Paar uur bouwen = 24 uur niezen en proesten

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door mrblobby, 18 jan 2009.

1. hezik

hezik Guest

Dammit! I can't breath in this thing!

(spaceballs rules)

2. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    voor alle modelbouwers:

MAY THE FORCE BE WITH YOU

3. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Gisteren een uurtje aan het schuren geweest met mijn simpele stofkapje. Er moest ongeveer 1 mm blasa aan iedere kant van de complete trailing edge van mijn vleugel af, dus ik heb flink wat stof gemaakt. Overdag verder nergens last van en ook 's nacht geen nies te bekennen. Het ligt bij mij dus toch aan de lijm / versneller. Ik denk vooral de laatste omdat ik die normaal niet gebruik, maar wel secondelijm en dan heb ik nergens last van. Ik ga dus maar eens aan andere versneller uitproberen. Bij hobbycity hebben ze er een met aardbeien geur. Die ga ik maar eens proberen.

4. hezik

hezik Guest

Je zou ook gewoon witte houtlijm kunnen gebruiken.. versneller blijft toch rotspul, met een aarbeienluchtje is het rotspul wat naar aardbeien ruikt :p

5. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Jullie schuren wel veel als ik dat zo lees . :D

Balsa word voor 99% met een balsa mes en balsahobel in vorm gebracht bij mij .

Het schuren is dan nog maar minuten werk .

En CA gebruik ik maar heel weinig en vaak dan zonder de aktivator die eigenlijk alleen bij Elapor nodig is .

Mvg Johan

6. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Wat is een balsahobel?

Even iets anders,
    Ik wil een RED BULL thema op mijn dubbeldekker gaan zetten met spanfolie. Ik lees dat jij zegt dat je dit niet met een snijplotter kan snijden, maar vond op RC Universe berichten dat het wel gaat? Gebruiken zij andere folie?

Laatst bewerkt: 25 jan 2009
  7. hezik

hezik Guest

Ik den dat ie een martorschaafje bedoelt.. ook wel balsaschaafje genoemd. Een klein schaafje.

Ik snij/schaaf ook liever dan schuren, maar soms is schuren gewoon makkelijker.

8. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006

Zo een heb ik er voor scheermesjes . (vlijmscherp)

En de Redbull stickers kan je niet uit oracover plotten .
    Dit gaat alleen uit plotterfolie die je dan opplakt .

Alleen het blauw/zilver schema kan je met oracover doen .

Ook de ami's kunnen het niet anders . :D

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  9. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Waar zit hem het probleem met spanfolie ? (ik heb geen Oracover). Er zit net als bij PVC een drager onder.

10. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    het snijden is een probleem.
    de folie moet op de drager blijven zitten en bij oracover is de hechting aan de drager minimaal. In ieder geval niet genoeg voor een snijplotter...

11. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    De chinese folie die ik heb plakt best goed aan de drager, zeker als ik er een keer overheen gestreken heb. Ik ga het dus toch gewoon maar eens proberen... Wie weet lukt het met goedkope folie wel.

12. Sparks

Sparks

Lid geworden:
    22 mei 2009
    Ik vond dit onderwerp op het forum nadat ik op zoek ging naar onverklaarbare niesbuien en een loopneus na het werken met CA lijm (Verona van Action). Het heeft wel enige tijd geduurd voordat 'het kwartje viel' maar de spontane niesbuien doen zich voor zonder dat ik er een andere aanleiding voor kan bedenken. Ziek voel ik me geenszins ziek maar het is wel verrekte irritant.

13. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Balsa stof.

Als we het over allergieën hebben kom je op een terrein dat bijna niet te bevatten is.
    Bijvoorbeeld; mensen die een tomaat eten en vervolgens blaren in hun mond krijgen. Mensen die bij de geringste sporen van cashewnoten al onder de uitslag zitten. Mensen die een huis binnen gaan waar ze parkieten houden en na een uurtje met rode ogen en niezend naar buiten komen. Etc.

Zo ook met houtsstof waar ook Balsa stof onder valt. We schuren liefst zo fijn mogelijk. Dit stof kan allergische reacties veroorzaken.
    Dat niezen en proesten is dus een bekend verschijnsel. Zeker voor mensen met COPD, ofwel een astmatische aandoening. Het dragen van een simpel stofmasker geeft al resultaat. Het klopt ook dat je na jaren pas allergische verschijnselen kunt krijgen.

Als je ook last heb de dampen van CA lijm kun je een duur "gasmasker" aanschaffen.
    Simpeler is het om je stofmaskertje vochtig te maken. De dampen blijven dan grotendeels "hangen".
    Ook helpt het als je een klein ventilatortje op je lijmplek richt. Bijvoorbeeld een koelunitje uit een computer. Hierdoor verdun je concentratie die in in ademt.
    Zo ook met de activator, dat stinkt ook vrolijk een uur in de wind. Of dat gezond is??

Deel Deze Pagina