Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

Discussie in 'Spoor H0 en Spoor N' gestart door Cyril Marien, 3 mrt 2022.

1. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Dat kan ja, met een spiraal. Dat heet een 'helix'. Die kan je in principe zo hoog maken als je wil.
    Ik probeer nu eerst een halve cirkel in een berg, als ik een hele cirkel of spiraal in een berg wil maken kost dat meer zichtruimte. Maar het is een optie.

MarcT vindt dit leuk.
  2. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ben ik met je eens maar is wel spannender voor een toeschouwer.
    Ik bedoel je ziet een trein een tunnel in gaan en je weet niet uit welk gat hij komt.
    Zeg ik als leek.

MarcT en Cyril Marien vinden dit leuk.
  3. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    bertus het stijg percentage blijft het zelfde want je moet ook minstens 8 cm stijgen
    anders kunnen je loks er niet onder rijden .
    alles hangt dus af van de lengte en cyril wil die kort houden
    als je 10 meter lengte hebt en je wil een 2% max stijg % dan kun je 20 cm stijgen

gr raf

4. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Dat begrijp ik, maar met een 360 graden cirkel ga je toch verder omhoog dan een 180 graden bocht?
    Ik bedoel eigenlijk je heb dan toch 2 keer zoveel lengte dus kan je het stijgingspecentage kleiner maken?

MarcT vindt dit leuk.
  5. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
  6. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Een cirkel met een radius van 357,5 mm (de krapste bocht die ik gebruik) heeft een raillengte van 2,25 meter (2 x pi x R). Per cirkel in een spiraal zou je dus een cm of 6 kunnen klimmen. In een helix is die hoogte ook minimaal nodig omdat er anders geen treinen in passen.

MarcT vindt dit leuk.
  7. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Ik heb wat nauwkeuriger een 3% 'oprit' gemaakt, van achter links in de hoek tot de bocht rechts. Echt grote hoogte overbrug je zo niet, en die hoogte moet ook weer omlaag. Als ik echt de hoogte in zou willen moet ik een (2 eigenlijk) helix maken.

Om even te laten zien hoeveel baan je nodig hebt om van 0 (linker buitenbocht) naar een hoogte van 60 mm (in het midden van de bocht rechts) te komen:

20231011_165639.jpg

20231011_165651.jpg

20231011_165706.jpg

Laatst bewerkt: 11 okt 2023
    MarcT en ozy vinden dit leuk.
  8. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Ik heb er nog een zware trafo bijgekocht, voor weinig op MP. Ik heb nu twee zware trafo's voor de twee hoofdsporen die ik op de baan wil leggen. Daarnaast nog wat lichter uitvoeringen voor rangeersporen ed.

20231012_144255.jpg

NB: Hoe komt het dat treinen op wat langere banen met die zwaardere trafo's beter rijden ? Je zou zeggen dat gelijkstroomtrafo's allemaal de stroomtoevoer van 0V tot 14V regelen ? Ik snap wel dat ze voor wat betreft de wisselstroomuitgang meer kunnen (lampjes, wissels e.d.)

Laatst bewerkt: 12 okt 2023
    MarcT vindt dit leuk.
  9. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Om 6 cm omhoog en omlaag te gaan heb ik 4 meter spoor nodig. Veel meer zit er zonder helix niet in, en gezien de beschikbare ruimte zie ik daar maar van af. Overigens haalt één lokje (de rode diesel) deze stijging al niet met wagons er achter.

Om toch de illusie van wat 'hoogteverschil' in het landschap te maken is het het handigst dat ik het hele spoor op een cm of 10 boven het tafeloppervlak leg, en dan hooguit het achterste gedeelte wat hoger maak. Als de hele baan 10 cm boven het tafelblad ligt heb ik wat ruimte om bijvoorbeeld een brug over een riviertje te maken.

Ik zit verder uit te vogelen hoe ik een solide 'uitbouw' aan een tafel kan maken, voor het gedeelte waar nu klemmen en latten zitten.

MarcT en ozy vinden dit leuk.
  10. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik bedenk tijdens het lezen iets wat ik niet weet of het werkt.
    Je kan ook de tafel 6 cm scheef leggen.
    Hoe zou er dat uit zien?
    Als je dan de rails nog 3 cm omhoog legt heb je 9 cm.
    Als de rails onder een schuin dak ligt valt het misschien niet zo op als je het weg moffelt met het landschap.
    Nogmaals ik heb er 0 ervaring mee maar een beetje out of de box denken zeg maar.
    Schiet me maar af als het niet is haha.

11. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Eigenlijk doe ik dat ongeveer door het spoor op 10 cm boven het tafeloppervlak te leggen, en met glooiingen in het terrein de illusie van 'hoogte' te maken.
    En de tafel op 6% en nog 3% van de rails erbij betekent dat het spoor 9% stijgt: veel te veel. Max 3% (ten opzichte van de horizontaal).

MarcT en Bertus vinden dit leuk.
  12. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Daar heb je een punt

13. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Kun je de baan op de plek waar hij onder de andere baan doorgaat, niet een centimetertje lager leggen? Dan heb je misschien net genoeg ruimte.

14. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Ik heb met een uitgeknepen wattenstaafje een klein streepje ATF olie op 3 cm rail aan beide kanten aangebracht. Het kan wishfull thinking zijn, maar na een rondje of vijf lijkt het of de treinen echt met minder haperingen rijden. Eigenlijk raar, want die ATF maakt niet schoon, lees ik op veel plaatsen, maar gaat corrosie tegen. Ook op de hellingen rijden de treinen zonder te slippen gewoon mooi omhoog, zelfs op lage snelheid.

20231014_134647.jpg

Het spelen met de 'denkende wissel' blijft leuk !

Nog wat van mijn pronkstukken. Ik heb op deze testbaan de parkeersporen wat langer gemaakt zodat de treinen met meer wagons kunnen rijden. Mijn oorspronkelijke droom om met hele lange treinen (met 8 personenwagons bijvoorbeeld) te gaan rijden is ietwat ambitieus met de afmetingen van deze baan.

20231014_142000.jpg

20231014_142022.jpg

Laatst bewerkt: 14 okt 2023
    MarcT, ozy, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Weer een vraag voor de experts. De stroomtoevoer met de 'schone' rails en lokomotieven lijkt nu goed te zijn, de treinen haperen steeds minder. Ik heb nog steeds wel maar één aansluitpunt. Maar wat me opvalt is dat met het regelen van de snelheid met de trafo, vooral als de treinen langzaam rijden, de werking echt niet traploos is. De snelheid stijgt of daalt eerder in stapjes, en daardoor hapert de trein bij het veranderen van lage snelheid weer meer.
    Vraag: moet de snelheid met analoge trafo's echt traploos en soepel te regelen zijn, of gaat dat altijd in 'trapjes' ?

Laatst bewerkt: 14 okt 2023
    MarcT vindt dit leuk.
  16. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hangt van de trafo af.
    bij marklin word de secundaire wikkeling gebruikt en daar gaat een geleider over heen
    dus steeds in trapjes van een wikkeling Märklin_280A-detail.jpg maerklin-trafo-inside.jpg

Cyril Marien vindt dit leuk.
  17. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Als de trein op lage snelheid hapert, ligt dat nog steeds aan het (gebrek aan) contact met de baan. Bij hogere snelheid loopt de trein door de massatraagheid over korte onderbrekingen heen.

18. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    cyril je kunt nog ontkoppel rails zetten aan je opstel sporen
    dan kun je de lock van de wagons halen en daarna deze met een andere uit elkaar rangeren

gr raf

Cyril Marien vindt dit leuk.
  19. Cyril Marien

Cyril Marien

Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Zitten er al op, handontkoppelaars. Bestaan die ook voor profikoppelingen ?

20231014-142000-652a8ee3a924d.jpg

MarcT vindt dit leuk.
  20. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012

Deel Deze Pagina