Pakketje uit het buitenland, douane

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door rc-ownd, 11 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hrrbs

Hrrbs Guest

ja dat klopt maar ik bedoelde eigenlijk dat HK-modelbau duits is.

Nou iig bedankt nu kan ik zonder zorgen deze door de man in het oranje laten bezorgen

2. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Ik vind jouw replies veeeeeeeeeel beter dan ons gejammer als iets wat langer onderweg zit. Jezus man...

Verder vind ik dit topic perfect zoals het is.
    Zelf heb ik er alles in teruggevonden wat ik wou weten: indicaties van leveringstijden, indicaties van de eventuele kosten, individuele gevallen waar het misgaat en ga zo maar door.
    Kortom, ideaal!

3. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Jezus was inderdaad een man, maar dat terzijde.

Prachtig dat jij dit topic perfect vindt; er zijn echter mensen (waaronder Corrien, maar ik ook) die het niet met je eens zijn.
    Bovendien (en dat is het grootste bezwaar wat ik tegen dit draadje heb) staan het bol van illegale "tips".
    En daarnaast zijn er lieden die er een genoegen in scheppen om te trappen tegen mensen die een boterham willen verdienen (de locale hobbyshop-eigenaar) en/of hun werk doen (de mensen die alle zendingen op Schiphol moeten inklaren).
    Als je zo nodig in het verre oosten wilt kopen, zal je rekening moeten houden met verzendtijden en de tijd die ze op Schiphol nodig hebben om "jouw" pakket in te klaren. Daarover hier miepen heeft weinig tot geen zin; dan moet je richting Schiphol bellen.

Ik ben dus uitermate vóór een nieuw draadje waarin op een ordelijke manier tips en tools aan de hand worden gedaan om kopen in het buitenland makkelijker te maken.

4. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Beste Roel,

Wat je bedoel je precies met illegale tips?

Zoals ik het lees zijn hier lieden die in algemene termen hun onplezierige ervaringen met de LHS delen, en zo hun voorkeur voor het kopen in het verre oosten verklaren. Daar is toch niets mis mee? Zoals jij het nu omschrijft is het net of dat deze lieden een leugenachtige verklaring afleggen, puur en alleen om anderen te sarren. Deze complottheorie lijkt me wat vergezocht, en onderstreept wat mij betreft jouw persoonlijke frustratie mbt dit specifieke onderwerp. Ik vind het prima dat jij voorstander bent van kopen bij de LHS, maar laat anderen met een andere mening in hun waarde!

Sinds dat TNT enige tijd terug het nieuwe inklaringsysteem in gebruik heeft genomen worden beduidend meer (zo niet alle) pakketjes onderschept. Dit is nieuw, en daarom zullen de betreffende lieden deze ervaringen hier willen delen. Vroeger accepteerde je dat er af en toe een pakketje onderschept werd. Nu komt elk pakket zo'n beetje vier weken later aan, en mag je nog voor deze riante service nog €12,50 bijbetalen ook.

En in hoeverre verschilt dit nieuwe draadje dan van de huidige? Zo'n draadje zou op een haast RCN achtige wijze doodgemod moeten worden. Willen we daarnaar toe?

[114094] pakketje-uit-het-buitenland-alleen-de-feiten-geen-gezeur-over-douane-ambtenaren-en-transporteurs

Mooi voorbeeld, de eerste ongewenste reactie staat er al in.

Ik denk dat het goed is om bij een door zoveel mensen betwist onderwerp als dit befaamde draadje de regels er maar gewoon bij te pakken.
    Modelbouwforum.nl - Regels & voorwaarden

Voldoen de posts in dit draadje aan de regels, is er volgens mij geen probleem.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Beste Roel,

Wat je bedoel je precies met illegale tips?

In dit draadje staan legio voorbeelden "hoe de douane te omzeilen" of "zet er maar een andere aarde op" of "laat er maar opzetten 'gift'. Dat valt bij mij onder de categorie "illegaal".
    Als dát jou niet is opgevallen wordt het tijd om bij de Pearle of een andere brillenshop langs te gaan.

Zoals ik het lees zijn hier lieden die in algemene termen hun onplezierige ervaringen met de LHS delen, en zo hun voorkeur voor het kopen in het verre oosten verklaren. Daar is toch niets mis mee? Zoals jij het nu omschrijft is het net of dat deze lieden een leugenachtige verklaring afleggen, puur en alleen om anderen te sarren. Deze complottheorie lijkt me wat vergezocht, en onderstreept wat mij betreft jouw persoonlijke frustratie mbt dit specifieke onderwerp. Ik vind het prima dat jij voorstander bent van kopen bij de LHS, maar laat anderen met een andere mening in hun waarde!

Zolang het "in algemene termen" is, heb ik daar weinig problemen mee. Anders wordt het als mensen alle eigenaren van de LHS over één kam scheren als "dozenschuivers" die niet gehinderd zijn door enige vorm van kennis en met woekerwinsten hun dure (haha!!) auto's kunnen bekostigen. Dat is rechtstreekse laster. En er zijn in dit draadje lieden die dat keer op keer doen, cq hebben gedaan. Natuurlijk begrijp ik dat de doorsnee modelbouwer zijn euro's maar één keer kan uitgeven. En als het in het Verre Oosten goedkoper is dan hier, begrijp ik best dat er mensen zijn die daarvoor kiezen. Maar neem dan ook de daarbij gepaard gaande omgemakken (zoals lange wachttijden en invoerrechten) voor lief in plaats van hier te miepen. Tenslotte is het gekochte in het buitenland, zelfs mét invoerrechten en inklaringskosten nog steeds voordeliger dan bij de LHS... Of niet? Ik ben dus inderdaad voorstander ervan om de eigenaar van deLHS óók zijn brood te gunnen. Mensen met een andere mening laat ik in hun waarde; dit in tegenstelling tot meneer Streetbiker die meent Corrien ervan langs te moeten geven met de opmerking "Jezus man..."

Sinds dat TNT enige tijd terug het nieuwe inklaringsysteem in gebruik heeft genomen worden beduidend meer (zo niet alle) pakketjes onderschept. Dit is nieuw, en daarom zullen de betreffende lieden deze ervaringen hier willen delen. Vroeger accepteerde je dat er af en toe een pakketje onderschept werd. Nu komt elk pakket zo'n beetje vier weken later aan, en mag je nog voor deze riante service nog €12,50 bijbetalen ook.

Play the game, accept the rules! Allemaal te lezen op de site van de douane. Hoef je geen helderziende voor te zijn of (waar ik mij dus mateloos aan irriteer!) te insinueren dat men op Schiphol voor een riant salaris ligt te meuren. Wéér zo'n vooronderstelling die nergens op gebaseerd is!

En in hoeverre verschilt dit nieuwe draadje dan van de huidige? Zo'n draadje zou op een haast RCN achtige wijze doodgemod moeten worden. Willen we daarnaar toe?

[114094] pakketje-uit-het-buitenland-alleen-de-feiten-geen-gezeur-over-douane-ambtenaren-en-transporteurs

Mooi voorbeeld, de eerste ongewenste reactie staat er al in.

Ik denk dat het goed is om bij een door zoveel mensen betwist onderwerp als dit befaamde draadje de regels er maar gewoon bij te pakken.
    Modelbouwforum.nl - Regels & voorwaarden

"Doodmodden" is een wat vreemde uitdrukking. Binnen het moderatorteam zijn we momenteel aan het brainstormen hoe we een en ander binnen de perken houden. Ik heb kort geleden een dappere poging gedaan om alle onzin-bijdragen uit dit draadje te halen; na drie pagina's vegen heb ik het opgegeven. Er is geen beginnen aan.

Groet
    Roel

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Hrrbs

Hrrbs Guest

Jongens ik heb hier gezegd dat ik het een goed idee vond en ik geef jullie ook wel gelijk dat deze post hier niet hoort.

Als één van de moderators even tijd heeft om deze weg te halen zou fijn zijn.

Bedankt

7. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Beste Roel,

Ik mankeer niets aan mijn ogen. Laten we het er op houden dat de één een iets andere perceptie van illegaal heeft dan de ander.

Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, en biedt Modelbouwforum.nl haar gebruikers slechts de mogelijkheid informatie uit te wisselen en neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor de inhoud van berichten en de eventuele gevolgen daarvan...

Persoonlijk vind ik de LHS (Q) veel te duur en te traag. Ik ga daar enkel heen als het echt niet anders gaat. Nadat mijn laatste zendingen uit China belast werden denk ik er echter wel meer en meer aan om bij bijvoorbeeld Marijn (RCT) te bestellen. Aangezien ik het kan afhalen in Bleiswijk scheelt me dat ook weer porto. Goed voorbeeld van een moderne LHS.

Ik heb sterk het gevoel dat in dit draadje een aantal koppige karakters met totaal verschillende meningen bij elkaar gekomen zijn. Daar zijn natuurlijk wel meer voorbeelden van, en uiteindelijk draait het nergens op uit, aangezien het allemaal eigenwijze stijfkoppen zijn, die toch niet van mening veranderen.

Het zou alleen jammer zijn als door 10 elkaar bestokende gebruikers een draadje met 500 gebruikers geruimd word.

8. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Zoals Ron van Sommeren ooit schreef:
    "Let's agree to disagree..."

9. Hrrbs

Hrrbs Guest

Bedankt moderators.

10. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    +1

Perfect verwoord, je neemt me de woorden uit de mond!

Ik heb ook de indruk dat sommigen hier heiliger dan de Paus willen zijn. Is niet iedereen op zoek naar goederen die tegen een correcte waarde worden aangeboden?
    Ik kan veel produkten opsommen die je in de LHS zou kunnen kopen waarna je dan thuiskomt en begint te beseffen dat je echt teveel hebt betaald. De LHS's voelen zich daar niet schuldig over. Integendeel, zij denken gewoon "vriendelijk bedankt en kom gerust nog maar eens terug!".

@ Roel: "Ik geef Corrien ervan langs" zoals jij het wil noemen omdat z'n uitspraken wel iets genuanceerder mogen. Alsof de belastingbetaler opdraait telkens een pakketje niet wordt aangegeven en toch door de douane geraakt. Komop nou... Dat is echt miereneuken en bovendien totale onzin!

Zoals iedereen geef ik m'n mening hierover. Dat mag toch nog hoop ik?

Laatst bewerkt: 19 jul 2010
  11. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    @Street: Natuurlijk! volgels mij is dat de bestaansreden van dit forum: meningen, ervaringen, input van anderen... Maar graag op een normale wijze, dan blijft dit forum prettig om te lezen. Jezus heeft daar niet zo veel mee te maken, dus die mag je er wat mij betreft buiten laten. En nee, ik ben niet roomser dan de Paus; ik ben protestant, dus dat zou een beetje moeilijk worden.

Nogmaals: als je je hobbyspullen uit het verre oosten wilt laten komen: Prima! Het is jouw geld, als het daar goedkoper is (en dat is het) en je er de moeite en het wachten ervoor over hebt: Doen!

Maar: play the game, accept the rules!
    Kopen in het buitenland (buiten de europese zone in ieder geval) houdt in:
    - lange wachttijden
    - invoerrechten
    - inklaringskosten
    - BTW
    - en wellicht ben ik nog wat vergeten

Accepteer die dus (je bent nog steeds goedkoper uit dan bij de LHS) maar hang hier vervolgens geen dramaverhalen op over "hoelang het wel niet duurt" en "hoe onterecht het is dat je eerst invoerrechten moet betalen en dáároverheen nog een keer BTW" en "dat die lui van de Douane liggen te maffen van onze belastingcenten" enz enz enz.
    (Waarmee ik overigens niet jou persoonlijk bedoel, maar de lieden die in dit soort opmerkingen grossieren.)

Dáár stoor ik mij aan, (ik neem aan dat dat ondertussen luid en duidelijk is doorgekomen bij een ieder) en geef ik mijn mening over. Dat mag toch óók, hoop ik?

Als laatste: telkens als er een pakket door de douane komt zonder dat de daarvoor geldende belastingen zijn betaald, draait de B.V. Nederland daarvoor op, ja. Weliswaar staat dat gelijk met sexuele handelingen met kleine insecten, maar vele kleintjes maken één grote.

En daar wordt o.a. mijn salaris van betaald, dus gelieve voortaan graag de correcte waarde op de pakketten te laten zetten. Anders zal mijn aanstaande promotie me alleen maar qua status iets opleveren, maar financieel word ik er niet wijzer van. Omdat Defensie dan nóg meer moet bezuinigen dan ze de laatste 15 jaar al doen.
    Namens alle Defensie-medewerkers alvast hartelijk dank.;)

12. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Streetbiker77, waarom krijg ik toch het idee, dat je met deze en ook vorige postings alleen maar ruzie komt zoeken? Je moet tóch weer komen suggereren, dat je bij de winkelier geen produkten tegen een correcte waarde kunt kopen en ook het te berde brengen van Benedictus XVI is alleen vragen om vervelende reacties. Dit is inderdaad de snelste manier om een slotje op dit draadje te krijgen, maar ik hoop dat ze je die lol niet gunnen.

Mag ik er trouwens op wijzen, dat Micropuller waarop je het eerder had voorzien tot nu toe de enige is, die in het nieuwe draadje een positieve bijdrage heeft geleverd? Precies de info, waarvoor dit draadje was bedoeld. Dit terwijl jijzelf niet verder bent gekomen dan hier melden, dat je blijkbaar religieus bent opgevoed. Mijn laatste posting moet je trouwens nog eens overlezen, die is blijkbaar niet helemaal begrepen.

Dit draadje was oorspronkelijk bedoeld om elkaar te informeren over invoer-perikelen. Zo langzamerhand is het verworden tot een overvloed aan steeds weer dezelfde vragen, een heleboel gerimram en de laatste pagina's tot gehakketak. Over dit laatste ben ik één van degenen, die daarover zijn ergernis heeft geuit. Er zijn echter nog steeds genoeg deelnemers, die elkaar serieus proberen te informeren, dus ook ik zou het jammer vinden als dit draadje wordt geruimd. Het is echter voor de nieuweling, die informatie komt zoeken een onleesbare rijstebrij geworden. Vandaar, dat een nieuw draadje misschien zo'n slecht idee nog niet is.

13. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Het aanpassen van de beginpost in dit topic met nuttige informatie had minstens de helft van het gekibbel gescheeld.
    Maar die beste man is inmiddels al wel over de horizon vertrokken bij het zien tot wat voor monster met tanden zijn kleine vraagje is uit gedijd.
    Zijn laatste post op dit forum stamt inmiddels namelijk al uit 2008. ;)

Het gekwetter over wat er nu wel of niet mag/goedkoper is/illegaal is/moreel verantwoord is, dat weten we nu allemaal al wel.
    Sommige kopen graag lokaal omdat zij zich daar beter bij voelen, een ander koopt elders voor de prijs.
    Dat de douane op een lotto lijkt omdat je er soms wel en soms niet prijs hebt, dat weten we ook.
    Natuurlijk klagen mensen als ze een keer "prijs" hebben, dat is de aard van het beestje.
    Als je een computer spelletje verliest dan mopper je ook wel eens.
    Daar vind ik dit topic zich prima voor lenen, even lekker ventileren.
    Het nieuwe topic is een fijne aanvulling, zolang er maar iets nuttigs mee gedaan wordt.
    Lijstjes van pakketjes posten en er iets leuks van bakken in het begin post lijkt me een prima idee.
    Dan weet iedereen waar die aan toe is als die wat besteld.

14. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Het lijkt mij ook een goed plan als iedereen hier precies gaat posten wat ze hebben gekocht, via welke weg en hoeveel ze hebben moeten betalen. Dan weet iedereen waar de mazen in de wet zitten en wie er (nog) geen belasting betaald (heeft).

Altijd handig (voor bepaalde mensen)

15. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Alsof ze dan nog een rekening achterop gaan sturen.. :roll:

16. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Toch nog even een laatste reactie op Corrien en dan houdt het op voor mij.

Die felle reacties op jouw uitspraken komen er omdat ik vind dat je met paardekleppen oploopt, m.a.w. je kijkt maar één enkele richting uit. En die is nl. "stop toch met kopen in het buitenland, want bla bla bla". En dan kom je op met 1001 redenen die totaal overdreven zijn.

Ik heb tenminste nog oog voor andere oplossingen. Ik vind ook dat mensen hun spullen nog moeten kopen in de LHS, liefst daar waar het nog betaalbaar is en waar je nog goede info krijgt.
    Jammer genoeg zijn er dit niet veel i.m.o.
    Kun je je voorstellen dat onlangs een verkoper me probeerde oude brol aan te smeren? Niet één produkt, maar verschillende? En het is niet alleen in die winkel dat dit gebeurt.

Er is zowaar een LHS waar ik heel tevreden over ben: Albatros in Mechelen!! Héél goede winkel, daar geef ik graag m'n geld uit! Correcte prijzen, vriendelijke mensen, prima service. Meer moet dat niet zijn.
    Helaas is het voor mij te ver rijden om telkens naar daar te rijden.

Wat Micropuller betreft.
    Waar zie je hier ergens dat ik kritiek geef op z'n post in het nieuwe draadje?
    Ik heb een reactie gegeven op Micropuller voor een ander onderwerp waar hij de TS niet hielp maar enkel een cynische reactie gaf. Daar was die man helemaal niks mee.
    Na m'n reactie heeft Micropuller de TS goede informatie gegeven, wat ik veel beter vond. Helemaal top zo!

En zoals je blijkbaar helemaal niet hebt gelezen - en daarom herhaal ik het nog eens - ik vind deze topic perfect zoals hij is. Ik wil helemaal niet dat deze topic wordt gesloten.
    Alle info die ik destijds zocht heb ik teruggevonden.
    En natuurlijk heb je wel eens mensen die keer na keer hetzelfde vragen/zeggen, dat neem ik erbij in deze topic.

17. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Sorry, ik had het geen ruziezoeken moeten noemen. Je begrijpt dus echt niet wat ik probeerde duidelijk te maken en wat de huidige bezwaren zijn tegen dit draadje, dus laat maar.
    Je moet me alleen geen dingen in de schoenen schuiven, die niet waar zijn. Ik schrijf namelijk nergens, dat men moet stoppen met kopen in het buitenland, dus ook die 1001 totaal overdreven redenen zul je nergens vinden.

Wél heb ik me al eerder uitputtend uitgelaten over aanschaf van zenders van buiten de EU, waarbij geen conformiteitsverklaring aanwezig is of waarvan de rechtsgeldigheid daarvan twijfelachtig is. Niet omdat ik er principiële bezwaren tegen heb, dat men deze apparatuur gebruikt, maar wél om te informeren. Dat leverde nogal wat bezwaren, dus daarmee was ik al weer gestopt. Het is dan uitermatig lullig als een nietsvermoedende Belgische forumer een x aantal bladzijden terug in dit draadje komt melden dat zijn apparatuur in beslag is genomen en niemand hem van tevoren heeft gewaarschuwd of achteraf wil uitleggen hoe e.e.a. in elkaar zit.

18. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Van te voren is wat moeilijk, je weet natuurlijk nooit wat iemand wil gaan kopen in het buitenland, maar volgens mij is er achteraf wel gesproken over het niet CE-gekeurd zijn van apparatuur....

19. speeder10

speeder10

Lid geworden:
    2 jun 2010
    mijn ervaringen(pakje uit het buitenland

hallo leden.
    ben pas lid geworden van het forum.
    voorheen en nog steeds ben ik van het bigscale(brandstof auto) gebeuren,en sinds kort ben ik bezig met het modelvliegen.
    me spullen voor het bigscale gebeuren heb ik tot op heden altijd in de modelbouw winkels gekocht via internet(nederland) of de modelbouw winkels in de buurt(Amsterdam).
    sinds ik met het modelvliegen ben begonnen,werd me wel op de club verteld,kijk ook eens in het buitenland ivm met de prijzen.
    voordat ik besloot teshoppen in het buitenland,stelde ik een vraag hierover op dit forum,en mij werd toen verteld,lees eens het draadje over shoppen in het buitenland) en dat heb ik toen ook gedaan,en ja het heeft zijn voordelen en nadelen.
    ik besloot het maar eens zelfs te proberen.
    heb natuurlijk eerst me huiswerk gedaan B.v wat kost nou een 4s lipo hier( 136e) en in het buitenland 29$ enz enz kan ik hier in Nederland een telemetry set vinden voor een leuke prijs? nee,wel in het buitenland voor 59$ enz enz.
    kortom heb 3 stuks lipo,s gekocht,telemetry set-regelaar,lipo lader enz enz.
    heb rekening gehouden met de invoeren kosten en inklarings kosten enz.
    en ja,ik kreeg een (bericht van aankomst reactie formulier) heb ik netjes ingevuld en terug gestuurd..
    na enkele dagen kwam het pakje binnen( 3 kg) staat alleen BTW en 17e inklarings kosten( via EMS) totaal 19dagen heeft alles geduurd en de btw was 43e over een bedrag van 230e.
    2 de zending duurde 21 dagen( ja ook BTW en inklarings kosten bestaald.
    mijn ervaring is dus,het bespaarde me zeker minimaal 250e(shoppen in het buitenland) en de wachtijden die ik hier lees,vallen reuze mee( of ik heb 2 keer mazzel gehad?.
    in iedergeval het 3 de pakje is onderweg! en ik zal vaker blijven shoppen in het buiteland,scheelt zeker in je portemonee!!!
    natuurlijk moet je niet lukraak shoppen,wel met beleid,b.v zenders en vliegtuigen kan je beter hier kopen.wel je koppie erbij houden en je huiswerk doen.bv lipo,s zal ik nooit hier in nederland kopen, enz enz.
    dus bijdeze heb ik mijn ervaring met jullie gedeeld.

20. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    M7H, dat vooraf is inderdaad wat moeilijker, maar in het nieuwe draadje is deze info nu gelukkig duidelijk terug te vinden. Het achteraf heb ik inderdaad (na enige aarzeling) verduidelijkt, maar wél lullig dat behalve (alweer) Micropuller met zo veel deelnemers niemand anders dat deed.

Het kopen in het buitenland heeft ook z'n nadelen, dus dat behoort m.i. op z'n minst net zo veel aandacht te krijgen als de voordelen. Dat heeft niets met propaganda of anti-propaganda te maken, maar met informatievoorziening. Zo bijvoorbeeld de mededeling van Prop-er, dat TNT een nieuw inklaringssysteem heeft dat weken vertraging oplevert. Zelf had ik dat nog niet opgemerkt en ook anderen hebben hierop nog niet gereageerd, maar dit is weliswaar vervelende, maar uiterst nuttige informatie die je kunt meenemen voor volgende aanschaffen.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina