Bouwverslag Pander D 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 28 aug 2014.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi, hoor! :thumbsup:
     
    WV vindt dit leuk.
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Heel fraai constructiewerk Wouter, keurig gebouwd ook :thumbsup:
    Zoals we van je gewend zijn :yes:

    Groeten, Ralf
     
    WV vindt dit leuk.
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooie constructie en prachtig bouwwerk ! goed bezig!

    Mvg,

    Bart
     
    WV vindt dit leuk.
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tijd voor een update.
    Tweede vleugel nu ook ruwbouw klaar, ailerons nog loszagen en afwerken en alles netjes schuren.

    [​IMG]


    Van een stukje multiplex een stevige standaard gemaakt voor de bouw en straks op het veld.

    [​IMG]


    Vleugel past netjes, alleen blijkt de ruimte om eea vast te schroevenop de romp een beetje beperkt.

    [​IMG]


    Het stukje van de romp boven de vleugel waar de cockpit invalt, wordt ook nog een dingetje. Soswieso is het makkelijker om de vleugel (en daarmee het stukje rondom de cockpit) uit één stuk te maken, maar een vleugel van 2 m is ook niet echt handzaam.

    [​IMG]
     
    bastiaandj, j.knippels, Han en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Weer even een update. Zie voor de meer actuele stand van zaken mijn bouwblog.
    Van 3 laagjes 1mm tufol (novotex) roerhorns gemaakt met forkends van Mick Reeves.
    [​IMG]

    Op een messing buisje 2mm draad gesneden waar de stuurkabel mooi inpast.
    [​IMG]


    [​IMG]

    Eerste roervlakken bespannen met solartex.
    [​IMG]

    Complete aansturing.
    [​IMG]


    Beugel voor bevestiging van het landingsgestel aan de romp.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Motor gekocht
    [​IMG]

    Indekking van de bovenzijde romp
    [​IMG]

    Weet iemand hoe een stuurkabel door linnen bekleding wordt gevoerd bij full-scale kisten?
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2018
    strutter en Ariel vinden dit leuk.
  6. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Wouter, geniaal: de stuurkabel dubbel in een buis met draad. Moet je de kabel nog in de bus solderen, of is dat niet nodig?

    Groeten,
    Eddy
     
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.918
    Locatie:
    groningen
    Ik zat me af te vragen: wat voor buis is dat?

    Bij de meeste buis zou je zeggen dat je dwars door de wanddikte heen snijdt . . .


    jan.
     
    E.hof vindt dit leuk.
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee, er zit een nylon mantel om de kabel. Met een aansteker even verwarmen en het zit muurvast in het busje. Voor de zekerheid heb ik een klein stukje kabel in het lusje gestoken, mee verwarmen en de uitstekende staaldraadjes afknippen.

    Gewoon 2x1 messing buis.
     
    E.hof vindt dit leuk.
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.581
    Locatie:
    Woerden
    Bijvoorbeeld zo:
    [​IMG]
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    :yes: Bedankt Ernst,
    Ik had al een tijdje gegoogled, maar nog niets bruikbaars gevonden.

    Ondertussen krijg ik steeds meer vragen mbt de linnen afwerking.
    Ribstitching e.d. ken ik, maar hoe zit het met ingedekte delen van de vleugel? Wordt dat gewoon geplakt? Hoe worden de naden afgewerkt? Ook met pinked tape?
    En een houten romp (zoals van de Pander), werd die ook met linnen bekleed of alleen gelakt?
     
  11. bastiaandj

    bastiaandj

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Nieuwe Tonge
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    :thumbsup:Top!
    Lijvig boekwerk, maar dan heb je ook wat ;-)
     
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ailerons ondertussen ook pasgemaakt en aangesloten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Ariel vindt dit leuk.
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb even in mijn documentatie van de Desoutter Mk.I gekeken. Deze is volledig met triplex ingedekt. Op de vleugel zit pinked tape over alle naden/randen van de beplating en ook over de ribben om de spijkers af te dekken. Op de romp zie ik geen tape over naden/randen van de beplating, maar ik zie wel pinked doek als versterking rondom beugels van het landingsgestel e.d. Ik weet niet of dit op alle triplex ingedekte vliegtuigen precies zo was ... het is een voorbeeld.

    Eerst hadden vliegtuigen frayed tape (uitgerafelde randen). De 'pinked' tape kwam later rond 1935, heb ik gelezen. De Pander D is van 1924, dus zal frayed tape gehad hebben.

    Op RCSB staat een handige Rib Stitching and Tape Tutorial: https://www.rcscalebuilder.com/Tutorials/stitching/default.htm
    Daarin ook een voorbeeld van frayed tape. Als je geen toegang tot RCSB hebt, geef me dan per prive bericht je e-mail, dan mail ik je de pagina als PDF.
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2018
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    :thumbsup: Bedankt Henri, zo kom ik weer wat verder. Bedankt ook voor de link.
    Het voordeel van dat er zo weinig bekend is van de Pander D is dat niemand kan zeggen dat het niet "schaal" is.;)
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Dan moet je het inderdaad doen met wat er gangbaar was in die tijd. Als je deze oude kisten bouwt en er zijn geen foto's meer waar goed detail op is te zien, dan ben je meer bezig met historisch reconstrueren met behulp van waarschijnlijkheden, dan schaalbouwen.
     
    WV vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.918
    Locatie:
    groningen
    De constructie van fork-end - buisje - kabel is op zich (technisch) mooi, maar als je er naar kijkt, zie je direct: zo heeft het er in het echt niet uitgezien. :nooo:

    Nou wil ik niet weer eindeloos zeuren, maar ik vroeg me af:
    - hoe heeft het er wel uitgezien
    - is dat met een beetje moeite te kopiëren?

    Eea. mede nalv. van het verslag van Ariel, die de moeite nam om een bepaalde vorm wel te kopiëren. :thumbsup:

    Dit wordt ook een serieus schaalmodel: is het een idee om er nog even naar te kijken?

    (Het is niet mijn model, ik kan overal mee leven, maar . . .)

    Succes!


    jan.
     
  18. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    142
    Dit model heeft in het echt ook niet elektrisch gevlogen...
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.918
    Locatie:
    groningen
    ???

    :hammer:


    jan.
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.922
    Locatie:
    Vlaardingen
    Jan, ik moet het doen met de info die beschikbaar is en verder met wat er in die tijd (1924) gangbaar was.
    Ik denk dat de aansturing redelijk in de buurt komt van het origineel. Misschien iets te groot, maar een forkend op de echte Pander van 5 cm lijkt me alleszins acceptabel.
    Wie een beter alternatief heeft mag zich melden.

    En daarnaast is het de bedoeling dat dit toestel ook gaat vliegen binnen afzienbare tijd. :p
     

Deel Deze Pagina