Pakketje uit het buitenland, douane

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door rc-ownd, 11 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joram

Joram

Lid geworden:
    1 dec 2006
    Dit herken ik ja. Kijk, je hebt nou die onbenullige domme actie van Rc Connect.

Er zijn een paar extra importeurs bijgekomen die Traxxas mogen leveren. Rc Connect is daar niet blij mee omdat zij een monopoliepositie hadden tegenover de klant. Je kon het nergens anders inkopen hier in NL.

Nu boycotten ze de levering van Traxxas producten :confused:.

Ik vraag me af, wat schiet je er in hemelsnaam mee op??? Ik wou best veel Traxxas parts bestellen maar ze wilden niet leveren. Hierdoor ben ik uitgeweken naar Amerika en heb het daar prima kunen bestellen. Geen gezeur en snelle levering:)

Ze snijden zichzelf hiermee in de vingers, door dit soort ''geintjes'' lopen klanten weg. Hierdoor komt het dat mensen niet meer naar de lokale rc boer gaan maar in Amerika agan shoppen.!

Hierdoor komen winkeliers zelf ook in de problemen want de klanten lopen op deze manier weg. Oftewel ontevreden klanten en winkeliers.....
    ---------------------------

Nog even over de prijzen:

je schrikt je gewoon rot als je kijkt naar de prijs voor het maken van het product en de adviesprijs!
    Natuurlijk moeten mensen er aan verdienen maar dit is gewoon niet meer normaal. Al die taxen, belastingen, heffingen etc......!
    Er zitten zoveel tussenhandelaren tussen. Je kan de helft afschaffen want die zijn overbodig en maken de prijs alleen maar duur.

Ik koop nog wel bij de rc boer, kleine en grotere dingen. Maar traxxas inkomsten komen er niet meer. En als dit zo dorogaat wordne er dat steeds minder.

Greetz,
    Joram

Laatst bewerkt: 14 jul 2008
  2. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
  3. Goose

Goose

Lid geworden:
    12 apr 2008
    Yess! yess yess!! eindelijk profiteren van de superlage dollar.
    scheelt echt mega veel met de nederlandse prijzen. ik kan niet wachten..

4. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    En dan dondert opeens de euro in...

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren........ eerder de gehele economie........

6. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Oh Gaaf! Dat word genietten van de sinterklaas en kersttijd dit jaar!:D
    Nu kijken ze ook al niet zo nouw hoor, en je mag zo vaak als je wil paketjes van onder de 22 euro krijgen, en bij mij zijn ze meestal niet of niet veel duurder. (onderdelen, of verschillende losse paketjes vanuit verschillende webshops...) En de verzendkosten zijn ook nog geen drol (in vergeleken met nederland!)

7. robr

robr

Lid geworden:
    4 mrt 2008
    tekst verwijderd

codes in tekst maakten het onleesbaar...

zie mijn andere bericht

Laatst bewerkt: 21 jul 2008
  8. MPXfan

MPXfan Guest

Euhhh.Robr...: Gaat niet helemaal lekker zo! :-0

9. robr

robr

Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Nee!

Tekst opgemaakt in word en geprobeerd te plakken. Hoe haal ik die %$#@@! codes eruit!!??

10. robr

robr

Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Hierbij mijn ervaringen met het importeren van een E-Maxx 3905 via Tower Hobbies - Radio Control ( R/C or RC ) Cars, Trucks, Airplanes, Boats and Helicopters.
    Dit ter lering en vermaak :O) Hopelijk heeft iemand er wat aan bij zijn/haar overweging te bestellen in het buitenland

Ik had hiervoor diverse keren besteld via internet uit het buitenland
    O.a. een RC helicopter uit Hongkong (Miracle Mart - RC Helicopters RC Cars RC Planes Parts for Cars Parts for Helicopters Accessory Xtreme Production) dat ging erg voorspoedig en erg snel in zes dagen had dat pakketje in huis en hoefde toen gelukkig niets te betalen aan de douane. Een koopje!

Uit Amerika had ik al eerder goede ervaringen met het importeren van spullen onder andere duik materialen. Maar dat was al weer enige tijd geleden.
    Wat je vaak ziet is dat hetzelfde bedrag hier euro’s vermeld is en daar in dollars.

Natuurlijk heb je daarbij wel de extra verzendkosten en de mogelijkheid dat je pakketje een opslag krijgt in Nederland aan de douane kosten en inklaringskosten etc.

Ik zag bij tower hobbies de E-MAXX 3905 staan voor (toen) een goede prijs. Ik had toen ook al in Europa gezocht maar daar was dit model toen nog niet of nauwelijks verkrijgbaar of voor hogere prijs.
    Dus besteld!

Mijn rekening bij Tower Hobbies zag er als volgt uit:

The following items shipped from Champaign, Illinois
    Estimate of when you will receive your shipment: 7 to 14 days

SPDZ1000 CATALOG-SPEED MART ENVELOPE 1 $ 0.00
    TOWZ2250 TOWER SPECIAL OFFERS-C 1 $ 0.00
    LXSDC2 Traxxas Connector Male Traxxas (2) 1 $ 3.19
    LXJH53 Traxxas Body Clips (12) 1 $ 1.90
    LXSDC4 Traxxas Connector Female Traxxas (2) 1 $ 4.59
    LM0413 DuraTrax 7-Cell 8.4V DTX4200 NiMH Stick Standard Plug 2 $ 95.98
    LXTJR4A5 E-MAXX 4WD MNSTR TRCK RTR A5 1 $ 366.99

Order Summary In-Stock Subtotal: $ 472.65
    USPS PRIORITY MAIL INTL: $ 95.31
    Total Current Charges: $ 567.96

Via mijn creditcard werd er € 368,- afgeboekt.

De verdere gang van zaken:

Een keurige bevestiging van verzending:

Shipment Notification
    Your Tower Hobbies Order (Order #177 925812 / Invoice #14066510) has been processed and shipped by way of USPS PRIORITY MAIL INTL.
    NETHERLANDS
    E-Mail Address:
    …………………………….

Date Shipped: 27-Jun-2008
    Number of Packages Shipped: 1

Tracking Number(s)
    CP717442885US

Click the tracking number(s) to check the shipment status. The shipper now has possession of your package(s) but please allow up to 24 hours for the shipper's tracking system to register your shipment.

Ik kreeg via tracktrace van USPS te zien dat het pakket de 30e was aangekomen in NL.

Label/Receipt Number: CP71 7442 885U S
    Status: In Foreign Customs
    Your item arrived customs in NETHERLANDS at Juny 30, 2008. Information, if available, is updated every evening. Please check again later.

Vervolgens duurde het lang, heeeeeel erg lang!

Ik heb (ook naar aanleiding van diverse berichten op diverse forums) rustig afgewacht. Ik bedoel het is een hobby en geen noodzakelijk item wat onderweg is.
    Op een van de forums had ik gelezen dat zodra het pakketje in Nederland aan is gekomen het meteen een TNT Tracktrace nummer krijgt.

Afgelopen vrijdag de 18e was ik het wachten beu en heb ik gebeld met die in TNT. Ik heb een eigen bedrijf dus ik heb gewoon het nummer gebeld voor zakelijke klanten.
    (Zakelijke klanten kunnen ook telefonisch contact opnemen met TNT Post Business Service (076-527.27.27). Particuliere klanten kunnen contact opnemen via het contactformulier op "voor thuis")

Ik kreeg een zeer vriendelijke dame aan de lijn die mij wist te vertellen dat volgens hun systeem het pakketje 1 juli was binnengekomen en dat op de 6e juli het pakketje gescand was. Ook kon zij mij vertellen dat de kosten berekend waren (€ 91,70) en dat er dus geen enkele reden was om het pakketje nog langer vast te houden.

Zij heeft toen de melding gemaakt en mij ook de TNT de code gegeven om het pakketje te kunnen volgen via PostPlaza Track & Trace natuurlijk heb ik die code gelijk geprobeerd maar ik kreeg de volgende melding:

De volgende gegevens zijn over uw zending gevonden:
    06-07-2008 Amsterdam , intern transport pakketten Voorgemelde zending niet aangetroffen: manco

Daar kwam ik niet veel verder mee en ik heb daarna nogmaals gebeld.
    Ik kreeg (wederom een zeer vriendelijke) medewerker aan de lijn die zei dat ik diezelfde dag teruggebeld zou worden. Dat is keurig gebeurd en diegene sprak op mijn voice mail in dat het pakketje onderweg is en waarschijnlijk morgen aan zal komen!

Als ik nu bij USPS de code ingeef die ik gekregen heb van Tower Hobbies zie ik het volgende:

Label/Receipt Number: CP71 7442 885U S
    Status: Out of Foreign Customs

Your item cleared customs in NETHERLANDS at 12:38 PM on July 21, 2008. Information, if available, is updated every evening. Please check again later.

Bij www. tractrace.nl zie ik nu ook staan:
    De volgende gegevens zijn over uw zending gevonden:

06-07-2008 Amsterdam , intern transport pakketten Voorgemelde zending niet aangetroffen: manco
    21-07-2008 Amsterdam , intern transport pakketten Zending gesorteerd in sorteercentrum

Het is dus onderweg!

En dan volgt natuurlijk de eindafrekening:

aanschaf en verzending van de E-MAXX3905 met 2 8,4 volt 4200 NIMH accu’s en wat kleinigheden ca. € 368,-
    BTW en inklaringskosten etc € 91,70
    Totaal € 459,-

Nu deze wagen in Europa wat beter leverbaar is zijn de prijzen ook beter geworden. Bij Modellbau Schenk / www.HPI-Shop.at - koop je nu de wagen al voor € 349,-.
    De verzendkosten zullen ongeveer € 30 bedragen??? (schatting want ik weet het gewicht van het totale pakket nog niet) .
    Met twee accu’s erbij van € 75,80 en de stekkers zou het dan komen op ca. € 460,-

Voordelen van het bestellen in Amerika/Honkong etc.:
    • Tower Hobbies is een bekend bedrijf en staat over het algemeen ook goed bekend mbt service.
    • Lage dollarkoers!
    • Verzending is snel

Nadelen:
    • Mogelijk lange wachttijd bij de douane
    • extra kosten voor invoerrechten BTW et cetera
    • Voor service ben je afhankelijk van een bedrijf in het buitenland (die met jou geen binding heeft)
    • Met opladers en dergelijke heb je soms te maken met verloopstekkers en/of voltage verschillen (let op bijn de bestelling!)

conclusie:
    Al met al maakt het in dit geval niet zoveel uit….dat wil zeggen als de douane kosten in rekening brengt…
    passeert je bestelling de douane zonder kosten dan heb je wel een behoorlijk voordeel! Het is dus een gok...

Garantie en reparatie:
    Bestel je in Honkong of USA etc. dan ga je je RC spul natuurlijk niet opsturen voor een kleine reparatie. Dat wordt al gauw te duur.... Ook weet je niet altijd zeker of je wel goede after sales service krijgt...

Ikzelf ben handig en vind het niet zo'n probleem als ik geen garantie heb. Het voordeel weegt daar (voor mij) tot nu toe ruimschoots tegen op. Als je wat meer afhankelijk bent van anderen voor reparatie etc of je spreek de taal niet dan kan het meer problemen geven en kan je beter in NL bestellen.

Ik wens jullie veel plezier en wijsheid met de afweging!

Aanvulling:

Ik heb TNT gevraagd om een verdere specificatie van de kosten. Hieronder de berekening:

Opgegegeven waarde van het pakket = $ 472,65 => is in euro ca € 305,-
    invoerrechten 4,7% * € 305,- = € 14,34

tezamen is dit € 319,34

Over dit bedrag (waarde + invoerrechten!) wordt de BTW berekend van 19% = € 60,67

Dan komt er nog inklaringskosten bij. Voor een item met een waarde boven de € 25,- is dit € 16,75

Totaal aan extra kosten bij invoer = € 14,34 + € 60,67 + 16,75 = € 91,76

Zoals je ziet vallen de inklaringskosten wel mee. de BTW is de grootste post.

Invoerrechten:
    zie ook Hbi-II Speelgoed, spellen, artikelen voor ontspanning en sportartikelen; delen en toebehoren daarvan (men noemde dat het viel onder "miniatuur modellen") de extacte taric code weet ik (nog) niet. Waarschijnlijk valt het onder 9503 kijk maar eens op blz 2908 en 2909 (die naast elkaar horen!) van dit document: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2002:104A:2904:2925:NL:pDF Hier vermelden ze onder 95038010 00/80 "ander speelgoed en modellen met motor: van kunststof" tarief 4,7 % (kolom7)

Laatst bewerkt: 6 aug 2008
  11. Goose

Goose

Lid geworden:
    12 apr 2008
    nou, in elk geval eerst bedankt voor je verhaal, het heeft me geholpen te beslissen of ik uit amerika zal bestellen.
    ten tweede geef je antwoord op een vraag die ik op een ander forum stelde zonder succes: wat je van een bepaalde website uit america vond, of die betrouwbaar was etc..

zodra mn geld naar paypal overgemaakt is koop ik 2 motoren voor bijna de helft van de prijs in amerika.

thanx! :)

12. Joram

Joram

Lid geworden:
    1 dec 2006
    Dat is helemaal niet nodig, zodra jij naar het betaalscherm gaat van paypal kun je kiezen uit, creditcard, paypal saldo en rechtstreeks vanaf je gekoppelde bankrekening!

Dus je hoeft helemaal niet moeilijk te doen met geld overmaken en dan ruim een week te wachten. Gewoon direct bestellen:)

Greetz,
    Joram

13. Goose

Goose

Lid geworden:
    12 apr 2008
    je hebt gelijk, dat kan. maar ik vind het juist lekker dat het een rekening los van mijn bankrekening is, kunnen ze die in elk geval niet hacken ofzo...

laat mij maar lekker doen, ik vind dat het veiligst.

:D groeten Gijs

14. Vito E-Revo

Vito E-Revo

Lid geworden:
    12 feb 2008
    winkelnamen...

Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2010
  15. b0ris

b0ris Guest

werkt de Douane op zaterdag ?

16. Vito E-Revo

Vito E-Revo

Lid geworden:
    12 feb 2008
    Volgens mij wel, ik heb al eens gehad dat pakketjes in het weekend uit de douane zijn gekomen :)

17. b0ris

b0ris Guest

dus ook op zondag :D?

18. Ruben Jansen

Ruben Jansen

Lid geworden:
    21 dec 2006
    Ik heb ook al een aantal keer bij towerhobbies besteld zonder enige problemen alleen towerhobbies liegt niet over de waarde en je moet altijd belasting betalen. Dat het wat langer duurt ligt niet aan towerhobbies maar als je bespaart op verzendkosten kun je ook op een langere wachttijd rekenen. Mijn zender had ik via UPS laten verzenden en dat ging super snel, dinsdag avond besteld, dezelfde avond nog verzonden, dezelfde avond ook nog op het vliegtuig! De volgende dag was hij al in keulen en op weg naar nederland. Die donderdag kwam hij al bij mij binnen.

19. Vito E-Revo

Vito E-Revo

Lid geworden:
    12 feb 2008
    Ik shop altijd een beetje rond, en kijk waar ik de onderdelen die ik nodig heb het voordeligst kan bestellen, het loont echt de moeite om bijvoorbeeld ook de verzendkosten te vergelijken, zeker bij een grote bestelling kan dit er veel schelen.
    Ik vraag er verder nooit naar om de pakketwaarde te vervalsen, in Amerika bijvoorbeeld staat hier echt een hoge straf op (op wat niet eigenlijk daar:p), dat wil ik de winkeleigenaar niet aandoen, maar doet hij het uit zichzelf dan is het mooi meegenomen, ik reken er echter nooit op..

20. b0ris

b0ris Guest

Als je iets besteld uit hong kong..?

werkt de Douane dan een beetje mee of niet en hoelang staat het pakketje ongeveer daar ?

B.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina