open ferrietkern

• Topicstarter Topicstarter leijd116
  • Startdatum Startdatum
L

leijd116

Guest
Ik wil al mijn kabeltjes naar de ontvanger door een open ferrietkern doen, mijn vraag is, zijn deze alleen te koop bij een modelbouwzaak of kun je die ook kopen bij een electronica zaak?

M.vr.gr.
leijd116

Wil je het goedkoop doen, sloop een oude computer open en er zitten zat van deze ringen in, bv in de voeding en draden naar het toetsenbord.
Voor ringen zou ik naar de electronicazaak gaan, modelbouwzaken rekenen altijd een veelvoud van de werkelijke kosten (helaas).

Ze zijn geloof ik wel te krijgen bij de electronicazaak. Maar ik zou geen oude computer open slopen dat heeft niet veel zin, daar zitten namelijk alleen dichte ferrietkernen in. Dan moet je dus al je kabels losknippen en weer solderen.

Groeten Maarten.

leijd116,

Wat bedoel je precies met een "open-ferrietkern" [hoe ziet deze eruit, afmeting, waarden]??? Wat is het doel??? Misschien zijn hiervoor alternatieve oplossingen!!!

m.vr.gr. Per.

drift-junkie zei:
leijd116,

Wat bedoel je precies met een "open-ferrietkern" [hoe ziet deze eruit, afmeting, waarden]??? Wat is het doel??? Misschien zijn hiervoor alternatieve oplossingen!!!

m.vr.gr. Per.

De zgn. KLAPPFERIET :mrgreen: . Die zit vaak in een kunststof houdertje met aan één kant een scharniertje, en aan de andere kant een klipje. Je kan deze ferietkernen openklappen. Dit kan erg handig zijn voor kabels met grote stekkers. Ze zijn er in vele maten en kleuren. Ze hebben overigens dezelfde functie als een normale ferietring (stoorsignalen dempen/elimineren :murder: )

Groetjes Aaalie

Dit soort ferriet kernen kan je gebruiken maar ze zijn wel erg groot en zwaar! Omdat ze zo groot zijn moet je ook vrij lange kabeltjes gebruiken. Je moet de kabel enkele keren om de kern wikkelen. Alleen de draad door de kern is niet echt voldoende. De dempende werking van die ene wikkeling is bij de relatief lage frequenties van onze besturing niet zo erg groot.
Als het gewicht geen probleem is dan prima maar anders kan je beter ferriet ringen kopen. Die zijn in vele maten te koop maar je kunt het best ringen kopen die ongeveer 2cm in diameter en 4 á 5mm dik zijn. Daar kan je het stekkertje van je servo snoertje makkelijk doorsteken zodat je 3 tot 4 wikkelingen om de kern kunt leggen. Is je snoertje lang genoeg voor nog meer wikkelingen dan is dat ook goed. Let er op dat de ferrietkern zo dicht mogelijk bij de ontvanger komt en niet bij de servo daar doet hij weinig of niets.

Goedenmiddag,

We hebben het hier over ferriet ringen dus ik stel hier mijn vraag maar even.

Ik ben nu bijna zover dat mijn Snoopy II TW gaat vliegen en ik heb alle servo`s ver bij de ontvanger vandaan zitten (krijg je snel met zo`n kist :wink: ).

Nu ben ik ook van plan om ferrietringen toe te passen en Conrad heeft er een aantal in het assortiment.
Omdat ik deze niet direct kan linken hier het nummer:
508047 - 8A

dit is een ferrietring met een buitendiameter van 18mm en een gat van 10 mm, de dikte is waarschijnlijk ook 10mm.

Zijn deze ferrietringen geschikt voor mijn toepassing???

Groet,
Berto.

Dat zijn precies de ferrietringen die ik bedoel. Let wel op dat je servostekkertje erdoor kan dus kies de juiste maat! Als je het servosnoertje er om gewikkeld hebt kan je de zaak vastzetten met een stukje krimpkous. Dat houdt het prima op z'n plaats en indien nodig kan je het ook weer makkelijk verwijderen.

Ernst Grundmann zei:
Let wel op dat je servostekkertje erdoor kan dus kies de juiste maat!
Anders kan je de stekkerbussen zo uit de stekker trekken door de lipjes op de servo stekker met een spelt omhoog te wippen.

Ik zelf heb mijn bedrading om een ferrietstaaf met gaatjes gedraaid [vroeger beter bekend als "varkensneus", 6mm doorsnede bij een lengte van 10mm, met 6 gaatjes] het aantal windingen is afhankelijk van hoeveelheid die ik daarvoor over heb, meestal min. 3wnd. En dan door de gaatjes, over de bedrading heen, en weer door de gaatjes spoelendraad gewonden [6wnd], uiteinden kortgesloten, en dat zou de truc moeten doen. [per bedrading 1 ferriet] Alle kleine beetjes helpen, maar als iemand beweerd dat het "NIET" werkt, dan kan ik mij daar niet tegen verweren, doch bij mij maakten het wel verschil, maar geen wonderen!!!! Dus ik ben benieuwd hoe het met jullie "wondermiddelen" zit!!!

Aaalie, het klapferriet was bij mij niet bekend, alleen dan als ontkalker op een CV-instalatie :) , maar om te stellen dat alle ringferrieten stoorsignalen dempen/elimineren, dan moet ik tegenspreken. Ringferrieten worden nl ook toegepast als inductie versterker/verhoger in spoelen; soms als bandbreedte "vergroter", soms in afstemkringen, enz. enz. Afhankelijk van het gebruikte matriaal en de afmeting, wordt bp welk werkgebied hij ingezet/toegepast kan worden. Je zou kunnen stellen dat men de ene ferrietring gebruikt om te "ontstoren", en de ander om te "verstoren" van een bp veld :wink:

m.vr.gr. Per.

Per,
Per draad een "varkensneusje" is beter maar wel veel meer werk. Als je dan ook nog een kondensatortje van ongeveer 10nF aan de ontvanger kant van de spoel zet wordt het nog een stuk beter. Dat heb ik al lange tijd in gebruik bij enkele modellen. Voor vele hier op het forum gaat dit te ver, veel meer werk en je moet ook nog een beetje van de elektronica weten.
Wat je over de ferriet ringen verteld ben ik niet helemaal met je eens. ALLE spoelen zullen een dempende werking hebben op wisselstromen die erdoorheen moeten. Hoeveel die dempende werking is hangt dus af van het materiaal waarvan de kern is gemaakt en de afmetingen EN het aantal wikkelingen. Één enkele wikkeling doet niet veel dus alleen het snoertje door de ring halen of er een klapkern omheen doen is weinig zinvol.
Ook een spoel ZONDER kern (een luchtspoel) zal die dempende werking hebben. Door er een ferrietkern in te plaatsen zal de inductie van die spoel veel groter worden en daarmee de dempende werking. Als je een luchtspoel hebt met 100 windingen kan je bij gebruik van een ferrietkern dezelfde dempende werking al bereiken met bijvoorbeeld 10 windingen.
Dit alles is dan ook nog eens afhankelijk van de frequentie. Een luchtspoel zal slechts een vrij kleine afhankelijheid van de frequentie vertonen. Een spoel met een ferrietkern echter duidelijk meer. Het gebruik van ferrietkernen zal dus nooit de bandbreedte vergroten, altijd verkleinen!
Voor hele hoge frequenties zal je een kern van een andere samenstelling moeten gebruiken dan voor lagere frequenties. Voor nog lagere zal je nog weer andere kernen moeten gebruiken. Meestal ook grotere. De "standaard" in de handel zijnde ferrietkernen zijn echter voor onze toepassingen heel goed bruikbaar. Of je ze nu uit een ontstoringsfilter van een computer haalt of in de winkel koopt, dat maakt weinig of niets uit. Pas wanneer je met echte hoge frequenties gaat werken zullen deze niet meer voldoen.

Ernst,

Ik weet niet of jij de mogelijkheid heb om jouw "ontstorings-systeem" hier te illustreren?? Tenslotte doet een "goed voorbeeld", goed leren!!! [ikzelf ben niet zo handig met het invoeren van foto's, tekeningen, ed. op het forum, en ga binnenkort een spoedcursus hierop volgen, want de pc doet niet wat ik wil, of ik snap het gewoon even niet???]

Misschien ben ik onterecht uitgegaan van bandbreedte-vergroting bij het gebruik van ringkernen in aanpassingsfilters voor antennes, signaalversterkers en meetapparatuur voor hoge frequenties, die aanbevolen werden in Amerikaanse literatuur over antenne-bouw en alles wat hiermee te maken heb. Om zekerheid hierover te krijgen zou ik deze boeken er op na moeten slaan, maar dat is mij veel te veel werk en niet echt relevant voor dit topic of verdere toekomstige projecten van mij, dus neem ik bij deze genoegen met jouw visie!!!

m.vr.gr. Per.

In (radio) amateurkringen zijn ooit eens metingen verricht aan die klapkernen. Daarbij bleek dat ze zich nauwelijks als ring gedragen en in feite niet erg effectief zijn. De verdenking is dat die klapkernen aangebracht worden om met geringe verhoging van productiekosten een CE markering aan te kunnen geven. Het aanbrengen van een gesloten kern is eindeloos veel lastiger (zoals ook modelbouwers weten) :?.

De genoemde varkensneusjes zijn meestal zeer effectief, zij het afhankelijk van de samenstelling. Overigens is het materiaal (voor onze toepassing) niet erg kritisch en zullen juist die (ferriet)varkensneusjes het meestal erg goed doen. Die zijn dan ook vrijwel exclusief gemaakt om HF te onderdrukken, en geen strooiveld te produceren.

Onder de ringkerntjes zijn nogal wat (poederijzer) kerntjes in omloop, die niet goed voldoen. Zoals Ernst al aangaf zijn eigenlijk alle ferriet kerntjes goed te gebruiken.

Ik zie niet de oorzaak waarom je ferrietkernen wilt gebruiken. Ik modelvlieg vanaf 1968 en ferrietkernen heb ik nog nooit gebruikt (wel in laders enzo maar in modelvliegtuigen nooit gebruikt), waarom denk je dat je die dingen in een model nodig zou moeten hebben?

groetjes

fbk zei:
Ik zie niet de oorzaak waarom je ferrietkernen wilt gebruiken. Ik modelvlieg vanaf 1968 en ferrietkernen heb ik nog nooit gebruikt (wel in laders enzo maar in modelvliegtuigen nooit gebruikt), waarom denk je dat je die dingen in een model nodig zou moeten hebben?

groetjes
Dan moet je maar eens met grote kisten gaan vliegen met de antenne in de romp :lol:
En er dan achter komen dat je nog maar 100 meter bereik heb.
Met uitgeschoven antenne 8O

Bij wat naslagwerk naar een ander onderwerp, liep ik op tegen een artikel over ringkernen. Hierbij bleek de bewering van mij dat ringkernen ook een breedbandige toepassing kende juist. Buiten dat de ene samenstelling van een ringkern zich beter leent voor deze toepassing dan de ander, zijn er totaal andere oorzaken die voor dit effect zorgen.

Het blijkt dat er 2 verschillende versies zijn van HF aanpassings-trafo's; smalbandig en breedbandig, dit heeft niet zoveel te maken met het matriaal of formaat van de ringkern maar met de wikkel-methode.

Smalbandig; hierbij zijn de primaire en de sekundaire spoel, "gescheiden" tegenover of in elkaars verlengde ergens, op de ring aangebracht.

Breedbandig; hierbij worden vaak de 2 spoelen "bifilair" gewikkeld, dwz dat men ze tezamen tegelijkertijd strak, naast of over elkander [getwist], al dan niet over de gehele ring verspreidt gewikkeld wordt.

Breedbandige toepassing word veelvuldig gebruikt in oa: breedbandig HF-versterkers, "balun" voor een antenne-installatie, waarbij bandbreedten gemakkelijk tot enkele 10 tallen Mhz op kan lopen.

Voor geintresseerden in ringkernen en hun mogelijke toepassingen, bron: Elektuur 6-94, onderwerp "toroide spoelen" [zeer goed geillustreerd]

m.vr.gr. Per.

Ik wil al mijn kabeltjes naar de ontvanger door een open ferrietkern doen, mijn vraag is, zijn deze alleen te koop bij een modelbouwzaak of kun je die ook kopen bij een electronica zaak?

Mij blijft nog steeds de vraag, waarom heb je die ferrietkernen nodig? Ik heb geen problemen, mis ik iets? Waar hebben jullie het over?

Ik gebruik diverse electrisch aangedreven modellen, ik vaar met zeilboten, vlieg met electrozwevers, ik heb een ornithopter (RC vogel). Alles werkt naar behoren, dus ben zeer benieuwd wat er gaat gebeuren als ik die ferriet kernen ga gebruiken?

Hoi,

ferrietkern zorgen er voor dat je minder stoor pulsen overhoud, mits je ze op de juiste plaats zet.
Als ik een product ter keuring aanbied en we halen de CE normen niet dan is de eerste vraag die wij stellen. WAAR KOMT DE STORING VANDAAN. maw. waar is de bron.

Los het probleem op bij de bron! een ferrietkern is een lap middel die prima werkt als je de bron niet stiller krijgt.

Een ferrietkern in combinatie met een 10nF condensator maakt een prima laag doorlaat filter, echter de PPM of PCM pulsen worden daardoor rond en niet meer vierkant, wat kan resulteren in een niet te lezen puls voor de servo.

Mijn ervaring is dat op een brandstof kist ontstoring niet echt nodig is, mits je de antenne niet teveel door de romp laat lopen.

Bij elektro motoren is het beter om de motor te ontstoren en een goede regelaar te gebruiken. Bovendien helpt het om de draadjes die naar de regelaar, motor en accu lopen haaks op de servokabels te leggen en niet in het verlengde.

Gr,

Prins

Ik heb een vliegtuig waarbij 2 servo's en de accu achterin het model liggen, allemaal met ongeveer 70cm kabel eraan. laat ik nou de ontvangerkabel parallel aan de buitenkant van het model er langs hebben lopen :? .

Dit is volgens mij de oorzaak dat ik nu mijn vliegtuig op de bouwtafel heb liggen. Ik had telkens last van kleine nukjes op hoogte en richtingroer. vooral op bepaalde punten van het vliegveld. Vooral als ik (vanuit mij gezien) op 10 uur en op 2 uur vloog. Dus precies als ik recht van me weg en recht op me af vloog. Deze kleine nukjes vond ik niet echt van belang. Ik heb geprobeerd om de ontvangerkabel om de romp te wikkelen maar dit hielp ook niet echt. Het ging allemaal goed tot dat ik bij een landing een nuk op hoogteroer kreeg en dat het model ineens 2 meter omlaag dook terwijl ik maar 1,5 meter hoog vloog.

Nu is mijn vraag:

ik heb halve klap ferriet kernen liggen, deze zijn zwaar en groot. Kan ik deze ook de helft kleiner maken(doorzagen zodat ze korter worden)?
Hiermee bespaar ik gewicht maar nog belangrijker, hierdoor kan ik mijn kabels er eenvoudiger omheen wikkelen omdat ik niet veel kabel overheb.

En hoeveel windingen moet het om de ferrietkern? Nogmaals ik heb niet veel kabel over.
Moet voor iedere kabel een aparte ferriet kern?

Ohjah voordat ik het vergeet
Los het probleem op bij de bron! een ferrietkern is een lap middel die prima werkt als je de bron niet stiller krijgt.
Ik probeer ook het probleem bij de bron op te lossen door de antenne kabel als bij autootjes recht omhoog uit te laten steken. (kabels inkorten gaat niet)

Die klapferriet kernen zullen weinig effect hebben. Dus ik ben bang dat het je problemen weinig zal verminderen en zeker niet oplossen. De kern kleiner maken zal niet gaan. Het materiaal is zo goed als niet te zagen of te bewerken. Het is kogel hard en het is erg bros. De kans is heel erg hoog dat je een hand vol brokjes overhoud als je het probeert te verzagen.
Als je naar een elektronica winkel gaat kan je daar mooie ringkerntjes kopen. Wat ze kosten weet ik niet maar volgens mij zijn ze niet duur. Koop ringkerntjes van ongeveer 2cm doorsnede en wikkel daar het snoertje van de servo zo veel keren omheen als maar mogelijk is. Hoe meer wikkelingen hoe beter de storingsonderdrukking. En ja elke servo moet een eigen ringkern krijgen. Als laatste moet je er aan denken dat de ringkerntjes zo dicht mogelijk bij de ontvanger komen te zitten.

Ontstoring%20ringkern1.jpg

Dit zijn de onderdelen om een ontstoring te maken. Ik heb het huisje van het stekkertje er even af gehaald om de draden door de ringkern te kunnen doen.

Ontstoring%20ringkern2.jpg

Hier is het servosnoertje 4 maal om de ringkern gewikkeld. Meer ging niet bij deze kern.

Ontstoring%20ringkern3.jpg

Zo ziet het er dan uit als je de servo op de ontvanger aansluit.

Back