P
Phoenix
Guest
Ik heb altijd al een ALFA model willen hebben en dit jaar in Dortmund dan eindelijk maar eentje gekocht. Het is de P47D van ALFA model geworden. Hier een klein afbouwverslagje.
Zo komt ie uit de doos. Echt alles ( 8) ) zit er in behalve twee servo's, een ontvanger, een motor/esc en accu. Die heb ik uit de Ultimate 'gejat', ik heb namelijk tegenwoordig helaas (te) weinig kans en tijd om indoor te kunnen vliegen.
Setup:
1x 5grams servo
1x 9grams servo
typhoon 6/3d
17 AMP ELE ESC
APC 9x6SF prop met meenemer
ETEC 2S1200mAh 8C/10C piek (wordt wellicht nog vervangen)
Graupner XP10 indoor ontvangertje
De T6/3d erop gezet, is niet de optimale motor voor deze kist, maar voldoet zeer zeker! (rendement bij hogere gasstanden is slechts 65%, halfgas is dit alweer 76% dus...) Cowling wat moeten aanpassen om de brushless ruimte te geven.
Hoogteroerservo (5g) erin en ik heb de stuurstangbuitenmantel vastgezet met epoxy tegen de romp (stond niet in de bouwbeschrijving). En dan de aileronservo (9g), zit hier nog niet vastgelijmd.
Zo nu lijkt het al wat, slechts een schroef in de met plastic versterke vleugel en romp onderkant en voila! Toen nog een afwerking kiezen. De Chow Hound of de Honey Bucket Joe!, daar ik het kwaaie koppie wel geinig vond heb ik voor de laatste gekozen. Op de vierde foto zie je dat ik de T6/3d een zwart kleurtje heb gegeven zodat ie wat minder opvalt.
En dan denk je dat is helemaal klaar....nou niet dus! Een probleempje met de aileronuitslag. Op de eerste foto is de servo neuteraal, bij de tweede geeft ie een uitslag. De stuurstangen worden verdraaid!
Oorzaak een te stroef lopend geheel hier lagen diverse oorzaken aan ten grondslag:
- Ailerons waren in de hoeken niet goed uitgesneden
- Ailerons lopen aan bij uitslag, dus gaps wat groter uitgeseneden
- de servo zat alleen aan de bovenkant vast met epoxy (volgens beschrijving) bij uitslag draait de servo mee door de 'flexibele' vleugel. Dit opgelost door ook de servo aan de onderzijde te fixeren met epoxy aan de onderzijde van de vleugel.
- De stuurstangenbuitenmantels zitten ook hier niet vast (hoeft niet volgens de beschrijving), deze ook vastgezet met epoxy.
- Nu krijg ik wel een soepel lopend geheel met de juiste uitslagen.
Vliegklaar slechts 336 gram! En meer statische stuwkracht dan dat ie weegt! Nu nog wachten op een beetje rustiger weer. :roll:
Zo komt ie uit de doos. Echt alles ( 8) ) zit er in behalve twee servo's, een ontvanger, een motor/esc en accu. Die heb ik uit de Ultimate 'gejat', ik heb namelijk tegenwoordig helaas (te) weinig kans en tijd om indoor te kunnen vliegen.
Setup:
1x 5grams servo
1x 9grams servo
typhoon 6/3d
17 AMP ELE ESC
APC 9x6SF prop met meenemer
ETEC 2S1200mAh 8C/10C piek (wordt wellicht nog vervangen)
Graupner XP10 indoor ontvangertje


De T6/3d erop gezet, is niet de optimale motor voor deze kist, maar voldoet zeer zeker! (rendement bij hogere gasstanden is slechts 65%, halfgas is dit alweer 76% dus...) Cowling wat moeten aanpassen om de brushless ruimte te geven.


Hoogteroerservo (5g) erin en ik heb de stuurstangbuitenmantel vastgezet met epoxy tegen de romp (stond niet in de bouwbeschrijving). En dan de aileronservo (9g), zit hier nog niet vastgelijmd.


Zo nu lijkt het al wat, slechts een schroef in de met plastic versterke vleugel en romp onderkant en voila! Toen nog een afwerking kiezen. De Chow Hound of de Honey Bucket Joe!, daar ik het kwaaie koppie wel geinig vond heb ik voor de laatste gekozen. Op de vierde foto zie je dat ik de T6/3d een zwart kleurtje heb gegeven zodat ie wat minder opvalt.




En dan denk je dat is helemaal klaar....nou niet dus! Een probleempje met de aileronuitslag. Op de eerste foto is de servo neuteraal, bij de tweede geeft ie een uitslag. De stuurstangen worden verdraaid!


Oorzaak een te stroef lopend geheel hier lagen diverse oorzaken aan ten grondslag:
- Ailerons waren in de hoeken niet goed uitgesneden
- Ailerons lopen aan bij uitslag, dus gaps wat groter uitgeseneden
- de servo zat alleen aan de bovenkant vast met epoxy (volgens beschrijving) bij uitslag draait de servo mee door de 'flexibele' vleugel. Dit opgelost door ook de servo aan de onderzijde te fixeren met epoxy aan de onderzijde van de vleugel.
- De stuurstangenbuitenmantels zitten ook hier niet vast (hoeft niet volgens de beschrijving), deze ook vastgezet met epoxy.
- Nu krijg ik wel een soepel lopend geheel met de juiste uitslagen.
Vliegklaar slechts 336 gram! En meer statische stuwkracht dan dat ie weegt! Nu nog wachten op een beetje rustiger weer. :roll: