Pakketje uit het buitenland, douane

  • Topicstarter Topicstarter rc-ownd
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als het via GLS komt, dan is dat een niet-particuliere aankoop. Als ik OEM materiaal inkoop dan het ik het ook 4 dagen later via DHL/UPS. En dat komt omdat de invoer dat eigenlijk geregeld is op het moment van versturen. Zodra de bestelling de deur uit gaat bij de leverancier, zijn ook alle papieren voor de Douane ingevuld. Sterker nog, ik krijg de elktronische factuur al eerder dan de goederen zijn verstuurd en ik weet op de cent nauwkeurig wat ik moet betalen. :yes:

De aankopen in Hongkong of USA zijn particulier, de verzender is meestal nogal makkelijk en doet er "om de koper te plezieren" geen factuur bij. Want de koper wil natuurlijk niet teveel betalen en gokt er op dat hij geen invoer hoeft te betalen. Als een verkoper netjes een sealbag erop zou doen en met grote letters INVOICE erop zou zetten en op die factuur staat ook daadwerkelijk wat in de doos zit en vertegenwoordigd een reële waarde, dan weet ik 100% zeker dat je pakketje binnen 5 dagen aan huis afgeleverd wordt. Maar ja, we willen goedkoper dus maken we het de Douane (ook al zit die misschien bij TNT Post op kantoor) lastiger door er een puzzel van te maken. ;)


het spijt me, maar ik koop het toch echt als particulier, het verschil is dat gls de pakketen vanuit azie hier verdeelt, zij zullen ongetwijfelt afspraken hebben met hongkong post en singapost.

dat heeft niks met zakelijk of particulier te maken, het ligt gewoon aan de instantie die hem levert.

zoals ik al schreef, ik krijg zodra de pakketen in NL zijn, een vraag tot inkklaring en hierin word me naar de waarde en de inhoud gevraagt. deze geef ik door en vertel bij de inhoud dat het om "onderdelen schaalmodelbouw" gaat en 2 dagen later heb ik de handel binnen.
 
Ik denk ook dat het grootste probleem bij de vervoerder zit. Volgens de douane wordt een pakket 10 minuten na inklaring vrijgegeven doorgaans.

Overigens zaten bij mij pakketten (als het goed is) gewoon de correcte facturen. Ik had daar opzettelijk al niet mee lopen klooien omdat ik niet wilde dat het daarop klem zou zitten.
 
ik heb het ooit eens nagevraagt bij GLS,
de douane merkt pakketen aan al dan niet steeksproef gewijs en dan moet de vervoerder in opdracht van de afnemer verklaren wat erin zit, acht de douane dit aannemelijk dan hangen ze er een prijskaartje aan, dat betaal je en klaar, vind de douane een en ander niet ok, dan maken ze het open en controleren het (en zoeken dan ook echt wel uit wat de daadwerkelijke waarde is) dat is mij 1 keer gebeurt, ik heb toen de verkeerde waarde opgegeven, waarna ik overigens ook binnen een dag bericht kreeg dat ze niet accoord gingen, vervolgens de juiste waarde aangemerkt, en vopila, volgende dag had ik het binnen.
 
Ik heb meerdere keren uit USA besteld (USPS) en telkens weer die invoerrechtten en belasting moeten betalen.
Uit HongKong (HongKongPostOffice) heb ik nog vaker besteld, nog nooit invoerrechten hoeven betalen. (zelfs niet bij een hele vliegtuig-kit, en bij 200+ dollar prijzen)
Tnt heeft zelf een douane afdeling, waarin zij gemoedelijk ELK USPS pakketje openmaken.
Waarom ze dat niet deden bij hongkong is en blijft mij een raadsel.
Laatst was ik rtl-z aan het kijken en zag de omzetdata van TNT.. Net een waterval.
Wat doe je dan?
Beginnen aan de berg hongkongzooi.

Mijn hongkongpakketje is gisteren verstuurd. Tot nu toe heeft het nooit langer dan 7 dagen geduurd.
Ben benieuwd of ik invoerrechten en/of belasting moet gaan betalen, en daarmee hoe lang het duurt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De douane heeft er inderdaad niets mee te maken. Het is de vervoerder. Die behoort namens jou als koper aangifte te doen. De afgelopen periode was het meivakantie - heel veel mensen zijn dan weg. Bij zo'n vervoerder kunnen dan zaken makkelijk een tijdje blijven liggen.

Hoe het gaat is ze openen het pakket en kijken wat er in zit, en wat de waarde is, op basis daarvan doen ze aangifte/inklaring bij de douane. Vervolgens wordt het pakket weer dichtgemaakt en wordt de verzending binnen NL geregeld.

Wat niet helpt is dat UH geen factuur in het pakketje doet. De vervoerder moet dan zelf gaan uitzoeken wat de waarde van de gekochte artikelen is. Wat er op het etiket staat daar kijken ze helemaal niet naar want dat is in 99,99% van de gevallen toch gewoon gelogen.

Waarom ik dit denk? Simpel bij mijn eerste bestelling ooit (uit de USA) was het meteen raak, en nadat ik een relatief groot bedrag moest betalen aan tante pos heb ik ze eens opgebeld en gevraagd hoe het allemaal in zijn werk gaat.
 
douane en 10 minuten???

Ik ben dus ten onrechte aangeslagen voor inklaring en btw.

Pakketwaarde: 14 euro.
Douanekosten: 19,66 euro.

Nu wil ik mijn 19,66 terug... Moet een brief schrijven oke. Vraag naar de reactie tijd.

Ja 8 weken, maar de ervaring leert ons dat het meer richting de 4 maanden gaat.

4 maanden = 122 dagen... zijn 87 werkdagen. * 8 uur = bijna 700 uur.. Ik wou dat ik 700 uur mocht wachten voordat ik dat iemand moest betalen.........
 
De douane heeft er inderdaad niets mee te maken. Het is de vervoerder. Die behoort namens jou als koper aangifte te doen. De afgelopen periode was het meivakantie - heel veel mensen zijn dan weg. Bij zo'n vervoerder kunnen dan zaken makkelijk een tijdje blijven liggen.

Hoe het gaat is ze openen het pakket en kijken wat er in zit, en wat de waarde is, op basis daarvan doen ze aangifte/inklaring bij de douane. Vervolgens wordt het pakket weer dichtgemaakt en wordt de verzending binnen NL geregeld.

Wat niet helpt is dat UH geen factuur in het pakketje doet. De vervoerder moet dan zelf gaan uitzoeken wat de waarde van de gekochte artikelen is. Wat er op het etiket staat daar kijken ze helemaal niet naar want dat is in 99,99% van de gevallen toch gewoon gelogen.

Waarom ik dit denk? Simpel bij mijn eerste bestelling ooit (uit de USA) was het meteen raak, en nadat ik een relatief groot bedrag moest betalen aan tante pos heb ik ze eens opgebeld en gevraagd hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Dat klopt, ik was een tijd aan het wachten op mijn USPS pakketje en besloot ze maar te bellen.
Belde ik eerste de douane, zeiden ze dat ik daarvoor met TNT moest bellen.
Ik dacht ''Hey... wacht eens effe..''
Dus ik TNT bellen en ja hoor ze doen alles zelf.
Dan ga je mij niet vertellen dat ze dat in deze tijden nog steekproefsgewijs doen.. Bij USA in ieder geval.
Bij hongkong zou je als argument kunnen gebruiken dat al die namaakzooi praktisch niet op te zoeken is.
Daarbij klopt het wat Bram zegt, bij elk pakketje wat ik tot nu toe uit hongkong ontvangen heb, staat: ''Toy'' en een behoorlijk lage prijs. Nog in Yen ook.
Verder is hongkong hier ook niet te tracken, ik verwacht dat dat iets te maken heeft met de (ontbrekende) relatie tussen HK en TNT.
 
Gaat dit nog steeds hierover?

ik had zelf dat al uitgezocht. verzend en verzekering telt niet mee.

de waarde bedraagt 17,56 dollar exclusief shipping.

het punt is dat het een EMS bestelling is dus 17 euro inklaringskosten. + 19% over 13,10 = 2,49 *zal net van de koers afgehangen hebben

ik moet 19,66 betalen.

tnt werkt dus zijn eigen protocol hierbij tegen...

kan ik het weer gaan terug vorderen.. ZUCHT...

Dus.. BTW en doanerechten wordt wel degelijk berekend over de waarde van het pakket, inclusief de verzendkosten (dus ook evt. extra verzekering) In totaal kwam dit bij jou waarschijnlijk net boven de 22 Euro, waardoor je 19% BTW moet betalen (douanerechten pas boven de 150 Euro)
Verder heb je het nu over douanekosten. Ik neem aan dat je hiermee de opgetelde bedragen voor douanerechten en inklaringskosten bedoelt. Dit laatste bedrag betaal je aan EMS (heeft dus niets met de douane te maken) voor hun werkzaamheden (het inklaren van het pakket) Hier kom je niet onderuit. Dus bespaar je de moeite.
 
Laatst bewerkt:
Woohoo!

Code:
24-Apr-2009 Electronic Shipping Info Received, April 24, 2009 
26-Apr-2009 International Dispatch, April 26, 2009, 3:46 pm, ISC CHICAGO IL (USPS) 
28-Apr-2009 Arrived Abroad, April 28, 2009, 10:41 pm, NETHERLANDS 
28-Apr-2009 Into Foreign Customs, April 28, 2009, 10:41 pm, NETHERLANDS 
09-Mei-2009 [b]Out of Foreign Customs[/b], May 09, 2009, 11:10 am, NETHERLANDS

De servo's zullen dus maandag of dinsdag er wel zijn.. nu de accu's nog, maar mogelijk dat die er ook doorgekomen zijn vandaag :)
 
Help!

Ik ben bezig mijn bestelling af te ronden bij hobbycity.com
Nu willen ze wat dingen weten bij Customs Declaration:
Hij staat op 30% 28.19 USD
Wat kan ik hier het beste invullen ?
 
Het beste wat je kunt doen is het hoogste bedrag uitkiezen dat rond de 22(?) euro zit.
dus 30% lijkt me ok. (zeker als het een klein doosje is)
 
Nee, ik zou er zeker weten TOY op laten zetten.
Hobby parts zijn meestal meer waard als een toy.
Dus is een lagere prijs/hoger gewicht combinatie geloofwaardiger.
 
hmm, dan heb ik wat fout gedaan vrees ik. Volgens mij had ik hobby parts en 70% :S

Het was een pakketje van 250 dollar. We zullen zien wat de douane ermee doet...
 
Help!

Ik ben bezig mijn bestelling af te ronden bij hobbycity.com
Nu willen ze wat dingen weten bij Customs Declaration:
Hij staat op 30% 28.19 USD
Wat kan ik hier het beste invullen ?

Nogmaals, ik val in herhaling, het maakt absoluut geen moer uit wat je daar invult.

Het heeft echt geen enkel belang, behalve misschien voor een eventuele verzekerde verzending.

Maar voor de aangifte niet.

Als hobbycity daar iets invult wat niet klopt, ben je niet strafbaar.

Ook maakt het NIETS uit voor de kans dat je pakket eruit gepikt wordt voor aangifte.

Verder zorgt het er ook NIET voor dat je lager aangeslagen wordt, want de vervoerder maakt het pakket tóch wel open en bepaalt de waarde op basis van de inhoud.

Voor je gevoel van eerlijkheid kun je dus het beste maar gewoon de werkelijke waarde erop laten zetten.

:-)
 
Deels onzin. Belasting betaal je over de waarde die opgegeven is, die je dus zelf kiest. Pakkans wordt hoofdzakelijk beinvloed door het formaat en niet het bedrag wat erop staat.

De duane kent zeker alle prijzen van alles ter wereld???? Hun weten echt niet wat het inhoud.
 
ik heb 1x een bodykit voor een auto die ik had, overlaten komen vanuit australie. Dit heeft wel geteld 4 werkdagen geduurd op schiphol. Gewoon meteen de dag na aankomst gebeld en gevraagd hoe dat werkte bij de douane. Had ook gezegd dat ik het zelf af kwam halen.

Was wel iets van 6% invoer rechten kwijt. Viel me alles me.
Maar wat wil je op een bedrag van €1400,- haha
Was volgens mij ook gigantisch gematst door die gasten.
maar als je erop laat zetten dat t 2dehands is betaal je bijna niets..
Dan ben je de BTW namelijk kwijt ;) zo heb ik het ook gedaan :D
Anders was t echt een hele dure bodykit geworden...
Zat aan n totaal van 1850 incl verzendkosten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top