Pakketje uit het buitenland, douane

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door rc-ownd, 11 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    @ Roel: Ik misleid niemand! Het is HUN taak en verantwoording om belasting te leggen op import.
    Daar rekenen ze immers die onbehoorlijk duur betaalde 17 euro voor,
    zeker aangezien ze er in een uur zo 10 dozen doorheen stampen als et moet.
    Toch 170 euro per uur.. vind eens een ander bedrijf met zon goed betaalde administratie?
    En administreerde ze maar eens fatsoenlijk, want ze scannen et label en kijken nieteens of de bon dr al aan hangt. :roll:
    Om over de beroerd grote belasting inkomst die ze binnen harken nog maar niet te beginnen..

Het is allemaal heel afkomst gericht zie ik al.
    EMS Express/USPS/UPS/DHL = Automatisch de sigaar.
    Hongkong Post/China Airmail = Nooit de sigaar.
    Binnen EU = Automatisch nooit de sigaar.

Alles waar je veel voor betaald om het snel/getrackt te hebben is uiteindelijk NOG langsamer en NOG duurder.
    Allemaal erg krom.

Laatst bewerkt: 4 mrt 2010
  2. JiB

JiB Guest

Ik zou als de donder bij paypal gaan klagen dat je belazerd bent. Pas later een tracking nummer krijgen, dat ook nog niet klopt, en een verhaaltje dat je moet afwachten? Ook als de verzender wel eerlijk is is het hoog tijd om terug te betalen.

3. Rogier

Rogier Guest

Kijk eens met dat nummer wat je gekregen hebt op www.usps.com . Dan kan je zien waar hij voor het laatst in de US is geregistreerd. Ook een aankomst in het buitenland geeft USPS aan.

4. Rogier

Rogier Guest

Vandaag ook binnengekregen,..... helaas zetten ze bij mij erop: Alles gute zum Geburtstag!... :( Beetje jammer! :)

5. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ach ja , waren zeker onderdelen voor je EZ*, en ze weten echt wel dat jij een duitse hebt gekocht! ;)
    Offtopic, jij hebt een mx12 als zender ????
    (ben wat kabels aant maken, voor aan de kabel te hangen, van die goedkopere als glasvezel, maar wel net zo goed, en beschermt tegen HF inslag)

6. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005
    haha! die Chinezen toch :D

7. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Nou, ik denk niet dat ik de plank mis sla.
    Dit hele draadje staat bol van de kreten als:

Zomaar 4 willekeurige pagina's uit dit epos doorgefietst en bovenstaande citaten er uit gelicht.
    (Sorry voor degenen wiens citaten ik gebruikt heb)
    Niets illegaals?
    Kom kom heren... Ik mag dan 52 zijn, maar ik ben (nog) niet seniel.

En over dat "op de man spelen":

Als ik (als forumgebruiker!!) mijn mening spui met woorden als "gemiep en gemekker" mag ik plotseling mijn mening niet meer geven en wordt mij aangeraden om dit draadje niet meer te gaan lezen?
    Het moet niet gekker worden hier...

Ik vind het onbehoorlijk als mensen die hun (niet populaire want het kost ons geld!!) werk doen hier afgeschilderd worden als een stelletje graaiers, kl**tz*akken en wat dies meer zij.

Voor de duidelijkheid: als ik als moderator ergens op reageer, zal ik dat in principe doen op de volgende wijze:
    [mod]Nil nodis est absurdum... Quot erat demonstrandum.[/mod]
    Waarvan acte.

8. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    En daar zit 'm nou net de kneep. Inderdaad, de vervoerder moet de aangifte doen, maar jij bent verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste gegevens! Ik heb een boekhouder die mijn belastingaangifte doet. Maakt hij een fout, dan is hij verantwoordelijk. Maar als ik hem valse facturen en bonnetjes aanlever, reken er dan maar op dat ik een probleem heb als ik controle krijg.

En verder is het dus niet de taak van de douane om te controleren of jij wel de goede waardes opgeeft (en hou nou eens op met dat gezeur "maar het bonnetje zat erop", we weten inmiddels allemaal hoe betrouwbaar die informatie is) Zeggen dat zij dat maar moeten uitzoeken, is hetzelfde als beweren dat het de verantwoordelijkheid van de kassiere in de supermarkt is om je tas te controleren en als ze dat niet doet, je niet hoeft te betalen voor producten die je niet op te band hebt gelegd.

Wat jullie doen is hetzelfde als iemand die in de winkel stickertjes met lagere prijzen op producten plakt, in de hoop dat ze het bij de kasssa niet opmerken. Vinden jullie dat normaal?

Maar goed, het lijkt me duidelijk dat de meesten hier echt wel weten dat wat ze doen niet door de beugel kan, want als je erover begint gaan meteen de hakken in het zand en de oogkleppen op.

Toch opvallend, ik zat laatst op een buitenlands forum een topic te lezen waarin het ging over de instelling van Nederlanders. Het kwam erop neer dat volgens hen Nederlanders vooral goed waren in klagen en proberen dingen zo goedkoop mogelijk/gratis te krijgen, met als summum iets goedkoop/gratis krijgen en vervolgens te gaan klagen over dat product. Ik dacht even dat deze uitspraken gebaseerd waren op de instelling van enkele deelnemers aan dit topic :rolleyes:

Laatst bewerkt: 4 mrt 2010
  9. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    GElukkig laat ik altijd 100% erop zetten, en rc plane parts...
    Maar de laatste keer had ik dus ook douane toeslag (2.4ghz zendmodule + 1 ontvanger)

10. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005

tja,dat ligt soms toch nog een beetje anders,je kunt hier nog altijd de chinezen de schuld van geven :D (ik bedoel daarmee dat er ook ongevraagt andere bedragen en dergelijke op pakjes worden gezet)

11. Matthijs NED 469

Matthijs NED 469

Lid geworden:
    5 dec 2004
    [mod] Matthijs, ondanks dat ik je bijval waardeer: nu speel jij op de man. Is niet nodig.
    Ik ga ervan uit: "Wie de schoen past, trekke hem aan."

Roel
    Mod [/mod]

Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2010
  12. thomas

thomas

Lid geworden:
    12 nov 2007
    Het is niet aangetekend verstuurd, dus daar staat alleen op dat het pakket een label van USPS heeft gekregen. Verder staat die winkel in de VS goed bekend...ik zal ze nog maar eens mailen, en als daar niks uitkomt neem ik wel contact op met Paypal.

13. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    En waarom denk je dat ze dat doen? Echt niet omdat ze dat wel lollig vinden of zoiets. Gewoon bang dat ze anders omzet mislopen. Uiteindelijk is het aan jou om dat recht te zetten. Als jij op Schiphol zegt dat je niets aan te geven hebt en ze vinden vervolgens een kilo harddrugs in je koffer, heeft de douane er ook geen boodschap aan dat op het etiket staat dat het bakpoeder is. Zelf verantwoordelijkheid nemen dus! (voor enkelen hier helaas een totaal onbekend begrip)

14. JiB

JiB Guest

Nee natuurlijk niet. Anders blijf je jezelf niet de hele tijd herhalen.
    Of je seniel of niet wordt kan ik niet op deze afstand beoordelen, ik denk het niet. Dat houdt niet in dat je het niet mis kan hebben. En dat heb je (gedeeltelijk) wel, volgens mij. Ten eerste mag je in Nederland gelukkig uit en te na bediscussiëren hoe je de wet zou kunnen overtreden. Er zijn maar een zeer beperkt aantal dingen strafbaar om plannen voor te maken, en dat zit in de hoek van moord en doodslag. Plannen om de belasting te ontlopen zijn niet strafbaar. Ik vraag me ten zeerste af in hoeverre een 'poging tot' fraude/belastingontduiking strafbaar is, ik denk net zo min. Zoals je kan lezen wil de verzender (die vriendelijke geburtstag chinezen) wel eens wat anders op het pakketje zetten dan gepland. Daar heb je de controle niet over, dus ook geen verantwoordelijkheid. Als er dus een foute waarde op staat is dat de verantwoording van de verzender, niet van de ontvanger. Je gaat pas de fout in als je naderhand nog eens een factuur vervalst omdat je minder wil betalen. Of om bij jou analogie te blijven, als ik jou vraag om eens lekker 200 in de bebouwde kom te gaan rijden, moet ik dan een boete krijgen als jij dat vervolgens doet? Ik denk het ook niet.

staat net iets anders lijkt mij.
    En daar staat precies het omgekeerde van wat jij interpreteert.

Ja, en ik vindt dat mensen een huppeltje horen te maken elke 10 passen die ze doen. Kan je je nou echt niet voorstellen dat iemand zich er groen en geel aan ergert dat hij lang moet wachten, daar totaal geen invloed op heeft en tenslotte nog eens fijne 'kosten' mag gaan betalen voor de (lees: het gebrek aan) service? Heb je zelf wel eens wat in HK besteld en daar vervolgens weken op mogen wachten?

En als laatste, ga jij in een ander cafe ook mensen corrigeren en zeggen dat het niet hoort als zij een ambtenaar of de koningin teutoons beledigen?

15. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Jib:
    Je kan proberen te kletsen als Brugman: feit blijft dat ik hierboven heb aangetoont dat een aantal lieden hier aantoonbaar bezig is om belasting te ontduiken. Die foute waarde, waar jij hebt over hebt, wordt er, in een groot aantal gevallen, op verzoek van de koper op gezet. Zie de quotes.
    En pas op het moment dat de douane om een bonnetje vraagt speelt men de vermoorde onschuld en komt met een bonnentje op de proppen en rept waarschijnlijk dat HK het wel weer verkeerd zal hebben ingevuld.

En begint vervolgens hier te miepen: "Ik ben de l*l... die **** (vul zelf een term naar keuze in) hebben me te pakken, ik moet XX euro bijbetalen... wat een **** (zie boven) de chef is vandaag zeker weer teruggekomen, blablabla... Oh oh oh, wat ben ik zielig".
    Je doet exact wat MP ook al roept: hakken in het zand, oogkleppen op.

Ik kan me uitstekend voorstellen wat het is nodeloos te wachten.
    Een tijd geleden 2 maanden geduld gehad met een winkelier die het vertikte om voor mij een boot te bestellen bij de importeur. Toen ik op een gegeven moment in de winkel stond en een medewerker mij doodleuk vertelde dat ze in de zomer geen bestellingen deden "omdat het zo'n slappe tijd was" heb ik hem vriendelijk gevraagd aan de eigenaar te vertellen dat hij die boot, als hij binnenkwam, het beste in een lichaamsopening naar keuze kon schuiven, omdat ik de overeenkomst als ontbonden beschouwde, aangezien hij in gebreke bleef en mij had voorgelogen.
    Dus ja, ik weet wat het is om te moeten wachten, en nee, ik heb nog nooit wat in Hongkong besteld. Dat hoef ik niet.

Als laatste: als iemand op een bepaalde manier een stel mensen gaat afplassen zonder aanzien des persoons, alleen maar omdat ze hun werk doen, ja, daar zeg ik wat van. Ook in een "gewoon" café, hoewel ik daar niet zo vaak kom. En dan loop je het risico op een confrontatie. Ja én?

16. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Wat een stelletje eigenwijze stijfkoppen met tunnelvisie zitten er hier zeg!
    Snappen jullie dan echt niet dat jullie zelf de oorzaak zijn van ales waar jullie over klagen?
    Waarom denk je dat de afhandeling bij de douane zo lang duurt? Omdat er vroeger 3 vrachtwagens (misschien 30 pallets) per dag moesten worden ingeklaard en nu 3000 losse pakjes!
    Waarom zijn de kosten voor het inklaren zo hoog? Omdat het een administratieve handeling is, die tegen uurtarief wordt verrekend. Vroeger 15 Euro (of het equivalent daarvan in guldens) op een pallet met een waarde van 10000 Euro (kosten per item verwaarloosbaar), nu 15 Euro op een pakketje van 50 Euro.
    Waarom wordt er zo streng gecontroleerd? (mede een reden dat de afhandeling zo lang duurt) Omdat vroeger de import werd gedaan door bedrijven, die een kloppende boekhouding moesten hebben en zich dus niet konden permitteren om te frauderen. Nu koopt jan en alleman in het buitenland en het gros probeert op de meest idiote manieren onder het betalen van de wettelijk vastgestelde belastingen uit te komen.

En nogmaals: je kiest er zelf voor om je spullen uit Verweggistan te importeren. Op zich niets mis mee, maar daar horen nu eenmaal zaken als douaneafwikkeling en de bijbehorende kosten bij. Of dachten jullie dat bedrijven daar niet mee werden/worden geconfronteerd? Accepteer dat dan ook en ga niet lopen klagen als een kleuter wiens speelgoed is afgepakt.

En ja, ik bestel ook wel een iets in het buitenland, maar niet als ik het overmorgen nodig heb, of als de prijs inclusief verzendkosten, inklaringskosten, BTW etc. etc. hoger is dan in Nederland.
    En ja, als ik "in real life" dit soort verhalen te horen krijg ga ik daar ook op in, ik ben namelijk vrij allergisch voor dit soort populistische leuterpraat. Het komt echter niet zo vaak voor, zal wel te maken hebben met het soort mensen waar ik mij normaalgesproken (niet) tussen begeef.

17. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Van die moraal ridders hier wordt IK niet goed.

We proberen met zijn allen gewoon de hobby betaalbaar te houden.
    Gaat dat niet met de lokale boer die niet goedkoper wil/kan,
    dan gaan we gewoon zelf wel creatief aan de gang met importeren.
    En dan gaan de mensen die het allemaal zomaar wel kunnen betalen zitten schuimen en zeuren.
    We doen het namelijk niet voor de lol, onze spullen de halve wereld rond laten slepen.

En een pellet @ 17 euro per doosje, lekker uurloon jongens!
    Schop eens 10 doosjes door de scanner, weer 170 ballen verdient.
    Komop nou zeg, we zijn toch geen stel schapen?
    Jullie zien toch ook wel dat ze er gewoon een slaatje uit staan te meppen?
    Wat doen ze nou voor dat "administratie" geld dan?
    Ze frobbelen je adres in een computer, die kotst automatisch een enveloppe op de stapel en hup, schuiven.
    5 minuten werk? Voor 17 euro? Mag ik daar komen werken?
    Et zijn gewoon een stel veredelde dozenschuivers die lak hebben aan klachten want ze schuilen lekker achter de overheid.
    Dat jou spul een maand staat te wachten zal hun een zorg zijn, doe nog maar een koffie.

18. Matthijs NED 469

Matthijs NED 469

Lid geworden:
    5 dec 2004
    @sven, jij moet dan een andere hobby zoeken, als je het niet betaalbaar kunt houden in Nederland leef je blijkbaar boven je stand.

Je beeld van de douane in Nederland is nogal gekleurd door je eigen ervaring, maar denk even reeel na. Hoeveel doosjes met hobby spullen komen er op een dag binnen, en hoeveel goederen waar de maatschappij echt wat aan heeft komen er ook binnen? Denk je nou echt dat medewerkers bij de douane zich druk gaan maken om een paar accupackjes van jou uit Hongkong. Dat soort ellende is peanuts vergeleken met autoimport, levensmiddelen, koelkasten etc. Dat soort goederen hebben voorrang op alles, en terecht. Dat speelgoed van jou heeft geen haast in de massale goederenstroom. Jij maakt jezelf en je hobbyspulletjes te belangrijk en verwacht dat je net zo wordt behandeld als de naam van je favoriete shop (hobbyking toevallig?). Het is gewoon een kwestie van aansluiten in de rij. Kan je daar niet tegen dan moet je er niet gaan staan en gaan klagen. Je weet wat de spelregels zijn, je kunt best creatief zijn om die proberen te omzeilen maar als het dan niet volgens jou plannetje gaat wees dan ook zo volwassen om dat te accepteren.

19. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    @Matthijs, Ik kan het betalen maar door die belachelijke douane rekeningen wordt het wel steeds minder.

En wat een onzin sta je te verkopen zeg.
    Als ik voor een service betaal om "speelgoed" op te sturen,
    heb ik daar net zo veel recht op als de bananen van de buurman.
    Of zijn zijn centen soms meer waard? :roll:
    Als ze me zonodig moeten plukken door mijn pakketje te gijzelen is tot daar aan toe,
    maar ik mag toch zeker wel waar voor mijn geld eisen?
    17 euro voor service betalen en dan vervolgens een maand moeten wachten, DAT vind ik niet kunnen.

20. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Echt het grootste lulkoekargument wat je kunt verzinnen. Is modelbouw een eerste levensbehoefte of zo? Bisschop Muskens heeft ooit gezegd dat mensen die geen brood kunnen betalen het wat hem betreft mogen stelen. Jij vindt dat dat ook voor jou en je videobrilletje geldt? Als ik je posts zo eens lees, bestel jij jaarlijks voor vele honderden, zo niet duizenden Euro's aan modelbouwspul en het enige argument wat je aanvoert is dat je het anders niet kunt betalen?

Wat jij maar niet schijnt te kunnen/willen begrijpen is, dat het betalen van belasting geen optie is, maar een plicht. Zolang het allemaal lekker op afstand gebeurt en er geen andere consequenties aan jouw criminele gedag zijn verbonden, dan dat je eventueel toch gewoon BTW etc. moet betalen heb je een grote mond, maar doe nou eens wat ik je eerder heb gezegd; ga naar een autodealer en neem een auto mee zonder BTW en BPM te betalen. Of ga naar een electronicazaak en plak een stcker met 300 Euro op die nieuwe breedbeeld TV en probeer hem af te rekenen. Waarom stoppen bij een paar armzalige servo'tjes?

En kijk, weer een gat in de markt gevonden! Man, je bent gewoon een economisch genie! Eerst vertel je even hoe je een modelbouwzaak zou moeten opzetten die in no-time alle andere zaken weggeconcurreerd heeft, en nu weet je ineens te vertellen dat jij het allemaal veel goedkoper en efficienter zou kunnen dan TNT, DHL, UPS, FedEx, etc. etc. Als ik jou was zou ik me gaan aanbieden als consultant, want voor dergelijke tips willen alle grote concerns graag betalen. Maar niet teveel salaris vragen he, anders moeten de prijzen omhoog en gaat je hele verhaal niet meer op. Maar wat kan een telefoontje met de directeur van Unilever nou helemaal kosten?

Laatst bewerkt: 5 mrt 2010
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina