om de turbine bv gelijk aan de conus van een trustpipe dus iets van 140..150 mm diameter met een lengte van ongeveer 400 mm (tot ongeveer aan het einde van de cockpit)
    - De buis komt uit in de "smoke expansie" ruimte...een houten trechter van vooraan 200 x 200 mm..en achteraan...bij de raketmotoren plaat ...van ongeveer 350 x 350 mm gelijk aan de raketmotoren plaat.

Er is dus geen venturi werking in die "trustpipe"... het is meer een kachelpijp voor de afvoer van de luchtstroom/verbrandingsgassen. Hoe warm kan een dergelijke grote pijp worden (150 mm dia) ..en zou dat aluminium mogen zijn.

De aansluiting van deze buis op de houten smoke expansie ruimte is open...(net als de buis om de turbine)..en de buis steekt bv 50 mm door de ingang van die divergerende vierkante koker.

Die koker maakt deel uit van de gondelconstructie en is er dus in gelijmd. Wat moet ik doen aan isolatie..bv de binnenzijde van de koker bekleden met 10 mm glaswol en een binnenkoker van 0,5 mm alu plaat??

Hoe warm kan de raketmotorplaat worden?? We zitten dan op ongeveer 700 mm achter de turbine...wat is dan nog de temperatuur van de uitlaatgassen...Kan die plaat van 1 mm alu zijn..?? En in die plaat zitten dan 16 aluminium kokers van ongeveer 50 mm dia x 50 mm lengte..dummy raketmotoren...( gemaakt van spuitbussen).

Ja...ik weet het...ik zit aan hele andere dingen te denken dan de gemiddelde jet vlieger...

2. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dit is mijn turbine:

3. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik dacht dat je voor de afneembare neus ging…
    Lijkt mij ook beter dan de complexiteit van deuren, en hoeft ook maar relatief klein te zijn (lengte van de startmotor?).
    En veiliger, kan niet per ongeluk dicht gaan met alle gevolgen van dien.…

4. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Klopt Max...maar ik vindt het lelijk...en je weet het ..."wie zijn neus......"

5. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Motor loopt en deuren slaan dicht = geen lucht meer en een hoop hete gassen en een brandstofpomp die er diesel in blijft pompen = brand!! Of in ieder geval een hoop rook…mooi toch? En misschien wel boem…
    Hoezo, doemdenken?

6. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Heb je misschien een zijaanzicht van de romp met daarin getekend de turbine?

7. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Max...je hebt gelijk....dan maar systeem Hols.....meerdere sleuven per zijkant met gaas er achter.

Berto...ik was al van plan om wat te gaan schetsen....voor de verhoudingen...ga mijn best doen...ben geen tekenaar...maar zal wat proberen..

8. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nee... dat wordt nix met mij..ik kan niet tekenen..

Max...mag ik een beroep op jouw doen

Kun jij in deze tekening het eea intekenen

- turbine ( ex de startmotor en ex de conus aan de achterkant) dia 110 mm...lengte 160 mm
    - zet hem maar op 100 mm vanaf de punt.
    - dan een pijp van 150 mm dia...lengte ..tot aan de achterkant van de cockpit
    - dan de smoke kast 160 mm vierkant daar waar de pijp eindigt ( dus bij het spant aan de achterkant van de cockpit) en uitlopend tot ~ 300 achteraan bij de raketplaat
    - en zet hem maar met het hart in die hartlijn die je er in hebt getekend.

Composite W&B (1).jpg

Laatst bewerkt: 17 okt 2022
    jmk1 vindt dit leuk.
  9. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ik denk, dat als jij genoeg ruimte open laat langs de zitting van de piloot op en de rompspanten ook zover mogelijk open zijn je helemaal geen ' cheater holes' of iets dergelijks met gaas hoeft toe te passen in de neus, er zal mijn inziens genoeg lucht aangezogen kunnen worden door de open cockpit heen en langs de piloot op.

Die romp is zo groot dat die turbine genoeg lucht aan kan zuigen om probleemloos te kunnen draaien.

Zo`n ' rookkast' wordt denk ik nog wel een uitdaging.
    Je zal ergens achter de pijp moeten gaan werken met 'verdelers' die van 1 pijp naar 16 gaan, denk zelf ook dat zelfs met 'dikke' rook het effect niet heel geweldig zal zijn.

Wat betreft de temperatuur achter de pijp is die al vrij ver gedaald, in mijn Rebel zat een pijp van een cm of 70 ook denk ik en dat was in de winter op idle een lekkere handenwarmer.
    En met volgas is dat wel iets warmer maar niet schrikbarend.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 okt 2022
  10. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ah...dat is gunstig van die temp op 70 cm.

Maar..moet de aanzuiglucht niet aan de voorkant de romp in?? Indien dat via de cockpit gaat dan verlies ik toch trekkracht??

11. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    ik hoop een beetje dit te krijgen aan smoke ( mijn GeeBee)

12. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zijn er waardes/verhoudingen bekend tussen de trekkracht en de trust?

13. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    350 aan de achterkant is 310 geworden, kan nog iets groter als je alles iets boven de hartlijn tilt.
    En de romp is buitenwerks maar 300 breed, dus een vierkant wordt het niet.

Turbo-RAK.jpg

14. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Mooi..bedankt!!..was ook net aan het meten...idd...300 buitenwerks..zal dus iets van 260 worden qua breedte.
    Nu moet ik eens zien of er 2 flessen onder gaan..of 1 aan elke kant...

15. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Flessen zijn rd 90 x 300 lengte

16. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Kielvlakken/roeren beginnen er op te lijken...

20221017_112056.jpg

Die moeten eerst af en dan kan ik exact de positie van de voorste liggers van het stabilo vaststellen...ivm de koppelplaten...

20221017_112108.jpg

jmk1 vindt dit leuk.
  17. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De vleugels liggen in de opslag...helemaal af..

20221017_114011.jpg

Afdekstrips bij de lassen...

20221017_114016.jpg

En de dubbelgekromde tipstukjes...

20221017_114022.jpg

jmk1 vindt dit leuk.
  18. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Dat wordt krap Henk, je moet dan de turbo-installatie zo'n 20 mm hoger zetten:
    Turbo-RAK.jpg

jmk1 en Rene Neefe vinden dit leuk.
  19. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Even voor de verhoudingen: het oppervlak van de cockpit-opening is ong. 6 dm2, en ik schat de inlaat van de turbine op iets van 0,4 dm2......

20. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Mooie tekening...ja..onder of naast de smoke kast had ik al een zwaar hoofd in...echter...dat het zwp iets verschuift onder motorloop dus dan wat verder naar voren ligt..lijkt me geen bezwaar...sterker nog...dat werkt als een soort domping..dus gunstig.
    2x 1,5 liter ( peut en lampolie voor de smoke) is ~2,5 kg totaal... Zwp verplaatsing bij een totale massa van fff grofweg 25 kg...?? ( zwp op 35%)...3 á 4 %???

De turbine inlaat is krap 50 mm = ~0,2 dm2..maar wel met een instroom van..?? bijna Mach 1??

Ik worstel nog met de som van de trekkracht en de stuwkracht....hoeveel % neemt de trekkracht voor zijn rekening bij een turbine...25-30%???? Wanneer ik die instroom niet voor in de romp heb dan is de totale kracht wat minder...toch??

Ik gok op instroomopeningen ( totaal oppervlak) iets van 1,5 x de buitendia van de turbine.

Deel Deze Pagina