Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

Discussie in 'Spoor H0 en Spoor N' gestart door Cyril Marien, 3 mrt 2022.

1. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Nou, hehe. Al mijn stoomloks rijden nu soepel en met werkende (gloeilampjes)verlichting.

4170:
    upload_2023-2-17_17-3-51.png

upload_2023-2-17_17-4-21.png

1350:
    upload_2023-2-17_17-4-58.png

upload_2023-2-17_17-5-28.png

1304:
    upload_2023-2-17_17-6-8.png

upload_2023-2-17_17-6-40.png

ozy, k-k en raf vinden dit leuk.
  2. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Tijd om maar eens te beginnen. Ik maak eerst maar eens een klein baantje als 'testdiorama'. Ik ga hier wat dingetjes op proberen: bergen, rotsen, weilandjes, tunnels, een bergbeek, een bruggetje. Ik ben benieuwd.
    Het hele railcirkeltje komt op een verhoging van een cm of 10, dan heb ik nog wat 'diepte' onder de rails.

upload_2023-3-3_18-27-24.png

upload_2023-3-3_18-27-59.png

upload_2023-3-3_18-28-49.png

ozy en Herby63 vinden dit leuk.
  3. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    indien je dit als berg baantje in je grotere baan wil verwerken zou ik de hoeken al wat afronden
    dan is het nadien gemakkelijker om er rotsen van te maken
    als rots kun je platen bouw schuim op elkaar lijmen met witte hout lijm
    deze kun je als afval halen op een bouw werf
    wel efkes vragen dat je ze mag mee nemen
    nadien met gips en vitrage stroken bekleden

gr raf

Cyril Marien vindt dit leuk.
  4. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Over dat verwerken in de grote baan heb ik nagedacht, ik zie wel. Maar ik verwacht hier een hoop aan te verprutsen zodat dat op de grote baan niet meer hoeft.
    Bergen en heuvels maken kan op veel manieren, ik ga eerst met karton, kranten en rollen gipsverband aan de slag. En ik wil proberen zelf simpele gietmallen voor rotsblokken te maken van gevouwen en gekreukt alufolie.

Voor alle modelbouwers: kennen jullie de meneer van Everard Junction (Richard Warren) op Youtube ? Ik heb nog nooit zo iets moois gezien. Dit is echt de hogeschool van de modelbouw. Ik heb er al veel ideetjes van opgepikt (bijvoorbeeld over de achtergrondfoto) maar wat die man kan, en waar hij überhaupt naast zijn beroep de tijd vandaan haalt, is voor mij onbegrijpelijk. En wat hij allemaal aan elementjes toevoegt aan zijn landschappen komt voor het grootste deel gewoon uit de (Britse) modelbouwhandel: ouwe krantjes, rotzooi, prullenbalkjes, putdeksels, duiven, noem maar op. Hij heeft ook een straat vol rijdende autootjes met het Magnorail systeem. Je weet niet wat je ziet ! Alleen ernaar kijken is al een genot (of je stopt voor altijd met modelbouwen, dat kan ook). Hier een link naar de bouw van zijn huidige baan (iig de eerste aflevering van zijn playlist, de link naar de hele playlist werkt hier niet):

En als je niet de hele playlist door wil spitten, zo ziet zijn baan er eind 2022 uit (even terugspoelen, bij mij begint deze link in het midden):

Laatst bewerkt: 3 mrt 2023
  5. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Intussen blijf ik ook nog prutsen aan het grote baanontwerp. Ik neig er nu naar om zoiets als hieronder te doen: twee gescheiden sporen, met ieder 1 parkeerspoor. Dan kunnen er twee treinen tegelijk rijden, in verschillende richtingen, en twee geparkeerd staan. Omdat de sporen ook fysiek (en niet elektrisch) verbonden zijn kan ik de treinen ook nog wisselen. Onthou dat ik analoog rijd !

Het centrale deel zal een zone met een station en bebouwing worden, tegen een heuvel waar de bovenste sporen doorheen lopen. Met de twee 'vleugels' kan ik landschappelijk doen wat ik wil: het zal er veel minder symmetrisch uit gaan zien dan het nu lijkt. De lengte van het middeldeel is afhankelijk van de beschikbare ruimte.

De wissels van het parkeerspoor van de binnenste baan zitten nog niet handig. De trein kan er zonder heen en weer manoeuvreren op deze manier niet oprijden.

upload_2023-3-4_14-34-17.png

Laatst bewerkt: 4 mrt 2023
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Hier lopen de parkeersporen beter. De twee middelste sporen in het 'stationsdeel' zijn nu de parkeersporen, de twee buitenste zijn de doorgaande lijnen.

upload_2023-3-6_12-5-47.jpeg

upload_2023-3-6_12-10-39.jpeg

7. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Dit wordt het idee: het hele baantje ligt nu 9 cm hoog. Dat geeft ruimte voor een bergkloof met een riviertje waar de trein op een bruggetje overheen rijdt.

upload_2023-3-6_16-56-10.png

upload_2023-3-6_16-56-36.png

upload_2023-3-6_16-57-7.png

upload_2023-3-6_16-57-35.png

Laatst bewerkt: 6 mrt 2023
    ozy, M.l.v.Doesburg en raf vinden dit leuk.
  8. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    De baan (nog niet de rails) zitten vast op de ondergrond.

upload_2023-3-8_18-39-18.png

En ik ben voor de lol begonnen met mijn eerste scratch build van wat afvalhout: dit moet een stalen brug worden. Veel te lomp nog, maar leuk om te doen.

upload_2023-3-8_18-40-49.png

upload_2023-3-8_18-41-37.png

upload_2023-3-8_18-41-58.png

ozy en raf vinden dit leuk.
  9. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Kan ik de rails met houtlijm op het triplex lijmen ? Op de grote baan komt er kurk onder, dat laat ik hier maar achterwege.

10. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Nog wat zitten prutsen aan het bruggetje: een laag witte grondverf en een laag grijs. Ik moet toch eens een airbrush kopen ...

upload_2023-3-8_22-46-31.png

upload_2023-3-8_22-47-4.png

Ik heb in de layout getekend waar ik de bergbeek ongeveer wil hebben. Onder de aansluitrail (dat wordt nog een gewone) met de grijze tape eronder komt dan het bruggetje.

upload_2023-3-8_22-49-25.png

Het perspectief vertekent: de hele baan past ruim binnen de kaders van de basis.

upload_2023-3-8_22-50-27.png

ozy vindt dit leuk.
  11. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    ja je kunt houtlijm gebruiken als ook tec 7.
    daar spuit je een dun repeltje van onder de rail zodat het nit tussen de bielzen te zien is
    de rail vast zetten doe je met een parker en een rondelletje
    foto komt
    na het drogen kun je deze verwijderen

Naamloos.jpg
    met tec 7 kun je gemakkelijker nadien de rails terug verwijderen
    witte houd lijm lost ook op met isopropanol
    gr raf

Laatst bewerkt: 9 mrt 2023
  12. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    nu eventjes meer tijd
    ik gebruik ballast van woodland scenic maar ik meng de kleuren licht grijs met een donkerder grijs
    wil je de rails roest spuiten dan dit eerst doen na het vast leggen .
    met stoom treinen kun je tussen de twee rails een zwarte strook aan brengen omdat een stoom trein langs onder asse verliest
    ik doe met een lepel en een penseel de ballast leggen en daarna spuit ik er met zo een ruitenwasser buis isopropanol gemengd met water over spuiten en dan met een pipet verdunde houtlijm er overgeen
    de isopropanol breekt de oppervlakte spanning van het water en zo dringt het houtlijm water en zeep (drupeltjes dreft) beter tussen de ballast kiezels

13. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Weer wat geleerd: 'denkende wissels'. Die schakelen alleen de stroom in in de rijrichting, en het andere spoor is 'dood', als er tenminste geen sprake is van een kring waardoor de stroom van de andere kant komt. Daar had ik nog nooit van gehoord. Dat zou betekenen dat ik voor de parkeersporen (op het plaatje de binnenste twee) geen extra trafo's nodig heb, maar dat de treinen die daar staan niet rijden als de wissels op de 'hoofdbaan' (de buitenste twee sporen op de foto) zijn geschakeld. Snap ik dat goed zo ? Nou moet ik even uitzoeken of mijn wissels (Fleischmann 6044/6045) 'denkend' zijn.

Een vraag in dat kader: kan je twee elektrische wissels (oude FLM modelrails, 6044/6045) op één FLM wisselschakelaar aansluiten, zodat ze met een druk op de knop gelijktijdig worden omgezet ? Dan zou ik dus met 1 druk op de knop bijvoorbeeld een parkeerspoor 'aan' of 'uit' kunnen zetten. Als er dan aan twee kanten een wissel zit (en dus geen kring meer die aan twee kanten stroom krijgt) dan activeer je de stroom daar, of zet je hem 'uit', met 1 knop. Kan dat zo, of snap ik het verkeerd ?

upload_2023-3-9_16-29-20.png

14. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    dat kan zo gedaan worden ja

15. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Ik vond de brug te donker, dus nou is ie lichter grijs. Morgen maar eens kijken of ik wat roest en veroudering kan maken. En bakstenen pijlers van tempex.

upload_2023-3-9_23-21-1.png

upload_2023-3-9_23-21-57.png

Laatst bewerkt: 9 mrt 2023
    ozy en raf vinden dit leuk.
  16. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Ik heb misschien wat overdreven met de roest en de wash, maar ik vind het wel leuk zo. Nog een paar grafitti's er op, en stenen peilers.

upload_2023-3-10_18-40-32.png

upload_2023-3-10_18-41-6.png

ozy, Herby63, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Even voor mijn begrip: zijn dit de draadbruggen, en moeten die er UIT om de wissel 'denkend' te maken ?

upload_2023-3-11_0-39-17.png

upload_2023-3-11_0-37-29.png

18. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    geen idee maar ik zou op passen want anders werken ze helemaal niet meer
    vooral die met dat plastieke puntstuk zou wel eens ellende kunnen geven
    ik ga eens rond vragen mischien vind ik er meer over

gr raf

19. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Het lijkt of de wisseltongen met de draad verbinding maken met de spoorrail, waarop na omzetten dezelfde polariteit staat. Misschie dat de ongen op die manier worden gevoed en de lok bij het rijen op de wissel van stroom voorzien. Gr. Klaas.

20. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Ik snap het al. De draadbruggen zorgen ervoor dat de stroom in beide rijrichtingen van de wissel wordt doorgegeven, ook als de niet geschakelde kant niet via een kring in het traject van stroom wordt voorzien, bijvoorbeeld bij een parkeerspoor dat eindigt met een buffer. Als je de draadbrug weghaalt krijgt dat parkeerspoor geen stroom als de wissel er niet heen geschakeld staat, en zal een lok die daar geparkeerd staat niet rijden. Wanneer de wissel op het parkeerspoor wordt geschakeld krijgt dat spoor weer stroom en kan de trein wegrijden. Dus: om een wissel 'denkend' te maken moet je de draadbrug weghalen.
    Je zou een parkeerspoor met aan twee kanten een verbinding met de hoofdbaan heeft dus met twee 'denkende' wissels (een aan iedere kant) uit kunnen zetten, en er een trein op kunnen parkeren. Dan moeten allebei de wissels dus wel in de hoofdbaan geschakeld zijn, want als één wissel in het parkeerspoor geschakeld blijft zal dat stroom op de rails houden.
    Vandaar mijn vraag: kan je met één wisselschakelaar (Fleischmann) twee wissels tegelijk bedienen ? Dan vergis je je nooit. Eén druk op de knop schakelt dan de stroom op een parkeerspoor uit dat aan twee kanten een wissel heeft naar de hoofdbaan.

Laatst bewerkt: 11 mrt 2023

Deel Deze Pagina