Robke, wat je hierboven schrijft kan ik alleen maar volledig onderschrijven. Het is zo frappant dat steeds weer het wiel opnieuw uitgevonden lijkt te moeten worden. Een leraar van mij zei al meer dan 40 jaar geleden, "Jongen luister nu eens naar wat de ouderen zeggen en leer van hun fouten. Jij leeft niet lang genoeg om al die fouten zelf te maken en er van te leren." Hieruit kan je opmaken dat ik destijds ook een soortgelijke instelling had.

Die leraar had echter één ding mee, het was een zeer geschikte en aimabele man die ook nog eens zeer goed les kon geven. Hij is de gene geweest die mij aan het denken heeft gezet en vooral aan het lezen!
De techniek was toen al iets dat mij mateloos interesseerde. Via een beetje vreemde omweg ben ik in de elektronica terecht gekomen maar de stoommachines, treinen, boten en vooral de vliegtuigen bleven mij interesseren. Wanneer je dan veel leest, tekeningen bekijkt en techniek musea bezoekt in binnen en buitenland dan kom je al vrij snel tot de ontdekking dat wat wij nu MODERNE techniek noemen al 100 jaar geleden bedacht is. Dat het toen niet altijd is toegepast komt meestal omdat men er de juiste materialen nog niet voor had.
Een paar voorbeelden:
Meerdere kleppen per cilinder, begin 1900 had men dat al! (Ja echt toen al.)
Variabele kleptiming, die bestond al in 1800 zoveel, in de stoommachines!
Turbo laders, die had men ook al vroeg bedacht alleen waren de materialen die toen beschikbaar waren niet tegen de enorme hitte bestand.
De elektrische auto, die reden al rond in de 20tiger jaren van de vorige eeuw.
Hybride auto, zie hierboven.
En zo zijn er nog veel meer zaken.
Mijn eigenwijsheid maakte plaats voor verwondering over wat men TOEN AL kon maken en bedenken. Daar leven wij nu nog steeds van en dingen die toen zijn uitgedacht gelden tot op de dag van vandaag nog steeds.
Hoewel het een menselijk eigenschap is die kennelijk iedereen door moet maken zou ik iedereen willen aanraden om eens wat meer naar de ouderen te luisteren. Leer van hun fouten! Waarom zou je alle fouten zelf ook nog willen maken. Ook nu nog geldt dat een mens echt niet lang genoeg leeft om alle fouten zelf te maken. Doe je voordeel met de kennis van anderen en leer zo zelf bij.
Wil je toch eens iets anders proberen? Prima doe dat vooral want zonder experimenteren wordt er nooit iets nieuws ontdekt. Maar stop met het afdoen van de "oude kennis" als oude kennis en dus niet meer relevant! Denk er goed aan dat zeer veel oude technieken nog tot op de dag van vandaag worden gebruikt ook al lijkt het misschien heel modern te zijn. Zeer veel dingen zoals de werking van de computer berusten op zaken die soms al eeuwen geleden zijn ontdekt. Het was Einstein die er een soort universele wet voor opstelde. Hij was het die buiten het standaard raamwerk dacht. Het resultaat is niet iets nieuws maar een uitleg voor iets dat al bestaat sinds de oerknal.
De zaken die Einstein "uitlegde" waren voer voor zeer veel andere geleerden die er mee aan de slag gingen. Zo is de atoombom maar ook de laser "uitgevonden". Het waren mensen zoals Oppenheimer die zeiden, als Einstein gelijk heeft dan zou dit en dit ook moeten kloppen. Dat zou dan weer dat tot gevolg moeten hebben wat uiteindelijk tot de eerste atoombom leidde. Groot was de verbazing, zelfs bij Oppenheimer, toen bleek dat het nog klopte ook. De eerste nucleaire explosie was zelfs nog veel sterker dan men verwacht had.
Een motortje afstellen is echter iets veel simpeler. Dat kan je eigenlijk maar op één manier goed doen. Als de motor dan goed is afgesteld is bijstellen maar zelden echt noodzakelijk. Meestal zal je de afstelling alleen moeten aanpassen als je andere brandstof gaat gebruiken of een andere plug of prop. Ook hebben de weersomstandigheden een beetje invloed. De instelling zal op een koude winterdag wel iets anders zijn dan op een warme zomerdag.
Dus op het veld aangekomen en na de eerste keer de motor starten hem eerst goed op temperatuur laten komen! Dan eventueel iets bijstellen en gaan vliegen. Daarna zal je hem de rest van de dag niet meer bij hoeven te stellen.
Ze zijn er op iedere club, mensen die op het veld komen en hun motor starten. Direct na het starten volgas en afstellen. Naar de baan taxiën en tijdens die rit slaat de motor af. Kist oppakken en weer naar de pits om de motor te starten. Het hele gebeuren herhaalt zich zo een keer of twee misschien wel drie. Dan eindelijk vliegt de kist om na een paar rondjes een deadstick landing te moeten maken. Foeterend loopt de eigenaar met het model naar de pits en vult de tank weer bij. Start de motor en is dan een half uur aan het klooien met de afstelling van de motor. Steeds maar weer scheldend op die rot motor, "het is dan wel een OS maar hij heeft nog nooit zo'n rot motor gehad".
Ooit heb ik toen de euvele moed gehad om zo'n persoon aan te spreken en hem te vertellen dat HIJ een beetje verkeerd bezig was. Als hij wilde zou ik zijn motor goed voor hem kunnen afstellen en kon hij de rest van de middag vliegen. Wel als ik het allemaal zou wist moest ik dat maar eens doen.
Na 5 minuten liep de motor als een zonnetje en kon hij de rest van de tank in de lucht leeg vliegen. Toen die vlieger terug liep na een lange succesvolle vlucht vertelde ik hem dat hij de rest van die middag NIET aan de afstelling van de motor moest komen, dan zouden de volgende vluchten ook prima verlopen. De eerstvolgende vlucht hield hij zich eraan en vloog hij voor de tweede keer die dag zijn tank helemaal leeg. Helaas ging hij toch weer zitten schroeven toen hij voor de derde vlucht weg wilde gaan met als resultaat dat de motor tijdens de start uitviel en het model in de sloot terecht kwam.
Toen kreeg ik de wind van voren want ik had hem toch zo goed afgesteld, nu lag zijn model in de plomp en kon hij de rest van die middag niet meer vliegen. Een man of 4 riepen toen tegelijk naar hem "Jij heb toch aan die afstelling zitten draaien dus jij hebt het zelf gedaan." Je zult begrijpen dat ik die persoon niet vaak meer heb geholpen.
Goed een lang verhaal waarvan ik hoop dat het "de jeugd" een beetje aan het denken zet. "Die oudjes zijn lang niet zo gek als jullie misschien wel denken". Het heeft mij ook enige tijd gekost om tot dat inzicht te komen en nu ik zelf tot die oudjes begin te behoren wordt dat inzicht alleen maar sterker.
Veel hobby plezier want de modelbouw is en blijft fantastisch.