P-47D "Honey Bucket Joe!" MAIDEN 22-04-'06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
P

Phoenix

Guest
Ik heb altijd al een ALFA model willen hebben en dit jaar in Dortmund dan eindelijk maar eentje gekocht. Het is de P47D van ALFA model geworden. Hier een klein afbouwverslagje.

Zo komt ie uit de doos. Echt alles ( 8) ) zit er in behalve twee servo's, een ontvanger, een motor/esc en accu. Die heb ik uit de Ultimate 'gejat', ik heb namelijk tegenwoordig helaas (te) weinig kans en tijd om indoor te kunnen vliegen.

Setup:
1x 5grams servo
1x 9grams servo
typhoon 6/3d
17 AMP ELE ESC
APC 9x6SF prop met meenemer
ETEC 2S1200mAh 8C/10C piek (wordt wellicht nog vervangen)
Graupner XP10 indoor ontvangertje

P47D1.jpg
P47D2.jpg

De T6/3d erop gezet, is niet de optimale motor voor deze kist, maar voldoet zeer zeker! (rendement bij hogere gasstanden is slechts 65%, halfgas is dit alweer 76% dus...) Cowling wat moeten aanpassen om de brushless ruimte te geven.
P47D3.jpg
P47D4.jpg

Hoogteroerservo (5g) erin en ik heb de stuurstangbuitenmantel vastgezet met epoxy tegen de romp (stond niet in de bouwbeschrijving). En dan de aileronservo (9g), zit hier nog niet vastgelijmd.
P47D5.jpg
P47D6.jpg

Zo nu lijkt het al wat, slechts een schroef in de met plastic versterke vleugel en romp onderkant en voila! Toen nog een afwerking kiezen. De Chow Hound of de Honey Bucket Joe!, daar ik het kwaaie koppie wel geinig vond heb ik voor de laatste gekozen. Op de vierde foto zie je dat ik de T6/3d een zwart kleurtje heb gegeven zodat ie wat minder opvalt.
P47D7.jpg
P47D8.jpg

P47D9.jpg
P47D10.jpg

En dan denk je dat is helemaal klaar....nou niet dus! Een probleempje met de aileronuitslag. Op de eerste foto is de servo neuteraal, bij de tweede geeft ie een uitslag. De stuurstangen worden verdraaid!
P47D11.jpg
P47D12.jpg

Oorzaak een te stroef lopend geheel hier lagen diverse oorzaken aan ten grondslag:
- Ailerons waren in de hoeken niet goed uitgesneden
- Ailerons lopen aan bij uitslag, dus gaps wat groter uitgeseneden
- de servo zat alleen aan de bovenkant vast met epoxy (volgens beschrijving) bij uitslag draait de servo mee door de 'flexibele' vleugel. Dit opgelost door ook de servo aan de onderzijde te fixeren met epoxy aan de onderzijde van de vleugel.
- De stuurstangenbuitenmantels zitten ook hier niet vast (hoeft niet volgens de beschrijving), deze ook vastgezet met epoxy.
- Nu krijg ik wel een soepel lopend geheel met de juiste uitslagen.

Vliegklaar slechts 336 gram! En meer statische stuwkracht dan dat ie weegt! Nu nog wachten op een beetje rustiger weer. :roll:

Vandaag 22-04-06 eindelijk mooi maiden weer. Helaas voor de hurricane daar had ik net even te weinig tijd voor om helemaal tiptop af te stellen, dus dan beter maar uitstellen.
Let niet op de datum op de foto's, ik heb er nieuwe batterijen in zitten en vergeten de datum/tijd in te stellen... Verder heb ik maar 3x optische zoom, dus veel groter dan dit kregen we niet op de kiek.

Klaar voor vertrek,en...windstil! 8)
P47Dmaiden1.jpg
P47Dmaiden2.jpg

Vlucht 1: met 2S 1200 lipo kwam goed weg echter wilde maar blijven klimmen, en is dus niet te hanteren, gauw weer op de grond en hoogteroer mechanisch bijgesteld....

Vlucht 2: hoogteroer de verkeerde kant op bijgesteld dom, dom dom!! Te haastig geweest :oops: Was dus nog rottiger vliegen, gauw weer landen en bijstellen.

Vlucht 3: ging prima genoeg power met 2 cellen, alleen starten is net ietwat kritisch in je uppie. Mijn vliegmaatje was namelijk zijn Raptor 30 aan het maidenen. Vandaar dat er van de eerste 3 vluchten geen foto's zijn.
P47Dmaiden3.jpg
P47Dmaiden4.jpg

Vlucht 4: toch maar eens een 3S1500 ELE pakketje erin :evilbat: dan komt de duivel los ... kist weegt dan ca. 400 gram, maar vliegt echt veeeeel beter, alleen er moet een iets kleinere prop op. Want met 15-20% gas stationair vliegen en met 30% vertikaal is me iets te gortig en geeft je weinig range met de gasstick. Volgende foto's spreken voor zich.
P47Dmaiden5.jpg
P47Dmaiden6.jpg

P47Dmaiden7.jpg
P47Dmaiden8.jpg

P47Dmaiden9.jpg
P47Dmaiden10.jpg

Conclusie: vliegt bijzonder goed en stabiel zowel langzaam als snel. Voelt vliegend groter en stabieler aan dan dat ie statisch er uit ziet. Voelt zelfs beter aan dan mijn zabarak, rollen kan om de langsas bijna zonder hoogteverlies, maar schaal dan moet je wel wat hoogteroer gebruiken.
Dit is voorlopig mijn meest favoriete vliegmodel 8) , en mocht ie ooit crashen dan komt er zeker weer een ALFA model voor terug! Aanrader voor eenieder die al aileron ervaring heeft. Nu de Hurricane nog voor 20 mei...

Nog even een vraagje:
Volgens de handleiding moeten beide ailerons 1.5-2mm up staan, nu vroeg ik me af waarom? :roll: :?:

Ik zit zelf te denken dat je het profiel bij de tips dan wijzigt met een netto andere instelhoek, oftewel een soort washout. Dit vermindert de kans op tipstall. Maar dit is slechts het idee dat ik er van heb... :roll:

Prachtige kist man !
ailerons naar boven kan idd te maken hebben met verminderde kans op stallen.
Hoe voelt deze plane eighenlijk aan, ik bedoel hij is van piepschuim maar is hij keistevig en solide?
Zweeft hij lekker binnen om te landen en kan je er heel traag mee vliegen (zonder te stallen?)

groetjes

Kurt

Kist voelt met 3S lipo heel goed aan, vliegt dan met 3d mogelijkheden. De onderzijde is verstevigd met hard plastic voor de landingen, het depron is erg stevig en heeft een harde verftoplaag en kan een behoorlijk stootje hebben.

Ik heb hem nog niet zien stallen bij de landing, landen zelf gaat heel relaxed. Wel op hoogte laten stallen en dan gaat ie nose over en pakt de snelheid weer op.

Zelfs de aanwezige brandstofvliegers vonden het er goed uitzien qua vlieggedrag. Mijn vliegmaatje heeft binnenkort zijn ALFA Ki84 Hayate klaar en dan gaan we lekker gesimuleerd dogfighten 8) .

alvast bedankt voor de info, ik heb enorm genoten van jouw foto's, deze kisten zien er SUPER uit !
ik denk me er ook eentje aan te schaffen binnenkort.
:lol:

Gisteravond toch nog weer even gevlogen en genoten :D . Ik was de enige die vloog gisteravond en er was nog iemand die zijn kist aan het opruimen was na een kleine crash, dus de sky was de limit. 8)

Wel de cockpitkap verloren (en gevonden dankzij Hans) door de toch behoorlijke windkracht 2-3. Kist had er geen probleem mee, en blijft gewoon stabiel vliegen met een zeer hoog zelf stabiliserend vermogen. Wat me wel opviel was het 'brandstof'geluid van de prop, dit kon ik in eerste instantie niet verklaren, wel gaaf geluid.
Bij het opruimen bleek 1 van de 3 motorbevesigingsschroefjes weg te zijn, waardoor de motor op 2 schroefjes kon bewegen :? Gauw repareren en vanavond weer de lucht in, sporten doen we dan wel weer een andere dag :oops: :wink: Kwestie van prioriteiten stellen. :lol:

Als de grote versie van deze kist net zo goed vliegt (150-180cm span of zo) dan ga ik deze zeker een keer bouwen!

Nog wat advies voor de ALFA serie modellen, het was vandaag ondanks 0 wind situatie wat behelpen met wat kleine probleempjes...:

- zorg dat je de stuurstangetjes bij de ailerons borgt door 'Z' of door er een buisje op te lijmen. Die van mij vloog vandaag met 1 werkend aileron, vliegt nog wel maar reageert erg traag :? .
- zet de aileron roerhoorntjes vast met extra epoxy, komt geheid een keertje los zo ook vandaag...
- zet de motorcowling vast, ging vandaag ook los... :evil: gaf raar geluid (gek he)
- de borging van de kap wordt wat slechter naarmate je de kist meer gebruikt, het depron wordt geplet en dit geeft speling waardoor de kap er af kan vliegen, dus borging verbeteren of een tape-je er overheen.

Verder kan ik zeggen dat dit een prima kistje is om je brevet mee te halen, want vandaag na 2.5-3 jaar vliegen heb ik het toch maar eens gehaald! :D
Het kwam er steeds maar niet van want ik ben een door-de-weekse-avondvlieger en de baancommisarissen zijn voornamelijk weekend-overdag-vliegers dus vanmiddag dan maar een paar uurtjes opgenomen om de WING op het club bewijsje te krijgen...'t was eigenlijk slechts nog een formaliteitje :wink:

Overigens vliegt dit kistje met windkracht 4 ook nog (redelijk) goed :wink:

Arvid,
Ik vlieg al twee jaar zelfstandig bij een club of in de Hangaar met van alles en nog wat. Calmato, Zabarak, Holiday, Liteflyer, Slowfly Hurricane, Ultimate, en nu dus de P47 (straks de Bf109 en Hurricane). Ik heb mezelf leren vliegen op de simulator (in mijn ogen een MUST voor iedere beginnende modelvlieger)
Alleen de Wing halen kwam er niet van gezien mijn vliegtijden. Aangezien mijn vliegmaatje niet altijd meer 's avonds kan vliegen is het toch handig als ik alleen 'losgelaten'mag worden op 't veld. Vooral 's avonds is er zo goed als niemand op 't veld, dus wil ik geen gezeur krijgen met het vliegen zonder brevet.

KNvvL Brevet....hmmmm :roll: ... onze club is geen KNvvL club, daar wij een zeer goede verstandhouding hebben met het schap van Recreatiegebied Spaarnwoude. Dus we hoeven geen geld uit te geven aan de KNvvL lidmaatschap, maar ik ben nog in dubio of ik (ooit) lid zal worden. Voor de club waar ik nu vlieg heeft het in mijn ogen geen toegevoegde waarde. Verder is het een hele prettige club met een goede locatie en goed onderhouden veld en accommodatie, alleen is het parkeren bij het veld niet mogelijk...

He Iwan, wist niet dat je op Spaarnwoude vliegt. Ga daar de tweede vlucht doen van mijn Corsair. Ik ben namelijk lid van de ALC. Grappig. Maar goed, lid worden van de KNVvL (is trouwens geen must voor het behalen van een brevet) is iets wat je zelf moet beslissen. Zelf ben ik het wel omdat ik denk dat ze goed werk verzetten voor ons als modelvliegers in het algemeen.

Arvid,

wanneer ga je de tweede vlucht doen en met wie op Spaarnwoude? Ik wil namelijk wel eens de kist van dichtbij bewonderen, en wellicht krijgt de hurricane dan ook wel meteen de maiden.

KNvvL brevet: ik heb al wel een papiertje met eisen gedownload voor het KnvvL brevet, maar of ik het nog een keertje ga halen moet ik nog bezien. Is wel makkelijker om dan als gastvlieger bij andere clubs te vliegen.

Ik houd je op de hoogte wanneer het gaat gebeuren. Als je me een PB-tje of een email stuurt met je telefoonnummer, dan geef ik je wel even een belletje. Ik ga in principe met mezelf ( 8) ) en verder met iedereen die er bij wil/kan zijn.

Om die reden heb ik inderdaad ook het KNVvL brevet gehaald.

Back