P-51 'Strega'

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 9 jun 2004.

1. hezik

hezik Guest

Of gewoon het oorspronkelijke plan gaan volgen en nat-in-nat gaan werken.. of toch de balsa methode..

2. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    voor de leek; wat "is nat in nat"? :shock:

3. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Of toch maar mijn schuim idee. DEPRON.

Je kunt mooi modelleren Jan.
    Daar licht het niet aan.

Han.

4. hezik

hezik Guest

misschien een beetje een misplaatste term hier. Bij lamineren van glasweefsel houdt 'nat in nat' in dat de 'natte' lagen weefsel over elkaar heengelegd worden.

Ik bedoelde er hier wat anders mee, namelijk dat ik denk dat Jan de methode te complex maakt door het te perfect te willen doen. De methode zoals ik 'm ken is er eentje bedoelt voor snel resultaat. Folie erover, klei er op, op maat boetseren, folie erover en dan gelijk glasweefsel er overheen, bv. gebruik makende van 30 minuten epoxy als lamineer.

Het enige wat de klei hoeft te doen of als functie heeft, is het glasweefsel lang genoeg op de juiste plek houden dat het kan drogen. Meer niet. Het hoeft er niet dagenlang perfect op te zitten.

De perfectie haal je uit het verder afwerken van de zo ontstane fairings.

5. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Hezik.

Wat ik bedoel is de klei vervangen voor schuim.
    Kun je het gewoon laten zitten.
    Laagje glasmat er over en klaar is Jan.
    Zoveel is dat niet, want die strega is niet zo groot.

Han.

6. femmo

femmo

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Zodat de klei niet de tijd krijg om te krimpen, klinkt logisch:razz:

7. hezik

hezik Guest

Ja dat begreep ik hoor, Han, en dat kan ook. Of maak de fairing van balsa. Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Klei heeft als voordeel ten opzichte van bv. depron of balsa, dat het aanbrengen en in vorm brengen veel makkelijker is. Het nadeel is weer dat het 'meer gepruts' is, met losliggende folie, natte klei, enz..

8. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik begin zo langzaam aan wel weer een voorkeur te ontwikkelen voor balsa. :p

Waarvan kun je een lichte plamuur maken?

(Om met dat balsa te combineren).

Motip met micro-balloons? :confused:

jan.

9. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hallo Jan,

Heeft Bossina niet iets van modelleer wax? (Dat heeft niet die vervelende krimp als klei).
    Dat wordt gebruikt om beeldhouwwerkjes mee te kleien, er na een afgietsels van te kunnen maken in bijvoorbeeld brons (dmv lost wax methode). Hebben daar ook mooie tools om dat spul netjes af te werken...
    Momenteel werk daar een jonge beeldhouwer... die heeft een hele goede kijk op dit soort materie.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je de fairing werom kneed uit was, er vervolgens een negatief mal van maakt met gewapend modelleergips (katoenzwachtels) of epoxy. Ze hebben bij Bossina ook kant en klare matrijs epoxy! Gewapend met glasvezel.
    Vanuit die mal maak je dan de definitieve epoxy fairing?

De kist moet dan wel even zijn afgeschermd, daar waar nodig met oracover of zelf hechtende folie... opdat je balsa mooi schoon blijft.
    Mocht je uit epoxy-matrijs gaan maken, dan heb je ook vinyl-alcohol nodig als losmiddel.

Of ze toch uit balsaplank + spantjes te maken?
    Eerst een modelletje uit karton of stevig papier 250 grs? Dat kan je mooi in vorm duwen. Als het allemaal past overzetten op balsa? Als dat balsa nat is met water en amonia is het zeer buigzaam.
    Op de tekeningen van de Brian Taylor P-40 worden ze ook gewoon uit balsa plank gemaakt.

Massief balsa kan ook nog. Dat is ook goed in vorm te schuren.
    Eerst grof met blokjes balsa naast elkaar. Eventueel zelfs reeds grof in vorm.
    Van de naden niets aantrekken. Die smeer je later af met epoxy + micro balloons? Balsa is en blijft zeer licht?
    Ook hier je romp en vleugel beschermen met folie. Daar schuur je niet 1-2-3 doorheen.

Wat een mooie kist!
    Groetjes Bas

10. Huib

Huib

Lid geworden:
    25 aug 2004
    Hoi Jan,

De methode op zich is niet verkeerd, maar zo te zien heb je klei op waterbasis gebruikt; en dat gaat, als gevolg van krimp, per definitie niet goed. (maar dat heb je inmiddels ervaren. De kleisoorten die hier vaak bij gebruikt worden zijn Clayton (deze wordt o.a. in de autoindustrie gebruikt om automodellen te make) en Plastiline (dat is de "plastic klei" die onder andere gebruikt wordt om kieren te dichten bij het maken van polyester mallen)

De Clayton is doorgaans niet zo makkelijk aan te komen en het zou kunnen zijn dat epoxy daar toch nog wat aan hecht (siliconen gietrubber in ieder geval wel). Daarnaast is het op kamertemperatuur vrij hard. De plastiline werk voor jouw doel denk ik het makkelijkst. Dat is al goed kneedbaar als het iets meer dan handwarm is (Clayton 55 grC) en ik dacht dat epoxy er niet aan hecht. Voor alle zekerheid even uit proberen.

Als je overigens hier niet verder mee wilt gaan kun je altijd nog kijken of het met heet (stoom) buigen lukt, of het in lagen verlijmen en in model schuren.

Veel succes verder. Ik volg het aandachtig.
    Groet Huib

Laatst bewerkt: 22 okt 2008
  11. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hoi Huib,
    Op zich is dat stoombuigen ook nog niet eens zo een gek idee!
    (Kan ook nat met amonia)
    Analoog aan de sandwich bouw van scheepsrompen, niet?
    Aan de hand van "hoogtelijnen" kan je dan reeds de vorm (grof) aanbrengen.
    Zoiets zie ook wel zitten. Want ik heb ook nog een paar fairings in petto.

Plasticine... of is het plastiline?... Ik meen dat je daar wel degelijk direct een afgietsel van kan maken.
    Had zo iets op Discovery gezien? Is weer een beetje weg gezakt...

Ik blijf aandachtig dit draadje volgen!

Laatst bewerkt: 22 okt 2008
  12. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Oma (mijn moeder) logeert hier, dus even niet veel tijd . . . :nooo:

Klopt. :yes: :(

Ja! En daar kom je nou mee! :bad-words:
    ;)

Ik voel er wel wat voor om morgen bij Bossina te kijken, maar als dat niet het gewenste resultaat oplevert (qua product), dan wordt het denk ik een combi van balsa opbouw met licht 'vulmiddel' (motip met balloons?).

We moeten toch door! :shock:

Wordt vervolgd . . .

jan.

PS.
    Flokstra heeft bijna z'n hele knutsel-afdeling opgedoekt (er was nog een beetje klei; Joost mag weten waarom . . . :confused:)

13. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    He Jan.

Nu weet ik het.
    Dash boetseerklei.
    Dat is het.

Han.

14. hezik

hezik Guest

Het is jammer dat groningen zo ver weg is, anders was ik langsgekomen, desnoods met eigen glas+epoxy, om je te laten zien dat het ook met deze klei kan :p

Snel werken. Aanbrengen, modelleren en dan gelijk lamineren. Niet laten drogen en geen 24 uurs epoxy gebruiken.

Hoe dan ook.. de andere methodes werken allemaal ook hoor, dus als dit je niet bevalt.. go for it :)

15. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Oma is weer naar huis en bij Bossina hadden ze 'Plastilina' van Jovi. :)

Niewe rondes, nieuwe kansen, nieuwe prijzen!
    :p

Alleen moet ik voor het werk ook nog een paar dingen doen . . . :(

jan.

16. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Succes maar weer, Jan!

Altijd leuk die nieuwe experimenten :yes:,
    al denk ik dat wanneer je gewoon een stukkie balsa had gebruikt en met dezelfde batterijtjes in vorm had geschuurd, je nu al lang klaar was geweest...

17. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ja, dat denk ik ook.

Maar had daar dan ook nog mat overheen gemoeten? :confused:

Anyway, dat plastilina kneed voortreffelijk, en die matjes liggen er vast ook snel overheen. :yes:

Moet nu eerst nog allerlei andere dingen doen (vakantie, hè :mad:), maar wie weet, vanavond . . . :p

jan.

18. Von Richthoven

Von Richthoven

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Jan,

Ik zou de fairings gewoon van balsa plankjes maken.
    Een mal maken van papier of karton,dan op het balsa plankje(2mm) aftekenen(in de lengte richting van het plankje).
    Een plantenspuit vullen met water en amoniak(half om half).
    dan de uitgesneden fairing aan de boven kant nat spuiten.
    je zult na een paar minuten merken dat het hout zich zeer makkelijk laat buigen en vervormen.
    dan plak(houtlijm) je de fairing tegen de romp en vleugel en zet alles vast met spelden.
    Je kunt het proces versnellen door op een paar punten secondenlijm te gebruiken,
    vooral op moeilijke plekken.
    Goed laten drogen.
    daarna de spelden verwijderen en randen met modellite(balsaplamuur) te verkrijgen bij Hobbyin,dan afwerken en schuren,zodat de fairing mooi overloopt in de romp en vleugel.

Succes,

Groet Jasper Toet.

Laatst bewerkt: 26 okt 2008
  19. Von Richthoven

Von Richthoven

Lid geworden:
    15 okt 2008
    [​IMG]Deze methode heb ik ook toegepast bij mijn Harvard AT-6.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. Von Richthoven

Von Richthoven

Lid geworden:
    15 okt 2008
    [​IMG]Hier zie je mischien iets beter de rondingen van de fairing,ik hoop dat je wat aan de uitleg van mij en de fotos hebt.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina