Selectiewedstrijd 1978: Links mijn Nobler variant, rechts de Orion, achteraan de Super Master variant van Paul Tupker We helpen elkaar: Het was een akelig koude dag, uit protest had ik een extra T-shirt aangetrokken met het logo van mijn schaatsclub. Maar het hielp niet.... Een beetje psychologische oorlogvoering :rolling: Ook dat hielp niet, Peter versloeg mij die dag afgetekend. En dit was het WK team voor 1978:
Momenteel ben ik weer iets verder. Het Dural is ontvangen en bewerkt. Het koste wel iets meer moeite voor de freesmachine maar op zeer lage snelheid is het dan toch gelukt.:rolling:. de triplex spanten voor de inkastingen van het landingsgestel zijn verlijmd. de tuimelaar zit op zijn plaats. en de motor is binnen. De venturi wordt pas gemaakt als het model in de kist in gebouwd is op aanraden van Paul Rietbergen.
Heel jammer! Deze motor is volkomen ongeschikt. Het is een motor met schnürle porting. Prima voor bijna alles, behalve F2B, daar wil je een veel 'tammer' getimede motor hebben. Anders sleurt 'ie je na de eerste looping het hele vliegterrein over. Deze komt nooit meer terug in een mooie viertaktloop. Doordat het zo'n powerbeest is, zal het verbruik ook flink hoger liggen en kom je dus nooit uit met de tankruimte die bedoelt is voor een tank van maximaal ~ 100cc. Ook is deze motor zoveel zwaarder dan de origineel gebruikte Fox 35, dat je het zwaartepunt vrijwel zeker niet meer op de goede plaats krijgt. Had maar even vooraf gevraagd....
Daar heeft hij zich dan flink mee vergist. Vanuit het perspectief van een speed (F2A) vlieger een begrijpelijke redenering, daar is het inderdaad 'hoe harder hoe beter'. Vanwege de door mij genoemde redenen pakt dit bij stunt (F2B) juist helemaal fout uit: Een Fox 35 trekt een Nobler tot een gewicht van ~1100 gram, daarboven kom je tekort, maar een motor als deze Irvine is weer het andere uiterste; of je valt uit de lucht, of je vliegt veel, maar dan ook veel te snel. En het regelt helemaal niet tijdens de figuren, zodat loopings altijd citroenen worden, steeds langzamer omhoog tot bovenin en dan opspeeden tijdens het naar beneden komen. Er zijn maar heel weing motoren geschikt voor F2B, en dan bedoel ik niet alleen het niveau waarmee je wedstrijden wint, maar net zo goed het instaplevel. Helemaal omdat het je eerste model van dit formaat is, kun je dit soort extra problemen er echt niet nog bij hebben. Ofschoon een bijzonder model zou ik de Orion nooit als eerste model na het beginnersniveau aanraden, maar dat terzijde...
Ondertussen ben ik weer iets verder de motor bok is gemaakt. op aanraden van Bruno en Henk is er toch een LA 46 motor gekomen. De onderkant van de romp is dichtgemaakt en geschuurd. en het stabilo is gemaakt. in afwijking van de tekening heb ik voor een holle beplankte constructie gekozen lichter en sterker dan een massief stabilo.
In 1980 hadden we erg veel last van instabiele motorlopen, dit bleek veroorzaakt te worden door een te slappe verbinding tussen motor en motorbok. Dit hebben we opgelost door 2mm dural plaatjes op de motorbokken te lijmen en er inserts in te plaatsen van messing M5 boutjes die binnen M3 getapt waren. Dit maakt een zeer sterke motor ophanging met als resultaat een stabiele motorloop. De hoeken in een lijnbestuurd schema zijn zeer heftig en vereisen een sterkere ophanging dan dat je normaal voor RC zou doen. Je kunt dit nalezen met plaatjes erbij op lijnbesturing.nl onder bouwverslagen thundercat II en vervolgens naar bladzijde 5 te stappen, daar staat een detail uitleg met foto's van de inserts. Het zou zonde zijn als je kist straks af is en de motor niet af te stellen blijkt.
Zie ik het nou goed? Zijn de rompzijkanten gewoon een enkele laag 3 mm balsa? Overigens was zo'n motorkap, die na verwijdering de hele romponderkant open liet, tot in de jaren 70 gebruikelijk. Daarna kwamen we erachter dat het veel beter was om de romp tot aan het eerste schot ook van onderen dicht te maken. Je krijgt dan een koker die de torsiekrachten veel meer opvangt. Ook daardoor zal de motor veel minder trillen, wat de afstelling ten goede komt. Want we hebben heel wat motoren gehad die na het in tweetakt gaan, daar niet meer uitkwamen. En we willen juist dat de boel na het klimmen weer netjes terugschakelt. De rompneus die ik nu zie gaat je daar niet bij helpen.... Heb je bij het bepalen van de plaats van de motor, rekening gehouden met het gewichtsverschil tussen een LA-46 en een Fox-35? Trouwens... Massief stabilo? Volgens mij was het een beklede, open constructie. Nou ja, zolang je stabilo en hoogteroer samen maar niet zwaarder zijn dan een gram of 45-50, zal het wel loslopen.
Bruno Hoe maak ik de onderkant ook dicht. De motor word van onderaf geplaatst. Het stabilo is niet massief maar hol (heb ik van henk afgekeken). Over de zijkanten bij de neus komt nog glasmat.
Door de eerste spant door te trekken naar de bodem. De tank gaat dan van voor af door een opening de romp in. Op de volgende serie zie je dezelfde oplossing als eerder getoond (al het boor en pas werk is met hetzelfde bankje gedaan, van collega F2B), maar nu met F1 al gemonteerd. Deze unit wordt tussen de rompzijkanten gelijmd. Die moeten daarvoor wel (aan de binnenkant) verstevigd zijn met: 1. een tweede laag 3 mm balsa (zoals in het origineel) 2. een laag 0,8 - 1 mm triplex 3. een aflopende (1e tot de vleugel, 2e tot het midden en 3e tot achter de vleugel) sandwich van 20 grams glas met lamineer epoxy Deze laatste oplossing gebruiken we nu eigenlijk alleen nog maar omdat daar geen olie in kan dringen, iets wat bij triplex en balsa altijd wel gebeurt. Als je geen versteviging gebruikt, rammelt je front end er in no time uit. Je gaf aan dat je een beplankt stabilo/hoogteroer had gemaakt, integenstelling tot het originele, massieve ontwerp. Ik bedoelde dus dat het origineel niet massief was, integendeel: ribben met bespanning. Dus die gewichtswinst zie ik niet zo.... Aan de buitenkant? Dat helpt niet bij de bevestiging van de -tegen de binnenkant gelijmde- motorunit. Die komt dan heel makkelijk los van het balsa. Zoals eerder gezegd, een Nobler is geen beginnersmodel, niet qua vliegen, maar ook niet qua opbouw. Er zitten veel dingen in, die je gewoon moet weten, anders gaat het mis. Dus eerst vragen, dan bouwen....